• دوشنبه 25 مهر 1401
  • 398
  • فروش

سیستم همکاری در فروش خوبه یا بد؟

سیستم همکاری در فروش خوبه یا بد؟

همانطور که می دانیم ما در عصر دیجیتال قرار داریم و در این عصر آدمها دغدغه و نیاز فراوان داردند. یکی از این دغدغه‌ها کسب درآمد بدون سرمایه یا حداقل سرمایه است و با توجه به اوضاع اقتصادی، همه با دغدغه مالی مواجه هستند و تمایل دارند برای رفع آن به نوعی به درآمد برسند. با توجه به این دغدغه نیاز است را‌ه‌هایی برای کسب درآمد بدون سرمایه جستجو و معرفی کنیم.

راههای مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد، ما در این مقاله قصد داریم به یکی از این راههای کسب درامد بدون سرمایه یا حداقل سرمایه بپردازیم.

راه‌های کسب درامد بدون سرمایه:

۱) خدمات نوشتن مقاله ۲) نوشتن تحلیل در مورد وب سایت‌ها و انتشار مطالب پولی ۳) تولید محصول خودتان و فروش آن ۴) نوشتن کتاب الکترونیکی ۵) سیو سایت ۶) همکاری در فروش ۷) بازاریابی شبکه‌ای یا نتورکینگ ۸) کسب درامد در خانه با کارهای هنری ۹) درامد درخانه با فریلنسری ۱۰) بلاگر شدن ۱۱) درامد از طریق ادیت فایل ۱۲) تدریس خصوصی که در اینجا ما به بررسی روش همکاری در فروش می‌پردازیم.

  اصلاً همکاری در فروش چیست؟

اصلاً سیستم افیلیت یا همکاری در فروش چیست؟

با وجودی که این اصطلاح اخیراً رواج پیدا کرده و به‌کار می‌رود، ذاتِ همکاری در فروش، یک روش فروش قدیمی است که از قدمتی طولانی برخوردار است

فرض کنید شما فروشندهٔ لوازم خانگی هستید و به دوست خود می‌گویید که به ازاء هر مشتری که برایتان بیاورد، درصدی از فروش را به او خواهید داد.

یا یک موسسهٔ آموزشی هستید و با یک وب‌سایت توافق می‌کنید که بنرهای شما را در صفحات خود قرار دهد و در مقابل، متعهد شوید که به ازاء هر ثبت‌نامی که به‌واسطهٔ آن وب‌سایت انجام شود، مبلغی را به آن وب‌سایت پرداخت خواهید کرد.

این همان چیزی است که در ادبیات سنتی، به عنوان فروش پورسانتی یا بازاریابی پورسانتی می‌شناسیم، که امروزه حتی به عنوان افیلیت مارکتینگ هم می نامند.

ما مشاهده کردیم افراد در رده سنی مختلف با این معضل که چه نوع کسب و کاری بدون سرمایه یا سرمایه اندک می‌توانند داشته باشند، مواجه هستند.

پس در این مقاله به بررسی یکی از روشهای درآمدزایی بدون سرمایه یا سرمایه اندک می‌پردازیم.

 

ما قصد داریم در این مقاله به بررسی موارد زیر بپردازیم:

  • سیستم همکاری در فروش چیست؟
  • همکاری در فروش چگونه کار می‌کند؟
  • معایب همکاری در فروش
  • مزایای همکاری در فروش
  • میزان سرمایه همکاری در فروش

به یک تعریف ساده و کاربردی از سیستم همکاری در فروش بسنده خواهیم کرد. طبق تعریف دقیق همکاری در فروش که اسامی دیگری نظیر بازاریابی واسطه‌ای یا بازاریابیِ رابطه‌ای هم دارد، اینطور تعبیر می‌شود که در یک فرآیند فروش که معمولاً بر بستر اینترنت انجام می‌شود، شما (بازاریاب یا ناشر) با نشر و معرفی محصول از طرق مختلف به واسطه سیستم همکاری در فروش می‌توانید بدون داشتن محصول و یا خدماتی، پورسانت از فروش محصولات دیگران (به عنوان مثال محصولات وب سایت خاص باکس) را دریافت کنید. همکاری در فروش که بعضی افراد تلفظ انگلیسی آن یعنی افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing را به‌کار می‌برند.

