نکات مهم بازاریابی در کلاب هاوس (Clubhouse) که هر بازاریابی باید بداند!

نکات مهم بازاریابی در کلاب هاوس (Clubhouse) که هر بازاریابی باید بداند!

اگر اخیراً اخبار را خوانده‌اید یا در شبکه‌های اجتماعی گشت‌وگذاری داشته‌اید، احتمالاً در مورد برنامه جدید صوتی رسانه‌های اجتماعی به نام Clubhouse چیزی شنیده‌اید.

کلاب هاوس یا Clubhouse به کاربران امکان می‌دهد به‌عنوان شنونده یا سخنران از مکالمه‌های صوتی استفاده کنند.

کلاب هاوس در چند ماه گذشته 100 میلیون دلار ارزش دریافت کرده و به بیش از 10 میلیون کاربر فعال رسیده است.

در حال حاضر، غول‌های فناوری مانند توییتر، اینستاگرام، فیس‌بوک و LinkedIn به‌طور شگفت‌انگیزی ویژگی‌های مشابهی را برای ورود به سمینارهای صوتی و چت ایجاد می‌کنند.

اگر رقابت را در استوری های اسنپ چت و ویژگی‌های مشابه صدایی در TikTok، احساس می‌کنید، باید بگوییم شما تنها نیستید!

وقتی یک برنامه جدید رسانه‌های اجتماعی ویروسی می‌شود، تقریباً می‌توانید تضمین کنید که حداقل یکی از غول‌های فناوری اجتماعی یک ویژگی مشابه و رقابتی را آزمایش کند.

و هر بار که این اتفاق می‌افتد، بازاریابان می‌پرسند: "کدام‌یک از این کانال‌های رسانه‌های اجتماعی را باید در استراتژی خود استفاده کنم؟ و آیا این روند حتی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟"

خبر خوب این است: رقابت شدید پیرامون یک روند رسانه‌های اجتماعی، مانند چت صوتی، نشان می‌دهد که به این زودی‌ها از بین نمی‌رود و ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشد.

بنابراین، تنها چیزی که باید بدانید این است که کجا این روند را آزمایش کنید.

در ادامه، ما چهار مورد از بزرگ‌ترین رقبای بالقوه Clubhouse، همچنین برخی از اقدامات بازاریابی برای کمک به شما در تعیین اینکه کدام بستر برای برند شما مناسب است، می‌پردازیم.

آیا نیاز دارید قبل از غواصی در کلاب هاوس اطلاعات خود را تقویت کنید؟

این مقاله را بخوانید تا خلاصه‌ای از اینکه Clubhouse چیست و چرا رقبا در تلاش برای انجام این کار هستند را متوجه شوید.

 

آنچه درباره فضاهای توییتر می‌دانیم

Twitter Spaces در اواخر ماه دسامبر به‌آرامی برای گروه کوچکی از آزمایش‌کنندگان نسخه بتا منتشر شد و در ماه مه 2021 به‌طور کامل راه‌اندازی شد.

این ویژگی، که شباهت زیادی به اتاق‌های Clubhouse دارد، به کاربران با بیش از 600 دنبال کننده اجازه می‌دهد میزبان یک فضا - یا چت روم صوتی برای هرکسی - باشند.

البته فقط چند دنبال کننده از پیش انتخاب‌شده می‌تواند به آن‌ها دعوت شود.

آزمایش Spaces در اواخر سال گذشته به دنبال موفقیت برنامه‌های صوتی مانند Clubhouse اعلام شد.

