معرفی آسانسوری چیست؟

معرفی آسانسوری چیست؟

یک معرفی آسانسوری، یک نمای کلی از یک محصول و خدمات است و برای شروع یک گفتگو و جلب‌توجه سریع مراجع طراحی می‌شود درواقع معرفی آسانسوری، ارتباط مؤثر در یک زمان کوتاه است در معرفی آسانسوری در عرض چند ثانیه اطلاعات کلی به شخص داده می‌شود و قرار نیست که تمام اطلاعات با جزئیات کامل داده شود و چون با این کار باعث می‌شود که شخص تمایلی به شنیدن نداشته باشد یک معرفی آسانسوری مؤثر باید در پاسخ به سؤالات اساسی انجام شود که:

- محصول یا خدمات من چیه؟

- چه کسی یا کسانی به آن نیاز دارند؟

- چرا افراد به این خدمات و محصول نیاز دارند؟

هدف از معرفی آسانسوری بستن قرارداد نیست بلکه، متقاعد کردن مخاطب و جلب‌توجه اوست.

اهمیت داشتن ارائه آسانسوری:

در ارائه آسانسوری این نکته را باید در نظر گرفت که ارائه باید کوتاه و مفید و شفاف باشد در عرض چند ثانیه در مورد ایده و محصول و خدمات خود باید صحبت کرد چراکه اگر معرفی طولانی و با جزئیات ارائه شود باعث خستگی و حتی بی‌میلی فرد موردنظر برای شنیدن مطالب و صحبت‌های ما بشود و این شانس موفقیت را به حداقل می‌رساند.

یکی از اشتباهات که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار مرتکب می‌شوند این است که از این محدوده زمانی فراتر می‌روند و مطالب طولانی و زمان‌بر را در معرفی محصول خود بکار گیرند.

 

معرفی آسانسوری اصولی

اولین نکته: مهم‌ترین معیار برای معرفی آسانسوری واضح و شفاف- بیان مشکل و طرح ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد شماست.

دومین نکته: پیام خلاصه، واضح و شفاف

سومین نکته: برای مشتری قابل‌فهم باشد

چهارمین نکته: برای مخاطب، جذاب و منحصربه‌فرد باشد.

پنجم: ارتباط دوستانه با مشتری

ششم: واضح بگویید چه چیزی برای شما مهم است

  چگونه معرفی آسانسوری انجام دهیم؟

چگونه معرفی آسانسوری انجام دهیم؟

ابتدا از معرفی خود شروع کن، چه کسی هستی؟ چه‌کاری انجام می‌دهی؟ کسب و کارت چیه؟ چه مهارت و صلاحیت‌هایی داری؟ چه ایده یا محصولی در ذهن داری؟

البته باید انعطاف‌پذیر باشی چون وجود مشتریان متفاوتی با نگرش‌های متفاوت مستلزم انعطاف‌پذیری و معرفی متفاوت برای هر فرد است و این نیازمند این است که مخاطب خود را باید بشناسی و با آن‌ها مصاحبه کنی.

چند نمونه معرفی آسانسوری غلط و درست درزمینهٔ کوچینگ

معرفی اشتباه:

من لایف کوچ هستم و آموزش دیدم تا با شنیدن و سؤال پرسیدن درست و قدرتمند به اشخاص کمک کنم نقاط قوت و ضعفشان را پیدا کنند من راهکار ارائه نمی‌دهم بلکه شخص را طوری هدایت می‌کنم که خودش راه را پیدا کند.

این نحوهٔ معرفی غلط است. چون کلی است و بیشتر روی شما تمرکز دارد.

معرفی‌های درست:

من به مادرانی که کسب‌وکاری در خانه دارند و دارای فرزند هستند و می‌خواهند مدیریت زمان در کار و زندگی خود داشته باشند که سردرگم نباشند با جلسات آنلاین هفتگی، آن‌ها را راهنمایی کرده، که وقت و زمان و انرژی خود را درست مدیریت کنند و به درآمد برسند.

من به زنانی که اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایینی دارند کمک می‌کنم از طریق روش‌های کوچینگ و آموزش مهارت‌های زندگی روی عزت‌نفس آن‌ها و احساس ارزشمندی و دوست داشتن خود کار کنند.

