هر برندی در رسانههای اجتماعی برای جلبتوجه کاربران تلاش میکند. هنوز هم سخت است که بگوییم یک مخاطب چه میخواهد! بازاریابی در رسانههای اجتماعی در حال حاضر فقط برای نفوذ است. اینفلوئنسرهای برند رسانههای اجتماعی را پر کردهاند و استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ نیاز روز برندها است.
داشتن یک استراتژی تأثیرگذار یا بازاریابی تأثیرگذار از همیشه مهمتر است. فقط تهیه فهرستی از تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی دیگر کافی نیست. اینفلوئنسر مارکتینگ رسانههای اجتماعی فرآیندی شامل چندین جنبه است! (پس از همه اینها، آن 1 هزار لایک ممکن است کافی نباشد!)
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مملو از محتوا هستند و این امر ایجاد یک برنامه بازاریابی تأثیرگذار خوب را دشوارتر میکند. درحالیکه هنگام ایجاد کمپینهای اینفلوئنسر هیچ درست یا غلطی وجود ندارد، اما هر برندی باید فرآیندی را دنبال کند.
در این مقاله، شما را با تمام اطلاعاتی که برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار موفق نیاز دارید، مجهز میکنیم.
الف. مراحل ایجاد استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ
ب نکات مفید اینفلوئنسر مارکتینگ
ج روندها: استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ 2022
د. نمونههای اینفلوئنسر مارکتینگ
تغییر سریع در نحوه اعتماد و تکیه مشتریان به یک برند منجر به تغییر شدید در نحوه بازاریابی محصولات و خدمات شده است.
سلبریتیها دیگر تنها افرادی نیستند که میتوانند افراد را تحت تأثیر قرار دهند تا به سمت یک محصول یا خدمات بروند!
اینفلوئنسر مارکتینگ مؤثر است زیرا چیزی فراتر از تبلیغ کورکورانه یک برند است.
مراحل زیر را دنبال کنید تا یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار عالی برای برند خود ایجاد کنید.
مرحله 1- بدانید که میخواهید چه چیزی را از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ تبلیغ کنید
برند شما ممکن است چندین محصول داشته باشد، اما مشخص کنید که میخواهید در این کمپین چه چیزی را تبلیغ کنید.
مدیران برند باید بر روی "WHAT" تمرکز کنند، زیرا این روش طراحی محتوای شما را برای برنامه بازاریابی تأثیرگذار شکل میدهد.
بدانید که میخواهید کدام محصول یا خدمات را با این کمپین اینفلوئنسر هدف قرار دهید و سپس به مرحله بعدی بروید.
مرحله 2- هدف استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر خود را مشخص کنید
هر استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ هدفی دارد. مهم نیست که کدام محصول یا خدمات را تبلیغ میکنید، باید انگیزهای پشت آن باشد.
اینفلوئنسر مارکتینگ فقط برای تبلیغ یک محصول یا خدمات تازه راهاندازی شده نیست.
کمپین شما همچنین میتواند برای گسترش آگاهی از برند، ارتباط با مجموعهای از مخاطبان مختلف، تبلیغ تخفیفها، اطلاعرسانی درباره بهروزرسانی محصول و غیره باشد.
مراقب باشید که اهداف شما برای هر استراتژی بازاریابی تأثیرگذار تعیین شود.
اهداف و برنامههایی که برای کمپین خود تعیین میکنید، معیارهایی را که برای کمپین خود بررسی میکنید را تعیین میکند.
مرحله 3- پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را برای کمپین اینفلوئنسر خود انتخاب کنید
همه کمپینهای اینفلوئنسر رسانههای اجتماعی لزوماً برای همه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی انجام نمیشوند.
انتخاب پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب برای کمپین اینفلوئنسر مهم است زیرا خیلی به آن بستگی دارد.
از پایگاه مخاطبان شما تا انتخاب اینفلوئنسر، عوامل مختلفی به پلتفرمی که انتخاب میکنید بستگی دارد.
بنابراین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود با دقت انتخاب کنید.
مرحله 4- مخاطبان هدف خود را برای استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خود بشناسید
مهم نیست که کدام پلتفرم رسانه اجتماعی را انتخاب میکنید، باید مخاطبان هدف خود را در ذهن داشته باشید. ببینید آیا پلتفرمی که انتخاب کردهاید پایگاه مخاطبان شما را دارد یا خیر.