در آن زمان، کیوان بیک پور، سرپرست محصول توییتر، به TechCrunch گفت: " ” ما فکر می‌کنیم که صدا در بسیاری از فضاهای دیجیتال در حال حاضر دوباره احیا شده است.... دیدن نحوه مشاهده دیگر پلتفرم‌ها در این منطقه نیز جذاب خواهد بود، اما ما فکر می‌کنیم که برای ما نیز یک سیستم حیاتی است. "

 

نحوه کار فضاهای توییترنحوه کار فضاهای توییتر

اگرچه توییتر اسپیس همچنان در حال پیشرفت است و در ماه‌های آینده ویژگی‌های بیشتری را نیز ارائه خواهد داد، اما کسانی که از قبل به ویژگی کامل دسترسی دارند می‌توانند با نگه‌داشتن دکمه ارسال برنامه توییتر خود و انتخاب نماد فضاهای جدید یا با ضربه زدن روی آن‌ها، فضایی ایجاد کنند.

نماد Fleets و انتخاب ایجاد یک Space به‌جای Fleet.

در حال حاضر، هنگامی‌که یک Space راه‌اندازی می‌شود، عمومی است و در نوار ناوگان دنبال کنندگان شما قابل‌مشاهده است، همان‌طور که در بالا نشان داده شده است.

توییتر می‌گوید در آینده‌ای نزدیک برنامه‌ریزی و بلیت‌فروشی اتاق‌ها را فراهم می‌کند که به مردم امکان می‌دهد گپ‌ها را از پیش تعیین کرده یا بلیت‌ها را به یک فضای خصوصی بفروشند.

در حال حاضر، کسانی که Space را راه‌اندازی می‌کنند می‌توانند حداکثر 10 بلندگوی انتخاب‌شده را انتخاب کنند.

ازآنجا، آن‌ها می‌توانند متناسب باکسانی که دست خود را بالا می‌برند اجازه صحبت دهند و اینکه چه کسی صحبت می‌کند را تنظیم کنند.

اکنون به نظر نمی‌رسد که در تعداد افرادی که می‌توانند انتخاب شوند و به‌طور بالقوه درخواست صحبت کنند، محدودیت وجود داشته باشد.

در آینده، توییتر قصد دارد این ویژگی را گسترش دهد و اجازه میزبانی مشترک را به شما بدهد.

هنگام ورود به فضا، تجربه کاربری یا UX آن مانند کلاب هاوس است.

ازاین‌جهت که قبل از دیدن لیست شنوندگان دیگر می‌توانید ببینید چه کسی صحبت می‌کند و چه کسی فضا را ایجاد کرده است.

همچنین یک پیکان رو به پایین در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد که به شما امکان گوش دادن به چت را می‌دهد، همچنین امکان درخواست “ترک اتاق”، درخواست صحبت، اشتراک و نماد قلب را به شما می‌دهد تا از لذت بردن خود سیگنال دهید.

مانند Clubhouse، کاربران هنگام ورود به اتاق خاموش می‌شوند و در صورت تمایل به گفتن چیزی، باید از مجری جلسه اجازه بگیرند.

نکاتی برای بازاریابان کلاب هاوس

نکاتی برای بازاریابان

فضاها همچنان در حال تکامل است و کاربران جدید هرروز به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

بااین‌حال، این ویژگی می‌تواند برای برند‌هایی که به دنبال مخاطبان گسترده و پلت فرم کاملاً عمومی هستند، مناسب باشد.

درحالی‌که مخاطبان توییتر بیش از 330 میلیون کاربر فعال ماهانه هستند، برنامه آن نیز، برای همه کاربران تلفن‌های هوشمند در دسترس است.

در همین حال، Clubhouse هنوز فقط با دعوت امکان فعالیت دارد و باوجود رشد سریع، کاربران Android نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

برای توییتر و برندهایی که قصد دارند جامعه‌ای از پیروان خود را در این پلت فرم ایجاد کنند، Spaces نیز می‌تواند یک انتقال طبیعی باشد.

در این مرحله، مردم در حال حاضر از توییتر برای پاسخ به موضوعات متنی و توییت های مربوط به علایق، صنعت، اعتقادات و علاقه خود استفاده می‌کنند.

