جلسات 3,4,5,6 بیزینس کوچینگ در بابلسر

جلسات 3,4,5,6 بیزینس کوچینگ در بابلسر

برنامه بیزنس کوچینگ با تدریس دکتر محمدمهدی ربانی به صورت بوت کمپ 3 روزه، با عنوان نوآوری در مدل کسب و کار و تدوین برنامه بازاریابی برای موفقیت در کسب و کار، در شهر بابلسر و در هتل 5 ستاره میزبان برگزار شد.

 برای مواجهه با چالشهای ناشناخته، شرکت کنندگان باید از چهارچوب ها و تفکرات معمول خود فاصله بگیرند تا بتوانند راه‌حل‌های خلاقانه‌تر و متفاوت ارائه دهند. یکی از اهداف برگزاری این جلسه در محیطی جدید، تدوین برنامه بازاریابی بوده است. از اهداف دیگر برگزاری این جلسات در بابلسر، ارتباط و شبکه‌سازی و تجربه یک فضای گرم و صمیمی در کنار یکدیگر بود. 

در این دوره، هر ماه یک جلسه برگزار میشود و در هر جلسه، یک موضوع مهم در زمینه موفقیت کسب و کار آموزش داده می‌شود. موضوع این جلسه، " نوآوری در مدل کسب و کار " بود .

 

چگونه یک کسب و کار موفق و با دوام داشته باشیم ؟

باید محیطی بسازیم که این سه دسته احساس خودشکوفایی پیدا کنند:

  • کارکنان
  • مشتریان
  • سرمایه‌گذاران

 

نکات اجرایی برای ایجاد تجربه اوج برای مشتریان: 

  1. ایجاد روابط صمیمانه با مشتریان
  2. ایجاد حس تعلق
  3. کمک به آنها برای رسیدن به اهدافشان
  4. کمک به آنها برای ابراز خود حقیقیشان با استفاده از محصولات شما
  5. ارتباط دادن مشتری با یک هدف والاتر
  6. ارائه چیزی به کلی متفاوت و فراتر از تصور آنها
  7. ارائه تجربه عالی حین استفاده از محصول

با استفاده از این نکات اجرایی، شما میتوانید تجربه اوجی را برای مشتریان خود ایجاد کنید که باعث ارتباط مستدام و رضایت بیشتر مشتریان شما خواهد شد .

نکات اجرایی برای ایجاد تجربه اوج برای کارکنان:

  1. فرهنگ تشکر و تقدیر
  2. مربیگری
  3. به چالش کشیدن آنها
  4. توجه و دیدن آنها

 

نکات اجرایی برای ایجاد تجربه اوج برای سهامداران:

  • خدمت: ارائه خدمات برتر به سهامداران، از جمله ارتباط مستمر با آنها، پاسخگویی به سوالات و نیازهایشان و ارائه اطلاعات شفاف در مورد عملکرد شرکت، میتواند به ایجاد تجربه مثبتی برای سهامداران منجر شود.

 

  • مسئولیت اجتماعی: نشان دادن تعهد شرکت نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی و محیط زیستی میتواند به جذب و حفظ سهامداران کمک کند. با ارائه گزارشهای شفاف درباره عملکرد شرکت در زمینه های مسئولیت اجتماعی، سهامداران را مطمئن میکنید که سرمایه گذاریشان در شرکت، تأثیر مثبتی در جامعه دارد.

 

  • پرستیژ مالکیت: با ارائه امکانات و مزایای ویژه به سهامداران، مانند دعوت به جلسات عمومی شرکت، ارائه اولویت در خرید سهام جدید یا مشارکت در تصمیم‌گیری های مهم، میتوانید حس پرستیژ و ارزشمندی را برای سهامداران ایجاد کنید.

 

  • غرور نیکنامی : با ارائه اطلاعات و استعلام‌های منظم درباره عملکرد برتر شرکت، میتوانید به سهامداران نشان دهید که سرمایه‌گذاریشان در شرکت به عنوان یک سهامدار برتر، ارزشمند است.

