10 استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان

10 استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان

بازاریابی فرآیند ارائه یک ایده، محصول یا خدمت در مقابل مخاطبان خریدار است.

بازاریابی بر خواسته‌ها و نیازهای مشتری تمرکز می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند شناسایی کنند که چه کسی ممکن است محصول آن‌ها را خریداری کند تا آن مشتریان را به سمت کسب‌وکار جذب کند.

در این مقاله، 10 استراتژی بازاریابی مختلف را موردبحث قرار می‌دهیم که می‌تواند به شما در جذب مشتریان جدید و حفظ وفاداری آن‌ها کمک کند.

 

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی مجموعه‌ای از گام‌ها یا اقداماتی است که توسط یک کسب‌وکار برای افزایش فروش، رشد نام تجاری یا نشان دادن ارزش محصول انجام می‌شود که به‌عنوان ارزش پیشنهادی شناخته می‌شود.

یک استراتژی بازاریابی برای مشتری جذاب است و هدف آن این است که آن‌ها را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجارت یا محصولات آن وادار کند.

برای جذب مشتری، یک کسب‌وکار باید بداند مشتری کیست و چگونه تصمیمات خرید می‌گیرد.

با در نظر گرفتن اهداف خاص، شرکت‌ها می‌توانند یک استراتژی بازاریابی برای رسیدن به آن‌ها طراحی کنند.

توسعه یک استراتژی بازاریابی به‌طورکلی از یک طرح کلی برای رسیدن به هدف پیروی می‌کند.

مدل AIDAR نحوه عملکرد یک استراتژی بازاریابی را نشان می‌دهد:

• آگاهی: عمل جلب‌توجه برای برند یا خدمات از طریق رسانه‌های مختلف • علاقه: مرحله ایجاد علاقه برای تشویق خریداران به دانستن بیشتر • تمایل: ایجاد ارتباط عاطفی با خریدار به‌طوری‌که آن‌ها محصول را بخواهند یا برند را دوست داشته باشند • اقدام: مرحله‌ای که خریدار بروشور را برمی‌دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر تماس می‌گیرد یا خرید می‌کند • حفظ: هنگامی‌که شخصی مشتری می‌شود، کسب‌وکار تمرکز خود را برای جلب رضایت مشتری معطوف می‌کند تا آن‌ها برگردند و شاید شرکت را به دوستان و خانواده ارجاع دهند.

 

ساختن یک استراتژی بازاریابی

برای دستیابی به مشتریان و ایجاد برند یک شرکت، یک کسب‌وکار اهدافی را با توجه به آنچه می‌خواهند با هر استراتژی بازاریابی انجام دهند تعیین می‌کند.

تعیین هدف شامل دانستن ارزش شرکت و هدف قرار دادن خریدار ایده آل است.

استراتژی‌های بازاریابی جدول‌های زمانی ایجاد می‌کنند و موفقیت استراتژی را برای تعیین بازگشت سرمایه (ROI) اندازه‌گیری می‌کنند، که می‌تواند بر اجرای مجدد یا عدم اجرای استراتژی تأثیر بگذارد.

استفاده از فرآیند اهداف SMART به تعریف استراتژی و تعیین هدف کمک می‌کند.

به‌عنوان‌مثال: یک شرکت قهوه طعم جدید خود را هم‌زمان با تعطیلات عرضه می‌کند. در اینجا نحوه تعیین هدف SMART برای رشد فروش آمده است:

• خاص: شرکت می‌خواهد 1000 مشتری جدید به دست آورد. • قابل‌اندازه‌گیری: شرکت می‌خواهد این کار را تا پایان سال انجام دهد. • قابل عمل: شرکت تعیین می‌کند که تبلیغاتش در کجا مؤثرتر باشد. • مرتبط: محصول با موضوع تعطیلات است و عرضه آن برای ماه خاصی برنامه‌ریزی‌شده است. • محدود به زمان: یک جدول زمانی خاص به شرکت اجازه می‌دهد تا یک نتیجه خاص را هدف قرار دهد و در صورت نیاز هدف را تنظیم کند.