اگر بیشتر مخاطبان شما در فیسبوک حضور دارند، مطمئن شوید که فیسبوک را در لیست پلتفرم خود قرار دهید.
علاوه بر این، همیشه بهتر است که مخاطبان را در پلتفرمهای مختلف تجزیهوتحلیل کنید تا بدانید که آیا زمینهای برای دسترسی به مخاطبان منفعل وجود دارد یا خیر.
اغلب اوقات برندها فقط بر روی فیسبوک و اینستاگرام تمرکز میکنند، اما باید مطمئن شوید که پلتفرمهای کمتر محبوب را نیز مطالعه کنید تا از برنامه بازاریابی تأثیرگذار خود بیشترین بهره را ببرید.
مرحله 5- اینفلوئنسرهای مرتبط را برای استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر خود پیدا کنید
اینفلوئنسرها در تمامی شبکههای اجتماعی حضور دارند. یافتن اینفلوئنسرهای مرتبط مهمترین بخش استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر است.
زیرا تعیین میکند که آیا اهداف کمپین شما با موفقیت برآورده میشود یا خیر.
اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی که انتخاب میکنید باید با ارزشها و اهداف برند شما هماهنگ باشند.
ببینید آیا اینفلوئنسرهای انتخابی شما حضور خوبی در پلتفرم رسانه اجتماعی انتخابی شما دارند یا خیر. علاوه بر این، مطمئن شوید که آنها کار خودشان را بهخوبی بلد هستند.
مرحله 6- رقبای خود را بشناسید
برای ارائه یک استراتژی تأثیرگذار بازاریابی تأثیرگذار، لازم است بدانید که رقبای شما چه میکنند.
پلتفرمهایی را که در آنها فعال هستند و اینکه چه نوع محتوایی برای آنها کار میکند، تجزیهوتحلیل کنید.
بدانید که آیا آنها واکنش و پاسخ مناسب مخاطبان را در رسانههای اجتماعی دریافت میکنند یا خیر.
از اشتباهاتی که مرتکب میشوند سرنخ بگیرید و در برنامه محتوایی خود از آنها اجتناب کنید.
مرحله 7- استراتژی محتوا را برای برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ خود تعیین کنید
هر پلتفرم رسانه اجتماعی به شما امکان میدهد محتوا را به روشهای منحصربهفردی ارائه دهید.
بسته به پلتفرم رسانه اجتماعی که انتخاب میکنید، یک استراتژی محتوا ایجاد کنید.
استراتژیهای محتوای مختلفی وجود دارد که میتوانید برای دستیابی به اهداف برند خود انتخاب کنید، مانند:
• میزبانی هدایا • وبلاگهای مهمان • مسابقات آنلاین • دادن کد تخفیف • تولید محتوا با همکاری اینفلوئنسرها • راهبردهای فیلمبرداری • به عهده گرفتن اکانت توسط اینفلوئنسرها
مرحله 8- محتوای ایجادشده برای استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر خود را مرور کنید
قبل از زدن دکمه آپلود، حتماً محتوای خود را بهطور کامل بررسی کنید.
به معنای واقعی کلمه چند ثانیه طول میکشد تا کمپینهای اینفلوئنسر در رسانههای اجتماعی به خطا بروند و ازاینرو بررسی آن مهم است.
حتی موارد جزئی مانند املا و علائم نگارشی میتواند بر واکنش مخاطب تأثیر بگذارد.
مرحله 9- عملکرد کمپینهای اینفلوئنسر خود را اندازهگیری کنید
برای اینکه بدانید آیا استراتژی بازاریابی تأثیرگذار شما نتایج مطلوب را به دست آورده است یا خیر، اندازهگیری عملکرد آن ضروری است.
صاحبان برند اغلب تنها تعداد لایکها، نظرات و اشتراکگذاریها را برای ردیابی موفقیت کمپینهای تأثیرگذار خود در نظر میگیرند، اما معیارهای بسیاری دیگر برای پیگیری وجود دارد.
برای سنجش عملکرد کمپین بهتر است ابزار تحلیل رسانههای اجتماعی را انتخاب کنید.
مرحله 10- ببینید چه اشتباهی در برنامه بازاریابی اینفلوئنسر شما رخ داده است
هنگامیکه عملکرد کمپینهای اینفلوئنسر خود را اندازهگیری کردید، احتمالاً اشتباههایی در استراتژی خود پیدا خواهید کرد. آمارها را تجزیهوتحلیل کنید و مطمئن شوید که همه موارد اشتباه را یادداشت کنید.
