چگونه از مقایسه خود با دیگران دست‌برداریم؟ یادداشتی از جک کنفیلد

چگونه از مقایسه خود با دیگران دست‌برداریم؟ یادداشتی از جک کنفیلد

رئیس‌جمهور سابق تئودور روزولت یک‌بار گفت: "مقایسه، دزد شادی است." آنچه من می‌گویم این است که "مقایسه خود با دیگران مسیر سریع بدبختی است.

از شما می‌خواهم یک دقیقه وقت بگذارید و در مورد آن فکر کنید.

آیا تابه‌حال خود را با شخص دیگری مقایسه کرده‌اید و دقیقاً برابر بوده‌اید؟ شک دارم. هرگز، یا به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

امروز می‌خواهم به شما یاد بدهم که چگونه از مقایسه خود با دیگران دست‌بردارید تا درنهایت نسبت به خود و آنچه در زندگی دارید احساس خوبی داشته باشید، به‌جای اینکه ازآنچه دیگران دارند و شما ندارید، احساس بدی داشته باشید.

 

مقایسه طبیعی است

ما تقریباً همیشه در مقایسه خود با دیگران فکر می‌کنیم طرف مقابل بهتر، باهوش‌تر، لاغرتر، قدبلندتر، کوتاه‌تر، جذاب‌تر، خوش‌لباس‌تر، محبوب‌تر، مشهورتر، ثروتمندتر یا موفق‌تر است.

این باعث می‌شود احساس حقارت داشته باشید و اگر فکر می‌کنید که به‌نوعی کمتر از آن‌ها هستید، متقاعد شده‌اید که آن‌ها نمی‌خواهند با شما صحبت کنند، دوست شما باشند، با شما بیرون بروند یا با شما تجارت کنند.

از سوی دیگر، اگر خود را باکسی مقایسه می‌کنید و فکر می‌کنید از او بهتر هستید، پس فکر می‌کنید نباید وقت خود را با او تلف کنید.

در هر دو مورد، مقایسه خود با دیگران یک تقسیم‌بندی ایجاد می‌کند. شما از ترس طردشدن یا از ترس اتلاف وقت خود، برای ارتباط یا تعامل با آن‌ها وقت نمی‌گذارید.

یکی از دلایل وجود افراد تنها، ناراضی و ناموفق در دنیا همین است.

 

تأثیر رسانه‌ها

بدون شک یکی از معایب زندگی در دنیایی که همه از طریق رسانه‌های اجتماعی با دیگران در ارتباط هستند، وسوسه دائمی برای مقایسه خود با دیگران است.

هر بار که وارد فیس‌بوک یا اینستاگرام می‌شوید، پست‌هایی از مردم می‌بینید در مورد اینکه چقدر زندگی‌شان عالی است.

در دنیای امروز، شما دائماً با جریان بی‌پایانی از عکس‌های "دوستان" خود در رسانه‌های اجتماعی بمباران می‌شوید که عالی به نظر می‌رسند و از شگفت‌انگیزترین لحظات، تعطیلات و مهمانی‌ها با دوستان، خانواده و همکاران خود لذت می‌برند.

هر بار که برای خواندن اخبار، تماشای تلویزیون یا خواندن مجله‌های متفاوت اقدام می‌کنید، داستان‌های بی‌شماری در مورد همه ستاره‌های ثروتمند و موفق تلویزیون و سینما، کارآفرینان موفق، میلیونرها و میلیاردرهای جوان فناوری، مدل‌های اینستاگرام، رپرهای موفق، دی‌جی‌های معروف و برخی از آن‌ها می‌بینید. مردمی که فقط با دیدن، شناخته می‌شوند.

بعد به زندگی خودت نگاه می‌کنی و افسرده می‌شوی چون 20 کیلو اضافه‌وزن داری، سال‌هاست برای تعطیلات جایی نرفته‌ای، بچه‌هایت کامل نیستند، روابطت پیچیده است، معروف نیستی و هزاران مشکلات دیگر که همه و همه روی ذهن شما تلنبار می‌شود.

در اینجا آماری وجود دارد که احتمالاً تعجب‌آور نخواهد بود: تحقیقات نشان می‌دهد که زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد افسردگی، استرس و حسادت را افزایش می‌دهد و رفاه را کاهش می‌دهد.

نکته اصلی این است که مقایسه خود با دیگران یک عادت خطرناک است.

همان‌طور که قبلاً گفتم، وقتی خود را با شخص دیگری مقایسه می‌کنید، تقریباً همیشه خود را با کسی مقایسه می‌کنید که فکر می‌کنید به نحوی از شما بهتر است.

   

مقایسه هرگز زندگی شمارا بهبود نمی‌بخشد

مقایسه هرگز زندگی شمارا بهبود نمی‌بخشد

شما می‌توانید ظاهر خود را با یک ستاره سینما یا مدل معروف، درآمد خود را با درآمد رئیس یا همسایه ثروتمند خود و شادی خود را با شادی کسی که به نظر می‌رسد تمام زندگی خود را ساخته است، مقایسه کنید.

