نقش روابط عمومی در ارتقای کسب‌وکار
۱۴۰۰-۰۹-۱۴ 0

صاحبان کسب‌وکار هنگام تدوین پلن بازاریابی خود باید به روابط عمومی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم بازاریابی توجه ویژه‌ای را داشته باشند.

روابط عمومی قدرتمندترین بخش بازاریابی جهت خلق تصویر ذهنی بلندمدت در ذهن مخاطبان و ابزاری ضروری جهت تکمیل فعالیت‌های بازاریابی می‌باشد.

در حقیقت این نوع روابط سازمانی ارکان درون و برون کسب‌وکار را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

کسب‌وکاری که بتواند ارتباط مؤثرتری با عموم و جامعه برقرار کند فرصت‌های بیشتری کسب خواهد کرد.

 

نقش روابط عمومی چیست؟

جامعهٔ روابط عمومی آمریکا، روابط عمومی را این‌طور تعریف می‌کند: «روابط عمومی، فرایند ارتباطات راهبردی است که میان جامعه و سازمان‌ها روابط سودمند دوسویه ایجاد می‌کند».

این نوع روابط سازمانی با استفاده از ابزارهای گوناگون ذهنیت مثبت نسبت به سازمان را در بین مردم ایجاد کرده و برای حفظ و افزایش حسن شهرت سازمان تلاش می‌کند.

همچنین وظیفهٔ برقراری ارتباط صحیح و اصولی با مخاطبان، دریافت انتظارات و خواسته‌های آن‌ها، اطلاع‌رسانی شفاف، آگاه‌سازی جامعه از فعالیت‌های درون سازمان و توضیح سیاست‌های آن را بر عهده دارد.

 

تأثیر روابط عمومی در آگاهی سازی

تأثیر  و نقش این نوع روابط سازمانی در آگاهی سازی

یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های افزایش آگاهی مخاطبین نسبت به کسب‌وکار و برند شما این نوع روابط سازمانی می‌باشد.

مخاطبان روزانه تحت بمباران انواع تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم هستند که این امر باعث بی‌توجهی آنان به این نوع معرفی شده است.

بنابراین این نوع روابط سازمانی نقش مهمی در شناساندن صحیح برند کسب‌وکار و جایگاه و کیفیت آن به مخاطبین دارد.

زمامی که برند توسط مرجع ثالثی مانند روزنامه، مجلات، تلویزیون یا از طریق اخبار یا وب‌سایت خبری معرفی می‌شود اعتبار بالاتری داشته، مخاطب درک متفاوت‌تری از آن پیداکرده و اعتماد بیشتری خواهد کرد

و ذهنیت مثبت‌تری از آن خواهد ساخت درحالی‌که سایر روش‌های بازاریابی این تصویر را در ذهن مخاطب می‌سازد که کسب‌وکار صرفاً تلاش می‌کند تا محصول را بفروشد.

همچنین پاسخ به درخواست مخاطبین از سمت روابط عمومی احساس رضایت نسبت به کسب‌وکار را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

حتماً بخوانید!  چرا کسب‌وکار شما نیاز به حضور در فضای آنلاین دارد؟

ابزارهای روابط عمومی

_ ارتباط با مطبوعات
_ برگزاری سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها
_ ترجمه و نگارش کتاب
_ مصاحبه‌ها
_ برگزاری مراسم و رویدادها
_ شرکت در نمایشگاه و همایش‌ها
_ استفاده از شبکه‌های مجازی
_ ارائه محتوای باکیفیت
_ پوشش تبلیغات و پاسخگویی به نظرات مثبت و منفی مخاطبان

 

چگونگی استفاده از ابزارها

چگونگی استفاده از ابزارها

برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها، ایونت ها و نمایشگاه‌ها این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهند تا هر چه بیشتر و قوی‌تر بتوانید مخاطبان را با محصولات خود آشنا کنید.

شما می‌توانید با ارتباط برقرار کردن با گزارشگران و خبرنگاران توجه رسانه‌ها را به خود جلب کنید.

با نوشتن مقالات و مطالب برای نشریات گوناگون یا تولید محتوا در رسانه‌ها اعتماد مخاطبان را به دست آورید.

با ارتباط با مطبوعات این امکان را فراهم کنید تا اخبار کسب‌وکارتان را به گوش مخاطبان برسانید.

مناسبت‌هایی که مربوط به کسب‌وکارتان هست را در تقویم پیدا کرده و برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده از آن‌ها داشته باشید.

از شبکه‌های اجتماعی جهت برقراری ارتباط با قشر وسیعی از مخاطبان و اطلاع‌رسانی و ارجاع به سایر فعالیت‌های بسیط کسب‌وکار استفاده کنید.

در این میان ساخت محتوای مناسب به ایجاد تصویر مناسب در ذهن مخاطبتان به شما کمک خواهد کرد.

