بیزینس کوچینگ دوره هشتم | جلسه یازدهم در هتل همای تهران

بیزینس کوچینگ دوره هشتم | جلسه یازدهم در هتل همای تهران

جلسه یازدهم هشتمین دوره بیزینس کوچینگ در مرداد ماه 1403 در هتل همای تهران برگزار شد. این دوره یکساله با راهبری دکتر ربانی، مدیرعامل ویدان، بیزنس کوچ موفق، برگزار می‌شود و به شرکت کنندگان آموزش می‌دهد که چگونه با صرف زمان کمتر به ثروت بیشتری دست پیدا کنند.

در این دوره بیزینس کوچینگ، دکتر ربانی به رهبران و مدیران کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش لازم برای تبدیل شدن به رهبران موفق و کسب‌وکارهای پربازده را به دست آورند. او به شرکت کنندگان نکات و راهکارهای عملی برای ساختن و رشد کسب‌وکار را آموزش می‌دهد.

دکتر ربانی در این دوره یکساله، به عنوان مربی و راهنما، به شرکت کنندگان نکات و مفاهیم اساسی کسب‌وکار را آموزش می‌دهد. او با تمرکز بر روی مهارت‌های رهبری، به رهبران کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کرده و به بهترین شکل ممکن رهبری کنند.

این دوره، یک برنامه جامع یکساله برای تحول در کار و زندگی است. هر ماه، یک جلسه برگزار می‌شود که در هر جلسه، یک موضوع مهم در زمینه موفقیت کسب‌وکار مورد بحث قرار می‌گیرد. موضوع جلسه یازدهم این دوره، "مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی" بود.

دکتر ربانی در آغاز جلسه، به حضار خوشامد گفت و از مشارکت و پیشرفت شرکت کنندگان در رشد کسب و کارهایشان اظهار خرسندی کرد. سپس، به یکی از مباحث اصلی و حیاتی، یعنی اهمیت داشتن دانش مالی برای رهبران و مدیران کسب و کار، پرداخت. در این راستا تجربیاتش را در کسب و کارهای داخلی و خارجی با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشت و بیان کرد که به دلیل نداشتن این دانش مهم و ضروری، بسیاری از آنها دچار شکست شده‌اند.

تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار به دلیل عدم آشنایی کافی با مباحث مالی زندگی هایشان به نابودی کشیده شده است و این مورد را باید پذیرفت که ما در مباحث مالی دچار ضعف هستیم تا جایی که مدیران بعضاً به خاطر نداشتن سواد مالی از رسیدگی به مباحث مالی سر باز میزنند و رسیدگی به آن را به مدیران پایین رده ارجاع می‌دهند، درحالی که مدیران ارشد باید در مباحث مالی اول باشد.

همان طور که در حوزه های مختلف علم و دانش نیاز است، پول و ثروت هم نیاز به کسب دانش دارد. دانش مالی هم مانند هر دانش دیگر یادگرفتنی است و به دو بخش تقسیم می‌شود.

- بخش ذهنی
- بخش تکنیکی

نگرش درست و دانش درست مانند دو بال هستند که به شما اجازه پرواز و صعود را خواهند داد.

قانون مسائل مالی

1) قانون باور:

بر این باور باشید که این دنیا، دنیای فراوانی‌ست و پول ابزاری برای مبادله ارزش است. ارزش ارائه شده توسط شما باید به طوری باشد که دیگران خواهان آن باشند در غیر این صورت در قبال آن پولی دریافت نخواهید کرد. در این زمینه داشتن باورهای سازنده به شما کمک خواهد کرد. باید بر این باور باشید لزوما کسی که فقیر به دنیا می‌آید، فقیر از دنیا نمی‌رود و در پایین‌ترین سطح نیز می‌توان به موفقیت رسید. تا باورهایمان را درست نکنیم اجازه رسیدن به ثروت را نخواهیم داشت.

2) قانون فرآیند:

هر نتیجه ای که در این دنیا میبینیم نتیجه فرآیندی است. به این معنا که اگر می‌خواهید به جایگاهی برسید، فرآیندش را باید طی کنید.