وقتی خودتان را با کسی مقایسه می‌کنید که قبلاً در ذهنتان تصمیم گرفته‌اید که از یک‌جهت بهتر از شما باشد، همیشه ضعیف‌تر خواهید بود.

این از رابرت ردفورد است، شاید یکی از خوش‌تیپ‌ترین مردانی که تابه‌حال زندگی کرده، یک ستاره سینما، کارگردان و تهیه‌کننده فوق‌العاده موفق و یک بشردوست موفق.

این را رابرت در مصاحبه‌ای که در Esquire ظاهر شد، زمانی که رابرت ردفورد 51 ساله بود و بازیگر و دوست همکارش پل نیومن 61 ساله بود، گفت.

«احتمالاً می‌توانم بگویم پل نیومن بهترین دوست من است.»

چند هفته پیش با او برای شام بیرون رفتیم و من فکر می‌کنم: «خداوندا، این پل پیر است.» او چیست؟ شصت؟ شصت‌ویک؟

نمی‌دانم. او عالی به نظر می‌رسد، او احساس خوبی دارد، او پول زیادی دارد، او برای اهداف بزرگ می‌جنگد.

او عاشق همسرش است، هر وقت بخواهد با ماشینش مسابقه می‌دهد، هر وقت بخواهد فیلم می‌سازد، فوق‌العاده خوشحال است و هنوز هم آن چهره‌ای را دارد که بیست‌ساله به نظر می‌رسد. خدایا، وقتی به خانه رسیدیم، می‌خواستم به خودم شلیک کنم.»

بنابراین، همان‌طور که از این مثال متوجه می‌شوید، تنها چیزی که حاصل مقایسه خود با دیگران است، احساس بدی است.

به‌هیچ‌وجه به شما کمک نمی‌کند که زندگی خود را بهبود بخشید یا وضعتان بهتر شود.

مقایسه فقط شمارا پر از احساسات منفی می‌کند و زمان و انرژی را از شما می‌گیرد که می‌توانید زمان و انرژی خود را به چیزی بسیار مفیدتر و سازنده‌تر اختصاص دهید.

  نکاتی برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران

نکاتی برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران

اگر در دام مقایسه افتادید، می‌توانید هر بار که استرس، عزت‌نفس پایین، نیاز به انگیزه، ترس یا زمانی که یک سناریوی منفی پیش می‌آید، به این راهنما مراجعه کنید تا خوشحالی خود را اعلام کنید.

 

1- بر نیازهای خود تمرکز کنید

فکر کردن به افکار منفی برای مقایسه و تجربه احساسات منفی باعث ایجاد حسادت، رنجش و تلخی می‌شود.

این برای سلامت روحی، جسمی و روحی شما مضر است!

مثل نوشیدن سمی است که شمارا بیمار می‌کند و شما به انجام آن ادامه می‌دهید. شما به آن نیاز ندارید.

پس وقتی متوجه شدید که به زندگی دیگران حسادت می‌کنید، به کاری که انجام می‌دهید توجه کنید و ابتدا از انجام آن دست‌بردارید!

از فیس‌بوک خارج شوید، تماشای اینستاگرام را متوقف کنید، از غیبت کردن با دوستان خود دست‌بردارید، مجله مد را ببندید و تلویزیون را خاموش‌کنید!

هر چیزی که باعث می‌شود در "تله مقایسه" بیفتید، فقط از انجام هر کاری که باعث مقایسه می‌شود، دست‌بردارید.

 

2- افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید

مشکل صرفاً متوقف کردن چیزی است که اگر آن را با چیز مثبت جایگزین نکنید باعث رنجش و عذاب شما می‌شود.

چیزی که من آن را قانون خلأ می‌نامم دوباره او را جذب خواهد کرد.

همیشه باید یک فکر یا عادت منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید.

و این منجر به توصیه بعدی من در مورد چگونگی توقف مقایسه خود می‌شود، یعنی تمرکز بر آنچه شما دارید، نه آنچه دیگران دارند.

بیایید آن را قانون جایگزینی بنامیم.

 

مقایسه خود با دیگران قدردانی را تمرین کنید

3- قدردانی را تمرین کنید

افکار خود را در مورد چیزهایی که کمبود دارید با افکار قدردانی برای آنچه دارید جایگزین کنید.

مهم نیست چقدر موفق، جذاب یا ثروتمند هستید، همیشه کسی پیدا می‌شود که از شما موفق‌تر، جذاب‌تر و ثروتمندتر باشد. پس‌ازآن چه؟

زندگی آن‌ها هیچ تأثیری روی شما ندارد و هیچ ربطی به آنچه می‌توانید با زندگی خود به دست آورید، ندارد، بنابراین توجه و انرژی خود را صرف آن‌ها نکنید.

اگر بر آنچه در حال حاضر دارید تمرکز کنید، شادی و رضایت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برای فکر کردن به همه چیزهایی که در زندگی‌تان باید به خاطر آن‌ها احساس قدردانی کنید، وقت بگذارید.

با چیزهای کوچک شروع کنید. شما زنده هستید، آزاد هستید، در زندان، اردوگاه کار اجباری یا اردوگاه پناهندگان نیستید.

