فضای امروزی کسبوکارها بسیاری رقابتی شده است و در هر رشته و در هر موضوعی چند شرکت در کسبوکار فعال هستند.
تنها راهی که برای یک شرکت یا یک فرد برای فعالیت موفق باقی میماند داشتن یک تمایز ذاتی با رقبا است، بهنحویکه بتواند جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد.
اما چگونه یک کسبوکار میتواند یک جایگاه خاص برای برند خود بسازد؟
هر برندی هویتی مستقل دارد و طی اقدامات و گذر زمان معنا پیدا میکند.
در دنیای رقابتی امروز ساخت برند قوی و یافتن جایگاهی امن برای آن در ذهن مشتری مستلزم تلاش بسیار است چراکه رقابت، عنصر بسیار مهم و تعیینکنندهای تلقی میشود.
بیشتر بخوانید: ۷ دستورالعمل برندسازی شخصی به کمک رسانههای اجتماعیبه زبان ساده، جایگاه برند، فرایند موقعیتیابی برند شما در ذهن مشتریان شما است.
جایگاه برند بهعنوان استراتژی موقعیت، استراتژی برند، یا بیانیه موقعیت تجاری نیز نامیده میشود.
جایگاهیابی برند Brand Positioning به مجموعهای از فعالیتهای برند گفته میشود که منجر به کسب جایگاهی مشخص در ذهن مخاطبین بازار هدف برای برند و محصولاتش شود.
بهعبارتیدیگر جایگاه برند یا موقعیت برند (موضع برند) مشخص میکند که چگونه یک برند از سایر رقبایش متفاوت است و چگونه و یا در چه جایگاهی در ذهن مخاطب قرار خواهد گرفت.
بنابراین استراتژی جایگاهیابی برند شامل دستورالعملهایی است که منجر شود برند در ذهن و باور مشتری آنچنانکه برند میخواهد برداشت شود، در نظر گرفته شود.
توجه به این نکته ضروری است که تعریف موقعیت برند و تصویر ذهنی برند کاملاً متفاوت است.
جایگاه سازی برند امر مهمی در توسعه و پیشبرد برند در بازار هدف است، زیرا باعث افزایش علاقه به برند، تمایل بیشتر به خرید در بازار هدف و نیز افزایش وفاداری به برند خواهد شد.
هدف ایجاد یک احساس منحصربهفرد در ذهن مشتری است، بهطوریکه مشتری چیزی خاص و دلخواه را با برند شما مرتبط میکند، که متفاوت از بقیه بازار است.
Ries و Trout جایگاهیابی را بهعنوان "یک سیستم سازمانیافته برای یافتن روزنهای در ذهن، تعریف میکنند.
بر اساس این مفهوم است که ارتباطات فقط در زمان مناسب و در شرایط مناسب میتوانند برقرار شوند. "
جایگاهیابی برند صرفنظر از اینکه یک شرکت در توسعه موقعیت فعال باشد، اتفاق میافتد.
اما اگر مدیریت رویکرد هوشمندانه و آیندهنگرانه داشته باشد، میتواند بر جایگاه خاص برند خود ازنظر مشتریان هدف، تأثیر مثبت بگذارد.
برای ایجاد یک استراتژی موقعیت، ابتدا باید پیشنهاد منحصربهفرد برند خود را شناسایی کنید و مشخص کنید چه چیزی شمارا در رقابت متمایز میکند.
7 مرحله اصلی برای روشن کردن جایگاه شما در بازار وجود دارد:
• مشخص کنید که برند شما در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارد.
• رقبای مستقیم خود را شناسایی کنید.
• بفهمید که چگونه هر رقیب جایگاه برند خود را تثبیت کرده است.
• موقعیت خود را با رقبای خود مقایسه کنید تا منحصربهفرد بودن خود را ثابت کنید.
• ایده موقعیتیابی جداگانه و مبتنی بر ارزش را توسعه دهید.
• یک بیانیه موقعیت برند ایجاد کنید.
• اثربخشی بیانیه جایگاه برند خود را آزمایش کنید.
پیشنهاد ویژه: پرسونال برندینگ و اهمیت برند سازی شخصی در کسبوکاربیانیه جایگاه برند چیست؟
بیانیه جایگاه برند، یک یا دو جمله است که ارزش منحصربهفرد برند شمارا در مقایسه با رقبای اصلی به مشتریان شما منتقل میکند.
بیانیه موقعیت برند ابزاری استراتژیک است که در بازاریابی استفاده میشود.
و مزایای متمایز یک شرکت یا محصول را به یک نوع خاص از مشتری، نسبت به مارکهای رقیب ارائه میدهد.
اگرچه این بیانیه مستقیماً در پیامهای تبلیغاتی گنجانده نشده است، اما پایه و اساس تبلیغات متمرکز را فراهم میکند.
بیانیه موقعیت برند به تجارت شما کمک میکند خود را از سایر رقبا جدا کنید.
با استفاده از تم موقعیتیابی کاربر، شما تأکید میکنید که در جذب یک نوع مشتری خاص تخصص دارید.
بنابراین، گفتههای شما بیشتر از اینکه بر مزایای محصول تأکید کند، بیشتر مربوط به مخاطب است.
موقعیت منفعت به معنی یک فاکتور جذاب در پیشنهاد شما در موقعیت شما است.
موقعیتیابی رقابتی، یک استراتژی تهاجمی است که در آن شما بهوضوح بر آنچه بیشتر و بهتر از رقبا ارائه میدهید، اشاره میکنید.