3) قانون علت و معلول:

در 350 سال قبل از میلاد مسیح ارسطو قانون علیت را بیان کرد. این قانون میگوید، اگر شما در حال حاضر وضعیت بدی دارید حتما علتی دارد. در اطرافیان خود ببینید که افراد موفق برای رسیدن به موفقیت چه کاری انجام می‌دهند شما هم همان کار را انجام دهید.

4) قانون اراده:

به دنبال شانس و اقبال نباشید بلکه به دنبال به دست آوردن افزایش ظرفیت باشید. در این جهان بیش از ظرفیت افراد ثروت وجود دارد اما فقط به اندازه ظرفیتتان به شما داده می‌شود. ظرفیت خود را افزایش دهید تا بتوانید از فرصت ها استفاده کنید. باید حرکت کنید و مهارت و ظرفیت خود را افزایش دهید.

5) قانون بده بستان:

تا ارزشی ارائه ندهید، ارزشی دریافت نخواهید کرد. باید فرآیند آن را طی کنید و در طی مسیر صبور باشید.  دانشگاه هاروارد اعلام می‌کند مهمترین  شاخصه افراد فوق موفق داشتن چشم انداز بلند مدت است، آنها اسیر دیدگاه‌های کوتاه‌ مدت نمی‌شوند. شما هم زندگی خود را بررسی کنید و ببینید در حال حاضر کارهایی که انجام می‌دهید برای زمان حال است و یا آینده؟ چشم انداز بلند مدت داشته باشید و برای لحظات کوتاه مدت و گذرا زندگی نکنید!

در ادامه دکتر ربانی قانونی را تحت عنوان قانون انباشت مهارت بیان کردند. زمانی که در یک مهارت شروع به رشد و تکامل کنید، به شما کمک خواهد کرد از باقی مهارت هایی که از قبل به دست آورده‌اید بیشتر استفاده کنید و در آن مهارت‌ها نیز رشد کنید.

دکتر ربانی پول و زمان را دو سرمایه شبیه به هم عنوان کردند که قدرت تبدیل به یکدیگر را دارند. شما می‌توانید با پرداخت پول تجربه دیگران را خریداری کنید و در زمان و عمر خود صرفه جویی کنید و همچنین زمان و عمرتان را هزینه کنید تا پول و ثروت به دست آورید. اگر بتوانید روی هر دوی آنها سرمایه گذاری کنید، در نتیجه به شما سود بر می‌گرداند. رفتاری که با پول و زمان دارید آینده شما را مشخص می‌کند. به این فکر کنید که روی چه چیزی بیشتر زمان می‌گذارید؟ یا افکارتان را مشغول چه چیزهایی می‌کنید؟

صاحبان کسب و کار زمانی در زندگی‌شان آرامش دارند که قدرت کنترل کار خود را داشته باشند. افسار بیزینس خود را به دست بگیرند و آن را هدایت کنند. با فراگیری مهارت‌های مالی می‌توانید بر بیزینس سوار باشید و بر آن حکومت کنید اما اگر آگاهی و دانش خود را در این زمینه محدود کنید مطمئن باشید این بیزینس شماست که بر شما سوار خواهد شد.

در ادامه شرکت کنندگان از تجربیات خود در این زمینه صحبت کردند و دکتر ربانی درخواست کردند، مواقعی که فکر می‌کنند باعث ضایع شدن حق فردی شدند را بنویسند. دلیل آن هم اینگونه بیان کردند که تا وقتی حق شخصی برگردن‌تان باشد امکان ورود به سطح بعدی زندگی‌تان را نخواهید داشت.

با ساخت دیدگاه‌های درست، از هیچ می‌توان به درآمد رسید. افرادی وجود دارند که دارای توانایی‌های بسیار بالایی هستند اما متاسفانه متوجه قدرت و توانایی‌هایشان نیستند و خود را دست کم می‌گیرند. مطمئناً فردی که خود را دست کم می‌گیرد و خود را کم ارزش می‌بیند‌، شناختی از خود و توانایی‌هایش پیدا نکرده است.