 

بوم مدل کسب و کار

مدل کسب و کار چهار بعد دارد:

  1. مشتری: در این بُعد، شما باید مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنید. این شامل تحلیل بازار، شناخت نیازها و خواسته‌های مشتریان، تعیین دسته‌بندی مشتریان و تعیین گروه‌های هدف می‌شود. سوالاتی مانند "مشتریان ما چه کسانی هستند؟" و "چه نیازهایی دارند؟" در این بُعد مطرح می‌شوند.

 

  1. ارزش پیشنهادی: در این بُعد، شما باید تعریف کنید که چه ارزشی به مشتریان خود ارائه می‌دهید. این شامل مزایا، خدمات، محصولات یا راه‌حل‌های منحصر به فرد است که مشتریان شما را از رقبا متمایز می‌سازد. سوالاتی مانند "ما چه چیزی به مشتریان ارائه می‌کنیم؟" و "چه مزیت‌های رقابتی داریم؟" در این بُعد مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

  1. زنجیره ارزش: در این بُعد، شما باید توضیح دهید که چگونه ارزش خود را از طریق فرایندها و فعالیت‌ها به مشتریان ارائه می‌دهید. این شامل فرایندهای تولید، توزیع، بازاریابی، خدمات پس از فروش و سایر فعالیت‌های مرتبط است. سوالاتی مانند "ما چگونه ارزش خود را به مشتریان ارائه می‌دهیم؟" و "چه فرایندهایی برای تولید و توزیع محصولات داریم؟" در این بُعد بررسی می‌شوند.

 

  1. سازوکار سود: در این بُعد، شما باید توضیح دهید که چگونه سود ایجاد می‌شود و چگونه شما از مدل کسب و کار خود بهره‌برداری می‌کنید. این شامل منابع درآمدی مانند فروش محصولات و خدمات، فروش افزارهای جانبی، مدیریت هزینه‌ها و بهبود پروفیت می‌شود. سوالاتی مانند "چگونه سود ایجاد می‌شود؟" و "چگونه مدل کسب و کار ما به سودآوری کمک می‌کند؟" در این بُعد مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

استفاده از این مدل کسب و کار چهار بعدی به شما کمک می‌کند تا به طور جامع و سیستماتیک به تجارت خود نگاه کنید و از طریق این بُعدها، مشتریان خود را بهتر شناسایی کنید، ارزش پیشنهادی خود را بیان کنید، زنجیره ارزش خود را بهینه سازی کنید و به سودآوری و موفقیت کسب و کارتان برسید.

 

برای نوآوری در مدل کسب و کار باید:

  1. ورای منطق غالب صنعت خود بیاندیشید
  2. بر ارتودکسی‌ها یا عقاید با سابقه طولانی غلبه کنید
  3. به دنبال تغییرات وحشتناک بزرگ نباشید
  4. به جای کمال‌گرایی، به دنبال تکامل باشید
  5. به جای پیچیدگی، به دنبال ساده‌سازی باشید
  6. به جای فردمحوری به دنبال نوآوری گروهی باشید
  7. به جای توجه به منابع، به شجاعت و ایده‌پردازی توجه کنید

 

مسیر بازاریابی برای شرکت‌های کوچک و متوسط (جذب، پرورش، وفادارسازی)

  • مشتری بالقوه
  • سرنخ
  • مشتری نهایی
  • مشتری وفادار
  • مبلغ
  • مدافع (طرفدار دوآتشه)
  • برند

فروش، در نتیجه علاقه و اعتماد رخ می‌دهد

برای ساخت اعتماد مشتریان در فرآیند فروش، ابزارها و روش‌های مختلفی وجود دارد. در زیر، برخی از این ابزارها و روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

ارائه اطلاعات کامل: ارائه اطلاعات کامل و شفاف در مورد محصولات و خدمات شما، از جمله عکس‌ها، سایت، آدرس ایمیل و شماره تلفن شرکت، به مشتریان اعتماد بیشتری به شما می‌دهد.