 

استراتژی بازاریابی چه تفاوتی با برنامه بازاریابی دارد؟

استراتژی بازاریابی چه تفاوتی با برنامه بازاریابی دارد؟

یک طرح بازاریابی، ایده‌هایی را که یک شرکت می‌خواهد انجام دهد، خلاصه می‌کند، و استراتژی بازاریابی اجزای برنامه را تشکیل می‌دهد و آن را عملی می‌کند.

برنامه‌های بازاریابی، استراتژی‌های خاصی را برای رسیدن به اهداف شرکت شرح می‌دهند و شامل جدول زمانی برای زمان انجام استراتژی‌های بازاریابی خاص و جزئیات لجستیک کمپین‌های بازاریابی است.

استراتژی‌های بازاریابی برنامه بازاریابی را مشخص می‌کنند و عموماً طول عمر بیشتری دارند، زیرا حاوی ارزش‌های پیشنهادی و پویایی برند هستند که در طول زمان تغییر چندانی نمی‌کنند.

استراتژی‌ها طیف وسیعی از رسانه‌ها و مکان‌هایی را پوشش می‌دهند که در آن یک کسب‌وکار ممکن است افرادی را که برایشان جذاب است بیابد و تعریف می‌کند که چگونه کسب‌وکار ممکن است آن شخص را به مشتری تبدیل کند.

نمونه‌های استراتژی بازاریابی

در اینجا 10 استراتژی بازاریابی رایج که شرکت‌ها برای دستیابی به مشتریان بیشتر، تشویق تجارت مجدد و ایجاد وفاداری به برند استفاده می‌کنند، آورده شده است:

• از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. • یک وبلاگ راه‌اندازی کنید. • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) را به حداکثر برسانید. • یک فراخوان برای اقدام (CTA) ایجاد کنید. • تأثیرگذاران را درگیر کنید. • یک چک‌لیست رده‌بندی‌شده بسازید • یک برنامه وابسته ایجاد کنید. • مشتریان را با چت درگیر کنید. • میزبان وبینارها باشید • شخصیت‌های مشتری را توسعه دهید.

1. از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

رسانه‌های اجتماعی راه‌های جذاب بسیاری را برای ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهند.

یک کسب‌وکار می‌تواند عکس‌ها یا ویدیوهای مربوط به محصولات خود را پست کند یا از طریق نظرات یا پیام‌ها با هم ارتباط برقرار کند.

رسانه‌های اجتماعی محیطی را فراهم می‌کنند که مشتریان می‌توانند در مورد کسب‌وکار یا صنعت آن اطلاعات کسب کنند.

تعامل با مشتریان باعث ایجاد وفاداری به برند و ارتقای خدمات مشتری می‌شود.

مثال: روز دوشنبه، یک شرکت قهوه ویدئویی از فرآیند تولید قهوه‌اش منتشر می‌کند و روز سه‌شنبه طعم جدید قهوه را اعلام می‌کند و مشتریان را تشویق می‌کند تا برای تست طعم در یکی از مغازه‌هایش توقف کنند. در روز جمعه، این شرکت با مشتریان به‌صورت آنلاین در ارتباط است تا نظرات آن‌ها را در مورد محصول جدید دریافت کند.

 

یک وبلاگ راه‌اندازی کنید

2. یک وبلاگ راه‌اندازی کنید

وبلاگ‌ها محتوایی را در یک وب‌سایت یا صفحه محصول ارائه می‌کنند که به مشتری کمک می‌کند تصمیم خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک سرویس را بگیرد.

وبلاگ‌ها بسته به اهداف استراتژی ممکن است روزانه یا هفتگی به‌روز شوند و پست‌ها به‌طور ایده آل ارزش ایجاد می‌کنند و اعتبار ایجاد می‌کنند.

برخی از شرکت‌ها ممکن است نویسندگان وبلاگ مهمان را داشته باشند که ارزش آن‌ها را تأیید می‌کنند یا به مشتریان آموزش می‌دهند.

