صحبت در مورد تأثیرات مهم زبان بدن در کسبوکار، رهبری و مدیریت، کوچینگ بسیار زیباست. رهبری و کوچینگ مؤثر به توانایی الهام بخشیدن و ایجاد تأثیر مثبت بر روی مخاطب هدف بستگی دارد. هنگام آمادهشدن برای یک جلسه مهم با مخاطب هدف روی آنچه میخواهید متمرکز شوید، نکات کلیدی را بهخاطر بسپارید و تمرین کنید تا معتبر و قانعکننده باشید. آیا میدانید افرادی که امیدوارید بتوانید آنها را تحتتأثیر قرار دهید، ناخودآگاه اعتبار، اعتمادبهنفس، همدلی و قابلیت اطمینان شمارا ارزیابی میکنند. و ارزیابی آنها فقط تا حدی با آنچه شما میگویید، تعیین میشود؟ آیا میدانید استفاده شما از فضای شخصی، زبان بدن، حالت بدن، حالتهای چهره و تماس چشمی میتواند تأثیر شمارا بهعنوان یک کوچ / رهبر تقویت، حمایت، ضعیف یا حتی خراب کند؟ پیشنهاد میکنم که حتماً مطالب مربوط به کوچ حرفهای و رهبری و گوشدادن مؤثر و … را کاملاً مطالعه و تمرین کنید
در اینجا چند نکته وجود دارد که هر کوچ / رهبر باید در مورد زبان بدن بداند.
لذا برداشتهای اولیه بسیار مهم است. هنگامیکه شخصی ازنظر ذهنی به شما برچسب “قابلاعتماد” یا “مشکوک”، “قدرتمند” یا “مطیع” میزند، تمام کارهای دیگری که انجام میدهید از طریق چنین فیلتری مشاهده میشود. اگر کسی شمارا دوست دارد، او به دنبال بهترین چیز در شما خواهد بود. اگر او به شما اعتماد نکند، به همه اقدامات شما مشکوک خواهد شد. درحالیکه نمیتوانید مانع تصمیمگیری سریع افراد شوید. چون مغز انسان از این طریق به مکانیزم بقا متصل است. اما میتوانید درک کنید که چگونه این تصمیمات به نفع شماست و چگونگی زبان بدن بر نتایج کسبوکار خود را درک کنید. برداشتهای اول در همان تماس اولیه در جلسه اول انجام میشود و بهشدت تحتتأثیر زبان بدن شما است. درواقع، مطالعات نشان داده است که نشانههای غیرکلامی چندبرابر، بیشتر از هر چیزی که بگویید تأثیر میگذارد. چند نکته تأثیرگذار زبان بدن در کوچینگ و کسبوکار
نگرش خود را تنظیم کنید. مخاطب هدف بلافاصله نگرش شمارا درک میکنند. قبل از سلام و احوالپرسی با مشتری یا ورود به یک اتاق کنفرانس برای یک جلسه کاری یا قدمگذاشتن روی صحنه برای ارائه یک سخنرانی، به شرایط فکر کنید و درباره نگرشی که میخواهید، تجسم کنید. آگاهانه انتخاب کنید.
لبخندزدن یک سیگنال مثبت است که کمتر توسط رهبران استفاده میشود. لبخند سبب دعوت، نشانه استقبال و فراگیر است. لبخند میگوید: “من دوستانه و نزدیک هستم.”
نگاه به چشمان کسی انرژی را منتقل میکند و علاقه و گشودگی را نشان میدهد. (برای بهبود ارتباط چشمی خود، توجه کنید که هرکس چه رنگ چشمی دارد).
خمشدن به جلو بیانگر تعهد و علاقه شما است. اما به فضای شخص مقابل احترام بگذارید. این بدان معنی است که در بیشتر موقعیتهای تجاری، حدود یک متر فاصله داشته باشید.
تحقیقات دانشکده مدیریت Kellogg در دانشگاه نورث وسترن نشان داده است که “گسترش وضعیت”، قرارگرفتن در موقعیت خود بهگونهای که بدن را بازکرده و فضا را اشغال میکند، حس قدرت را فعال میکند. که صرفنظر از درجه و نقش واقعی در سازمان، باعث تغییرات رفتاری در یک موضوع میشود. در حقیقت، سه مطالعه نشان دادهاند که وضعیت بدن یا زبان بدن مهمتر از سلسلهمراتب است تا فرد بتواند قدرتمندتر فکر کند، عمل کند و درک کند.
