چگونه مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری خود را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری خود را تقویت کنیم؟

حل مؤثر مسئله شامل استفاده از فرآیند صحیح و پیروی از یک برنامه متناسب با مشکل خاص است.

اذعان به اینکه تیم یا سازمان شما مشکلی دارد که برای ارائه راهبردهای مؤثر حل مشکل کافی نیست.

برای درک یک مسئله واقعی و ایجاد راه‌حل‌های مناسب، باید یک فرآیند محکم را دنبال کنید، مراحل حل مسئله لازم را دنبال کنید و تمام مهارت‌های حل مسئله خود را به‌کارگیرید.

فرآیند حل مسئله چیست؟

حل مشکلات مانند پختن کیک است. شما می‌توانید مستقیماً بدون دستور پخت یا مواد لازم وارد آشپزخانه شوید و تمام تلاش خود را انجام دهید، اما بعید است که نتیجه نهایی خیلی خوشمزه باشد!

استفاده از دستور پخت کیک به شما این امکان را می‌دهد که از بهترین مواد، بدون ضایعات استفاده کنید، ابزار مناسب را جمع‌آوری کنید، آلرژی را در نظر بگیرید، تصمیم بگیرید که کیک تولد است یا عروسی، و سپس به‌طور مؤثر و به‌موقع بپزید.

درنتیجه یک کیک خوب و خوشمزه درست می‌کنید که طعم بی‌نظیری دارد و آشفتگی کمتری در آشپزخانه ایجاد کرده است. همچنین، از شکلات برای تزئین آن استفاده می‌کنید.

داشتن یک فرآیند گام‌به‌گام برای حل مسائل سازمانی به شما این امکان را می‌دهد که هر مرحله را به‌طور روشمند طی کنید و اطمینان حاصل کنید که در تلاش برای حل مشکلات صحیح و انتخاب مناسب‌ترین و مؤثرترین راه‌حل‌ها هستید.

مراحل حل مسئله که باید دنبال کنیم چیست؟

1- شناسایی مشکل یا مسئله

اولین مرحله از هر فرآیند حل مشکل، شناسایی مشکل یا مشکلاتی است که ممکن است بخواهید حل کنید.

راهبردهای مؤثر حل مسئله، همیشه با اجازه دادن به یک گروه برای بیان آنچه فکر می‌کنند مشکل است، شروع می‌شوند و سپس به اجماع بر سر این‌که کدام مشکل را ابتدا به آن بپردازند، می‌رسند.

فعالیت‌های حل مسئله که در این مرحله استفاده می‌شوند، اغلب بر ایجاد بحث‌های صریح و باز متمرکز هستند تا بتوان مشکلات احتمالی را آشکار کرد.

تجزیه‌وتحلیل مسئله

2- تجزیه‌وتحلیل مسئله

اگرچه این مرحله یک‌میلیون مایل از شناسایی مسئله فاصله ندارد، تحلیل مسئله بهتر است که به‌طور جداگانه در نظر گرفته شود.

اغلب ممکن است بخشی از فرآیند نادیده گرفته شود که در هنگام توسعه راه‌حل‌های مؤثر، بسیار مفید است.

فرآیند تجزیه‌وتحلیل مسائل به معنای اطمینان از این است که، مشکلی که به دنبال حل آن هستید، مشکل درستی است.

به‌عنوان بخشی از این مرحله، ممکن است عمیق‌تر نگاه کنید و سعی کنید علت اصلی یک مشکل خاص را در سطح تیمی یا سازمانی پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که استراتژی‌های حل مسئله نه‌تنها باید بر خاموش کردن آتش در کوتاه‌مدت متمرکز شوند، بلکه باید راه‌حل‌های بلندمدتی را ایجاد کنند که با علت اصلی چالش‌های سازمانی سروکار دارد.

رویکرد شما هر چه باشد، تجزیه‌وتحلیل یک مسئله برای انتخاب راه‌حل مناسب بسیار مهم است و مهارت‌های حل مسئله به‌کاررفته در این مرحله برای بقیه مراحل و اطمینان از مناسب بودن راه‌حل‌هایی که برای رسیدن به هدف ایجاد می‌کنید، مفید هستند.

3- تولید راه‌حل

هنگامی‌که گروه شما جزئیات مشکلی را که می‌خواهید حل کنید، مشخص کرد، باید جریان آزاد ایده‌ها را برای حل آن مسئله تشویق کنید.

این می‌تواند به شکل بازی‌های حل مسئله باشد که تفکر خلاق یا فعالیت‌های حل مسائل را تشویق می‌کند که برای تولید نمونه‌های اولیه راه‌حل‌های ممکن، طراحی‌شده‌اند.

کلید تضمین موفقیت در این مرحله از فرآیند حل مسئله، تشویق به تفکر سریع و خلاقانه و ایجاد فضای باز است که در آن همه ایده‌ها در نظر گرفته شوند.

بهترین راه‌حل‌ها می‌توانند از مکان‌های غیرمحتمل بیایند و با استفاده از تکنیک‌های حل مسئله که ابداع را جشن می‌گیرند، ممکن است به راه‌حل درست دست پیدا کنید.

توسعه راه‌حل

4- توسعه راه‌حل

هیچ راه‌حلی به‌طور کامل درست نخواهد بود. مهم است راه‌حل‌هایی را که گروه شما در طی مراحل قبلی حل مسئله ارائه کرده است، به‌منظور دستیابی به بهترین راه‌حل ممکن، موردبحث و بررسی قرار داده و توسعه دهید.