 

استفاده از سیستم CRM: استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مشتریان را به طور موثر و سازماندهی شده ذخیره و مدیریت کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا با ارائه خدمات شخصی‌تر و بهتر، اعتماد مشتریان را تقویت کنید.

 

پاسخگویی سریع: پاسخگویی سریع به مشتریان و درخواست‌های آن‌ها نشان از توجه و اهمیتی است که به آن‌ها می‌دهید. این کار می‌تواند اعتماد مشتریان را افزایش داده و رابطه مثبتی بین شما و مشتریانتان ایجاد کند.

 

پشتیبانی مؤثر: ارائه پشتیبانی مؤثر و کارآمد به مشتریان در صورت بروز مشکلات یا نیازهای فنی، نشان از توجه و حمایت شما نسبت به مشتریان است. این کار می‌تواند اعتماد مشتریان را تقویت کند و به آن‌ها اطمینان دهد که شما همواره در کنارشان هستید.

 

کاهش ریسک مشتری: ارائه گزینه‌هایی مانند تست، تضمین، فریمیوم و ضمانت باورنکردنی به مشتریان، از نظر آن‌ها ریسک خرید را کاهش می‌دهد. این کار می‌تواند اعتماد مشتریان را زیاد کند و تصمیم‌گیری آن‌ها را تسهیل کند.

 

"حق انتخاب زیاد خوب نیست"

اگر پیشنهادات زیادی به مشتری ارائه شوند، ممکن است مشتریان گیج شوند و تصمیم‌گیری را به تعویق بیندازند. این امر می‌تواند مانع از اتخاذ تصمیم خرید باشد و در نهایت به کاهش فروش منجر شود.

ارائه پیشنهادات زیاد می‌تواند به عدم تمرکز و پراکندگی در ارائه ارزش به مشتریان منجر شود. به جای اینکه به چندین پیشنهاد مختلف تمرکز کنید، بهتر است روی پیشنهادات کیفیت بالا و مرتبط با نیازهای مشتریان تمرکز کنید

عدد 1 ، خطرناک‌ترین عدد در کسب و کار است.

تمرکز بر یک عامل و عدم تنوع و چندگانگی در استفاده از عوامل مختلف می‌تواند منجر به خطر و آسیب‌پذیری شود.

به عنوان مثال، استناد به یک کانال جذب، یک محصول یا هر عامل دیگر، می‌تواند به معنای وابستگی زیاد به آن عامل و عدم تنوع در استراتژی کسب و کار باشد. این می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، مانند وابستگی زیاد به یک منبع درآمد، نقص در تأمین مواد اولیه یا خدمات، عدم توانایی در رفتار با تغییرات بازار و ...

سیستم بسازید:

بدون سیستم ثروتمند نمی‌شوید.

یکی از عوامل مهم برای رسیدن به موفقیت و ثروت در کسب و کار، ساختار و سیستم مناسب است. سیستم به شما کمک می‌کند تا فرآیندها را بهبود بخشید، به صورت مؤثر و کارآمد عمل کنید و به اهداف خود نزدیک شوید. 

پایگاه مشتریان یک ابزار قدرتمند در استراتژی بازاریابی و ارتباط با مشتریان است. برای فعال‌سازی مجدد مشتریان خاموش و جذب آنها، باید پیشنهادات قدرتمندی را ارائه بدهید.

 

در طول برنامه، تبادل نظرات سازنده و شبکه‌سازی بین افراد رخ داد. این نشان می‌دهد که برنامه دکتر ربانی به خوبی طراحی شده و به ارتقای همکاری و تعامل بین شرکت کنندگان کمک کرده است. این امر به بهبود درک و یادگیری شرکت کنندگان کمک می‌کند و باعث ارتقای کیفیت برنامه می‌شود.

 

در پایان هر بخش، از حضار در جلسه با انواع میوه، شیرینی و نوشیدنی‌های گرم و سرد پذیرایی شد که مهمانان از این فرصت‌ها هم برای آشنایی با یکدیگر و شبکه‌سازی استفاده می‌کردند.

 

 

 

دیدگاه کاربران (0)