عموم مردم زمانی که شخص موفقی را می‌بینند، تلاش بر تقلید از ظاهر زندگی او را دارند. این در حالی است که برای رسیدن به موفقیت، مانند باقی افراد موفق باید از قدم های کوچک شروع کرد. افراد در فضای مجازی معمولا دچار مشکل ظاهر بینی هستند و با دیدن ظاهر زندگی دیگران شروع به تقلید از آنها می‌کنند اما از ابعاد و سختی‌های مختلف زندگی آنها غافل هستند. اگر خواستار رشد و پیشرفت هستید فقط باید خودتان را با خودتان مقایسه کنید.

 صورت های مالی سود و زیان بر این هدف نوشته می‌شوند. به همین خاطر است که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

یک مدیر خوب نیاز دارد مباحث مالی را بداند تا در شرایط گوناگون قدرت تصمیم‌گیری درست را داشته باشد. تصمیمات در اینجا معمولا براساس آمار و ارقام صورت می‌گیرد.

تفاوت مدیریت مالی و حسابداری

حسابداری به ثبت، طبقه بندی و گزارش‌دهی اطلاعات مالی مربوط به یک کسب و کار می‌پردازد. هدف او ارائه یک تصویر شفاف از وضعیت مالی یک شرکت است که از طریق صورت‌های مالی مانند صورت سود و زیان و ترازنامه انجام می‌شود. همچنین تمرکز حسابداری بیشتر بر روی اطلاعات گذشته می‌باشد.

در حالی که مدیریت مالی به برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع مالی سازمان می‌پردازد. هدف او ساخت حداکثری ارزش شرکت و بهینه سازی استفاده از منابع مالی است. به علاوه تمرکز مدیریت مالی بر روی تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و تصمیم‌گیری برای آینده است. بنابراین مدیریت مالی نگاهی واقعی به مسائل دارد و برای زمان ارزش قائل است.

سیکل‌های اقتصادی

دانستن سیکل‌های اقتصادی لازمه هر مدیر کسب و کاری است. یک مدیر خردمند می‌داند هر بازار و صنعتی بالا و پایین دارد و به مرور زمان سود و سرمایه‌اش رشد خواهد کرد. همچنین این امر موجب افزایش میزان صبرش نیز خواهد شد.

پول ابزاری برای مبادله است وقتی پول نقد و در بانک باشد برایتان سود آوری ندارد. هنگامی پول برای شما پول می‌آورد که سرمایه گذاری کنید

مفاهیم کلیدی مدیریت مالی

اولین چیزی که شما به عنوان مدیر کسب و کار باید بدانید ریسک‌های احتمالی کسب و کارتان است. دانستن خطرات احتمالی و ریسک‌های پیش رو به شما کمک می‌کند علیه مشکلات یک قدم در جهت مثبت بردارید. در ادامه دکتر ربانی از شرکت کنندگان دعوت کردند تا ریسک های احتمالی موجود در کسب و کار خود را شناسایی و یادداشت کنند.

بعد از شناسایی ریسک‌ها آنها را به دو دسته تقسیم کنید:

1- ریسک‌هایی که می‌توانید مانع آنها شوید

2- ریسک‌هایی که می‌توانید اثرشان را کاهش دهید

مراحل مدیریت ریسک

- شناسایی ریسک‌ها
- ارزیابی و تحلیل ریسک‌ها و اولویت بندی آنها
- طراحی راهکارهایی برای کاهش ریسک ( پیشگیری، اجتناب، انتقال)
- اجرا و اصلاح راهکارها

شاخصه افراد موفق داشتن دیدگاه بلند مدت است. به یاد داشته باشید که هیچ اتفاقی تصادفی نیست و اگر در موقعیت فعلی از جایگاهی برخوردار هستید، دستخوش طی شدن فرآیندهایی بوده است. بی‌شک تمام افرادی که به موفقیت رسیده‌اند فرآیند لازم را برای رسیدن به وضعیت موجود طی کرده‌اند و برای آموزش و افزایش آگاهی خود زمان صرف کرده‌اند، زیرا بدون افزایش آگاهی در همان نقطه‌ای که هستید باقی خواهید ماند.

