بیزینس کوچینگ دوره هشتم | جلسه دهم در هتل همای تهران

بیزینس کوچینگ دوره هشتم | جلسه دهم در هتل همای تهران

برنامه بیزینس کوچینگ با تدریس دکتر محمدمهدی ربانی، با عنوان رسیدن به ثروت بیشتر با صرف زمان کمتر، در هتل همای تهران  برگزار شد.

دوره بیزینس کوچینگ، یک برنامه یکساله با راهبری دکتر ربانی، مدیرعامل ویدان، برگزار می‌شود و به شرکت‌کنندگان آموزش می‌دهد که چگونه با صرف زمان کمتر به ثروت بیشتری دست پیدا کنند.

دکتر ربانی دوره را با بیان اهمیت آگاهی افراد در جامعه شروع کردند. ایشان بیان کردند که افراد سودجو همیشه به دنبال سوء استفاده از عدم آگاهی دیگران هستند و برای مقابله با این افراد، افزایش آگاهی یک امر ضروری می‌باشد. شخصی که میخواهد در مسیر درست موفقیت قدم بردارد، همواره باید خود را در جریان آموزش قرار دهد و اطلاعات خود را بروز نگه دارد. ارتباط گیری با افراد موثر حوزه های مختلف و خواندن کتاب و مطالعه از عوامل مهم افزایش آگاهی می‌باشد.

 

ایشان معتقدند در فرآیند کوچینگ باید جنبه‌های مختلف زندگی فرد مورد توجه قرار گیرد. بدین معنا که علاوه بر کسب‌وکار افراد و تلاش برای رشد آن، سعی شود که فرد در جنبه های مختلف زندگی هم به رشد برسد.

در ادامه دکتر ربانی به ارائه الگو قدیمی کار_درآمد پرداخت:

این الگو یک الگو قدیمی می‌باشد که بر این عقیده است، هر چقدر میزان کار بیشتر باشد، درآمد بیشتر خواهد بود. غافل از اینکه این الگو موجب فرسودگی جسم و ذهن خواهد شد. در این راستا الگوی جدیدی ارائه شد، تحت عنوان الگوی ارزش_درآمد. بدان معنی که اهمیتی ندارد شما به چه میزان کار می‌کنید بلکه ارزشی که به مشتریان ارائه می‌دهید مهم است. به عبارت دیگر عاملی که درآمد شما را افزایش می‌دهد ارزش ارائه شده است نه میزان کار.

 

چگونه نتایج بیشتر در زمان کمتری خلق می‌شود؟

1) شفافیت اهداف و فعالیت‌ها

2) تمرکز بر فعالیت‌های پر ارزش تر

حذف فعالیت‌های کم بازده، تمرکز را بر روی محورها و فعالیت‌های اصلی بازار بیشتر می‌کند. در نتیجه آن، تخصص و سرعت در حوزه کسب‌و‌کار افزایش پیدا خواهد کرد.

دکتر ربانی افزود ایران از جمله کشورهایی است که در آن به راحتی می‌شود به درآمد بالا رسید. کشوری غنی که از کوچک ترین مشاغل میتوان درآمد بسیار بالایی کسب کرد. برای رسیدن به این هدف باید تمرکز را بر روی ارزش‌هایی گذاشت که به مشتریان ارائه داده میشود و همواره باید در جهت رشد آن ارزش‌ها تلاش کرد.

از عوامل پیشرفت در کسب‌و‌کار شجاعت و ریسک پذیری است. در بیزینس‌ها باید شجاع بود و از شکست نترسید. شکست‌ها تبدیل به تجربه‌هایی می‌شوند که قدرت شما را افزایش می‌دهد اما مراقب یکسری روابط باید بود که شکست در آنها، زمین زننده هستند و شما را زمین گیر میکنند. در روابط کاری اینکه با چه کسی ارتباط بر قرار می‌شود اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

فرمول رشد کسب‌و‌کار

1) کاهش

2) حذف محدودیت‌ها

3) استفاده از اهرم

4) تکثیر

5) نوآوری در مدل کسب‌و‌کار

 

1- کاهش

در جهت رشد کسب‌و‌کار همیشه نیاز نیست، چیزی را به کسب‌و‌کار خود اضافه کنیم. گاهی لازم است با یک بررسی ساده موارد غیر ضروری و هزینه بر را کاهش دهیم. اینگونه شاهد افزایش بهره‌وری و سوددهی بیشتر خواهیم بود.

 

2- حذف محدودیت‌ها

مسئله ای که در کسب‌و‌کارها پیش می‌آید همیشه با هزینه و زحمت زیاد حل نمی‌شود. در ابتدا باید ریشه اصلی آن مسئله را پیدا و به خوبی بررسی کرد. اضافه کردن منابع با وجود محدودیت‌ها نه تنها بهره‌وری را افزایش نمی‌دهد بلکه ممکن است سبب زیان کسب‌و‌کار شود. برای جلوگیری از آن محدودیت موجود در کسب‌و‌کار خود را شناسایی کنید و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

 

برای پیشرفت و رشد باید سیستم کسب‌و‌کارتان را بشناسید

زنجیره ارزشی و ورودی و خروجی کسب‌و‌کار خودتان را بشناسید و قبل از هر اقدامی محدودیت ها را رفع کنید. امکان دارد بعد از طی مدتی محدودیت‌های جدید پیش بیاید، در این مواقع مجددا محدودیت‌ها را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنید.