درست از مدتزمان کمپین تا انتخاب تأثیرگذاران، گزارشها به شما ایدهای از همه چیز میدهند.
با این ده مرحله میتوانید یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار برای برند خود ایجاد کنید. (صبر کنید، چیزهای بیشتری وجود دارد!)
ممکن است اجرای مراحل فوق ساده به نظر برسد، اما هنگام انتخاب اینفلوئنسر مارکتینگ باید هوشمندانه و بهموقع بود.
در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک میکند از کمپینهای اینفلوئنسر خود بیشترین بهره را ببرید.
1. فراتر از تعداد کل فالوورها نگاه کنید
اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی از پلتفرمهای مختلف، مخاطبان متفاوتی را نشان میدهند. بهجای اینکه فقط به تعداد فالوورهای یک اینفلوئنسر نگاه کنید، حتماً به کیفیت فالوورها نگاه کنید.
2. از محتوایی که "بیشازحد تبلیغاتی" به نظر میرسد خودداری کنید
ایدهای که در پس داشتن یک برنامه بازاریابی تأثیرگذار وجود دارد، آشکارا ترویج دهید. اما زیادهروی در همین مورد میتواند کاملاً برعکس باشد.
ایجاد محتوایی که چیزی برای مخاطبان داشته باشد، نتایج بهتری برای شما به همراه خواهد داشت.
3. برای استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر خود بر محتوای ویدیویی تمرکز کنید
اکنون اکثر پلتفرمها از محتوای ویدیویی پشتیبانی میکنند. از آن بهترین استفاده را ببرید.
محتوای ویدیویی چه در IGTV پخش شود و چه صرفاً یک ویدیو برای فیسبوک تهیه کنید، مشخص است که محتوای ویدیو حداکثر توجه کاربران را به خود جلب میکند.
4. به اینفلوئنسرهای خود آزادی خلاقیت لازم را بدهید
اینفلوئنسرها همچنین تولیدکنندگان محتوا و متخصص در جایگاه خود هستند. به آنها آزادی خلاقانه لازم برای مدیریت محتوا بدهید.
علاوه بر این، فالوورهای آنها به دلیل نحوه ارائه محتوای خود آنها را دنبال میکنند. (زیاد مداخله نکنید)
5. از رویکرد داستانگویی پیروی کنید
مردم در شبکههای اجتماعی به دنبال یک تبلیغ محصول معمولی نیستند.
اگر میخواهید بهدرستی بر مخاطبان خود در رسانههای اجتماعی تأثیر بگذارید، مطمئن شوید که از رویکرد داستانگویی پیروی میکنید. م
دیریت محتوا با این رویکرد باعث میشود مخاطبان به برند شما علاقهمند شوند.
اینفلوئنسر مارکتینگ از زمان پیدایش خود تکامل یافته است. با اتکای همه برندها به اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی، اکنون این عمل در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی دشوار شده است. بیایید ببینیم سال جدید چه چیزی برای اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر گرفته است.
تغییرات در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی منجر به تغییر در نحوه طراحی و اجرای برنامههای اینفلوئنسر مارکتینگ میشود.
سال گذشته بهطورکلی ثابت کرد که بازاریابی اینفلوئنسر اکنون قویترین استراتژی بازاریابی به نظر میرسد. در اینجا چیزی است که در بازاریابی تأثیرگذار در سال جدید است.
1. تمرکز رو به رشد بر روی نانو اینفلوئنسرها و میکرو اینفلوئنسرها
امسال تمرکز بهطور کامل بر روی قدرت تأثیرگذاران نانو و میکرو اینفلوئنسرها تغییر کرده است.
کارشناسان صنعت معتقدند که اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی از دستههای ذکر شده در بالا میتوانند تعامل و بازگشت سرمایه بهتری را در کمپینهای اینفلوئنسر ایجاد کنند.
دلایل این امر این است که این تأثیرگذارها از اعتبار بالایی برخوردار هستند و گروه مخاطبان متمرکزی دارند که واقعاً به این جایگاه علاقهمند هستند.