اکنون، آن‌ها می‌توانند بدون نگرانی در مورد محدودیت شخصیت، نظرات خود را در Spaces به اشتراک بگذارند.

این می‌تواند مخاطبان جامعه‌محور توییتر را بیشتر درگیر کند. و درعین‌حال به برندها کمک کند ارتباطات بازاریابی را به سطح بالاتری برسانند.

کلاب هاوس - آنچه درباره اتاق‌های لایو (گفتگوهای زنده) اینستاگرام می‌دانیم

آنچه درباره اتاق‌های لایو (گفتگوهای زنده) اینستاگرام می‌دانیم

اندکی پس از صحبت مدیرعامل و بنیان‌گذار فیس‌بوک، مارک زاکربرگ، در اتاق کلاب هاوس، گفته می‌شود که این شرکت رسانه‌های اجتماعی در حال تجربه یک ویژگی صوتی مشابه است.

درحالی‌که ما هنوز مطمئن نیستیم که فیس‌بوک هنوز یک ویژگی رقابتی را راه‌اندازی می‌کند، اما زیرمجموعه‌اش یعنی اینستاگرام، ویژگی Live خود را برای افزودن اتاق گفتگو گسترش می‌دهد.

آنچه باعث تفاوت چشمگیر اتاق‌های لایو اینستاگرام با کلاب هاوس (Clubhouse) یا Spaces می‌شود این است که به‌جای گفتگوهای صوتی، چت‌های ویدیویی کامل را پخش می‌کند.

قبل از ماه مارس، لایو اینستاگرام به دو کاربر اینستاگرام (یک پخش‌کننده و یک مهمان) اجازه می‌داد تماس ویدیویی خود را برای مخاطبان عمومی یا دنبال کنندگان پخش کنند.

برای بینندگان، این تجربه مانند تماشای تماس ویدیویی دو نفر بدون امکان شرکت در آن بود. ظرفیت مهمان این اتاق‌ها را از یک‌به‌سه افزایش داده است. که در بالا مشاهده می‌کنید.

در اطلاعیه 1 مارس اینستاگرام توضیح داده شد: "در یک سال گذشته، لحظات خاصی در Live اتفاق افتاده است، ازجمله صحبت‌های بسیار زیادی که درباره علم و دستورالعمل‌های COVID-19 شده است.

مصاحبه با افراد مشهور و رکوردشکنی‌های رپ. انواع مختلف Creator ها، از مربیان تناسب‌اندام، نوازندگان، Beauty بلاگر ها، سرآشپزها و فعالان، همه با ایجاد لحظات و گردهم آوردن مردم برای رسیدن به جوامع خود از طریق روش‌های خلاقانه، به Live متکی بودند.

ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا ببینیم چه خلاقیت بیشتری از این به‌روزرسانی بسیار درخواست می‌شود."

"ما امیدواریم که افزایش دو برابری در Live، فرصت‌های خلاقانه‌تری را ایجاد کند. یک برنامه گفتگو راه‌اندازی کنید، یک جلسه برگزار کنید یا با هنرمندان دیگر همکاری کنید، پرسش و پاسخ یا آموزش‌های جذاب بیشتری برگزار کنید، یا فقط با تعداد بیشتری از دوستان خود معاشرت کنید."

کلاب هاوس - نحوه ورود به اتاق‌های زنده اینستاگرام

نحوه ورود به اتاق‌های زنده اینستاگرام چگونه خواهد بود

در حال حاضر، ویژگی لایو روم هنوز در حال گسترش است. اما به‌زودی در دسترس کاربران جهانی اینستاگرام قرار خواهد گرفت.

وقتی Live Rooms اجرا می‌شود، هر کاربری می‌تواند روی نماد استوری خود ضربه بزند، به سمت چپ بکشد و تنظیمات را به سمت چپ بکشد، عنوانی را برای تبلیغ در جریان خود انتخاب کند.