 

سیستم همکاری در فروش چگونه کار می‌کند؟

گفتیم که افیلیت مارکتینگ یک روش قدیمی در بازاریابی و فروش است و اگر این روش به تازگی مورد توجه و اقبال قرار گرفته، علت را باید در طراحی و اجرای سیستمهای همکاری در فروش جستجو کرد.

وقتی از سیستم همکاری در فروش حرف می‌زنیم، باید به سه المان خاص توجه ویژه داشته باشیم:

مشتری یا مصرف‌کننده (Customer/Consumer) به عنوان کسی که نهایتاً محصول را می‌خرد و از آن استفاده می‌کند.

عرضه‌کننده ( MerchantیاVendor ) به عنوان کسی که محصول در اختیار اوست و برای آن دنبال مشتری می‌گردد.

تبلیغ‌کننده یا همکار (Publisher/Advertiser/Affiliate) به عنوان کسی که به مشتری دسترسی دارد و محصولِ عرضه‌کننده را تبلیغ می‌کند.

در حالت عادی، در هر معامله‌ای ما عرضه‌کننده و مشتری را داریم، اما این حضور نقش سوم یعنی تبلیغ‌کننده است که باعث می‌شود فرایند همکاری در فروش شکل بگیرد.

نمونه‌های این سیستم در سطح بین‌المللی در مجموعه‌هایی مثل شرکت آمازون و در داخل ایران در شرکت‌هایی مانند دیجی کالا در حال اجراست (بعد از خواندن این درس می‌توانید به سایت‌های متفاوت و یا پیج اینستا سر بزنید به طور مثال دیجی کالا سر بزنید و سیستم همکاری در فروش دیجی کالا را ببینید).

شما وقتی تصمیم می‌گیرید به عنوان همکار فروش کار کنید، یک کد اختصاصی به شما تعلق می‌گیرد و یک پنل هم برایتان در نظر گرفته می‌شود که بتوانید عملکرد خود را به کمک آن بررسی کنید.

در این حالت، برای هر محصول، صفحه لینکی انحصاری در اختیار شما قرار می‌گیرد که هر کس هر جا روی آن کلیک کند، سیستم همکاری در فروش آمازون یا دیجی‌کالا متوجه می‌شود آن لینک توسط شما به مصرف‌کننده ارائه شده است. اگر این بازدید به فروش منتهی شود، مبلغی به عنوان پورسانت فروش برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

پس منطقی‌ترین روش این است که همکار فروش به سراغ تولید محتوا برود و برای خود مخاطب جمع کند. این محتوا می‌تواند در قالب وبلاگ‌نویسی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و یا داشتن کانال در پلتفرم‌های اجتماعی (مثلاً تلگرام) عرضه شود.

  مزایای همکاری در فروش

مزایای همکاری در فروش

برای شروع هر کاری بهتر است با خوبی‌ها و بدی‌های آن بیشتر آشنا شوید. آشنایی با مزایای همکاری در فروش می‌تواند به شما کمک کند تا با دید بازتر و اطمینان بیشتری به این کسب و کار وارد شوید.

در ادامه مهمترین مزایای افیلیت مارکتینگ معرفی می‌شوند.

موقعی که مخاطبان شما زیاد شوند، نتیجه آن افزایش اعتبار شما است. پس همینطور که مخاطبان زیاد می‌شوند متعاقباً اعتبار شما نیز به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

 

۱) عدم نیاز به تخصص

برای این که بتوانید در این سیستم، کسب درآمد داشته باشید، نیازی به دشتن تخصص زیاد نیست و خیلی از سیستم‌های همکاری در فروش مواردی را که لازم است به شما آموزش می‌دهند تا بتوانید به کسب درآمد مطلوب برسید.

یکی از دلایل محبوبیت این ایده کسب و کار هم دقیقاً همین است. پس اگر با خود میگویید که من که تخصصی ندارم پس نمی‌توانم از این مدل کسب و کار، کسب درآمد داشته باشم، سخت در اشتباه هستید.