من به افرادی که می‌خواهند در شغل و کسب‌وکارشان موفق باشند خواهان درآمد بیشتر هستند از طریق جلسات و گفتگوهای آنلاین یا حضوری کمک می‌کنم راه‌های بازاریابی سریع و ساده را بیاموزند و درآمدشان به چند برابر برسد.

- من به افراد تحصیل‌کرده که به دنبال شغل ایده آل خود می‌گردند، شغلی که عاشق آن باشند ولی در انتخاب شغل خود درگیر هستند، از طریق روش‌های مختلف و گفتگو و آزمون‌ها کمک می‌کنم که شغل موردعلاقه و مناسب خود را با اطمینان انتخاب کنند.

ابتدا در مورد کوچینگ و کوچ و مدرس و منتور بودن صحبت نکنید، بهتر است بعداً توضیحات لازم را بدهید چراکه مردم مشتاق مهارت شما نیستند، آن‌ها فقط دنبال نتیجه و راه‌حل هستند البته لازم به ذکر است که معرفی آسانسوری، فقط یک گفتگوی ساده نیست بلکه یک ویترین یک فروشگاه تیتر مقاله، موضوع کتاب – تبلیغات و... نیز می‌توانند به‌نوعی همان معرفی آسانسوری باشد.

سخنرانی آسانسوری چه کاربردی دارد

سخنرانی آسانسوری چه کاربردی دارد

معرفی آسانسوری در ابتدا یک ابزار ارتباطی است که از طریق آن پیام خود را به شخص منتقل می‌کنید.

علاوه بر آن یک ابزار فروش هم هست، که اگر درست و اصولی اجرا شود باعث بستن قرارداد خواهد شد که این امر احتیاج به آماده‌سازی شخص موردنظر برای بستن قرارداد است درنتیجه، معرفی آسانسوری بسیار مهم است، یک مقدمهٔ اساسی و کوتاه و مفید و شفاف برای هر آنچه می‌خواهید بفروشید.

پس فقط ارائهٔ اطلاعات لازم به مخاطب است که می‌تواند مشتری را متقاعد کند و او را برای خرید محصول یا ایده مشتاق کند.

انسان‌ها معمولاً به دنبال دلایلی هستند که از شنیدن صحبت‌های زیادی فرار کنند پس باید طوری این معرفی را هدایت کنید که راه فرار و بهانه را از مشتری بگیرد.

 

چه کسانی باید سخنرانی آسانسوری را یاد بگیرند؟

- فروشندگان حرفه‌ای که می‌خواهند روش‌های ایجاد ارتباط را بدانند.

- تمام کسانی که نیاز به برقراری ارتباط با افراد قدرتمند دارند.

- افرادی که می‌خواهند در زمان کوتاهی به این رابطه دست پیدا کنند.

- افرادی که احساس می‌کنند باید با افراد مؤثرتر و پرنفوذتر ارتباط داشته باشند.

- دوستانی که توانمندی‌های خودشان را در زمان بسیار کوتاهی به شخص مقابل اعلام کنند.

 

ساختن و تکمیل طرح آسانسوری

1- با یک بوم خالی شروع کنید

یک کاغذ خالی بردارید و آن را از یک تا 10 شماره‌گذاری کنید.

سپس مهم‌ترین اطلاعاتی را که می‌خواهید در مورد خودتان، خدمات یا محصول یا شرکتتان منتقل کنید، پر کنید.

شما دقیقاً چه‌کار می‌کنید؟ چه چیزی به دست آورده‌اید؟ چه اهدافی دارید؟ شرکت شما به چه کسی و چرا خدمات می‌دهد؟

روی جالب‌ترین یا به‌یادماندنی‌ترین حقایق تمرکز کنید، آن‌هایی که واقعاً شمارا از دیگران متمایز می‌کند.

2- جملات خود را ویرایش کنید

 هرگونه اضافه‌کاری، اطلاعات غیرضروری را حذف کنید. مهم‌تر از همه موارد خود را تقویت کنید.