حتما مطالعه کنید: از برندسازی یا برندینگ و اهمیت آن چه میدانیدچهارعنصر اساسی برای ایجاد بیانیه جایگاه برند وجود دارد:
مشتری هدف: خلاصهای از توصیف نگرش و دموگرافیک گروه هدف مشتریانی که برند شما سعی در جلب و جذب آنها دارد، چیست؟
تعریف بازار: نام تجاری شما در چه ردهای رقابت میکند و نام تجاری شما در چه زمینهای با مشتریان شما ارتباط دارد؟
وعده برند: جذابترین (احساسی / منطقی) سود برای مشتریان هدف شما که برند شما میتواند در مقایسه با رقبا داشته باشد، چیست؟
دلیل باور: مهمترین مدرکی که برند شما از قول برند خود ارائه میدهد، چیست؟
پس از پاسخ متفکرانه به این چهار سؤال، میتوانید بیانیه موقعیت برند خود را بنویسید.
ایجاد جایگاه برند در ذهن مشتری
برای ایجاد جایگاه برند در ذهن مشتری، باید از درون کسبوکار خود شروع کنید.
هر عضوی از سازمان شما که با مشتری سروکار دارد، باید بیانگر کامل جایگاه شما باشد.
و ازآنجاکه همه بهنوعی با مشتری سروکار دارند، همه باید بهترین بیانگر موقعیت شما باشند.
اکنون قسمت سخت ماجرا پیش میآید: هر آنچه نماینده برند شما باید بیانگر آن باشد را بر روی دیوار قرار دهید.
تمام مناطق ارتباطی برند خود و همه نقاط تعامل با مشتری را ذکر کنید.
با یک نگاه انتقادی، درعینحال شهودی، بپرسید:
• چگونه میتوانم جایگاه دلخواه برند خود را ایجاد کنم؟
• آیا هر نقطه ارتباطی مانند موقعیت برندی است که میخواهم مشتریانم درک کنند، به نظر میرسد و احساس میشود؟
بسیاری از بازاریابان وضوح و اعتقاد راسخ برای سخنان خود ندارند. مطمئناً شما بهطور پیشفرض در وضعیت موجود هستید.
تمامکارهایی که انجام میدهید را به بیان جایگاه موردنظر تبدیل کرده و میتوانید چیز خاصی ایجاد کنید.
این کار مستلزم شجاعت است. ایجاد جایگاه فعال برند در ذهن مشتری، به این معنی است که شما باید برای چیزی بایستید.
فقط در این صورت است که واقعاً میتوانید جایگاه دلخواه خود را در ذهن مشتری خود داشته باشید.
حتما مطلب " معرفی برند | چگونه برندتان را به مخاطبان معرفی کنید " را با دقت بخوانید.نکات مهم:
• جایگاه برند شما لازم نیست یک خصلت عجیب باشد، یک تجربه کاربری خوب، کیفیت و کارایی قابلاطمینان برای مصرفکننده و ارائه خدمات درخور شان مشتری میتواند به شما جایگاه برند خوبی بدهد.
• موقعیت برند لزوماً شمارا بدتر یا بهتر جلوه نمیدهد، بلکه شمارا از بقیه رقبا متمایز میکند. پس فکر نکنید جایگاه برند لوکس از موقعیت برند اقتصادی بهتر است، تنها به پیدا کردن جایگاه خاص خود و زمین بازی خود فکر کنید. • جایگاه برند میتواند بهصورت ترکیبی ساخته شود و ناشی از تجربه، استعدادها، کیفیت و دیگر چیزها باشد (لزومی ندارد موقعیت برند تنها از یک فاکتور نتیجه شود)
دوره تسلط بر بازاریابی جایگاه برند در ذهن مشتری (Brand Positioning) یکی از موارد مهمی است که اگر درست و با دقت تعیین و معرفی شود، میتواند در انتخاب استراتژی بازاریابی، مدیران بخش بازاریابی را هدایت کنند و موجب جایگاه سازی درست از برند شود و عدم تعریف درست آن باعث میشود عملکرد برند چندان بر طبق اصول نباشد و با هر تغییر داخلی و یا چالش بیرونی، دچار لغزش شود. بنابراین شرکتها باید برند سازی را جدی بگیرند و در صورت لزوم با متخصصان در این مورد مشورت نمایند.در دوره تسلط بر بازاریابی محمدمهدی ربانی به زبان ساده و کاربردی، مفهوم جایگاه برند در ذهن مشتری و چگونگی ایجاد جایگاه دلخواه در ذهن مشتری را آموزش داده است و اکنون از طریق وبسایت و اپلیکیشن ویدان در دسترس شما عزیزان قرار دارد.
جایگاهیابی برای برند، فعالیتی متمرکز و هدفمند است. بدان معنا که نمیتوان همزمان بر چندین مؤلفه تأکید کرد و در بعد وسیع جایگاهیابی انجام داد. در برند سازی و مدیریت برند باید به جایگاهیابی برند دقت شود.
یکی از دلایل مهمی که باعث میشود کسبوکارها به اهداف و نتایج موردنظر خود نرسند، ضعف در آموزش و مهارت مدیران و کارکنان یک مجموعه درباره فرآیند بازاریابی است.
دوره تسلط بر بازاریابی برای همین منظور طراحیشده است که این تخصص و هنر را به مدیران و کارکنان یک سازمان یا کسبوکار انتقال دهد.