2. انتخاب ترکیبی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی
برندها بهجای تکیهبر فیسبوک و اینستاگرام، باید از پلتفرمهای دیگر نیز استفاده کنند. تحقیقات بازار مناسبی انجام دهید و ببینید کدام پلتفرمهای دیگر برای رساندن پیام شما حیطه کاری دارند.
3. پادکستها کمکم در دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ محبوبیت پیدا میکنند
پادکستها بهزودی وارد دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ میشوند. هیچکس تصور نمیکرد که پادکستها بهزودی به کانالی برای برندها برای فعالیتهای تأثیرگذارشان تبدیل شوند.
اما طبق مطالعات بازاریابی، پادکستها به دلیل ویژگیهای صوتی که دارند میتوانند با موفقیت توجه شنونده را برای مدت طولانیتری جلب کنند.
4. همه چیز در مورد ایجاد روابط طولانیمدت است
برندها و اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی همکاریهای طولانیمدت را تشویق میکنند.
این به آنها کمک میکند تا جامعهای بسازند که با محتوا و ارزشهای برندشان مرتبط باشد. همکاریهای طولانیمدت نتایج موفقیتآمیزی را نشان میدهد.
درحالیکه تمام این نکات و مراحل برنامهریزی استراتژی به شما کمک میکنند، برندها باید به یک پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ تکیه کنند تا بهترین نتیجه را از استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر خود ببرند.
علاوه بر این، همچنین میتوانید تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی را بر اساس مکان مخاطب، سن مخاطب، زبان مخاطب و جنسیت مخاطب انتخاب کنید.
بدون بحث زیاد، اجازه دهید به چند برندی که با موفقیت کمپینهای بازاریابی اینفلوئنسر راهاندازی کردند نگاه کنیم.
برندها بهشدت از تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده میکنند.
اما آنچه بیش از همه مهم است نحوه ارائه محتوا توسط تأثیرگذاران برند در پلتفرم است.
اینستاگرام همچنان ترجیح دادهشدهترین پلتفرم برای اینفلوئنسر مارکتینگ است. بیایید به چند برندی که به کمپینهای اینفلوئنسر متکی بودند نگاه کنیم.
1. L’Oreal Paris
لورآل پاریس اغلب با اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی برای تبلیغ محصولات خود همکاری میکند. این برند نهتنها در رسانههای اجتماعی فعال است، بلکه اطمینان میدهد که پستها از دیدگاه خریدار بهاندازه کافی آموزنده هستند.
2. دنیل ولینگتون
دانیل ولینگتون یکی از برندهایی است که تقریباً از همه سطوح به تأثیرگذاران برند میپردازد. این برند از تعامل شگفتانگیزی در اینستاگرام برخوردار است و دائماً با اینفلوئنسرها همکاری میکند.
3. استارباکس
بهغیراز اینستاگرام، برندها نیز در یوتیوب کار میکنند تا از محتوای ویدیویی خود بیشترین بهره را ببرند. در روز مادر، استارباکس ویدیویی با عنوان «استارباکس در خانه: قرار قهوه روز مادر» منتشر کرد. ایده پشت این کار این بود که این مناسبت را با همان شور و شوق در مرحله قرنطینه جشن بگیریم.
4. Walmart
حساب اینستاگرام Walmart پر جنبوجوش و مملو از محتوا است. این برند محصولات خود را به روشهای جالبی تبلیغ میکند! از لباس گرفته تا ظروف، صفحه وال مارت در اینستاگرام همه چیز را دارد.
5. آمازون اکو
الکسای آمازون به لطف تأثیرگذاران برند در رسانههای اجتماعی بسیار محبوب است. از روالهای یوگا گرفته تا چالشهای پخت، تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی محتوای جالبی برای تبلیغ الکسا ارائه میکنند.
یک استراتژی بازاریابی تأثیرگذار باید با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند. مواظب باشید که استراتژی که پیادهسازی میکنید بهدرستی با تأثیرگذاران مناسب و محتوای مناسب اجرا شود.
علاوه بر این، کمپین باید با پیامی که میخواهید به مخاطبان خود منتقل کنید همگام باشد. با تبلیغات ظریف پیش بروید و آن را تا جایی که میتوانید معتبر نگه دارید!
از ایدههای اینفلوئنسر مارکتینگ ذکر شده در بالا الگو بگیرید و مطمئناً مخاطبان رسانههای اجتماعی خود را به دست خواهید آورد!