مدیریت مالی مؤثر برای بقا و رشد یک کسبوکار حیاتی است. و شامل برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت بر منابع مالی شما بهمنظور دستیابی به اهداف کسبوکارتان است.
مدیریت مالی خوب به شما کمک میکند تا از منابع بهطور مؤثر استفاده کنید، تعهدات خود را در قبال ذینفعان خود انجام دهد، از مزیتهای رقابتی برخوردار شوید و برای ثبات مالی طولانیمدت آماده شوید.
مدیریت مالی باید بخشی از فرایندهای اصلی کسبوکار شما باشد و باید در برنامهریزی فعلی شما لحاظ شود.
ممکن است احساس کنید که امور مالی شما پیچیده و گیجکننده است.
اما 10 نکته مهم زیر به شما کمک میکنند تا بتوانید بر آنها مسلط شوید.
1- یک برنامه تجاری مشخص داشته باشید
با یک طرح تجاری، مشخص میشود که کجا هستید و در چند سال آینده به کجا میخواهید برسید.
باید بهطور مفصل توضیح دهد که چگونه بودجه کسبوکار و فعالیتهای آن را تأمین مالی میکند، پول موردنیاز و محل تأمین آن را توضیح دهد. یک طرح تجاری بنویسید: مرحلهبهمرحله.
2- وضعیت مالی خود را کنترل کنید
شما باید بهطور مرتب پیشرفت کار خود را کنترل کنید.
هرروز باید بدانید که چه مقدار پول در بانک دارید، چه مقدار فروش میکنید و سطح سهام شما چیست.
همچنین باید ماهانه موقعیت خود را در برابر اهداف تعیینشده در برنامه کاری خود، مرور کنید. به مدیریت گردش پول مراجعه کنید.
3- اطمینان حاصل کنید که مشتریان بهموقع به شما پول میدهند
مشاغل ممکن است به دلیل تأخیر پرداخت مشتریان، با مشکلات اساسی روبرو شوند.
برای کاهش خطر تأخیر یا عدم پرداخت، باید شرایط و ضوابط اعتبار خود را از همان ابتدا واضح کنید.
همچنین باید فاکتورها را بهوضوح و دقیق صادر کنید.
استفاده از سیستم مدیریت اعتبار رایانهای، به شما کمک میکند تا صورتحسابهای مشتری را ردیابی کنید.
مطمئن شوید مشتریان بهموقع پرداخت میکنند.
4- هزینههای روزمره خود را بدانید
اگر پول کافی برای تأمین هزینههای روزمره مانند اجاره و حقوق وجود نداشته باشد، حتی سودآورترین شرکتها نیز میتوانند با مشکل روبرو شوند.
شما باید از حداقل مواردی که کسبوکار شما برای بقا نیاز دارد، آگاه باشید و اطمینان حاصل کنید که کمتر از این مقدار نیستید.
نحوه اندازهگیری پول نقد در کسبوکار خود را بدانید.
5- سوابق حسابداری را بهروز نگهدارید
اگر حسابهای شما بهروز نباشند، ممکن است با عدم رسیدگی به تأخیر پرداخت های مشتری یا عدم اطلاع از زمان نیاز به پرداخت هزینه تأمینکنندگان، در معرض از دست دادن پول باشید.
استفاده از سیستم نگهداری سوابق خوب، به شما کمک میکند تا هزینهها، بدهیها و بستانکاران را پیگیری کنید.
برای تأمین مالی بیشتر اقدام کنید و در وقت و هزینههای حسابداری صرفهجویی کنید. به حسابهای مالی و مدیریت مراجعه کنید.
6- مهلتهای مالیاتی را رعایت کنید
رعایت نکردن مهلتهای لازم برای تنظیم اظهارنامه و پرداخت مالیات میتواند منجر به جریمه و سود شود.
اینها هزینههای غیرضروری است که با برنامهریزی قبلی، میتوان از آنها جلوگیری کرد.
نگهداری سوابق دقیق باعث صرفهجویی در وقت و هزینه کسبوکار شما میشود و میتوانید اطمینان داشته باشید که فقط مالیاتی را که میپردازید، پرداخت میکنید.
بنابراین، مهم است که به تعهدات خود عمل کنید. به تنظیم سیستم اصلی ثبت سوابق مراجعه کنید.
7- کارآمدتر شوید و هزینههای سربار را کنترل کنید
آیا تجارت شما بیشترین کارایی را دارد؟
صرفهجویی در مصرف انرژی و هزینه میتواند با اعمال تغییرات در رفتار و استفاده بهینه از تجهیزات موجود، اتفاق بیفتد.
اینیکی از سادهترین راهها برای کاهش هزینهها است.
مناطقی که باید در یک دفتر کار معمولی در نظر بگیرید شامل گرمایش، روشنایی، تجهیزات دفتری و تهویه مطبوع است.
با استفاده مؤثرتر از انرژی، صرفهجویی کنید.
8- موجودی کالا را کنترل کنید
کنترل مؤثر موجودی کالا تضمین میکند که مقدار مناسب موجودی کالا را در زمان مناسب داشته باشید تا سرمایه شما بیدلیل بلوکه نشود.
برای پیگیری سطح موجودی کالا، باید سیستمهایی را نصب کنید.
کنترل این امر به شما امکان میدهد تا در صورت داشتن مقدار مناسب موجودی، پول نقد خود را آزاد کنید.
9- بودجه مناسب دریافت کنید
انتخاب نوع تأمین مالی مناسب برای کسبوکارتان ضروری است.
هر نوع تأمین مالی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف طراحیشده است.
شرکتهای کوچکتر معمولاً بهاضافه برداشت و بودجه شخصی متکی هستند، اما ممکن است بهترین نوع تأمین مالی برای شرکت شما نباشد.
فرصتهای تأمین مالی مشاغل را بررسی کنید.
" 3 مرحله ساده برای ایجاد یک برنامه مالی شخصی " حتما نگاهی بندازید.10- با مشکلات مقابله کنید
همیشه مواجهشدن با مشکلات مالی در یک کسبوکار، بسیار استرسزا است.
اما کمک و مشاورهای وجود دارد که به شما کمک میکند قبل از اینکه مشکل حاد شود، بتوانید آن را کنترل کنید.
بنابراین در اسرع وقت به دنبال مشاوره حرفهای باشید.
همچنین اقدامات اولیهای وجود دارد که میتوانید برای به حداقل رساندن تأثیرات، مانند مقابله با بدهیهای اولویتدار و ارزیابی چگونگی بهبود مدیریت گردش وجوه خود، انجام دهید.