اینستاگرام با بیش از 8 میلیون حساب تجاری، کانونی برای برندهای تجاری است، بنابراین بازاریابی در اینستاگرام و داشتن استراتژی بازاریابی اینستاگرام ضروری است.
اما بااینهمه سرعت و رقابت، چگونه میتوانید مطمئن باشید که برند شما در اینستاگرام دیده میشود؟
این مقاله به شما کمک میکند روند ایجاد یک استراتژی بازاریابی سودآور در اینستاگرام را طی کنید و اطمینان حاصل کنید که از طریق اینستاگرام به اهداف تجاری خود میرسید.
سعی دارید با بازاریابی اینستاگرام به چه کسی برسید؟ آیا مطمئن هستید که مخاطبان شما از این برنامه استفاده میکنند؟
بهعنوانمثال، خوب است بدانید که 68٪ از کاربران اینستاگرام زن هستند و اکثر کاربران زیر 30 سال هستند.
پیش از شروع انتشار محتوا، انجام تحقیقات بازار در مورد جمعیت موردنظر شما امری حیاتی است.
سن، جنسیت، مکان، علایق (حتی رژیمهای غذایی) مخاطبان ایده آل خود را تعیین کنید تا مطمئن شوید بهطور مناسب محتوای خود را تهیه میکنید!
هنگامیکه آن اطلاعات جمعیتی را در ذهن خود داشتید، برای تعیین رفتارهای دیگر یکقدم جلوتر بروید:
• آنها از چه نوع هشتگ هایی استفاده میکنند؟
• در چه مکانهایی پاتوق میکنند؟
• به چه برندهای دیگری علاقهمند هستند؟
• چه کسانی را در اینستاگرام دنبال میکنند؟
این تحقیقات درباره مخاطبان، مدت زیادی طول نمیکشد و اولین قدم مهم در تمرکز استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما است!
میخواهید بازاریابی اینستاگرام شما به چه نتیجهای برسد؟
هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی اینستاگرام، مهم است که اهداف تجاری قابلدستیابی را در اولویت قرار دهید تا از اتلاف وقت و منابع جلوگیری کنید.
لیستی از اهدافی را که میخواهید از طریق بازاریابی اینستاگرام به دست آورید، بنویسید.
این موارد بسته به تجارت و صنعت بهطور طبیعی متفاوت خواهد بود، اما میتواند از رشد یک جامعه متعهد، افزایش آگاهی از نام تجاری، تا ایجاد تغییر در موارد دیگر باشد.
هر یک از این اهداف، KPI و معیارهای متفاوتی برای ردیابی دارند و به اشکال مختلفی از محتوا نیاز دارند.
اگر در ابتدای استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود بتوانید این موارد را محدود کنید، به شما و تیمتان کمک میکند تا در مسیر خود باقی بمانند.
ابزارهای زیادی وجود دارد که از هر مرحله از استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما پشتیبانی میکنند.
همانطور که تحقیقات بازار برای تعیین مخاطبان شما مهم است، برای تجزیهوتحلیل رقابت شما نیز بسیار مفید است!
هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی اینستاگرام، بازیکنان بزرگ صنعت خود را در اینستاگرام شناسایی کنید
و ببینید که آنها چهکاری انجام میدهند و فکر کنید که بتوانید بهتر انجام دهید.
به یاد داشته باشید که مخاطبان هدف آنها نیز مخاطبان شما هستند.
بنابراین در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
• میزان تعامل آنها چقدر است؟ تعداد لایک + نظرات ÷ تعداد دنبال کنندگان x100
• آیا آنها به نظرات پاسخ میدهند؟
• دنبال کنندگان آنها چه سؤالاتی میپرسند؟
• از چه هشتگ هایی استفاده میکنند؟
• بیشتر از چه محتوایی استفاده میکنند؟
• دعوت به اقدام آنها چیست؟
انجام تجزیهوتحلیل رقبای اصلی شما برای شناخت بهتر محیط اینستاگرام، یافتن آنچه بهتر جواب میدهد و شناخت بیشتر مخاطبان اینستاگرام مفید است!
4- ایجاد یک استراتژی محتوا
بهطور بالقوه مهمترین قسمت استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما، تصمیمگیری در مورد ارسال مطلبی برای نشان دادن بهتر برند و دستیابی به اهداف تجاری شما است.