 

3- استفاده از اهرم

یکی از روش‌های رشد درآمد و کسب‌و‌کار بدون کار بیش از حد استفاده از اهرم است. در محیط بیزینس، اهرم شکل متفاوتی نسبت به تصور عموم دارد:

  •         انرژی دیگران
  •         سرمایه دیگران
  •         دانش دیگران
  •         تجارب دیگران
  •         ایده‌های دیگران
  •         شبکه ارتباطی دیگران
  •         سیستم‌های دیگران
  •         اعتبار دیگران

 

4- تکثیر

پس از اطمینان از اینکه مدل خوبی برای ارائه ارزش و کسب سود پیدا کردید و متوجه شدید که مدل انتخابی درست کار می‌کند، آن را تکثیر کنید.

از چند طریق می‌توانید این کار را انجام دهید:

1) نمایندگی

نماینده ها برای دریافت حق نمایندگی وظایفی بر عهده دارند:

  •         انتقال اطلاعات بازار به شما
  •         بازاریابی محصولات یا خدمات
  •         ضمانت مالی
  •         پخش و توزیع
  •         خدمات پس از فروش
  •  

2) شعبه

در این بخش تمام مسئولیت‌ها با شماست و بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که از لحاظ مالی قدرت بالایی دارند.

 

3) فرانچایز

بحث فرانچایز در دنیا بسیار موفق عمل می‌کند و از آن برای توسعه کسب و کارها استفاده می‌شود اما در ایران هنوز بحث جا افتاده‌ای نیست.

 

4) آموزش

بعد از موفقیت بیزینس مدل، آموزش دانش و مهارت خود به دیگران تاثیر بسزایی در تکثیر مدل کسب‌و‌کار خواهد داشت. با آموزش، این امکان وجود دارد که علاوه بر سودی که از کسب‌و‌کار اصلی خود می‌برید، در کنار آن منبع درآمد و سودی از طریق آموزش کسب کنید. آموزش یکی از صنایع بسیار پولساز جهانی نیز محسوب می‌شود.

 

5) صادرات

زمانی که مدل کسب‌و‌کار موثر واقع شده است، می‌توانید در نقطه دیگری از دنیا آن را پیاده سازی کنید یا به اصطلاح آن را صادر کنید. اگر مدل کسب  کار یک‌بار جواب داده است، بار دیگر نیز جواب خواهد داد.

 

5- نوآوری در مدل کسب‌و‌کار

مدل کسب‌و‌کار فرمولی است که توجه‌اش بر روی ارزش ارائه شده و سودی است که از آن ارزش به دست می‌آورید. مدل کسب‌و‌کار به خودی خود فایده‌ای ندارد، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که با کمک آن در کسب‌وکار نو‌آوری و بازآفرینی ایجاد شود. این نوآوری در مدل کسب‌و‌کار چگونه ایجاد می‌شود؟

1) سرعت بخشیدن

2) ارزان سازی

3) راحت سازی

4) کاهش ریسک و دغدغه

5) کشف شکاف در بازار

6) کشف بازار جدید

7) کشف کاربرد جدید

 

نکته مهم در نوشتن مدل کسب‌و‌کار این است که باید ترتیب نوشتن حفظ شود:

1) بخش مشتریان

2) پیشنهاد ارزشی

3) ارتباط با مشتری

4) کانال‌های فروش

5) جریان درآمدی

6) منابع کلیدی

7) اقدامات کلیدی

8) شرکای کلیدی

        افرادی در خارج از کسب‌و‌کار ما که برای موفقیتتان ضروری است

        تامین کنندگان

        سرمایه گذاران مشترک

        بانک‌ها

        نمایندگان

        متحدین راهبردی

9) ساختار هزینه

هدف و وظیفه اصلی یک کسب‌وکار خلق و حفظ مشتری است. میزان رضایت مشتری را از ارجاع و تعداد خریدهای مجدد می‌شود تشخیص داد.

 

چگونه فروش را افزایش دهیم؟

بیش فروشی

کنار فروشی

افزایش واحد فروش

افزایش دفعات خرید

محصول جدید

بازار جدید

 

در آخر دکتر ربانی به عنوان سخن پایانی بیان کردند ثروت میزان پولی است که هزینه خودتان می‌کنید، نه مقدار پولی که در حساب بانکی نگه می‌دارید. برای خودتان و خانواده‌تان خرج کنید و از زندگی لذت ببرید. این دنیا دنیای فراوانیست و به قدری ثروت وجود دارد که هیچ وقت به اتمام نخواهد رسید.

 

در طول برنامه تمارینی به شرکت کنندگان ارائه شد تا شرکت کنندگان بهبود مهارت‌ها و افزایش دانش خود را تجربه کرده و به نتیجه‌گیری‌های مفیدی دست یافته باشند. همچنین سوالات و ابهامات خود را با دکتر ربانی در میان گذاشتند و دکتر ربانی برای قرار گیری در مسیر درست آنها را راهنمایی کردند.

 

در پایان هر بخش، از حضار در جلسه با انواع میوه، شیرینی و نوشیدنی‌های گرم و سرد پذیرایی شد که مهمانان از این فرصت‌ها هم برای آشنایی با یکدیگر و شبکه‌سازی استفاده می‌کردند.

دیدگاه کاربران (0)