به اشتراک‌گذاری پست‌های وبلاگ در رسانه‌های اجتماعی یا رسانه‌های مشابه، مخاطبان و پایگاه مشتریان بالقوه را گسترش می‌دهد.

مثال: مطب روانشناسی دکتر قصد دارد یک تکنیک درمانی جدید را اجرا کند. دکتر از مشتریانش می‌خواهد که بفهمند چگونه کار می‌کند، بنابراین او یک پست وبلاگ هفتگی را شروع می‌کند که به جزئیات این تکنیک می‌پردازد. یک بار در ماه، دکتر پست‌های روانشناسان برجسته را برای دیدگاه‌های مختلف و تعامل با خواننده ارائه می‌دهد.

3. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) را به حداکثر برسانید

کلمات یا عبارات کلیدی در موتور جستجو تایپ می‌شوند تا یک موضوع خاص را پیدا کنند یا به یک سؤال پاسخ دهند.

مرورگرهای وب برای جستجوی آن کلمات یا عبارات کلیدی در وب سایت‌ها یا مقالات و ارائه نتایج به کاربر طراحی‌شده‌اند.

سئوی مؤثر نه‌تنها می‌تواند شرکت را در صدر نتایج موتورهای جستجو قرار دهد، بلکه روشی قدرتمند برای تقسیم‌بندی و هدف قرار دادن مشتریان است.

درحالی‌که کلمات کلیدی و عبارات ارزشمند هستند، شرکت‌ها همچنین باید محتوای جذابی ایجاد کنند که ارزش ارائه دهد.

مثال: یک شرکت کالاهای ورزشی فروش دوچرخه دارد و با استفاده از کلمات کلیدی خاص محتوایی را در مورد فروش ایجاد می‌کند. این شرکت در مورد کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با دوچرخه تحقیق می‌کند و از بین آن‌ها محبوب‌ترین را برای استفاده در محتوای خود انتخاب می‌کند.

نمونه کلمات یا عبارات کلیدی برای فروش دوچرخه:

• دوچرخه • فروشگاه دوچرخه • فروش دوچرخه • تخفیف دوچرخه • چرخ دنده

4. ایجاد یک فراخوان برای اقدام (CTA)

فراخوانی برای اقدام به مشتری برای پرسیدن سؤال، پیگیری، کسب اطلاعات بیشتر و یا تصمیم‌گیری سریع است.

یک فراخوان برای اقدام ممکن است به شکل یک سؤال، یک پیشنهاد، یک پیشنهاد یا برای ایجاد احساس فوریت باشد.

مثال‌ها:

• فروش سه‌شنبه به پایان می‌رسد، همین الان سفارش خود را بدهید! • با پیوستن به لیست پستی ما، این گزارش رایگان را دریافت کنید. • برای یادگیری بیشتر آماده‌اید؟ اینجا کلیک کنید!

با اینفلوئنسرها شریک شوید

5. با اینفلوئنسرها شریک شوید

اینفلوئنسرها در درجه اول افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی طرفداران یا مخاطبانی را به دست آورده‌اند.

شرکت‌ها ممکن است با اینفلوئنسرهایی که با اهداف یا استراتژی‌های تجاری مطابقت دارند شریک شوند.

اینفلوئنسرها ممکن است یک محصول را با استفاده از آن، پوشیدن آن یا گفتن آن به فالوورهای خود تبلیغ کنند.

اگر محصولات و سیستم‌های فروش شرکت وجود داشته باشد، اینفلوئنسرها می‌توانند به ایجاد ارزش از طریق تجربه مستقیم برای تأثیرگذاری بر خرید کمک کنند.

اینفلوئنسرهای متناسب با جایگاه شرکت می‌توانند به کسب‌وکار کمک کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کند.