ایجاد محتوا از منابع عظیمی در یک شرکت استفاده میکند، بنابراین شما میخواهید این کار را بهدرستی انجام دهید.
این مرحله از استراتژی بازاریابی اینستاگرام شامل سنجش اشکال زیر برای مخاطبان شما است:
• عکسها
• کلیپهای ویدئویی
• محتوای ایجادشده توسط کاربر
• استوری ها و سپس با در نظر گرفتن سایر افزایش فروش اینستاگرام مانند:
• مسابقات / افشاگری
• بازاریابی تأثیرگذار
• پستهای کاروسل
• همکاری /واگذاری
• درعینحال اطمینان حاصل کنید که فید اینستاگرام شما منسجم و ازنظر زیباییشناسی دلپذیر است.
بر اساس تحقیقات مخاطبان و رقبا، احتمالاً در حال حاضر ایده خوبی درباره شکل محتوایی دارید که برای بازاریابی اینستاگرام شما بهترین نتیجه را خواهد داشت.
بهعنوانمثال، اگر محصولی را بفروشید که دارای قابلیت عکاسی باشد، طبیعتاً محصول شما پایه و اساس محتوای شما خواهد بود.
درحالیکه اگر یک سرویس آنلاین یا حضوری میفروشید، ممکن است این باشد که شما اطلاعات مفید یا بهروزرسانیها را در قالب پستهای متنی به اشتراک میگذارید،
یا سبک زندگی شرکت خود را با نشان دادن پشتصحنه، مستند کنید.
تقویم محتوا همراه با استراتژی محتوا ارائه میشود.
اکنونکه میدانید چه چیزی منتشر میکنید، قدم بعدی در استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما، تصمیمگیری در مورد زمان و تعداد دفعات ارسال پست است.
شما نمیخواهید تهدیگ محتوا را دربیارید، بنابراین تقویم محتوا به شما امکان میدهد سازماندهی کنید
و برنامه انتشار محتوای خود را در مورد رویدادهای آینده، اطلاعیهها یا تعطیلات در شبکههای اجتماعی برنامهریزی کنید!
استفاده از تقویم محتوا برای مدیریت بازاریابی اینستاگرام نیز به شما کمک میکند تا شکافهایی را در برنامه محتوای خود مشاهده کنید و از ارسال مداوم پست مطمئن شوید.
سازگاری، مهمتر از فرکانس اینستاگرام است تا به شما کمک کند یک ارتباط مطمئن با مخاطبان خود ایجاد کنید.
الگوریتم اینستاگرام همچنین اکانتی را که هرروز دو بار پست میگذارد،
بیشتر از اکانتی که 6 بار در روز دوشنبه پست میگذارد و سپس تا آخر هفته دیگر پست نمیگذارد، ترجیح میدهد.
بهترین تاکتیک برای انتخاب چگونگی ارسال منظم پست، بررسی بیشترین فعالیت پیروان در طول هفته است!
برای دسترسی به این دادهها میتوانید حساب کاربری اینستاگرام خود را به ابزار بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام پیوند دهید
و سپس تقویم محتوای خود را بر اساس آن برنامهریزی کنید!
با تبدیل تقویم محتوای خود به یک برنامه محتوا، بازاریابی اینستاگرام خود را آسان کنید!
با استفاده از یک ابزار برنامهریزی خودکار مانند Hopper HQ، میتوانید عکسها و فیلمهای خود را برای ماه (یا حتی بیشتر) بهصورت انبوه بارگذاری کنید
و هر زمان که بخواهید مستقیماً در اینستاگرام ارسال کنید.
گنجاندن برنامهها در استراتژی بازاریابی اینستاگرام بسیار به سازمان شما کمک میکند و زمان زیادی را برای کارهای بزرگ (و سرگرمکنندهتر) مانند ایجاد محتوا آزاد میکند!
برنامه محتوای Hopper HQ به شما کمک میکند تا ازنظر بصری برای فیدهای زیبای شبکههای اجتماعی برنامهریزی کنید.
فقط زمان را تعیین میکنید و ما بقیه کارها را انجام خواهد داد!
