برنامه بیزینس کوچینگ با تدریس دکتر محمدمهدی ربانی به صورت بوت کمپ 2 روزه، با عنوان کارگاه کسب درآمد از حرفه کوچینگ در هتل پارسیان تهران برگزار شد.
دکتر ربانی بیان کردند، اعتمادسازی اولین کاری است که یک کوچ باید انجام دهد. به این فکر کنید چگونه صاحب یک کسبوکار باید تمام اسرار حرفه خود را برای کوچ بازگو کند؟ اگر کوچ نتواند درست اعتمادسازی کند و صاحب کسبوکار جزئیات کامل را به کوچ بگوید، ارتباط کاملی بین آنها شکل نخواهد گرفت.
نقطه شروع اعتمادسازی کوچ، ارجاع و هویت است. زمانی که شما از طرف فرد دیگری معرفی میشوید، در واقع آن فرد مشتری را به شما ارجاع میدهد؛ و زمانی که مشتری حس مثبتی از شما دریافت کند و یا علایق مشترکی بین خود و شما ببیند، هویت شما از جانب او تایید میشود.
دکتر ربانی اینگونه پاسخ دادند، در حال حاضر بستر اینترنت جایی است که تمام افراد در آنجا حاضر هستند و این باعث میشود افراد دارای دو هویت باشند، هویت آنلاین و هویت آفلاین.
در دنیای امروز که بستر شبکه های مجازی پیشرفت چشمگیری داشته است، داشتن هویت آنلاین اهمیت بسیار بالایی دارد. در هویت آنلاین افراد بخشی از هویت شما را میبینند که شما میخواهید.
دکتر ربانی افزود، مشتریان کوچینگ تمام افراد جامعه نیستند. مشتریان شما باید اطلاعات نسبی از روند کوچینگ و اینکه کوچ چه کسی است را داشته باشند. در ادامه دکتر ربانی نکته کلیدی برای موفقیت در کوچینگ را تمرکز و شفافیت در کار بیان کردند.
در مسیر پیشرفت باید هدف و نقشه مسیر مشخص باشد.
برای رشد و پیشرفت دو نوع رشد وجود دارد:
1) رشد ارگانیک
2) رشد استراتژیک
رشد ارگانیک به صورت تدریجی و خود به خود اتفاق میافتد. در رشد ارگانیک فرد تلاش اضافهای انجام نمیدهد و سرعت رشد آرام و آهسته است.
در رشد استراتژیک خود فرد برای رشدش اقداماتی انجام میدهد. به عنوان مثال بر روی خود یا کسبوکارش سرمایه گذاری میکند و به روند شناخته شدنش سرعت میبخشد. به عبارتی برای رشدش هزینه میکند.
برای اینکه مراجعه کننده به سراغ شما بیاید باید بازار هدف و فایدهای که از جانب شما به مراجعه کنندهتان میرسد را مشخص کنید. در غیر این صورت این شما هستید که باید مدام به دنبال مشتری باشید نه اینکه مشتری به دنبال شما باشد.
ایجاد حس مشترک بین شما و مراجعه کنندهتان میتواند در این روند تاثیرگذار باشد و برای ایجاد حس مشترک با داستان زندگی خودتان شروع کنید.
برای انتخاب درست زمینه فایده خود چند سوال را از خود بپرسید:
1) آیا این منفعت برای بازار هدف مهم است؟
2) آیا ارزش و فایده ارائه شده را به پول میشود تبدیل کرد؟
3) مدت زمان رسیدن به نتیجه مورد انتظار چقدر است؟
4) آیا بازار هدف انتخابی، بودجهای برای پرداخت دارد؟
5) آیا منابع رایگان رقابتی وجود دارد؟
1) افرادی که کوچینگ را برای زندگی شخصی خود میخواهند.
2) افرادی که کوچینگ را به عنوان حرفه ادامه میدهند.
دکتر ربانی مسیر شخصی خود را در جذب مشتری اینگونه بیان کردند:
1) رسانه های اجتماعی
2) دوره هایی که به عنوان دانشجو در آن شرکت داشتم
3) مکان هایی که به عنوان تسهیلگر حضور داشتم
4) دوره های آموزشی که برگزار میشدند.
5) سفرهای مختلف
نحوه نمایش حوزه آموزش و کوچینگ در شبکه های اجتماعی با هم متفاوت است:
در حوزه آموزش تعداد فالور و ظاهر صفحه مجازی اهمیت دارد زیرا در این حوزه مدرس باید به مخاطب نشان دهد که در سطح بالاتری از دیگران قرار دارد. به همین دلیل در ابعاد مختلف سعی میکند خود را بالاتر نشان دهد.
اما در کوچینگ به تعداد فالور و ظاهر صفحه مجازی توجه زیادی نیاز نیست زیرا انتقال حس همدردی اولویت بالاتری دارد. کوچینگ به دنبال ایجاد علایق مشترک است تا مشتری حس کند که کوچ توان درک او را دارد.
1) محتوای تفرقه انگیز و سیاسی:
اصل اول کوچینگ صداقت است و با سیاست تناقض دارد. بنابراین سیاست با کوچینگ همخوانی ندارد.
2) عدم تنوع کافی:
محتوا باید حول محور فایده باشد و تنوع در آن دیده شود.
3) عدم مشارکت کافی:
به جای اینکه فقط صحبت کنید، سعی کنید یک گفتگوی دو طرفه ایجاد کنید. به نظرات دیگران گوش دهید، سوال بپرسید و به طور فعال در مکالمه شرکت کنید. با این کار، هم ارتباط عمیقتری برقرار میکنید و هم به درک بهتری از دیدگاههای دیگران میرسید
4) دعوت نکردن مخاطبان به جلسه شفافیت
از call to action در بیزینس کوچینگ غافل نشوید. شما نمیتوانید بنشینید و منتظر آمدن مشتری باشید.
محتوای گزینش شده
داشتن تقویم محتوا
شناخت سطوح مشتری
مهمترین عاملی که شما را به درآمد سریع در کوچینگ میرساند جلسه شفافیت است. افراد اگر با خدمات کوچینگ از نزدیک ارتباط داشته باشند، سریعتر آن را میپذیرند.
1) پرسیدن سوالات باز
2) گوش دادن موثر
3) کشف دغدغه افراد
4) چشم انداز افراد
5) غلبه بر مقاومت در برابر تغییر
6) یادآوری اهداف
7) پاسخ به سوالات
8) تمرکز بر بازگشت سرمایه
9) انعطاف پذیری
مدلهای درآمدی را بشناسید و باتوجه به آنها برنامهریزی کنید.
1) فروش ساعتی
2) فروش قراردادی
3) فروش ارزش
4) فروش آموزش
5) دوره های کوچینگ گروهی
6) درآمد گروهی (تیم سازی)
7) پلتفرم
تمرینهای متنوعی که در طول برنامه ارائه شد، فرصتی بینظیر برای شرکتکنندگان فراهم آورد تا دانش و مهارتهای خود را در زمینههای مختلف ارتقاء داده و به پتانسیلهای نهفته در خود پی ببرند.
در پایان هر بخش، از حضار در جلسه با انواع میوه، شیرینی و نوشیدنیهای گرم و سرد پذیرایی شد که مهمانان از این فرصتها هم برای آشنایی با یکدیگر و شبکهسازی استفاده میکردند.