مثال: شرکتی که کفش‌های پیاده‌روی تولید می‌کند، یک فرد محبوب را در یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کند. این شخص فالوورهای زیادی دارد و عکس‌ها و پست‌های بسیاری از مکان‌هایی را که به پیاده‌روی می‌رود به اشتراک می‌گذارد. این شرکت به اینفلوئنسر نزدیک می‌شود و آن‌ها معامله‌ای را انجام می‌دهند که اینفلوئنسر اگر بپذیرد که چکمه‌ها را بپوشد و در پست‌هایش درباره آن‌ها صحبت کند، یک جفت چکمه رایگان به هر سبکی که شرکت می‌سازد، دریافت می‌کند.

او حساب شبکه اجتماعی شرکت را تگ می‌کند و چکمه‌ها را به دنبال کنندگانش توصیه می‌کند. این شرکت اکنون تعداد فالوورهای خود را افزایش می‌دهد و می‌تواند تجربه دست اول مثبت اینفلوئنسر را به رخ بکشد.

6. یک لیست پستی با بازاریابی ایمیلی بسازید

ایجاد یک لیست پستی می‌تواند به کسب‌وکار کمک کند تا مشوق‌هایی را به مشتریان خود ارائه دهد یا آن‌ها را تشویق به بازگشت کند.

بازاریابی ایمیلی شرکت را در مقابل مشتری نگه می‌دارد درحالی‌که شرکت می‌تواند لیست‌ها را برای هدف قرار دادن مشتریان خاص تقسیم کند.

اگر یک شرکت کالاهای ورزشی در حال راه‌اندازی جدیدترین اسکیت‌های درون خطی باشد، ممکن است لیست اصلی خود را برای هدف قرار دادن جمعیتی خاص، مانند افراد 18 تا 24 ساله، تقسیم کند.

خودکارسازی ایمیل‌ها به این معنی است که می‌توانید بلافاصله از طریق پیام‌های شخصی‌سازی‌شده به مشتریان متصل شوید و به آن‌ها چیزی برای وقت خود ارائه دهید.

لیست‌های پستی به مشتریان در مورد فروش یا تبلیغات هشدار می‌دهند، نکاتی را در مورد استفاده از یک محصول به اشتراک می‌گذارند یا در مورد صنعت آن آموزش می‌دهند.

مثال: مشتریان را می‌توان با ارائه یک پیشنهاد ارزش متقاعد کرد که در یک خبرنامه ثبت‌نام کنند:

• گزارش رایگان من را دریافت کنید • ثبت‌نام کنید و کتاب الکترونیکی ما را دریافت کنید • برای دریافت کوپن تخفیف 20 درصدی مشترک شوید

یک برنامه وابسته ایجاد کنید

7. یک برنامه وابسته ایجاد کنید

مشابه مشارکت با اینفلوئنسرها، برنامه‌های وابسته به این معناست که مشتریان شما فروش را برای شما انجام می‌دهند.

وابسته کسی است که برای هر فروش یا ارجاع به تجارتی که از طریق وب‌سایت، پلتفرم رسانه‌های اجتماعی یا راه‌های مشابه انجام می‌شود، انگیزه دریافت می‌کند.

شرکت‌های وابسته مردم را وادار می‌کنند در مورد کسب‌وکار صحبت کنند و ممکن است تعداد افراد زیادی را در مورد محصولات و خدمات یاد بگیرند.

مثال: یک شرکت قهوه به دنبال وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهایی است که در حوزه آن قرار دارند و برنامه‌های وابسته خود را ارائه می‌کند. شرکت قهوه ممکن است نمونه‌هایی را به شرکت‌های وابسته خود بفرستد تا بررسی یا توصیه آن‌ها را امتحان کنند. هر بار که مشتری بر روی پیوند منحصربه‌فرد وابسته کلیک می‌کند، هم وبلاگ نویس و هم شرکت از این رابطه سود می‌برند.

8. مشتریان را با چت درگیر کنید

داشتن یک ویژگی چت راهی عالی برای پاسخ به سؤالات مشتری یا حل مشکلات فوراً است.

مشتریان ممکن است از چت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک سرویس، عیب‌یابی محصول یا پرسیدن سؤال در مورد زمان تحویل استفاده کنند.