برنامهریزی اینستاگرام پایه خوبی برای بازاریابی شگفتانگیز در اینستاگرام ارائه میدهد.
اما این بدان معنا نیست که اگر موردی را که برنامهریزی نکردهاید به وجود آمد، نمیتوانید دستی پست ارسال کنید.
این مکان برای کمک به برنامه محتوای شماست، نه اینکه آن را محدود کنید!
مورد مهم دیگری که باید در استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود در نظر بگیرید، کپشن ها هستند!
در اینجا شما درواقع با مخاطبان خود صحبت میکنید و این فرصت را دارید که داستانی در مورد نام تجاری خود منتقل کنید.
مخاطبان شما از طریق کپشن های شما با شما آشنا میشوند، بنابراین شما باید از صدای برندی که ارائه میکنید، اطمینان داشته باشید.
بسته به اینکه چند نفر حساب شمارا مدیریت میکنند،
باید درباره میزان صدا برای کپشن ها و همچنین جزئیات کوچکتر مانند استفاده از شکلک یا عدم استفاده از آن تصمیم بگیرید و توافق کنید.
هشتگ ها همچنین یک بخش حیاتی از استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما هستند و در کپشن ها یا اولین نظرات شما قرار میگیرند!
در طول فرآیند تجزیهوتحلیل مخاطبان و رقبای هدف خود، باید ایدهای از داغترین هشتگ ها برای صنعت خود میگرفتید، اما ارزش این را دارد که بیشتر تحقیق کنید.
دستورالعملهای تجاری برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی در اینستاگرام بسیار حیاتی هستند، خصوصاً اگر در یک تیم بزرگ فعالیت میکنید.
این مرحله به رفتار و فعالیت شرکت شما در اینستاگرام اشاره دارد!
شما باید این جزئیات کوچک را در یک سند مشترک وارد کنید تا همه اعضای تیم در هنگام بازاریابی در اینستاگرام در یک صفحه باشند.
این مورد را برای هرکسی که در بازاریابی اینستاگرام شما کار میکند بهعنوان مرجع هنگام بارگذاری، نوشتن کپشن و صحبت با مشتریان، در دسترس قرار دهید.
در اینجا برخی موارد وجود دارد که باید شامل همه اطلاعات موجود در این راهنما شود:
• برند شما چه نوع محتوایی را ارسال میکند
• هرچند وقت یکبار برند شما پست میگذارد
• همیشه از چه هشتگهایی استفاده میشود
• از چه هشتگ هایی هرگز استفاده نمیشود
• از چه زبانی در کپشن ها، نظرات و پیامهای مستقیم استفاده میکنید؟
• صدای برند شما گاهبهگاه است یا رسمی؟
• آیا شخصاً وارد سیستم میشوید یا همیشه بهعنوان "برند" مسئولیتپذیر هستید؟
• از چه شکلکها و چه تعدادی استفاده شود؟
• پروتکل پاسخگویی به عکسهای تگ شده و موارد ذکرشده در استوری ها چیست؟
• کلمات و موضوعات ممنوع چه هستند؟
بازهم، در مورد رفتار یا صدای برند در اینستاگرام، به شرطی که سازگار باشد، هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد!
تعامل با مخاطبان شما بسیار مهم است،
بنابراین مطمئن شوید که مردم وقت میگذارند تا درباره محتوای شما نظر دهند یا پیامهایی برای شما ارسال میکنند که پاسخی سریع و جذاب دریافت میکنند.
این گامی در ایجاد یک استراتژی بازاریابی در اینستاگرام است که مردم غالباً از آن چشمپوشی میکنند، بنابراین اگر برای انجام آن وقت بگذارید، یکقدم جلوتر خواهید بود!
نکته مهم در بازاریابی اینستاگرام این است که شما همیشه در حال آزمایش، یادگیری و بهینهسازی محتوای خود هستید.
اختصاص وقت و منابع به محتوایی که به اهداف خود نرسد، فایدهای ندارد.
هنگام طراحی استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود، حتماً برای ردیابی معیارهای مهمی که به شما کمک میکنند بفهمید کدام محتوا بهترین نتیجه را میدهد، وقت بگذارید!
برای ردیابی عملکرد خود میتوانید از Instagram Insights استفاده کنید.