به یاد داشته باشید تمام فعالیت‌های شما باید یکپارچه و هم‌راستا باشند.

 

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

روابط عمومی و تبلیغات هر دو بخش مهمی از فعالیت‌های یک کسب‌وکار هستند. اما این دو موضوع در حقیقت دو وظیفه کاملاً متفاوت را بر عهده دارند.

تبلیغات به شکل مستقیم و بی‌واسطه محصول را معرفی می‌کند.

اما در این نوع روابط سازمانی سعی می‌شود به شکل غیرمستقیم و ناخودآگاه بر مخاطب تأثیر گذاشته شود.

مثلاً با نوشتن مقاله‌ای در نشریات می‌توانید تصور و تجسمی از شرکت و سازمان به مخاطب ارائه کنید.

ایجاد حس خوب و ذهنیت مثبت، عصارهٔ فعالیت‌های متنوع روابط عمومی است.

در تبلیغات خود را معرفی می‌کنید و در این نوع روابط سازمانی کار شما اعتمادسازی است.

در حیطهٔ تبلیغات معمولاً مخاطب دچار شک است و اعتماد دوطرفه شکل نگرفته است.

اما در این نوع روابط سازمانی با حضور عنصر سومی به نام «رسانه» اعتبار رابطه تضمین می‌شود.

تبلیغات، تمرکز بیشتر بر توجه بصری مخاطب دارد و در روابط عمومی عنصر زبان و کلمات مهم هستند.

هزینهٔ تبلیغات بسیار بیشتر از این نوع روابط سازمانی است.

در تبلیغات، یک برند می‌تواند با کنترل کامل خود بر روی محتوا هر پیامی را که بخواهد به گوش مخاطبان برساند.

اما در روابط عمومی، برند با افرادی خارج از سازمان در ارتباط است بنابراین به شکل مؤثرتری به رشد و توسعه کسب‌وکار از طریق رسانه می‌پردازد.

زیرا اعتبار و جلب اعتماد بیشتری دارد.

تبلیغات بر روی اهداف کوتاه‌مدت مانند اقدامات فوری جهت افزایش فروش متمرکز است درحالی‌که این نوع روابط سازمانی بیشتر بر روی اهداف بلندمدت و بزرگ کسب‌وکار تمرکز دارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت ساخت برند با فعالیت‌های این نوع روابط سازمانی و تثبیت برند با تبلیغات انجام می‌شود.

 

حتماً بخوانید!  چگونگی طراحی ارزش پیشنهادی

روابط عمومی مدرن

روابط عمومی مدرن

روابط عمومی مدرن نوعی از این نوع روابط سازمانی می‌باشد که از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کند.

تمرکز روابط عمومی سنتی بر روی تلویزیون، رادیو و نشریه‌ها است و روابط عمومی دیجیتال از مقاله‌های آنلاین، آموزش‌های آنلاین، وبلاگ نویسان و رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی و جلب اعتماد مخاطبان استفاده می‌کند.

روابط عمومی سنتی و روابط عمومی دیجیتال هدف مشترکی دارند که به بهبود شهرت برند برای مخاطب و دیده شدن آن کمک می‌کند و تنها تفاوت در روش‌های رسیدن به این هدف است.

با به وجود آمدن بازاریابی آنلاین و رشد و پیشرفت آن، متخصصان این نوع روابط سازمانی ، به روابط عمومی دیجیتال روی آوردند.

شبکه‌های اجتماعی ساده‌ترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطب را در اختیارتان می‌گذارد. روابط عمومی دیجیتال قابلیت تجزیه، تحلیل و آنالیز را دارد.

افزایش اندازه و سرعت تأثیرگذاری بر روی مخاطبان، تنوع راه‌های شخصیت‌سازی برند، ماندگاری بیشتر پیام‌ها و تصویرسازی کامل‌تر از سازمان در ذهن مخاطب از دیگر مزایای این نوع روابط سازمانی دیجیتال می‌باشند.

همچنین تنوع راه‌های ارتباطی و کانال‌های دسترسی گوناگون امکان تمرکز بر روی گروه‌های مختلفی از مخاطبین هدف را برای ما فراهم می‌کند.

 

کلام آخر

این نوع روابط سازمانی جهت آگاهی و اعتباربخشی و متقاعدسازی برای موفقیت هر کسب‌وکاری الزامیست.

بنابراین باید با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح روابط عمومی قوی‌ای را برای سازمان خود راه‌اندازی کنید تا اطلاعات درستی را از محصولات خود در اختیار مخاطبین قرار داده و با اعتمادسازی و ارتباط مؤثر با آن‌ها تصویر ذهنی مثبتی از برند خود را برای آن‌ها ایجاد کنید.

نویسنده: سرکار خانم لاله کریمی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]