 

۲) تضمین فروش محصولات

یکی دیگر از مزایای همکاری در فروش برای همکاران می‌شود به این اشاره کرد که همکاران نیازی به تحقیقات بازار ندارند.

در واقع با توجه به محصولات و فروش آن‌ها توسط برندهای دیگر، کاملاً مشخص است که فروش محصولات تضمین شده است.

در نتیجه نیازی به وقت گذاشتن برای تحقیقات و همچنین آزمون و خطا نیست.

 

۳) بسیار مقرون به صرفه است

در این سیستم شما نیازی به صرف کردن هزینه برای دریافت مخاطب ندارید و این همکاران شما هستند که به راحتی برای شما مخاطب جمع آوری می‌کنند.

 

۴) کمک اعجاب انگیز به افزایش مخاطب

به طور مثال خود دایان افیلیت چیزی در حدود ۸۰ هزار همکار در فروش دارد. این مطلب یعنی اینکه مشتریان این سیستم به طرز بسیار زیادی، زیاد و گسترده هستند.

چون هر کدام از این همکاران اگر فقط ۱ نفر هم مخاطب داشته باشید، در نتیجه سیستم، ۸۰ هزار مخاطب دارد. به این صورت شما بدون نیاز به هزینه کردن میزان مخاطب بسیار زیادی به دست خواهید آورد.

 

۵) مقیاس بندی مناسب

موقعی که صفحات و برندهای زیادی به شما اشاره می‌کنند، در نتیجه فرصت‌ها هم برای فروش افزایش پیدا خواهند کرد.

همچنین به طور مثال در بهینه سازی موتورهای جستجو، درست است که این اشاره به سایت شما تأثیر مستقیم ندارد، اما افزایش مخاطبان، افزایش میزان جستجوی برند شما می‌تواند تأثیر غیر مستقیم بر سئو سایت شما بگذارند.

همان‌طور که اشاره شد، از مزایای افیلیت مارکتینگ این است که نیاز به سرمایه اولیه ندارید و از دردسرهای تهیه کالا و ارسال آن به مشتری خبری نیست.

شما با فروش محصول یک برند دیگر، کمیسیون دریافت می‌کنید که به این خاطر می‌توان گفت، سود خالصی نصیبتان می‌شود.

نظر شما در این زمینه چیست؟ اگر در این زمینه فعال هستید خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را در مورد افیلیت مارکتینگ با ما به اشتراک بگذارید.

  معایب همکاری در فروش

معایب همکاری در فروش

تا اینجای مطلب در مورد مزایای سیستم‌های همکاری در فروش صحبت کردیم، اما به قول معروف هیچ گلی بی‌خار نیست!

این روش کسب و کار هم برای افیلیت‌ مارکترها و هم برای فروشندگانی که برای تبلیغ از این روش استفاده می‌کنند معایبی دارد که در اینجا برخی از این عیب‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱) رقابت زیاد

به دلیل ورود آسان به حوزه کاری همکاری در فروش و محدودیت‌های کمی که برای عضویت در این‌گونه سیستم‌ها وجود دارد، بازار رقابت در این حوزه شدید است.

۲) پروسه درآمدزایی نسبتاً طولانی

مشخصاً اگر صاحب یک وب‌سایت تازه‌تأسیس هستید و یا پیج اینستاگرام خود را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، مخاطب زیادی نخواهید داشت. این امر موجب می‌شود زمان رسیدن به درآمد از این طریق نسبتاً طولانی باشد.

۳) عدم کنترل روی محصولات

افیلیت‌ها لینک فروش محصولات را در بلاگ یا وب‌سایت خود قرار می‌دهند؛ بنابراین دسترسی و کنترلی بر قیمت‌گذاری و کیفیت محصولات نخواهند داشت.

اگر محصولی بی‌کیفیت و یا با قیمت بالا را تبلیغ کنید، ممکن است به اعتبار خود در بین مخاطبانتان آسیب برسانید.

۴) پرداخت کمیسیون به‌ازای فروش

در سیستم‌های افیلیت مارکتینگ، پورسانت‌ها تنها به‌ازای خرید کامل مشتریان پرداخت خواهد شد؛ بنابراین بابت بازدید و یا کلیک‌هایی که مخاطبین انجام می‌دهند پورسانتی به بازاریابان پرداخت نخواهد شد.