این سریعترین راه ایجاد رابطه است. همچنین مؤثرترین است. تحقیقات نشان میدهد که برای ایجاد همان سطح ارتباطی که میتوانید با یک دستدادن به دست آورید، به طور متوسط سه ساعت تعامل مداوم طول میکشد. (فقط مطمئن شوید که تماس کف دست با کف دست دارید و چسبندگی شما محکم است؛ اما استخوانهای شما را خرد نمیکند.) پیشنهاد میکنم اخلاق حرفهای را در نظر بگیرید
اعتماد با هماهنگی کامل بین گفتهها و زبان بدن همراه آن، ایجاد میشود. اگر حرکات شما کاملاً با گفتههایتان مطابقت نداشته باشد، افراد ناخودآگاه دوگانگی، ناامنی یا حداقل درگیری داخلی را درک میکنند. متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه کلگیت در حال بررسی تأثیر حرکات بدن با استفاده از دستگاههای الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای اندازهگیری “عوامل بالقوه مرتبط با رویداد” هستند. امواج مغزی که قلهها و درهها را تشکیل میدهند، اثرات حرکات را بررسی میکنند. یکی از این درهها زمانی اتفاق میافتد که ژست افراد با کلامشان متضاد است. آنچه گفته میشود را بگویید. این همان افت امواج مغزی است که وقتی مردم به زبان بیمعنی گوش میدهند اتفاق میافتد. بنابراین، به روشی کاملاً واقعی، وقتی رهبران حرفی میزنند و حرکاتشان چیز دیگری را نشان میدهد، منطقی نیستند. هر زمان که زبان بدن شما با کلمات شما مطابقت ندارد مانند ازدستدادن تماس چشمی و نگاهکردن به اتاق درحالیکه سعی دارید صراحت را بیان کنید، هنگام صحبت در مورد آینده مستحکم برای سازمان، پاشنه خود را بچرخانید، یا دستان خود را روی سینه قرار دهید پیام شفاهی را از دست میرود.
آیا تابهحال توجه کردهاید که وقتی افراد علاقه زیادی به صحبتهای خوددارند، حرکات آنها به طور خودکار بیشتر میشود؟ دستها و بازوهای آنها حرکت میکند، بر نکات تأکید میکند و شوروشوق را منتقل میکند. ممکن است قبلاً از این ارتباط آگاهی نداشته باشید، اما به طور غریزی آن را احساس کردهاید. تحقیقات نشان میدهد مخاطبان تمایل دارند افرادی را که از حرکات متنوع بیشتری استفاده میکنند، در پرتو مطلوبتری نگاه کنند. مطالعات همچنین نشان میدهد افرادی که از طریق حرکات فعال ارتباط برقرار میکنند، گرم، مورد قبول و پرانرژی ارزیابی میشوند، درحالیکه کسانی که بیحرکت هستند (یا حرکات آنها مکانیکی یا “چوبی” به نظر میرسد) منطقی، سرد و تحلیلی تلقی میشوند. این یکی از دلایلی است که نشان میدهد زبان بدن بر نتایج کسبوکار تأثیرمی گذارد و برای یک رهبر بسیار مهم است و چرا انجام آنها در یک سخنرانی بسیار قدرتمند، با مخاطب ارتباط برقرار میکند. مدیران ارشد اشتباه میکنند. وقتی مدیران / رهبران / کوچها از حرکات صحیح استفاده نمیکنند (اگر دستان خود را در حالت کلاسیک “برگ انجیر” به حالت آویزان به پهلو قرار میدهند و یا جلوی بدن خود تکان میدهند)، این نشان میدهد که آنها هیچ سرمایهگذاری عاطفی در این مسائل ندارند یا در مورد نکتهای که میخواهند بگویند قانع نشدهاند. برای استفاده مؤثر از زبان بدن، مدیران / کوچها / رهبران باید از چگونگی درک این حرکات، آگاه باشند. در اینجا چهار حرکت معمول دست و پیام مشترک پشت آنها وجود دارد
دستان پنهان باعث میشود تا کمتر قابلاعتماد به نظر برسید. این یکی از سیگنالهای غیرکلامی است که به طور عمیقی در ناخودآگاه ما ریشه دوانده است. اجداد ما تصمیمات خود را برای بقا صرفاً بر اساس تعداد کمی از اطلاعات بصری که از یکدیگر میگرفتند، اتخاذ میکردند. در ماقبل تاریخ ما، وقتی کسی با دستهایی که قابلرؤیت نبودند نزدیک میشد، این نشانه خطر بالقوه بود. اگرچه امروزه تهدید دستهای پنهان بیشتر نمادین است تا واقعی، اما همچنان ناراحتی روانشناختی ما باقیمانده است.
