نیچ مارکتینگ بهترین مدل بازاریابی برای درآمد سریعتر

نیچ مارکتینگ بهترین مدل بازاریابی برای درآمد سریعتر

درحالی‌که برخی از کسب‌وکارها با هدف قرار دادن بخش عظیمی از بازار به موفقیت می‌رسند، برخی دیگر از طریق بازاریابی تخصصی (نیچ مارکتینگ) برجذب تعداد کمتری از مشتریان، تمرکز می‌کنند.

داشتن یک استراتژی بازاریابی خاص مشتری، می‌تواند خریداران بالقوه را به مشتریان تکراری وفادار تبدیل کند.

با استفاده از این مقاله به نمونه‌هایی از بازاریابی تخصصی نگاه کنید و بیاموزید که چگونه استراتژی بازاریابی خود را ایجاد کنید.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ یک منطقه تخصصی از تجارت با ویژگی‌های متمایز است که آن را در بین عموم مردم منحصربه‌فرد می‌کند.

هنگامی‌که بر روی مخاطبان خاصی در یک بازار گسترده تمرکز می‌کنیم.

به‌عنوان‌مثال، در بازار دوچرخه، دوچرخه‌های کوهستانی با عملکرد بالا جایگاهی است که موردعلاقه دوچرخه‌سواران ماجراجو است که روی زمین‌های ناهموار عبور می‌کنند.

یک جایگاه تخصصی‌تر در همین گروه می‌تواند دوچرخه کوهستان با عملکرد بالا، برای نوجوانان باشد.

  نیچ مارکتینگ یا بازاریابی تخصصی چیست؟

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی تخصصی چیست؟

نیچ مارکتینگ روشی است برای یادگیری هرچه بیشتر بازار هدف و استفاده از آن اطلاعات برای جذب نوع خاصی از مشتری.

بازاریابی تخصصی معمولاً برجذب مشتریانی متمرکز است که توسط محصولات اصلی کنار گذاشته می‌شوند و نیاز به یک ‌راه‌حل منحصربه‌فرد برای یک مشکل دارند.

به‌عنوان‌مثال، غذاهای مخصوص به دلیل محدودیت‌های رژیم غذایی یک نیچ مارکت محبوب است.

افرادی هستند که نیاز به خوردن میان وعده‌های بدون گلوتن دارند، یا گیاهخوار هستند و یا از برخی مواد آلرژی‌زا خودداری می‌کنند؛ اما اغلب توسط تولیدکنندگان عمده نادیده گرفته می‌شود.

کسی که می‌خواهد میان وعده‌های انرژی‌زا بفروشد ممکن است درگرفتن سهم بازار مشکل داشته باشد و از سایر شرکت‌های تولیدکننده میان وعده انرژی‌زا جدا شود.

اما با بازاریابی محصول خود برای گیاهخواران بدون گلوتن، می‌توانند بلافاصله خود را از رقبا جدا کنند و از مشتری باانگیزه بالا بهره‌مند شوند.

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

عرضه یک محصول یا خدمات در بازار اغلب با چالش جلب‌توجه مشتریان و آزمایش کسب‌وکار شما همراه است.

راه‌اندازی مشاغل از طریق بازاریابی تخصصی (نیچ مارکتینگ) می‌تواند به شما کمک کند در بازارهای بزرگ‌تر جایگاه خود را پیدا کنید و در ابتدا مشتریانی را انتخاب کنید که به‌آرامی گسترش می‌یابند و سپس به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید.

درحالی‌که شرکت‌های بزرگ ممکن است سرمایه خود را برای پر کردن بازار با تبلیغات برای ایجاد آگاهی از نام تجاری، صرف کنند، مشاغل کوچک با بودجه کم و با استفاده از نیچ مارکتینگ می‌توانند مستقیماً به مشتری هدف خود برسند.

افراد در بازارهای تخصصی معمولاً به دنبال محصولاتی هستند تا مشکلات خاص خود را برطرف کنند، این بدان معنی است که آن‌ها محصولات درون طیف خاص خود را جستجو و دنبال می‌کنند.

هنگامی‌که برند خود را برای حل یک مشکل ایجاد می‌کنید، مشتریانی که این مشکل را دارند غالباً به دنبال شما می‌گردند و نیچ مارکتینگ باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما در روش‌های سنتی بازاریابی می‌شود.

بازاریابی تخصصی (نیچ مارکتینگ) می‌تواند به صاحبان مشاغل کمک کند تا از تحقیقات بازار بیشتر بهره ببرند.

تلاش برای جلب نظر همه، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، بنابراین تحقیق در مورد علاقه‌ها، دوست‌نداشتن‌ها و انگیزه‌های خرید گروه خاص می‌تواند منجر به تبلیغات بسیار مؤثر و ارتباط با مشتری شود.

بازاریابی تخصصی همچنین یک روش عالی برای ایجاد روابط با یک مشتری اختصاصی است که ممکن است برند شمارا تبلیغ کرده و خریدهای مکرر انجام دهد.

داشتن یک گروه از طرفداران اصلی که خریدهای منظم انجام می‌دهند، می‌تواند جریان نقدی قابل‌اعتماد به کسب‌وکار شما بدهد درحالی‌که شما سعی می‌کنید به بازارهای دیگر دسترسی پیدا کنید.

اگر شما دقیقاً می‌دانید که چگونه یک نوع مشتری را مجذوب خود کنید، اگر به سراغ مشتری بیایید، می‌توانید فروش را آسان‌تر کنید.

 

نمونه‌هایی از نیچ مارکتینگ های موفق

نمونه‌هایی از نیچ مارکتینگ های موفق

کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ به‌طور یکسان در استراتژی‌های بازاریابی موفقیت‌آمیز، موفق بوده‌اند.