بازی‌های حل مسئله مورداستفاده در این مرحله شامل تفکر انتقادی، اندازه‌گیری تلاش و تأثیر بالقوه، و نگاه تحلیلی به راه‌حل‌های ممکن است.

در طول این مرحله، اغلب از تیم خود بخواهید که راه‌حل‌های پیشرو خود را تکرار و بهبود بخشد و آن‌ها را بیشتر توسعه دهد.

به یاد داشته باشید که راهبردهای حل مشکل همیشه از انبوهی از صداها و نظرات سود می‌برند، و اجازه ندهید در انتخاب راه‌حل‌هایی که برای توسعه و پیشبرد بیشتر در پیش می‌گیرید، نفس‌گیر باشد.

یافتن بهترین راه‌حل، هدف همه کارگاه‌های حل مسئله است و اینجا مکانی است که می‌توانید مطمئن شوید که راه‌حل شما به‌خوبی فکر شده، به‌اندازه کافی قوی و متناسب با هدف است.

5- تصمیم‌گیری

هنگامی‌که گروه شما به اجماع رسید و راه‌حلی را انتخاب کرد که برای مشکل موردنظر کاربرد دارد، باید تصمیماتی بگیرید.

شما می‌خواهید روی تخصیص مالکیت پروژه کار کنید، بفهمید چه کسی چه‌کاری انجام خواهد داد، موفقیت راه‌حل چگونه اندازه‌گیری می‌شود و در مورد مسیر بعدی اقدام تصمیم بگیرید.

مرحله تصمیم‌گیری بخشی از فرآیند حل مسئله است که ممکن است ازدست‌رفته یا به‌عنوان امری بدیهی تلقی شود.

در تخصیص صحیح نقش‌ها و برنامه‌ریزی نحوه پیاده‌سازی یک راه‌حل دقت کنید.

مسئولیت‌ها، اقدامات، چارچوب‌های زمانی و پیگیری‌های روشنی داشته باشید.

این تصمیم‌ها را بگیرید و مراحل بعدی را در کارگاه حل مشکل مشخص کنید تا همه باهم هماهنگ باشند و بتوانید به‌عنوان یک گروه به‌طور مؤثر جلو بروید.

حصول اطمینان از اینکه برای ارائه راه‌حل برنامه‌ریزی می‌کنید یکی از مهم‌ترین مراحل حل مسئله است.

بدون برنامه‌ریزی یا نظارت کافی، اندازه‌گیری موفقیت یا تکرار بیشتر درصورتی‌که مشکل حل نشود، غیرممکن است.

پیاده‌سازی راه‌حل

6-پیاده‌سازی راه‌حل

این همان چیزی است که ما منتظرش بودیم! تمام راهبردهای حل مشکل ، هدف نهایی اجرای راه‌حل و حل یک مسئله را در ذهن دارند.

به خاطر داشته باشید که برای موفقیت‌آمیز بودن هر راه‌حلی، باید به گروه خود کمک کنید تا تمام مراحل قبلی حل مسئله را با دقت انجام دهند.

تنها در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که مشکل درست را حل کرده‌اید، همچنین راه‌حل صحیح را توسعه داده‌اید، سپس می‌توانید با موفقیت آن راه‌حل را اجرا و اندازه‌گیری کنید.

مدیریت پروژه و مهارت‌های ارتباطی در اینجا کلیدی هستند - راه‌حل شما ممکن است نیاز به تنظیم زمان داشته باشد که طبیعی است یا ممکن است چالش‌های جدیدی را در طول مسیر کشف کنید.

7- ارزیابی راه‌حل

شما و تیمتان یک راه‌حل عالی برای یک مشکل ایجاد کرده‌اید و احساس می‌کنید که حل شده است. کار انجام شد، درست است؟ اشتباه می‌کنید.

همه راهبردهای حل مسئله از ارزیابی، بررسی و بازخورد بهره می‌برند.

ممکن است متوجه شوید که راه‌حل شما برای همه کار نمی‌کند، ممکن است مشکلات جدیدی ایجاد کند، یا به‌طور بالقوه آن‌قدر موفق است که بخواهید آن را در تیم‌های بزرگ‌تر یا به‌عنوان بخشی از ابتکارات دیگر ارائه دهید.

هیچ‌یک از این‌ها بدون صرف زمان برای ارزیابی موفقیت راه‌حلی که در مدل حل مسئله خود ایجاد کرده‌اید و در صورت لزوم تنظیم می‌کنید، امکان‌پذیر نیست.

به یاد داشته باشید که فرآیند حل مسئله اغلب تکراری است و ممکن است حل نشدن مسائل پیچیده در اولین تلاش رایج باشد.

حتی زمانی که چنین باشد، شما و تیمتان یادگیری ایجاد کرده‌اید که برای کارگاه‌های حل مسئله آینده یا در سایر بخش‌های سازمان مهم خواهد بود.

شایان‌ذکر است که نگهداری سوابق در طول فرآیند حل مسئله چقدر مهم است. اگر راه‌حلی جواب نداد، باید داده‌ها و سوابق را در اختیار داشته باشید تا ببینید چرا این‌طور بوده است.

اگر به سوابق قبلی برگردید، یادداشت‌های کارگاه قبلی می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان کمک کند. داده‌ها و بینش در هر مرحله از فرآیند حل مسئله، بسیار ارزشمند است.

دیدگاه کاربران (0)