یک کمپین تبلیغاتی یک سری تبلیغات با یک موضوع یا پیام واحد است. کمپینهای تبلیغاتی اغلب از طریق چندین کانال رسانهای انجام میشود.
این کمپین میتواند در رابطه با خود برند یا محصولات درون برند باشد. کمپینهای تبلیغاتی معمولاً مخاطبان از پیش تعیینشده را هدف قرار میدهند.
برنامهریزی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی یک پروژه عظیم است.
اگر تیم تبلیغات داخلی ندارید یا وقت زیادی ندارید، بهتر است یک آژانس تبلیغاتی را استخدام کنید تا به شما در توسعه و پیگیری کمپین کمک کند.
اگر فکر میکنید که آماده پذیرش این چالش هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند یک کمپین تبلیغاتی ادامه این مقاله را از دست ندهید.
کمپینهای تبلیغاتی بهتنهایی برنامهریزی، نوشته یا اجرا نمیشوند.
زمینههایی است که باید برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی مؤثر تعیین کنید.
قبل از تصمیمگیری برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی، بدانید که چرا آن را انجام میدهید.
اهداف معمول عبارتاند از:
الف) آگاهی دادن به مردم در مورد برند، محصول یا خدمات شما
(ب) ترغیب آنها به اقدام، خواه خرید، اشتراک یا بازدید از وبسایت یا فروشگاه
(ج) تبلیغ آنچه شما به مخاطبان ارائه میدهید.
اگرچه کمپین تبلیغاتی شما میتواند کل نژاد بشر را هدف قرار دهد، اما بهاحتمالزیاد در هدف قرار دادن یک گروه مشتریان خاص یا مخاطبان هدف، بهرهوری بیشتری خواهد داشت.
هنگام نوشتن پیام خود، مطمئن باشید این همان چیزی است که این مخاطب میتواند با آن ارتباط برقرار کند و یک فراخوان عملی روشن ایجاد کند.
میخواهید وقتی کمپین شمارا میبینند چهکاری انجام دهند؟
نکته اینجاست یک پیام با دعوت به عمل کامل است. بیشتر از آن ممکن است گیجکننده باشد و اولویتبندی برای مخاطب شما دشوار باشد.
با تماموقت و هزینه صرف شده برای این کمپین، مهم خواهد بود که بدانید در دنیای واقعی چقدر خوب عمل میکنید.
توسعه شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) میتواند به شما و تیم شما کمک کند تا درک کنید چه عواملی بهخوبی کار میکند و چه عواملی برای تأثیرگذاری بیشتر در آینده باید تغییر کند.
تعیین معیارهای کمی برای کمپین تبلیغاتی شما به اهدافی بستگی دارد.
اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، موارد ذکرشده، فالووها و هشتگ ها را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید.
اگر هدف شما تولید لید بیشتر بهصورت آنلاین است، استفاده از نرمافزار تجزیهوتحلیل بازاریابی را در نظر بگیرید تا به شما در جمعآوری دادهها برای فعالیتهای مختلف در چندین کانال آنلاین، تجزیهوتحلیل و گردآوری دادهها و تجسم آن نقاط داده بهگونهای کمک کند که برای کل تیم قابلدرک باشد.
بودجه تبلیغاتی پولی را که در کل کمپین صرف خواهید کرد، تخمین میزند.
رسانهای را که استفاده میکنید، نحوه تولید آن رسانه، مدتزمان تبلیغات شما و سایر عواملی که شامل پرداخت هزینه یک نتیجه درجهیک هستند، فکر کنید.
هنگام تعیین بودجه، در نظر گرفتن بازده سرمایه (ROI) مهم است.
قرار نیست بیشازحد در یک کارزار تبلیغاتی و کسب حداقل سود یک جلسه مفرح با رئیس خود داشته باشید.
دفعاتی که کمپین شما نمایش داده میشود در بودجه شما نقش زیادی دارد. سه روش معمول برای برنامهریزی یک کمپین وجود دارد:
تداوم: این روش تبلیغاتی "مستقیم" نیز نامیده میشود، شامل برنامهریزی تبلیغات در یک کمپین بهطور مداوم در طول سال است.
Flighting پرواز: این روش بین یک برنامه منظم در حال اجرا و سپس توقف کامل کل تبلیغات متناوب است.
کلمه "پرواز" به بخشی از روش تبلیغات اشاره دارد، دورهای که تبلیغات اجرا نمیشود بهعنوان "وقفه" شناخته میشود.