برخی از ویژگی‌های چت مدرن می‌توانند چت را مستقیماً به دستگاه مشتری منتقل کنند، بنابراین آن‌ها می‌توانند وب‌سایت شرکت را ترک کنند اما گفتگو را ترک کنند.

مثال: جاروبرقی یک مصرف‌کننده به‌تازگی کار نمی‌کند، بنابراین او از وب‌سایت شرکت بازدید می‌کند تا شماره تلفن یا اسنادی را برای عیب‌یابی دستگاه پیدا کند.

هنگامی‌که مشتری وارد وب‌سایت می‌شود، یک ویژگی چت را پیدا می‌کند که به او امکان می‌دهد فوراً به یک پشتیبان یا نماینده پیام ارسال کند.

مشتری از اینکه متوجه می‌شود جاروبرقی او به یک کمربند جدید نیاز دارد هیجان‌زده است و نماینده یا پشتیبان چت قبلاً ترتیب داده است تا یک کمربند جدید تا پایان هفته برای او تهیه کند.

مشکل مشتری بلافاصله حل شد، و خدمات عالی به مشتری، چت را تا زمانی که او از نتیجه راضی شد، متصل نگه داشت.

9. میزبانی وبینارها

وبینارها معمولاً جلسات آموزشی یا اطلاعاتی مبتنی بر وب هستند.

وبینارها ممکن است به‌عنوان ابزاری برای کارمندان جدید یا معرفی مشتری به کسب‌وکار استفاده شوند.

آن‌ها برای تمرکز بر یک ایده و ارائه آن در چندین پلتفرم ایده آل هستند.

وبینارها ممکن است شامل یک جلسه پرسش و پاسخ باشد یا با فراخوانی برای اقدام به پایان برسد.

مثال: یک شرکت ابزار باغبانی جدیدی را راه‌اندازی کرده است و یک سری وبینار در مورد محصول ایجاد می‌کند. وبینار اول توضیح می‌دهد که چگونه این ابزار باغبانی را آسان‌تر می‌کند، وبینار دوم نکاتی را برای استفاده از ابزار ارائه می‌دهد و وبینار سوم عکس‌ها یا ویدیوهای مشتریانی را که از این ابزار استفاده می‌کنند به اشتراک می‌گذارد. هر وبینار یک کوپن برای 20٪ تخفیف برای خرید ابزار ارائه می‌دهد.

شخصیت‌های مشتری را توسعه دهید

10. شخصیت‌های مشتری را توسعه دهید

پرسوناها تعریف می‌کنند که مشتری چه کسی است، چه چیزی را دوست دارد و به الگوهای خرید آن‌ها بینشی می‌دهد تا به آن‌ها خدمات بهتری ارائه دهد.

شرکت‌هایی که محصول یا خدماتی را می‌فروشند درنهایت به مشتری برای خرید نیاز دارند.

از طریق تحقیق در مورد مشتریان ایده آل خود، شرکت‌ها می‌توانند شخصیت‌های موجود را توسعه دهند تا خدمات خود را حتی بیشتر شخصی کنند.

مثال: یک شرکت تخته موج‌سواری تخته‌ای طراحی می‌کند که طولانی‌تر از بقیه است و برای افراد بالای 1 متر و 8 سانتی‌متر مناسب است.

این شرکت طرحی از شخصیت مشتری ایده‌آل

خود ایجاد می‌کند تا تلاش‌های بازاریابی خود را مشخص کند. این شرکت جزئیات مشتری ایده آل خود را با توجه به آن‌ها به‌روز می‌کند: • بیش از 1 متر و 8 سانتی‌متر قد دارد • 18 تا 25 سال (به‌روزرسانی برای افراد 18 تا 35 ساله زمانی که شرکت متوجه شد بسیاری از مشتریان بالای 25 سال دارند) • در کالج (یا فارغ‌التحصیل اخیر) • عاشق ساحل است

دیدگاه کاربران (0)