سپس، آن‌ها می‌توانند بر روی نماد “اتاق‌ها” ضربه بزنند و مهمانان را برای پخش در برنامه خود انتخاب کنند.

مانند تصویر بالا بینندگان می‌توانند درخواست کنند که به اتاق‌هایی که در حال Live هستند، بپیوندند.

 

نکاتی برای بازاریابان

اگرچه لایو روم‌ها می‌توانند برای برندهایی که از قبل در آنجا فالوور دارند، چشم‌انداز جالبی باشند، اما به نظر می‌رسد محدودیت‌هایی دارند.

به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که Twitter Spaces و Clubhouse بیش از پنج مهمان را اجازه می‌دهند (جدا از مجری آن)، ویژگی Live Rooms در اینستاگرام فقط به سه مهمان اجازه دسترسی می‌دهد.

این ممکن است سؤال یا نظر گرفتن از اعضای مخاطبی را که می‌خواهند به مکالمه اضافه کنند دشوارتر کند.

یکی دیگر از عواملی که با توجه به برند تجاری می‌تواند دخیل باشد، ماهیت بصری اتاق‌های زنده است.

ازآنجاکه بلندگوها باید روی دوربین ظاهر شوند، برخی از برندها فرصت بیشتری برای نمایش محصولات یا تصاویر دارند.

در همین حال، برندهای دیگری که به دنبال گفتگوی بازتر هستند باید فقط صحبت کنندگانی را پیدا کنند که از حضور در ویدئو راحت باشند.

یکی از ویژگی‌های خوبی که می‌تواند Instagram Live Rooms را برای برندها رقابتی‌تر کند، قابلیت Shopping یا خرید Instagram است.

در سال 2020، اینستاگرام ویژگی‌های خرید جدیدی را اضافه کرد که به برندها و افراد این امکان را می‌دهد لینک محصولات را مستقیماً در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

طبق اعلام اینستاگرام، این ویژگی‌ها در Live Rooms در دسترس خواهد بود تا برندها بتوانند از گفتگوی زنده خود درآمد کسب کنند.

  رقبای کلاب هاوس در لینکدین و فیس‌بوک

رقبای کلاب هاوس در لینکدین و فیس‌بوک

در این مرحله، گزینه Clubhouse فیس‌بوک هنوز در مراحل اولیه توسعه است. درحالی‌که این ویژگی در LinkedIn در اواخر مارس تأیید شد.

در این مرحله، جزئیات زیادی درباره اینکه سیستم عامل‌های صوتی نهایی لینکدین یا فیس‌بوک هنگام راه‌اندازی چگونه هستند، وجود ندارد.

بااین‌حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که هر دو تجربه کاربری فقط صوتی کاملاً مشابه کلاب هاوس دارند.

به‌عنوان‌مثال، به تصویر بالا توجه کنید، چت صوتی LinkedIn در حال آزمایش است که توسط TechCrunch گزارش‌شده است.

سوزی اونز گفت:

"ما در حال انجام آزمایش‌های اولیه برای ایجاد یک تجربه صوتی منحصربه‌فرد مرتبط با هویت حرفه‌ای شما هستیم."

" ما در حال بررسی این هستیم که چگونه می‌توانیم صدا را به قسمت‌های دیگر LinkedIn مانند رویدادها و گروه‌ها برسانیم، تا به اعضای خود راه‌های بیشتری برای اتصال به گروه‌های دلخواه خود ارائه دهیم."

وقتی نوبت به فیس‌بوک می‌رسد، می‌بینیم چیز زیادی در مورد ویژگی آن به‌طور عمومی اعلام نشده است.

بااین‌حال، TechCrunch گزارش می‌دهد که این ویژگی می‌تواند بخشی از برنامه Facebook Messenger باشد.