3- یک کارت انتخاب کنید

پنج کارت فهرست بردارید و به آن‌ها برچسب بزنید: «من کی هستم» «چه‌کار می‌کنم» «چگونه این کار را انجام می‌دهم»، «چرا این کار را انجام می‌دهم» و «برای چه کسی این کار را انجام می‌دهم» هر مورد را در لیستی که ایجاد کرده‌اید به کارتی اضافه کنید که بهترین جا را دارد در حالت ایده آل، شما دو جمله قانع‌کننده در زیر هر عنوان خواهید داشت، بنابراین در صورت نیاز، شکاف‌ها را پر کنید.

4- کارت‌ها را به ترتیب کنید

کارت‌ها را به ترتیب منطقی سازمان‌دهی کنید، مطمئن شوید که مهم‌ترین اطلاعات ابتدا هستند.

به یاد داشته باشید، شما اغلب فقط چند ثانیه فرصت دارید تا با کسی ارتباط برقرار کنید. اگر حرفتان قطع شود، دوست دارید چه چیزی را به خاطر بسپارید؟

5- یک جلب‌توجه اضافه کنید

یک واقعیت یا آمار جالب را برای استفاده در ابتدای سخنرانی خود اضافه کنید. هدف شما این است که فوراً شخصی را درگیر کنید تا او مجذوب شود و بخواهد بیشتر بیاموزد.

6- سخنان خود را برای یکی از نزدیکان بازگو کنید و از آن‌ها بازخورد سازنده بخواهید.

چیزی که ممکن است در ذهن شما واضح به نظر برسد ممکن است برای یک ناظر بیرونی پیچیده، طولانی، یا تکه‌تکه به نظر برسد.

7- صدای خود را ضبط کنید

هنگامی‌که بازخورد دریافت کردید و پیشنهاد خود را بیشتر کردید، خود را در گفتن آن ثبت کنید. به لحن خود گوش دهید.

مطمئن شوید که آن لحن دوستانه، غیر تهدیدآمیز است و یک مایل در دقیقه صحبت نمی‌کنید.

واقعاً به آنچه می‌گویید گوش دهید مطمئن شوید که کلمات را تکرار نمی‌کنید و پیامی را که واقعاً می‌خواهید منتقل کنید، ارسال می‌کنید.

8- سوار آسانسور شوید

دفعه بعد که سوار آسانسور می‌شوید ، به‌تنهایی، سخنرانی خود را تمرین کنید.

ابتدا با رفتن به بالاترین طبقه کمی به خود زمان بدهید سپس سعی کنید زمین خود را از طبقه وسط و از طبقه اول به طبقه سوم نیز بدهید.

به‌حساب آوردن فقط چند لحظه کوتاه به شما کمک می‌کند تا کلمات موردنیاز خود را تقویت کنید و کلماتی را که نیاز ندارید حذف کنید.

  پروفایل آنلاین

پروفایل آنلاین

یک نسخه مکتوب از طرح آسانسوری خود را در پروفایل‌های آنلاین خود بگنجانید تا به‌صورت مجازی خود را به کارفرمایان «معرفی کنید» این می‌تواند به استخدام‌کنندگان کمک کند تا شمارا در یک جستجوی هدفمند پیدا کنند و آن‌ها را تشویق کند تا با شما تماس بگیرند همچنین می‌تواند تماس‌های باکیفیت بالاتری را از کارفرمایان ایجاد کند، زیرا شما فعالانه به فرصت‌های موردعلاقه‌تان و مهارت‌هایی که دارید می‌پردازید.

زمین آسانسور شما هدف بزرگ شماست. این اشتباه را کنید که سرد وارد آن شوید، تمرین در هنگام آماده‌سازی زمین آسانسوری دو هدف کلیدی دارد.

ابتدا آنچه را که نوشته‌اید تمرین کنید تا ببینید سخنرانی شما چقدر طولانی است. اگر از 30 ثانیه بیشتر است، باید به ویرایش محتوا ادامه دهید و تعداد کلمات خود را کاهش دهید.

هنگامی‌که به طول کامل رسیدید باید به تمرین زمین ادامه دهید تا زمانی که بتوانید طبیعی به نظر برسید و بتوانید آن را با اطمینان و با حافظه ارائه دهید.

مطمئن شوید و تمرین کنید که هم‌زمان زبان بدن خود را کنترل کنید. از حرکات مزاحم و حالات چهره گمراه‌کننده خودداری کنید.

نویسنده: سرکار خانم ژیلا نریمیان از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)