چطور شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟

چطور شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟

ترس از شکست یکی از بزرگ‌ترین موانع موفقیت است. ترس از شکست حتی از خود شکست هم بدتر است، زیرا شمارا به زندگی با پتانسیل کشف نشده‌تان محکوم می‌کند.

اگرچه تلاش برای اجتناب از شکست خوردن وسوسه‌انگیز است، افرادی که روی شکست نخوردن تمرکز می‌کنند بسیار بیشتر شکست می‌خورند تا آن‌هایی که خوش‌بینانه تمرکز خود را روی رسیدن به اهدافشان می‌گذارند.

پائولو کوئیلو می‌گوید: تنها یک چیز است که رسیدن به رؤیا را غیرممکن می‌کند و آن ترس از شکست است.

با زیر نظر گرفتن تاریخ زندگی افراد موفق و بزرگان دنیا درمی‌یابیم بدون شکست هیچ حرکتی روبه‌جلو نخواهیم داشت.

خیلی از ما شکست را هیولایی ترسناک می‌دانیم درحالی‌که دانشمندان مشهوری چون توماس ادیسون می‌گوید: تو به من فردی موفق و کاملاً راضی را نشان بده تا من یک شکست را به تو نشان دهم.

همیشه در مسیر، دست‌انداز و بن‌بست وجود دارد و اگر کسی داستان موفقیتی را برای شما تعریف کرد که در آن از شکست خبری نبود باور نکنید.

تفاوت بین کسی که شکست می‌خورد و درنهایت به موفقیت و پول نمی‌رسد با کسی که شکست را به عنصر تشکیل‌دهنده موفقیت تبدیل می‌کند در این است که:

1- افراد موفق و پولدار واقعی دلیل شکست را به خود نسبت می‌دهند و همیشه به فکر بهبود قدم بعدی خودشان هستند نه بهانه آوردن و نسبت دادن اتفاقات به دلایل خیالی.

2- از شکست بعدی نمی‌ترسند و درعین‌حال انرژی مثبت، تمام وجودشان را برای رسیدن به پیروزی گرفته است.

نسبت دادن دلایل به عوامل بیرونی، مثل یک اعتیاد است که تمام انگیزه و انرژی شمارا برای زندگی و تلاش ذره‌ذره می‌خورد و شمارا به یک انسان بسیار تنبل تبدیل می‌کند که کوچک‌ترین کاری نمی‌تواند انجام دهد و همیشه در حال گلایه کردن از شرایط است.

کسانی که در زمان شکست به دنبال اصلاح خودشان هستند افرادی هستند که به سمت موفقیت و ثروت می‌دوند و آن‌هایی که در زمان شکست از آسمان و زمین شکایت می‌کند همان فرد معتادی هستند که هرلحظه به دنبال بهانه‌ای جدید هستند که همیشه یاس و ناامیدی وجودشان را فرا گرفته است.

  5 کاری که وقتی شکست خوردید باید انجام دهید

5 کاری که وقتی شکست خوردید باید انجام دهید

5 کاری که وقتی شکست خوردید باید انجام دهید تا در آینده به پیروزی برسید و باعث شوید دیگران نیز شمارا برخلاف شکست که داشتید با دید مثبت بنگرند، عبارت است از:

1- خبر بد را خودتان اعلام کنید.

2- توضیحی بابت اشتباه خود بدهید اما بهانه‌تراشی نکنید: پذیرش مسئولیت اشتباهتان در حقیقت وجههٔ شمارا ارتقا خواهد داد. این کار نشانه اعتمادبه‌نفس، مسئولیت‌پذیری شخصی و انسجام درونی شماست.

3- برنامه‌ای برای جبران اشتباهتان داشته باشید: بر عهده گرفتن مسئولیت یک اشتباه، کار را به انتها نمی‌رساند کاری که بعدازاین مرحله انجام می‌دهید هم حیاتی است. منتظر نباشید تا کسی پیدا شود و اشتباه شمارا درست کند بلکه خودتان راه‌حل‌هایی را پیدا کنید.

4- برنامه‌ای برای پیشگیری داشته باشید: علاوه بر داشتن برنامه‌ای برای جبران اشتباه، برای جلوگیری از تکرار اشتباه مشابه هم باید برنامه‌ای داشته باشید.

5- دوباره به مسیرتان بازگردید: بسیار مهم است که به شکست اجازه ندهید اعتمادبه‌نفس و شجاعت شمارا از بین ببرد. اگر گرفتار این نگاه شوید هر بار که دچار لغزش می‌شوید روح شما از درون خرد شده و فلج می‌شوید. زمان کافی به خود بدهید تا درسی که از این شکست گرفته‌اید را درونی کنید و به‌محض اینکه این کار را انجام دادید دوباره به میدان بازگردید و مجدداً تلاش خود را از سر گیرید.

 

زمانی که شکست می‌خورید سه نگرش وجود دارد که باید آن را حفظ کنید:

1- داشتن چشم‌انداز مهم‌ترین عامل برای مدیریت شکست است: افرادی که پس از مواجهه با شکست برای ادامه دادن مسیر، مهارت بیشتری دارند با احتمال بیشتری شکست را به عملشان نسبت می‌دهند نه به شخصیت خودشان.