این یک نمونه اولیه از ویژگی است که اخیراً در توییتر فاش شده است: درحالی‌که فیس‌بوک تأیید می‌کند که ماکت فوق بخشی از روند “اکتشافی” آن بوده است،

این شرکت فناوری به TechCrunch گفت که تصویر نسخه نهایی این ویژگی را به‌طور دقیق نشان نمی‌دهد.

 

نکاتی برای بازاریابان

در این مرحله، بازاریابان باید این گزینه‌ها را در ذهن خود نگه‌دارند که در صورت راه‌اندازی آماده‌اند تا این گزینه‌ها را در نظر بگیرند.

درحالی‌که کاربران کلاب هاوس که علاقه‌مند به شبکه‌سازی و بحث در مورد صنعت خود هستند ممکن است به‌خوبی به نسخه لینکدین منتقل شوند.

اما در فیس‌بوک می‌تواند به این معنی باشد که تجربیات گپ صوتی درون برنامه‌ای آن‌ها می‌تواند شنوندگان بیشتری نسبت به آنچه در کلاب هاوس می‌بینید به دست بیاورد.

بازاریابان باید از کدام بستر رسانه‌های اجتماعی صوتی استفاده کنند؟

همان‌طور که با استوری ها و ویژگی‌های دیگر موزیک ویدئو دیدیم، هر بستر در سوشال مدیا می‌خواهد از روند رسانه‌های اجتماعی صوتی بهره ببرد.

ازآنجاکه هر نسخه کاملاً مشابه نسخه‌های دیگر است، ممکن است از خود بپرسید که در کدام کانال باید سرمایه‌گذاری کنید.

در حال حاضر، هنوز در مورد اینکه کدام پلتفرم برای بیشترین موفقیت در آن بهتر است، خصوصاً ازآنجاکه ویژگی‌های توییتر و اینستاگرام هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده‌اند، اتفاق‌نظری وجود ندارد.

بااین‌حال، هنگامی‌که همه رقبای رسانه‌های اجتماعی ویژگی‌های جدید خود را پیاده‌سازی می‌کنند، شما می‌توانید چند فاکتور را در نظر بگیرید تا تعیین کنید که کدام ها برای شما مناسب است، مانند:

دسترسی بالقوه: درحالی‌که توییتر و اینستاگرام بیشترین مخاطب را دارند، کلاب هاوس به‌سرعت در حال رشد است. اگر این برنامه به‌زودی نسخه اندروید خود را راه‌اندازی کند، به دلیل محبوبیت فعلی که دارد، می‌تواند رشد کند.

افراد فالو شده توسط شما: آیا در حال حاضر افراد زیادی باهم در یک شبکه اجتماعی دارای ویژگی پخش چت هستید؟ در این صورت، شاید بخواهید قبل از سرمایه‌گذاری در برنامه دیگری که مخاطبی ندارید، آنجا را شروع کنید.

فرمت‌های رسانه‌ای: جریان‌های گپ Clubhouse و Twitter به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که فقط از طریق صدا انجام می‌شوند، درحالی‌که Live Rooms اینستاگرام ویدیو را نشان می‌دهد. اگر ترجیح می‌دهید خارج از قاب دوربین بمانید، ممکن است بخواهید از استفاده یکی از برنامه‌هایی که به دوربین شما نیاز دارد، اجتناب کنید.

ویژگی‌های متفرقه: درحالی‌که Clubhouse کاربران را قادر می‌سازد تا باشگاه‌ها یا گروهی از کاربران با علایق مشابه ایجاد کنند، اینستاگرام برندها را قادر می‌سازد CTA های خرید اینستاگرام را در جریان‌های زنده خود قرار دهند.

درحالی‌که در حال بررسی هر پلتفرم هستید، به ویژگی‌های کوچک‌تری که آن‌ها را متمایز می‌کند توجه کنید، درصورتی‌که یکی از این ابزارها بتواند به نام تجاری شما کمک کند.

منبع: سایت هاب اسپات

دیدگاه کاربران (0)