Pulsing ضربان قلب: در این روش به روند بازار توجه میشود.
پالس شامل برنامهریزی برای تبلیغات کمحجم در طول سال و افزایش حجم در دورههای اوج فروش محصولات یا خدمات است.
محصولات یا خدمات فصلی مانند کتهای زمستانی یا سفرهای دریایی را برای این کمپینها در نظر بگیرید.
وقتی همه فاکتورهای کمی خود را مرتب کردید، وقت آن است که مطمئن شوید عملکرد شما تا حد ممکن باکیفیت است.
روند خلاقیت و اجرای آن چیزی است که باعث موفقیت یا شکست کامل تبلیغ شما خواهد شد.
همهچیز به زاویه انتخاب شما و تیم شما بستگی دارد.
برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق، فراتر از مراحل فوق لازم است. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در این راه آورده شده است.
پررنگ بودن (برجسته بودن) رنگ سیاه جدید است.
برندهایی که قدم اضافی برای گفتن سخنی برمیدارند که هیچکس دیگری جرئت گفتن آن را ندارد، یک تاکتیک بسیار مؤثر برای جلبتوجه و یک فرصت پیشبینی خوب برای یک فعالیت بازاریابی ویروسی است.
مهم نیست که کمپین شما در چه رسانهای برگزار میشود، مطمئن شوید پیام، مربوط به مخاطبان شما باشد.
اگر پیام شخصاً مربوط به مخاطبان شما نباشد، آنها را از دست خواهید داد. اندازه برند شما اهمیتی ندارد.
یکی از بزرگترین داراییهای Spotify لیستهای پخش از پیشساخته شده برای هر روحیه قابلتصور است.
آنها از این مزیت در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود استفاده کردند، همراه با چیزی که به هر هزاره میتواند مربوط باشد، استفاده کردند: الگوهای رفتاری.
در کنار طراحی کلی آگهی، مفهوم موجود در پشت آنها بهاندازه کافی هوشمند بود که نظرات همگان را به خود جلب کرد.
تبلیغات جعلی توجه مثبت برند شمارا جلب نخواهد کرد. اما تبلیغات معتبر توجه را جلب خواهد کرد.
پیشتازی با شفافیت احتمالاً بهترین ویژگی برندهای معتبر است.
باوجود همه مدلهای Photoshope و تصاویر بیعیب و نقص در تبلیغات شما، شکستن این دیوار کمال در کمپینهای تبلیغاتی شما باعث ایجاد محتوای تازه میشود.
یکی از معروفترین و معتبرترین کمپینهای تبلیغاتی که به ذهن خطور میکند، کمپین زیبایی واقعی Dove است.
در سال 2013، داو کمپینی را راهاندازی کرد که زنان واقعی را با خصوصیاتی فراتر از استانداردهای کلیشهای نشان میدادند: با ککومک، چینوچروک، زخم و هر "نقص" دیگری که فکرش را بکنید.
اصالت آنها، در مقایسه با فراوانی کمپینهای تبلیغاتی زیبایی، توجه جدی را به خود جلب کرد.
وقتی یک کتاب بیشازحد شخصیت، نقطه داستانی و پیچوتاب دارد، پایان کار را دشوار میکند.
در مورد یک کمپین تبلیغاتی نیز همینطور است. نگهداشتن یک موضوع واحد در کل کمپین، پیام شمارا واضح و تأثیرگذار میکند.
بیش از یک ایده ممکن است بینندگان را که ممکن است مشتری بالقوه باشند، گیج کند.
سادگی نهتنها باعث برجسته شدن پیام میشود بلکه نگاه به طراحی کلی آگهی را نیز آسان میکند.
سادگی در طراحی را رعایت کنید، به نکتهای که میخواهید بگویید پایبند باشید و در ذهن مشتری حک شوید.
برخی تبلیغات وجود دارد که بهصورت روتین ساخته میشود.
تبلیغات طلا و جواهر نشاندهنده زوجین، تبلیغات اتومبیل دارای جادههای گردوخاکی، در تبلیغات دارویی طبیعت را نشان میدهند و تبلیغات صابون بر زیبایی و بهداشت تمرکز دارد.
هدف کمپین تبلیغاتی این است که متفاوت، ساده، مدرن و بهیادماندنی باشید و توجه مخاطبین را به برند و محصول خود جلب کنید.