من به‌تازگی در سمینار سالانه خود برای موفقیت دستیار داشتم که به من گفت که تقریباً در کامبوج در جریان انقلاب چندین هزار نفر کشته شده‌بودن و سپس 10 سال را در یک اردوگاه پناهندگان در تایلند در فلاکت گذراند.

امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر اروپا از سوریه و یمن آواره شده‌اند.

روی این واقعیت تمرکز کنید که آب برای نوشیدن، کار، غذا در یخچال، تلویزیون و تلفن همراه دارید. نیمی از جمعیت جهان این کار را نمی‌کنند.

به رؤیاهایی که برای زندگی خود دارید، فکر کنید و ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که به شما کمک می‌کند تا رؤیاهای خود را محقق کنید و این را به خاطر داشته باشید: آنچه روی آن تمرکز می‌کنید، رشد می‌کند.

 

مقایسه خود با دیگران ؛ ازآنچه می‌بینید آگاه باشید

4- ازآنچه می‌بینید آگاه باشید

توصیه بعدی من در مورد اینکه خود را با دیگران مقایسه نکنید این است که به یاد داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی هرگز کل داستان را بیان نمی‌کنند.

مطمئناً این شخصی که در فیس‌بوک یا اینستاگرام خود را با او مقایسه می‌کنید ممکن است ثروتمند و موفق به نظر برسد و زندگی او عالی به نظر برسد.

اما چیزی که ممکن است از آن مطلع نباشید این است که او ممکن است با اعتیاد به داروهای مسکن دست‌وپنجه نرم کند و دخترش بی‌اشتها باشد و مشکلات فراوان دیگری داشته باشد که شما از آن اطلاعی نداشته باشید.

البته، همکار شما می‌تواند جذاب و موفق باشد و از نردبان موفقیت در شرکت بالا برود، اما چیزی که نمی‌دانید این است که فرزندانش با همسر سابقش در شهر دیگری زندگی می‌کنند و او هرگز آن‌ها را نمی‌بیند و بس.

منظورم این است که شما هرگز چیزی را نمی‌بینید که پست‌های رسانه‌های اجتماعی افراد به شما نمی‌گویند و من به شما قول می‌دهم که هرکسی در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات خود است.

زندگی هیچ‌کس کامل نیست. هر کس چالش‌ها و رازهایی دارد که آن‌ها را به اشتراک نمی‌گذارد.

بنابراین، هر چه تفاوت بین زندگی خود و آن‌ها را تصور کنید، تضمین می‌کنم که آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید بزرگ نیست.

من در زندگی‌ام با افراد بسیار ثروتمند، بسیار مشهور و بسیار قدرتمند ملاقات کرده‌ام.

می‌توانم به شما بگویم که بسیاری از آن‌ها از شما شادتر نیستند و بسیاری کمتر خوشحال هستند.

از مقایسه خود با آن‌ها و تمایل به داشتن زندگی آن‌ها، دست‌بردارید و به‌جای آن بر روی یافتن آنچه می‌توانید برای ایجاد شادی خود انجام دهید، تمرکز کنید.

همین امر در مورد مقایسه خود با افرادی که واقعاً در زندگی روزمره با آن‌ها در ارتباط هستید نیز صدق می‌کند.

زیرا مقایسه خود با دیگران توسط رسانه‌های اجتماعی ایجاد نشده است!

متأسفانه همیشه افرادی بوده‌اند که از موفقیت دیگران در زندگی خود به‌عنوان معیاری برای سنجش موفقیت خود استفاده کرده‌اند.

وقتی می‌بینید همسایه‌هایتان در حال رانندگی با ماشین جدیدشان در خیابان هستند یا بهترین دوستتان به‌تازگی تلویزیون بزرگ ۴ بعدی با کیفیت بالا را خریده است، به‌راحتی می‌توانید فکر کنید که برای کافی بودن نیاز دارید که حتماً آن‌ها را داشته باشید.

ارزیابی پیشرفت و رشد خود در زندگی خوب است، اما تنها معیاری که باید خود را با آن بسنجید، با ارزش‌ها، معیارها و دستاوردهای گذشته خودتان است، نه دستاوردهای دیگران.

به‌جای این‌که فکر کنید آیا به‌اندازه شخص دیگری شاد یا ثروتمند هستید یا به‌اندازه دیگری جذاب هستید، از خود بپرسید که آیا نسبت به گذشته خود، شاد یا ثروتمند یا آن‌قدر خوش‌اندام و جذاب هستید که می‌خواهید باشید.

بدون اینکه آن را با واقعیت دیگران مقایسه کنید.

اگر چیز بهتری برای خود می‌خواهید، سعی کنید آن را به دست بیاورید، اما خود را با دیگران مقایسه نکنید، زیرا سعی می‌کنید از دیگران عقب نمانید.

کاری را که می‌خواهید انجام دهید زیرا چیزی است که برای خود می‌خواهید، زیرا معتقدید که شمارا شادتر و رضایت شمارا بیشتر می‌کند.

نوشته‌ای از جک کنفیلد

دیدگاه کاربران (0)