اغلب دیده میشود که مدیران در جلسات، مذاکرات یا مصاحبهها برای تأکید یانشان دادن تسلط خود از این ژست استفاده میکنند. مشکل این است که اشاره انگشتی تهاجمی میتواند حاکی از آن باشد که رهبر کنترل وضعیت را از دست میدهد و این حرکت مانند سرزنش یا زورگویی والدین در زمینبازی است.
یک رابطه جالب بین حرکت دست و بازو و انرژی وجود دارد. اگر میخواهید اشتیاق بیشتری داشته باشید، میتوانید این کار را با افزایش حرکات انجام دهید. از طرف دیگر، حرکات بیشازحد (بهخصوص هنگامیکه بازوها از بالای شانهها بلند شدهاند) میتواند شمارا دچار تلاطم، باورپذیری و قدرت کمتری نشان دهد.
دستهایی که در ارتفاع کمر قرار گرفتهاند و حرکات در این صفحه افقی به شما کمک میکند تا با مخاطب احساس مرکزیت و همسویی کنید. بازوها از ناحیه کمر و خمشده تا زاویه ۴۵ درجه (همراه با ایستادن بهاندازه عرض شانهها) نیز به شما در حفظ زمین، انرژی و تمرکز کمک میکند.
در این دوره پرسرعت و گسترش فناوری از طریق ایمیل، متن، کنفرانس تلفنی و گفتگوی ویدئویی، یک حقیقت جهانی باقیمانده است: ارتباط چهرهبهچهره، مطلوبترین، تولیدکنندهترین و قدرتمندترین رسانه ارتباطی است. در حقیقت، هرچه رهبران و مدیران کسبوکار/ کوچها بیشتر بهصورت الکترونیکی ارتباط برقرار کنند، نیاز فوری به تعاملات شخصی بیشتر میشود. ازاینرو: در جلسات رودررو، مغز ما مجموعهای مستمر از نشانههای غیرکلامی را پردازش میکند که ما از آنها بهعنوان پایهای برای ایجاد اعتماد و صمیمیت حرفهای استفاده میکنیم. تعامل رودررو غنی از اطلاعات است. وقتی مردم صحبت میکنند، فقط تا حدی کلماتی را که استفاده میکنند، تفسیر میکنیم. ما بیشتر پیام (و همه تفاوتهای احساسی موجود در پشت کلمات) را از میزان صدا، سرعت، حالات چهره و سایر سیگنالهای غیرکلامی میگیریم و ما به بازخورد فوری، پاسخهای لحظهای دیگران متکی هستیم تا به ما کمک کنند تا میزانپذیرش ایدههای خود را بسنجیم. ارتباط غیرکلامی بین افراد بهقدری قوی است که وقتی با شخصی رابطه واقعی داریم، ناخودآگاه زبان بدن، حرکات و حتی ریتمهای تنفسی خود را با آنها مقایسه میکنیم. جالبتر اینکه، در جلسات رودررو، “نورونهای آینهای” مغز نهتنها رفتار بلکه احساسات را تقلید میکند. وقتی این نشانههای بینفردی از ما سلب میشود و مجبور میشویم تنها به کلمه چاپی یا گفتاری اعتماد کنیم، مغز دستوپنجه نرم میکند و ارتباطات واقعی از بین میرود. ممکن است فناوری یک تسهیلکننده عالی برای اطلاعات واقعی باشد، اما ملاقات حضوری کلید روابط مثبت کارمندان و مشتری است.