۵) توقف و تعطیلی همکاری در فروش

هر لحظه ممکن است که سیستم همکاری در فروش به دلایل نامعلوم و بدون اطلاع، فعالیتش را تعطیل کند و دست شما از همه جا کوتاه باشد.

بسیاری از سیستم‌های همکاری در فروش به دلایلی نامعلوم، یک شبه و بدون اطلاع قبلی تعطیل کردند و چه بسا بسیاری از بازاریابان ضررهایی هم متحمل شدند. هیچ دلیلی بر استمرار فعالیت دائمی آنها وجود ندارد.

۶) نداشتن امکان قیمت گذاری

سایت اصلی یا همان همکاری در فروش قیمت گذاری می‌کند و همچنین برای شما میزان پورسانت هر محصول را معین می‌کند شما نه در قیمت گذاری و نه در تعیین میزان سود فروش هیچ نقشی ندارید و حتی نمی‌توانید به مشتریان بابت خرید تخفیف بدهید.

۷) وضع قوانین یک طرفه و به نفع سیستم

در کنار اینها، مجموعه قوانین تنظیمی سایت‌های همکاری در فروش بیش از آنکه به نفع بازاریاب باشد، بیشتر منافع سیستم را لحاظ می‌کند و البته این طبیعی است چون وضع کننده قانون خود سیستم است، بیشتر منفعت خود را لحاظ می‌کند.

  سخن پایانی مزایا و معایب همکاری در فروش

سخن پایانی مزایا و معایب سیستم افیلیت

با نگاهی به مزایا و معایب همکاری در فروش می‌توانید تصمیم بگیرید که خودتان مستقل عمل کنید و یا این نوع سیستم را برای کسب و کار اینترنتی انتخاب کنید.

اگر سایت و یا وبلاگ پربازدید دارید با بررسی همه جوانب، می‌توانید با استفاده از سیستم‌های همکاری در فروش، محصول و خدمات مرتبط با سایت خود را بفروشید.

در صورتی که امکانات لازم را دارید می‌توانید محصولات و خدمات مرتبط با سایت را شخصاً تهیه و یا خریداری کنید و با راه اندازی فروشگاه اینترنتی، خودتان مستقیم اقدام به فروش کنید و کارتان وابسته به کس دیگری نباشد.

این بستگی به میزان توانایی و خواسته شما برای کسب درآمد از اینترنتی می‌باشد.

در نهایت آیا کسب درآمد از طریق سیستم همکاری در فروش می‌تواند کارساز باشد یا خیر؟

طبق نظرسنجی‌های انجام شده از افیلیت‌ها و بازاریابانی که در این حوزه مشغول به کار هستند، کسب درآمد از روش بازاریابی واسطه‌ای همچنان یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های کسب درآمد آنلاین محسوب می‌شود.

اما واضح و مبرهن است که درآمدزایی در این روش یک شبه اتفاق نخواهد افتاد! اگر به‌تازگی یک سایت را راه‌اندازی کرده‌اید؛ نباید انتظار داشته باشید که درآمد خیلی زیادی در نصیبتان شودT اما با سخت‌کوشی و پشتکار شما هم خواهید توانست به قله‌هایی که دیگران فتح کرده‌اند دست پیدا کنید.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در رسیدن به درآمد از روش همکاری در فروش، برنامه افیلیتی است که با آن کار می‌کنید.

سیستم افیلیتی که با آن کار می‌کنید، تا حد زیادی در رضایتمندی یا عدم رضایت شما از کار به‌عنوان همکار فروش، در افیلیت مارکتینگ مؤثر خواهد بود.

در حال حاضر نمونه‌های خارجی بسیاری مانند آمازون، به روش همکاری در فروش تبلیغ محصولات و یا خدمات خود را انجام می‌دهند.

این شیوه کسب درآمد در سال‌های اخیر جای خود را در بازار کسب و کارهای آنلاین ایرانی نیز باز کرده است.

نویسنده: سرکار خانم لیلا عبدالهی از دانش پذیران دوره کوچینگ کسب و کار اینترنتی

دیدگاه کاربران (0)