تفاوت مارک آپ و حاشیه سود

بر خلاف تصور عموم افراد، مفهوم سود با آنچه می‌دانند متفاوت است. اجازه دهید آن را با یک مثال برایتان توضیح دهم. فرض کنید هزینه تولید یک کالا 200 تومان و قیمت فروش آن 300 تومان باشد. طبق ذهنیت اشتباه در اینجا مقدار سود 100 تومان می‌شود، در حالی که اینگونه نیست.

مفهومی تحت عنوان مارک آپ بیان می‌شود که میزان کل فروش را از قیمت و هزینه‌های تولید محصول کسر می‌کند و ما آن را به اشتباه جایگزین مفهوم سود کرده‌ایم. در حالی که سود میزان هزینه تمام شده‌ محصول را تقسیم بر مبلغ فروش می‌کند.

ارزش زمانی پول

دکتر ربانی اشاره کردند براساس تعاریفی که از بحث حسابداری داشته‌ایم، حسابدار تمام اسناد دریافتی را ثبت می‌کند، در صورتی که ارزش پول دریافتی این ماه با ارزش پول ماه آینده کاملاً متفاوت است.

مدیریت نقدینگی

دکتر ربانی به جهت توضیح ساده‌تر این موضوع مثالی از فروش شربت‌های آبلیمو بیان کردند که در ادامه به برآورد هزینه‌های تمام شده، توضیح مفاهیم انواع سود و زیان پرداختند. موضوع به قدری برای شرکت کنندگان جذاب و حائز اهمیت بود که در طی جلسه تعدادی از شرکت کنندگان برای بیان مجدد مفاهیم به روشی متفاوت داوطلب شدند. دیگر افراد شرکت کننده نیز سوالات مرتبط را با آقای دکتر ربانی به اشتراک گذاشتند و ایشان به طور کامل به آنها پاسخ دادند. در توضیحات تکمیلی خود را اینگونه بیان کردند، "شما به عنوان مدیر و رهبر یک کسب و کار باید موارد مالی و حسابداری را بدانید و استانداردها و موارد تخصصی آنها را به حسابدار خود بسپارید".

با محاسبه دقیق مقدار سود خالص، سود عملیاتی، هزینه و ... به صورت درصد به راحتی می‌توان اگر مشکلی در کسب و کارتان به وجود آید آن را شناسایی، رفع و حتی با آمار ماه و سال های آینده نیز مقایسه کرد.

بعد از صرف ناهار و استراحت شرکت کنندگان، موضوع جلسه با مفهوم مدیریت نقدینگی ادامه پیدا کرد.

برای رسیدن به این مفهوم باید موارد مهمی را در نظر داشت:

- پیش بینی نیاز به پول
- مدیریت موجودی
- تنظیم شرایط پرداخت به تامین کنندگان
- تنظیم شرایط پرداخت مشتریان
- تنوع بخشی به منابع تامین مالی
- نظارت بر هزینه ها
- هماهنگی و ارتباط مدیریت ارتباط با مشتریان و سیستم حسابداری و مدیریت حساب‌های دریافتی
- سرمایه گذاری هوشمند

انسان‌های موفق فقط نقدینگی را، از بیزینسش تامین نمی‌کند، بلکه با سرمایه گذاری هوشمند کار خود را پیش می‌برد. آنها بخشی از سرمایه و سود خود را تبدیل به چیزی می‌کنند که ارزش پول‌شان را حفظ کند و موجب سودآوری برایشان شود.

پیشگیری از ورشکستگی

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ثروتمندان همیشه در این سطح ثروت نبوده‌اند، معمولا آنها ابتدای کار خود را از کارمندی شروع کردند و به تدریج مهارت‌های جدید را فرا گرفته‌اند، در مرحله بعد تصمیم می‌گیرند برای خودشان کار کنند و در این راه با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهند شد، مسلماً چالش‌های بیشتر هم برابر است با تجربیات بیشتر.

در نهایت کسب و کار خود را راه اندازی کرده و چندین نیرو استخدام می‌کنند و به سود می‌رسند، در حالیکه عموم جامعه فقط سطح موفقیت و ثروت آنها را می‌بینند.