بیشتر مدیران / کوچها نهتنها نحوه ارسال سیگنالهای صحیح، بلکه نحوه خواندن آنها را نیز میآموزند. پیتر دراکر، مشاور مشهور مدیریت، این را بهروشنی درک کرد. وی یکبار گفت: “مهمترین چیز در ارتباطات، شنیدن آنچه گفته نمیشود.” ارتباط از طریق دو کانال، کلامی و غیرکلامی انجام میشود که منجر به دو مکالمه متفاوت میشود که همزمان انجام میشوند. گرچه ارتباط کلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این تنها پیام ارسالی نیست بدون توانایی خواندن زبان بدن، عناصر حیاتی مکالمات را که میتوانند تأثیر مثبت یا منفی بر کسبوکار داشته باشند، از دست میدهیم. وقتی افراد زبان بدنشان با صحبتهایشان در تضاد است، رهبران/ کوچها باید بتوانند آنچه را که اتفاق میافتد تشخیص دهند و بهدرستی پاسخ دهند و هدایت کنند. به همین دلیل رفتارهای تعاملی و رفتارهای غیرتعاملی دو سیگنال بسیار مهم برای مشاهده زبان بدن دیگران است. رفتارهای تعاملی نشاندهنده علاقه، پذیرش یا توافق است درحالیکه رفتارهای غیرتعاملی نشانه خستگی، عصبانیت یا دفاع است. این مورد دلیل دیگر اهمیت زبان بدن در کوچینگ و کسبوکار را نشان میدهد. ارتباطات تعاملی و ارتباطات غیرتعاملی سیگنالهای تعاملی شامل سر تکاندادن یا کجشدن سر (نشانه جهانی “گوشدادن به کسی”) و حالتهای بدن باز است. وقتی افراد تعامل میکنند، مستقیماً با شما روبرو میشوند و “تمام بدن” را به شما نشان میدهند. لحظهای که احساس ناراحتی میکنند، ممکن است بالاتنه خود را با زاویه دور کنند و اگر آنها در طول جلسه با دستوپاهای صلیب نشستند، بعید به نظر میرسد که از شما خرید کنند. زبان بدن بر نتایج کسبوکار و فروش بسیار تأثیرگذار است. همچنین، میزان تماس چشمی خود را کنترل کنید. بهطورکلی، افراد تمایل دارند طولانیتر و با فرکانس بیشتری به افراد یا اشیایی که دوست دارند نگاه کنند. بیشتر ما حدود سه ثانیه با تماس چشمی احساس راحتی میکنیم، اما وقتی کسی را دوست داریم یا با او توافق میکنیم، به طور خودکار مدتزمانی را که به چشم او نگاه میکنیم افزایش میدهیم. رفتارهای غیرتعاملی باعث ایجاد عکس این مسئله میشود. میزان تماسی چشمی کاهش مییابد، زیرا ما تمایل داریم که از چیزهایی که باعث ناراحتی یا خستگی ما میشوند دور شویم. ” ۷ ویژگی منحصربهفرد رهبری بهترین رهبران تاریخ ” مطلب جالبی هست. حتماً مطالعه کنید. نتیجهگیری حال با تأثیر زبان بدن در کوچینگ و کسبوکار آشنا شدید. مهارت در زبان بدن بخشی از برند شخصی کوچ / مدیر میشود. رهبران بزرگ بنشینند، بایستند، راه بروند و با روشهایی حرکت کنند که از اعتمادبهنفس، شایستگی و مقام برخوردار باشد. آنها همچنین سیگنالهای غیرکلامی از گرما و همدلی را ارسال میکنند. بهویژه هنگامیکه آنها محیط مشترکی را برای همکاری و مدیریت تغییرات پرورش میدهند. تأثیر زبان بدن در کوچینگ و کسبوکار شگفتانگیز است مهارتهای خوب زبان بدن میتواند به شما کمک کند تا بهصورت زنده سخنرانی کنید، با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، ایدههایی بااعتبار بیشتر ارائه دهید و کاریزمای برند شخصی خود را به طور واقعی طراحی کنید. این مجموعه، مهارتهای قدرتمندی است که هر کوچ و یا رهبر میتواند آنها را توسعه دهد. تأثیر زبان بدن در کوچینگ و کسبوکار را دستکم نگیرید. علی باباخانی دانش پذیر دوره تربیت کوچ6