تحلیل لیست شرکت‌های fortune 500

تحلیل لیست شرکت‌های fortune 500

این متن پس از تحلیل و بررسی تعدادی از شرکت‌های لیست fortune 500 و مطالعه کتاب از خوب به عالی نوشته جیم کالینز به رشته تحریر درآمد.

ناگفته نماند که تحلیل و بررسی تعدادی از شرکت‌های لیست fortune 500 توسط جیم کالینز و تیم همراه ایشان به اظهار خود جیم کالینز در کتابش چیزی قریب به 5 تا 6 سال به طول انجامیده است.

لذا علت استفاده از این منبع برای این نوشتار، مجال کوتاه این تحقیق و تحلیل و استفاده از منبعی بوده است که تلاش چندین ساله تیمی بسیار توانمند را در خود داشته است.

با بررسی برخی از شرکت‌های این لیست و مطالعه کتاب فوق‌الذکر، نتایج ذیل حاصل گردید.

رهبران موفق

اکثر این شرکت‌ها از رهبران و مدیران توانمند و خاصی برخوردار هستند، که عمدتاً نامدار و نام‌آشنا برای اهل کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی هستند. رهبرانی که دارای خصوصیات بسیار ویژه و متمایز از مدیران دیگر شرکت‌ها بوده و می‌توان گفت که عامل اصلی رشد اکثر این شرکت‌ها و کسب‌وکارها، رهبری آن‌ها می‌باشد که یک شخص بسیار خاص و توانمند بوده است. که جیم کالینز از این رهبران به نام رهبران سطح 5 یاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال و طبق بررسی نویسنده این مقاله از افرادی مثل جف بزوس می‌توان نام برد که غول تجارت الکترونیک آمازون را در سال 1994 از گاراژ خود در سیاتل تأسیس کرد. آمازونی که در رنکینگ لیست fortune 500 رتبه دوم سال 2021 را به خود اختصاص داده است و خود شخص جف بزوس نیز در رنکینگ افراد ثروتمند جهان در سایت forbes در جایگاه و رتبه یک این لیست معتبر جهانی قرار دارد.   تیم سازی

تیم سازی

جیم کالینز عامل دوم رشد، توسعه، موفقیت و حفظ چندین ساله این موفقیت و حضور بین 10 تا 15 ساله برخی از این شرکت‌ها در رده‌بالای این رنکینگ را نیروی انسانی و تیم توانمند این شرکت‌ها می‌داند که توسط رهبران سطح 5 به اتوبوس مجموعه شرکت سوار شده‌اند وجهت رسیدن به مقصد موفقیت مجموعه اهداف شخصی خود را همسو وهم راستا با اهداف کلی سازمان کرده‌اند.

که جیم کالینز از این موضوع در کتاب خود تحت عنوان ابتدا چه کسی، سپس چه چیزی یاد می‌کند. و به نظر نویسنده متن می‌توان از آن تحت عنوان تیم سازی یادکرد.

سیستم سازی

فرهنگ انضباط بعد دیگری از ابعاد رشد و موفقیت این شرکت‌هاست که نسبت به شرکت‌های دیگر از آن برخورداری بیشتری دارند.

وقتی فرهنگ قانونمندی، نظم و انضباط سازمانی در مجموعه اعضای یک شرکتی پیاده‌سازی شود دیگر نیازی به سلسله‌مراتب آن‌چنانی، نظارت مستمر و مدیریت مستقیم و مستمر نبوده.

حتی مجموعه بدون حضور فیزیکی رهبران و مدیران رده‌بالای آن به کار خود ادامه می‌دهد و به نظر نویسنده متن می‌توان از آن تحت عنوان سیستم سازی یادکرد.

  فناوری و تکنولوژی

فناوری و تکنولوژی

بعد دیگر قابل‌بررسی در تعداد زیادی از شرکت‌های این لیست، استفاده بهینه و به‌موقع از تکنولوژی و فناوری روز می‌باشد.

شرکت‌های موفق اکثراً در استفاده از فناوری‌های روز و خاص پیشرو و پیش‌قدم بوده و همیشه و همیشه پرچم‌دار صنعت خود در تکنولوژی و علوم روز می‌باشند.

با بررسی لیست fortune 500 به‌وضوح و پرواضح قابل‌درک و مشاهده است که بزرگان دنیای فناوری باارزش‌ترین شرکت‌ها بوده و رتبه‌های بالای این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت‌هایی چون وال مارت به‌عنوان شرکتی که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا به شمار می‌آید که بیش از ۱۱ هزار شعبه در سراسر جهان دارد.

این برند همچنین به‌عنوان پردرآمدترین شرکت دنیا شناخته می‌شود. وال مارت اخیراً با استفاده از فناوری جدید هوش بینایی خود، هزار فروشگاه را رصد می‌کند.

در سایت وال مارت گفته‌شده این برند با استفاده از تکنولوژی بینایی، نحوه پرداخت مشتریان و جلوگیری از سرقت احتمالی را در بیش از هزار فروشگاه خود کنترل می‌کند.

این برنامه نظارتی، «شناسایی موارد ازیادرفته در اسکن» نام دارد.

وال مارت، با استفاده از دوربین‌ها مواردی را شناسایی می‌کند که به‌اشتباه اسکن نشده‌اند یا فرآیند اسکن آن‌ها با شکست مواجه شده است.

همچنین در شرایط امروزی جهان که ویروس کووید 19 بسیاری از کسب‌وکارها را زمین‌گیر کرده است این فناوری و تکنولوژی اینترنت و فضای مجازی بوده است که بسیاری از شرکت‌های لیست fortune 500 را از رتبه‌های قبلی خود به درجه‌های بالاتری ارتقاء داده است.

و در پایان به این نکته اشاره می‌گردد که ابعاد متعدد و بسیار دیگری نیز در خصوص شرکت‌های حاضر در این لیست قابل‌بررسی می‌باشد که در مجال فرصت این بررسی و تحقیق کوتاه نگنجانده و به این مقدار اکتفا می‌گردد.

نویسنده: علیرضا بهره‌مند از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)