در اینجا چند نمونه از چگونگی بازاریابی تخصصی (نیچ مارکتینگ) آمده است که به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و فروش بالایی داشته باشند:

Lume

Lume یک برند خوشبوکننده طبیعی است که از طریق تبلیغات ویدئویی جالب، بازار هدف خود را جلب می‌کند.

استراتژی بازاریابی آن‌ها متمرکز بر این است که به مشتریان بگوید تفاوت آن‌ها با هر دو دئودورانت های معمولی و سایر مایع‌های خوشبوکننده طبیعی چیست.

بازار هدف لوم افرادی هستند که پوستی حساس دارند که توسط مواد استاندارد مانند آلومینیوم تحریک می‌شود و از نتایج سایر دئودورانت های طبیعی راضی نیستند.

به نظر می‌رسد این یک جایگاه خاص باشد، اما همکاری لوم با یک شرکت بازاریابی، سبب موفقیت فیلم‌های خلاقانه آن‌ها که به مشکل منحصربه‌فرد کاربران دئودورانت اشاره داشت، کمک شایانی کرد.

BarkBox

BarkBox یک سرویس اشتراک اسباب‌بازی سگ است که به‌طور منظم اسباب‌بازی‌های جدید و بادوام برای سگ را به صاحبان حیوانات خانگی ارسال می‌کند.

تبلیغات آن‌ها توضیح می‌دهد که BarkBox یک‌ راه‌حل عالی برای صاحبان حیوانات خانگی است که سگ دارند و همه اسباب‌بازی‌های آن‌ها از بین می‌رود.

بسیاری از اسباب‌بازی‌های مخملی آن‌ها اسباب‌بازی دوم را در خود پنهان دارند و به مشتریان هدف خود نشان می‌دهند که حتی پس از پاره شدن روکش مخمل، سگشان می‌توانند از اسباب‌بازی‌های داخل آن بهره‌مند شوند.

BarkBox همچنین از طریق خدمات مشتری ویژه، با ارسال یادداشت‌های شخصی در مورد تولد حیوانات خانگی مشتری، به نیچ خود متصل می‌شود و به صاحبان این امکان را می‌دهد تا هر جعبه را بر اساس اندازه و نوع اسباب‌بازی، کاملاً شخصی‌سازی کنند.

Lefty’s

Lefty’s یک مغازه خرده‌فروشی با مشتری هدف کاملاً واضح است: افراد چپ‌دست.

حدود 10 تا 15 درصد از مردم چپ‌دست هستند، بنابراین بیشتر تولیدکنندگان و مشاغل برای بقیه افرادی که راست‌دست هستند ابزاردستی و کالاهای دیگری طراحی می‌کنند.

Lefty’s این جایگاه را به رسمیت شناخت و مشاغل ویژه‌ای را برای هدف قرار دادن چپ‌دست‌ها بنا کرد.

Lefty’s محصولات خاصی مانند قیچی چپ‌دست و دفترچه یادداشت چپ‌دست را تولید می‌کند و نام این شرکت نیز به‌عنوان توضیح سریع در مورد تجارت آن‌ها عمل می‌کند.

  نکاتی برای یافتن بازار تخصصی (نیچ مارکت)

نکاتی برای یافتن بازار تخصصی (نیچ مارکت)

قبل از این‌که بتوانید یک استراتژی بازاریابی برای رسیدن به جایگاه خود ایجاد کنید، می‌توانید به بازار هدف خود فکر کنید.

این مراحل را دنبال کنید تا جایی پیدا کنید که دارای پتانسیل رشد زیادی برای تجارت شما باشد:

1- منافع خود را در نظر بگیرید

اگر قبلاً ایده و تجربه شخصی در این زمینه داشته باشید، معمولاً ارتباط با بازار تخصصی آسان‌تر است.

به این فکر کنید که در زندگی روزمره خود چه مشکلاتی دارید و چگونه یک کسب‌وکار می‌تواند در حل آن‌ها به شما کمک کند.

نگاهی به خدمات و محصولات مختلف بیندازید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانند برای افرادی که سرگرمی‌ها، علایق یا ارزش‌های شمارا دارند، جذاب‌تر باشند.

بسیاری از محصولات خاص می‌توانند از طرف صاحب مشاغل تهیه شوند که می‌خواهد زندگی خود و دیگران را راحت‌تر کرده یا محصولی متناسب با سبک زندگی خود بسازد.

2- در مورد کلمات کلیدی تحقیق انجام دهید

اگر نمی‌دانید برای پیدا کردن جایگاه خود از کجا شروع کنید، سعی کنید یک تحقیق اساسی درباره کلمات کلیدی افراد در اینترنت انجام دهید.

می‌توانید از سؤالات افراد که در موتورهای جستجو وارد می‌کنند، الهام بگیرید. تجارت تخصصی شما می‌تواند پاسخ سؤالات آن‌ها باشد.

3- به جستجوی انجمن‌ها بپردازید

یکی از مزایای بازاریابی تخصصی این است که غالباً جوامعی از افراد وجود دارند که وقت خود را باهم می‌گذرانند و در مورد علایق یا مسائل مشترک خود بحث می‌کنند.

به دنبال گروه‌های رسانه‌های اجتماعی یا جلسات حضوری باشید که بتوانید به مخاطبان هدف خود برسید.

درباره انواع محصولات و شرکت‌هایی که جامعه آن‌ها دوست دارد، بازخورد بخواهید، سپس این ایده‌ها را در تجارت خود پیاده کنید.

به‌این‌ترتیب می‌توانید ضمن ایجاد ارتباط با مخاطب موردنظر و ایجاد تبلیغات دهان‌به‌دهان، تحقیقات بازار را انجام دهید.

دیدگاه کاربران (0)