چگونه تحلیل رقابتی خود را در بیزینس پلن بنویسیم؟

چگونه تحلیل رقابتی خود را در بیزینس پلن بنویسیم؟

با نگاهی به رقابت می‌توانید چیزهای زیادی در مورد مزیت رقابتی، فرصت‌های بازار و نحوه موقعیت‌یابی کسب‌وکار خود بیاموزید.

تحلیل رقابتی اینکه رقبای شما چه کسانی هستند، چگونه کار می‌کنند از جمله معیارهای لازم برای رسیدن به موفقیت در کارتان است.

همچنین تحلیلی است که سرمایه‌گذاران دوست دارند در بیزینس پلن شما ببینند.

آیا فکر می‌کنید هیچ رقابتی ندارید؟!

هرگز به یک سرمایه‌گذار نگویید که هیچ رقیبی ندارید. نه در برنامه رسمی خود، نه در مراحل عملیاتی خود و نه در هیچ گزارشی.

بیشتر سرمایه‌گذاران این موضوع را به‌عنوان شاخص کم‌تجربگی در نظر می‌گیرند. هر تجارت خوبی رقابت دارد.

اگر آن‌قدر جدید باشد که امروز هیچ رقابتی وجود نداشته باشد، فردا حتماً رقابت خواهد داشت.

در این صورت در تحلیل رقابتی خود باید حدس بزند که کدام‌یک از رقبای اصلی وارد بازار می‌شوند.

بعلاوه، اگر یک تجارت واقعاً رقابتی نداشته باشد، ممکن است تجارت خوبی نباشد.

 

چگونه رقبای خود را شناسایی کنید

اگر فکر می‌کنید هیچ رقیبی ندارید، یک قدم از برنامه خود عقب بروید و به مسئله‌ای که در حال حل آن هستید نگاه کنید.

چگونه مردم آن را حل می‌کنند؟ در صورت ایجاد بازار جدید و موفقیت، چه نوع مشاغلی از آن سود می‌برند؟ این رقابت شماست.

  پیشنهاد فروش: چگونه یک بیزینس پلن برای کسب‌وکار آنلاین خود بنویسیم   چگونه می‌توان تحلیل رقابتی خود را نوشت

چگونه می‌توان تحلیل رقابتی خود را نوشت

تجزیه‌وتحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند تا بخش رقابت را در بیزینس پلن خود تعریف کنید. در اینجا نحوه انجام آن در چند مرحله ساده آورده شده است.

1- نحوه استفاده خود را از تجریه و تحلیل رقابت مشخص کنید

برای بخش رقابت بیزینس پلن خود، ابتدا تعیین کنید که کدام‌یک از این دو برنامه مطابق شرایط کسب‌وکار شماست.

برنامه مدیریت داخلی

در طرح مدیریت صاحبان مشاغل، بخش رقابت به‌عنوان ابزاری برای درک رقابت و توسعه موقعیت استراتژیک عمل می‌کند.

شما و تیمتان به نقاط قوت و ضعف نسبی نگاه می‌کنید. و این شمارا مستقیماً به سمت استراتژی هدایت می‌کند.

بیزینس پلن رسمی

اگر نیاز به یک بیزینس پلن رسمی باشد، این بیزنس پلن برای ارائه به سرمایه‌گذاران بالقوه و جهت دریافت وام بانکی است.

شما در بیزینس پلن خود به‌طور عمده رقابت را توصیف می‌کنید تا به خواننده هدف خود اطمینان دهید که آگاه هستید و رقابت را درک می‌کنید،

فرصت‌ها را غنیمت شمرده و از مشکلات جلوگیری می‌کنید.

از کجا بدایند که از برنامه خود، برای چه‌کاری استفاده می‌کنید؟

در حالت اول، هدف تجارت شما واکنشی و فعال است و در مورد پیش‌بینی مشکلات و فرصت‌هایی است که احتمالاً در آینده نزدیک به وجود می‌آیند.

شما در حال تلاش برای تولید ایده و پاسخ هستید. شما می‌خواهید بحث‌های آزاد داشته باشید. چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ از چه نگران باشیم؟

در حالت دوم، هدف تجارت شما تدافعی است و در صورت مراقبت، واکنشی است.

شما می‌خواهید نشان دهید که محیط را می‌شناسید، دفاع خود را تنظیم کرده‌اید و قادر خواهید بود از پس چالش‌ها برآیید.

تفاوت ظریف است و آشکار نیست. همان‌طور که تحلیل رقابتی خود را توسعه می‌دهید، اهداف خود را در ذهن داشته باشید.

این به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی مهم است. چقدر باید جامع باشد؟

اگر این فقط یک برنامه مدیریتی است، می‌توانید از جزئیات صرف‌نظر کرده و به دنبال نکات برجسته باشید.

در بیزینس پلن رسمی اگر جزئیات را ازدست ‌داده باشید، آماده نخواهید شد.

 

2- موقعیت رقابتی خود را تعیین کنید

شما باید بدانید که کسب‌وکار شما از نظر ارزشی که در بازار هدف انتخابی خود ارائه می‌دهد، چگونه رتبه‌بندی می‌شود.

روش‌های کلیدی بازاریابی، ازجمله قیمت‌گذاری، پیام‌رسانی و توزیع و... جایگاه شما در مقایسه با رقبا چگونه است؟

هدف موقعیت‌سازی (تنظیم موقعیت مشاغل خود در برابر موقعیت رقباست) و شفاف‌سازی این موقعیت برای بازار هدف است.