قانون پارکینسون می‌گوید افراد به ازای درآمدشان هزینه‌هایشان نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین زمانی افراد دچار چالش می‌شوند که تلاش می‌کنند، از ظاهر افراد موفق تقلید کنند. برای رسیدن به این هدف هزینه‌هایشان از میزان درآمدشان پیشی گرفته و آرام آرام خود را به نابودی می‌کشند. تنها کاری که باید انجام می‌دادند حرکت بر اساس الگوی درآمدی خودشان بود. اگر خواهان رسیدن به ثروت هستید، مانند ثروتمندان کار کنید نه اینکه ظواهر زندگی خود را مانند آنها بسازید.

چه بسیار کسب و کارهایی وجود داشته است که با جیب خالی آمدند و موفق شدند و چه بسیار افرادی که جیب پر داشتند و شکست خوردند. این مسئله، مسئله‌ای مهم و قابل توجه است.

منابع تامین مالی کسب و کارهای کوچک

- سرمایه شخصی
- وام
- سرمایه گذاران فرشته
- سرمایه گذاران خطرپذیر
- فروش سهام
- صندوق‌های دولتی
- جمع‌آوری سرمایه از عموم

نکات کلیدی جذب سرمایه

سرمایه گذاران معمولا به ایده‌ها توجه زیادی ندارند بلکه تمرکز آنها بیشتر بر روی خود شماست. در واقع سرمایه‌گذاران در حال سرمایه‌گذاری روی شما هستند نه کسب و کارتان. برای اینکه نشان دهید شما قابلیت سرمایه گذاری دارید، سعی کنید برای آینده برنامه داشته باشید و به آنها ارائه دهید. اما نکات کلیدی که باید در جذب سرمایه مدنظر داشته باشید به شرح زیر است:

- برنامه کسب و کار
- شناخت ترجیحات سرمایه گذاران
- شفافیت و صداقت
- ایجاد شبکه ارتباطی و توسعه روابط طولانی مدت
- آمادگی برای پاسخ به ابهامات
- شناخت صنعت و بازار
- ارزیابی ارزش کسب و کار
- استفاده از مشاوران مالی
- صبوری و پایداری

بدهی خوب و بد

شاید ندانید اما بدهی هم خوب و بد دارد. اگر مبلغی که به عنوان قرض دریافت می‌کنید را بدانید در کجا و چگونه خرج کنید، تفاوتش را احساس خواهید کرد. بدهی‌هایتان را صرف سرمایه گذاری و سودآوری می‌کنید و یا صرف خوش‌گذرانی و ثروت نمایی؟

اصل رشد سودآوری

وارن بافر درباره دو قانون رشد سودآوری می‌گوید:

قانون اول: پولتان را نباید از دست دهید

قانون دوم: به قانون اول برگردید.

هر کاری انجام می‌دهید، حواستان باشد هیچگاه تمام پول خود را خرج نکنید.

مدیریت هزینه ها

انسان موجودی اقتصادی است بنابراین باید مداوم هزینه‌هایتان را بررسی کنید و بدانید چه چیزی را با چه هزینه‌ای ارائه می‌کنید. هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم را جدا کنید تا بتوانید نقطه سر به سر کسب و کار خود را پیدا کنید. لیست هزینه‌های ثابت و متغیر خود را بنویسید و حتی خورده هزینه‌ها را نیز فراموش نکنید. بسیاری از کسب و کارها به علت ندانستن هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم خود به سمت پرتگاه و نابودی رفته‌اند.

هزینه‌های مستقیم

- دستمزد مستقیم

- محصول یا مواد مستقیم

هزینه‌های غیرمستقیم

- ساختمان
- قبوض
- هزینه‌های اداری
- هزینه‌های سرمایه
- تجهیزات وسایل یا ماشین آلات
- تعمیر و نگهداری و جایگزینی وسایل
- هزینه‌های فروش
- هزینه نیروهای غیرتولیدی

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت به معنا پیدا کردن اطلاعات است که یک مدیر بتواند بر اساس آن تصمیم بگیرد و آن را به مرحله اجرا برساند. درواقع حسابداری مدیریت، اطلاعات مالی و حسابداری را تحلیل می‌کند، زمان دریافتی و پرداختی‌ها را به شما می‌گوید، شما را از میزان اضافه شدن سرمایه و بدهی کسب و کارتان باخبر می‌کند و در گرفتن یک تصمیم درست همراهی‌تان خواهد کرد. 