2- خوش‌بینی: خصوصیت دیگر افرادی که بعد از شکست به مسیر بازمی‌گردند خوش‌بینی است. این حس خوش‌بینی مانع می‌شود که فرد فکر کند شکست، موقعیتی همیشگی است، در عوض آن‌ها به دلیل یادگیری که شکست با خود فراهم می‌آورد به هر شکست به‌عنوان آجری برای ساختن بنای موفقیت نهایی خود نگاه می‌کنند.

3-پایداری: خوش‌بینی یک احساس مثبت است و پایداری کاری است که شما با تکیه بر این احساس مثبت انجام می‌دهید. پایداری همان خوش‌بینی در مرحله عمل است. زمانی که همه می‌گویند وقت متوقف کردن کاری فرارسیده است آدم‌های پایدار خود را از اشتباهات آزاد می‌کنند و به مسیرشان ادامه می‌دهند، افراد پایدار خاص هستند چراکه خوش‌بینی آن‌ها هیچ‌وقت نمی‌میرد این خصوصیت قوت برخاستن پس از زمین خوردن را به آن‌ها می‌دهد.

 

7 راه تبدیل شکست به پیروزی

7 راه تبدیل شکست به پیروزی

1- قبول کنیم شکست خوردیم: قبول کنیم در بعضی موارد شکست خوردیم و نتوانستیم به آن هدفی که می‌خواستیم برسیم، مسلماً رسیدن به آن هدف هم برایمان راحت‌تر می‌شود چون آن موقع است که می‌رویم سراغ راه‌هایی برای جبران آن شکست. پس هیچ‌وقت عدم موفقیتمان را انکار نکنیم.

2- دیدمان را نسبت به شکست عوض کنیم: توماس ادیسون می‌گفت من شکست نخوردم فقط 1000 روش پیدا کردم که به موفقیت نمی‌رسد. این جمله به‌خوبی نشان‌دهنده این است که چقدر دید ما نسبت به شکست مهم است و با تغییر آن می‌توانیم به‌راحتی موفقیت را از آن خودمان کنیم.

3- صبر و امیدواری دو عنصر مهم تبدیل شکست به موفقیت: در زمان شکست به‌شدت نیاز داریم تا صبر و امید داشته باشیم. این دو عنصر مهم در تبدیل شکست به موفقیت هستند و اگر نباشند همان فرد شکست‌خورده باقی می‌مانیم.

4- منتظر فرشته نجات نباشیم: اگر همین‌طور بنشینید و صبر کنید تا فرشته نجات بیاید و اتفاقات خوب را برای شما رقم بزند سخت در اشتباهید، تا تلاش نکنید و به‌سوی جلو پیش نروید موفقیت خودش نمی‌تواند به سمت شما بیاید. نترسید و روبه‌جلو پیش بروید تا به هدفی که می‌خواهید برسید و منتظر فرشته نجات نباشید از تو حرکت از خدا برکت.

5- شکست: همه ما یک سری باورهای محدودکننده در ذهنمان داریم که نمی‌گذارند به موفقیت برسیم مانند من نمی‌توانم، انگیزه ندارم، و… این باورها اگر در ذهنمان باقی بمانند در آینده جلوی مسیر پیشرفت ما را خواهند گرفت و باید آن‌ها را از بین ببریم تا قدرت باور به خود را پیدا کنیم.

6-موفقیت را تجسم کنید: تصور کردن همیشه یکی از راه‌های اصلی رسیدن به هدف و موفقیت است. وقتی ما موفقیت را تجسم و تصور می‌کنیم، ذهن ما این باور برایش به وجود می‌آید که تو به موفقیت رسیده‌ای و نمی‌تواند فرق بین تجسم و واقعیت را تشخیص دهد. این‌گونه انگیزه ما را برای رسیدن به آن هدف و موفقیت بیشتر می‌کند و با راحتی بیشتری به سمت آن پیش می‌رویم.

7- در مسیر اهدافمان قرار بگیریم: وقتی برای خود هدف مشخصی داشته باشید، وقتی انگیزه رسیدن به آن را برای خود ایجاد کنید، وقتی همه فکر و ذکرتان این باشد که به این هدف دست‌یابید، شک نکنید که هیچ کاری به‌جز آن کارهایی که شمارا به هدف نزدیک می‌کند انجام نمی‌دهید.

هدف برای ما مثل قطب‌نما عمل می‌کند و مسیر زندگی‌مان را مشخص می‌کند.

خلاصه کلام اینکه شکست نتیجه زاویه دید شماست، اتفاقی که برای یک نفر شکست سهمگین به نظر می‌آید برای دیگری تنها به معنای یک عقب‌نشینی کوچک است.

زیبایی ماجرا آنجایی است که شما می‌توانید نگاهتان را به شکست تغییر دهید تا بتوانید از آن برای بهتر شدن استفاده کنید.

نویسنده: جناب آقای آرش بختیاری از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)