چگونه از تفاوت‌های متمایز خود در نظر مشتریان خود استفاده خواهید کرد؟ چه‌کاری را بهتر انجام می‌دهید؟

چگونه به سمت نقاط قوت و به‌دوراز نقاط ضعف کار می‌کنید؟

می‌خواهید دنیا درباره شما چه فکر کند و بگوید و چگونه خود را با دیگران مقایسه می‌کنید؟

  کانال‌های منظمی برای بررسی رقابت ایجاد کنید

3- کانال‌های منظمی برای بررسی رقابت ایجاد کنید

نیازهای شغلی خود را بشناسید. از تحلیل عملکرد رقبای خود برای هدایت تصمیمات در صورت نیاز استفاده کنید.

امروزه، دریافت اطلاعات رقابتی، یافتن سوزن در انبار کاه نیست. بفهمید کدام سوزن‌ها را از بین کوه سوزن‌ها انتخاب کنید.

می‌توانید اطلاعات شگفت‌انگیزی درباره رقبا در وب و برنامه‌های تلفن همراه پیدا کنید.

البته قسمت سخت این است که طبقه‌بندی کنید و بدانید روی چه چیزی باید تمرکز کنید.

از بررسی‌های آنلاین استفاده کنید

وقتی نوبت به یافتن و استفاده از اطلاعات می‌رسد، پیشنهاد می‌کنم در اینجا انعطاف‌پذیر و عمل‌گرا باشید.

به دنبال اطلاعات موجود باشید که با آنچه می‌خواهید نشان دهید مطابقت دارد.

اگر فکر می‌کنید که هیچ راهی برای رتبه‌بندی و ارزیابی رقبا وجود ندارد معمولاً به دلیل کمبود تجربه است و به دلیل کمبود اطلاعات نیست.

در اینجا نیز مواظب زیاد بودن اطلاعات باشید.

به خوانندگان خود ثابت کنید که چقدر در جمع‌آوری اطلاعات مهارت دارید و فقط اطلاعاتی را که لازم دارند و استفاده می‌کنند به آن‌ها بدهید.

 

برای یافتن مزیت بازار از تحلیل رقبا استفاده کنید

تجزیه‌و تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند از عملکرد رقابتی برای مشتریان بالقوه خود بیاموزید.

این کلید تعیین‌کننده مزیت رقابتی است که درآمد پایدار ایجاد می‌کند.

تجزیه‌و تحلیل رقابتی شما باید رقابت شمارا بر اساس خط تولید یا بخش خدمات و بازار مشخص کند.

ویژگی‌های زیر را برای فضای رقابتی ارزیابی کنید:

• سهم بازار

• نقاط قوت و ضعف

• فرصت ورود شما به بازار

• اهمیت بازار هدف شما برای رقبا

• هر مانعی که ممکن است در هنگام ورود به بازار مانع شما شود

• رقبای غیرمستقیم یا ثانویه که ممکن است در موفقیت شما تأثیر بگذارد

ممکن است چندین صنعت برای خدمت به همان بازاری که شما هدف قرار داده‌اید ، رقابت کنند.

به همین دلیل شما باید اطمینان حاصل کنید که تجزیه‌و تحلیل رقابتی خود را بر اساس صنعت متمایز کنید.

روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد ، ازجمله تجزیه‌وتحلیل پنج نیروی پورتر .

فاکتورهای مهم صنعتی که باید در نظر گرفته شود شامل سطح رقابت ، تهدید رقبا یا خدمات جدید و تأثیر تأمین‌کنندگان و مشتریان بر قیمت است.

 

همیشه به یاد داشته باشید برای کسب‌وکارتان رقابت وجود دارد

تنها دو دلیل وجود دارد که کسب‌وکارهای واقعی حتی برای مدت کوتاهی، بدون رقابت هستند:

اولین مورد این است که تجارت یا محصول شما بسیار جدید و بسیار نوآورانه است، به‌طوری‌که هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند آن را تکرار کند.

دوم این‌که یک نقص مهلک وجود دارد که دیگران می‌دانند و شما نمی‌دانید. این تجارت به‌اندازه کافی خوب نیست که دیگران را به خود جلب کند.

درهرصورت، شما رقابت دارید. در حالت اول، رقابت شما نزدیک است، بنابراین باید خود را برای آن آماده کنید. در حالت دوم، باید کشف کنید.

  دوره استراتژی و برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در رقابت

دوره استراتژی و برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در رقابت

استراتژی یعنی راه برنده شدن. وقتی می‌خواهید موفق شوید، وقتی می‌خواهید برنده باشید، باید راهی را در نظر بگیرید.

راه‌های رسیدن به هدف می‌تواند به تعداد زیادی باشد ولی کدام راه مناسب ما است؟ کدام راه برای کسب‌وکار ما بهتر است؟ انتخاب یک‌راه از میان راه‌های مختلف برای رسیدن به هدف را استراتژی گویند.

در دوره استراتژی و برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در رقابت، محمدمهدی ربانی مدرس دوره درباره استراتژی یا راهبرد صحبت می‌کند.

در این دوره یاد می‌گیرید مزیت رقابتی چیست؟ چگونه داشتن استراتژی به ما مزیت یا برتری رقابتی می‌دهد؟ چه‌کار انجام دهیم که مردم ما را از میان رقبای زیاد انتخاب کنند؟ مراحل برنامه‌ریزی راهبردی چیست؟ چگونه برای زندگی خود یک دورنمای خوب داشته باشید؟ تفکر استراتژیک چگونه است؟ چگونه ذهنی داشته باشیم که موقعیت‌ها را به‌درستی تحلیل کند؟ چگونه ذهن فعالی داشته باشیم که به‌صورت سیستماتیک فکر کند؟ در کل، این دوره برنامه‌ریزی برای موفقیت است. این دوره کمک می‌کند در دنیایی پر از رقابت امروز، در دنیایی که تکنولوژی مرتب تغییر می‌کند، بقا داشته باشید.

 

دیدگاه کاربران (0)