بودجه

دکتر ربانی اشاره کردند که این بخش مهم‌ترین قسمت جلسه یازدهم می‌باشد و شرکت کنندگان را به گوش دادن فعال دعوت کرد.

برنامه‌ای که ارائه می‌دهید باید برای قبل از بحران باشد، نه در زمان بحران. شما باید بتوانید با محاسبه انواع سود و بدهی‌ها برای 6 ماهه آینده پیش بینی داشته باشید.

به عنوان مثال می‌دانید که در سه ماه آینده چکی به دست شما می‌رسد، آن را یادداشت کنید. به همین ترتیب تمام دریافتی‌ها و مخارج نقدی ماه‌های آینده را یادداشت کنید و بررسی کنید در کدام ماه دچار مشکل می‌شوید، سپس برای آن برنامه‌ریزی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. شما باید روندی را در پیش بگیرید که توان دوام را داشته باشید، موفقیت در دوام آوردن است. اکثر افراد توان ادامه دادن را ندارند و طی 12، 14 ماه مایوس می‌شوند و زمین می‎خورند. این سوال را از خود بپرسید، آیا برای پیروزی حرکت خاصی انجام داده‌اید؟

برای این منظور جدولی دو بخشی رسم کنید:

در بالای جدول وجوه نقد ماه‌های آینده را بنویسید و سپس پیش بینی‎‌های فروش ماه‌های آینده را در جدول قرار دهید، سپس دریافت‌های نقدی از فروش‌های قبلی و طلب‌ها و سایر دریافتنی‌ها را در قسمت مجموع جدول بنویسید.

بخش پایینی جدول مربوط به پرداخت‌ها می‌باشد که شامل خریدهای نقدی، دستمزدها، برداشت‌ها، اقساط وام، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ... است.

در پایان هم مجموع دریافتی‌ها را از مجموع پرداختی‌ها کسر کنید، نتیجه به دست آمده یا مقدار مثبت است یا منفی.

در ادامه دکتر ربانی دو موضوع ترازنامه و صورت سود و زیان را به عنوان تحقیق ارائه دادند که شرکت کنندگان درباره آنها اطلاعاتی کسب کنند و در جلسات بعد با دانش این دو موضوع وارد جلسه شوند.

بعد از تایم استراحت دکتر ربانی تمرینی تحت عنوان نسبت‌های مالی به شرکت کنندگان ارائه کردند که در طی آن باید نسبت های نقدینگی و سودآوری خود را به دست آورند.

اصول قیمت گذاری صحیح

- آگاهی درست درباره قیمت تمام شده
- آگاهی درست از قیمت رقبا
- آگاهی درست از توان مالی خریداران

تخفیف

اگر اصول قیمت گذاری شما اشتباه باشد، حتی ارائه یک درصد تخفیف هم می‌تواند سود شما را 20 درصد کاهش دهد. برای همین باید بر اساس اصول مالی، تخفیف گذاری کنید.

انواع روش‌های قیمت گذاری

- قیمت گذاری بر اساس هزینه: این نوع قیمت گذاری بر اساس هزینه‌های انجام شده برای تولید محصول، قیمت را تعییم می‌کند که سنتی ترین نوع قیمت گذاری است. اگر کسب و کار سنتی دارید و به عنوان کسب و کار کوچک می‌خواهید ادامه دهید همین نوع قیمت گذاری برایتان مناسب است اما اگر اهداف بلند مدت درباره کسب و کارتان دارید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ سایر شیوه‌های قیمت گذاری بروید.
- قیمت گذاری رقابتی: اگر می‌خواهید قیمت محصولات خود را بر این اساس تعیین کنید باید رقیبان خود را شناسایی کنید و محصولات خود را با آنها به مقایسه بگذارید، سپس بر اساس آن قیمت نهایی را اعلام کنید.
- قیمت گذاری نفوذی: وقتی ما سیستم سازی درستی انجام بدهیم می‌توانیم قیمت گذاری بهتری ارائه دهیم مانند شرکت اسنپ که به یکباره در بازار مسافربری نفوذ کرد و با این کار مسیر 100 ساله را یک شبه طی کرد.
- قیمت گذاری انحصاری: وقتی محصول و خدمات شما در بازار تک باشد و در ارائه آن نوآوری داشته باشید می‌توانید از این روش استفاده کنید و سود خود را از آن به دست آورید. دقیقاً مانند کاری که شرکت اپل انجام داد.
- قیمت گذاری روانشناختی: برای ارائه این نوع قیمت گذاری باید از مشتری خود شناخت کافی داشته باشید. یعنی اینکه بدانید مشتری حاضر است چه مقدار برای محصول شما هزینه کند. بر اساس بررسی‌های روانی مشتریان جلسات تشکیل دهید و تخمین بزنید که مشتریان برای محصول شما حاضرند چه مقدار بها بپردازند.
- قیمت گذاری بسته‌ای: زمانی که چند محصول خود را در قالب یک بسته ارائه می‌دهید، از این روش قیمت گذاری می‌توانید بهره ببرید.
- قیمت گذاری بر اساس ارزش: معمولا برای بیزینس‌‌ها این نوع قیمت گذاری پیشنهاد می‌شود. یک بیزینس باید به صاحب کسب و کار، مشتریان، کارکنان و جامعه سود برساند در غیر این صورت جایی از کار دچار مشکل است و باید اصلاح شود.
برایان تریسی در این باره میگوید: مهم ترین کلمه در بیزینس نتیجه است. شما زمانی می‌توانید در بیزینس خود موفق باشید که بتوانید نتیجه‌ای ارائه دهید. اگر موفق نیستید نتیجه ای که ارائه می‌دهید را بررسی کنید.
- قیمت گذاری داینامیک: جدید ترین نوع قیمت گذاری، قیمت گذاری داینامیک است و با کمک هوش مصنوعی ارائه می‌شود. با بررسی میزان عرضه و تقاضا و ... قیمت ها را بالا و پایین میکند. تمام جوانب را در نظر می‌گیرد و براساس دیتا ماینینگ قیمت نهایی را اعلام می‌کند.

اشتباهات مهلک مالی

در هر کسب و کار نام و اعتبار صاحب آن کسب و کار ارزشمندترین چیزی است که باید حفظ شود. اجازه ندهید که نام و اعتبارتان لکه‌دار شود. در ادامه 10 اشتباه مهلک در یک کسب و کار گفته می‌شود که باید از آنها اجتناب کنید:

- عدم برنامه‌ریزی مالی
- عدم پیگیری دقیق هزینه‌ها
- اختلال مالی شخصی و کسب و کار
- عدم توجه به نقدینگی
- عدم توجه به ارزش زمانی پول
- عدم توجه به بدهی‌ها
- عدم توجه به اعتبار در بازار
- عدم تنوع در منابع درآمد
- عدم شفافیت و برنامه‌ریزی مالیاتی
- عدم داشتن مشاور مالی

سپس دکتر ربانی از شذکت کنندگان خواستند تا 10 اقدام مالی که تصمیم به انجام آن دارند را در قالب تمرین یادداشت کنند.

در پایان جلسه، شرکت کنندگان با انگیزه و انرژی بالا از جلسه خارج شدند و اعتقاد داشتند که با اعمال مباحث و آموزش‌های ارائه شده توسط دکتر ربانی، قادر به بهبود کسب و کارهای خود و به دست آوردن ثروت بیشتر خواهند بود. همچنین، آنها درک بهتری از اهمیت داشتن، دانش مالی در زمینه‌های شخصی و حرفه‌ای پیدا کردند.

در آخر هر بخش، از حضار در جلسه با انواع میوه، شیرینی و نوشیدنی‌های گرم و سرد پذیرایی شد که مهمانان از این فرصت‌ها هم برای آشنایی با یکدیگر و شبکه سازی استفاده می‌کردند.

دیدگاه کاربران (0)