چگونه یک استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار خود بنویسیم

چگونه یک استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار خود بنویسیم

استراتژی بازاریابی یک رویکرد بلندمدت برای فروش محصولات یا خدمات شما است.

هدف از استراتژی بازاریابی ایجاد یک تجارت پایدار و موفق است که با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به رشد خود ادامه دهد.

ممکن است فکر کنید برای ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی مؤثر برای کسب‌وکار خود نیاز به سرمایه زیادی دارید.

داشتن پول قطعاً برای رسیدن به اهداف مفید است؛

اما با حداقل هزینه‌ها هم می‌توان یک استراتژی بازاریابی مؤثر را طراحی کرد و به نتایج ارزشمندی دست پیدا کرد.

کلید موفقیت شما در این است که اهداف درست و مشخصی را در ذهن داشته باشید و بدانید که کدام ابزار می‌تواند کمک مؤثرتری به شما جهت رسیدن به این اهدافتان بکند.

 

چگونه یک استراتژی بازاریابی بنویسیم

چگونه یک استراتژی بازاریابی بنویسیم

ایجاد یک استراتژی بازاریابی نیاز به درک عمیق از کسب‌وکار، رقبا، مشتریان و بازار شما دارد.

تعریف مشتری: مشتری خود را تعریف کنید. در تلاش برای دستیابی به کدام بازار هدف هستید؟ چه جمعیتی مشترک هستند؟

آن‌ها با چه مشکلاتی روبرو هستند و چه ارزش‌هایی تصمیمات خرید آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

درک اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید و به چه چیزهایی نیاز دارید، کلید ایجاد یک پیام بازاریابی مؤثر است.

تعریف محصول و خدمات: محصولات خود را بشناسید. وقت خود را صرف بیان مزایای محصولات خود علاوه بر ویژگی‌ها کنید.

چگونه محصولات شما زندگی کسی را تغییر خواهند داد؟ چرا این موضوع برای مشتریان شما اهمیت دارد؟

مؤثرترین بازاریابی در مورد احساسات مصرف‌کنندگان صحبت می‌کند و این ارتباط زمانی ایجاد می‌شود که بتوانید مزایایی را که کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد، بیان کنید.

تعریف ارزش پیشنهادی: در مورد رقابت تحقیق کنید. اگر می‌خواهید مشتریان به کسب‌وکار شما وفادار بمانند، باید در بازار خود متمایز باشید.

وقت بگذارید و درباره رقابت خود بیشتر بدانید و تصمیم بگیرید که چگونه خود را متمایز کنید.

قیمت، کیفیت، مکان، خدمات، دسترسی، ارزش‌ها و سبک زندگی  و هدف داشتن در زندگی را در نظر بگیرید. چه چیزی بیشتر از همه برای مشتریان هدف شما مهم خواهد بود؟

نوشتن USP :USP خود را بنویسید. از اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد مشتریان، محصولات و رقابت خود برای ایجاد یک پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد استفاده کنید.

این‌یک جمله قانع‌کننده است که ماهیت تجارت شمارا توصیف می‌کند، تمرکز بر اینکه به چه کسی خدمت می‌کنید، چه فایده‌ای ارائه می‌دهید و چرا شما بهترین کسب‌وکاری هستید که این سود را ارائه می‌دهد.

USP شما که به‌عنوان پیشنهاد ارزش شما نیز شناخته می‌شود، کلیه ارتباطات، برند تجاری و سایر اقدامات بازاریابی شمارا راهنمایی می‌کند.

تعریف منابع: منابع خود را مشخص کنید. بودجه اطمینان حاصل می‌کند که تیم شما نقشه راه بازار را، برای رسیدن به اهداف مهم دنبال می‌کند

و داشتن ایده‌ای روشن از بودجه موجود، اطمینان حاصل می‌کند که بازاریابی شمارا به بدهی نمی‌کشاند.

اما پول تنها منبع شما نیست. مهارت‌های تیم شما (مانند نوشتن یا سخنرانی در جمع)

و ارتباطات شخصی (مانند تماس با رسانه‌ها) ) همه می‌تواند در جهت ایجاد یک استراتژی بازاریابی باشد.

تعریف روش های بازاریابی: روش‌های بازاریابی خود را مشخص کنید. هنگامی‌که مشتریان، بازار و منابع خود را درک کردید،

ترکیب بازاریابی را انتخاب کنید که به‌طور مؤثر تجارت شما را ارتقا دهد و USP شمارا به اشتراک بگذارد.

چگونه می‌توانید ارزش محصولات یا خدمات خود را به مشتریان نشان دهید و آن‌ها را برای خرید متقاعد کنید؟

آیا پست الکترونیکی، تبلیغات آنلاین، سئو، تبلیغات تلویزیونی یا نمایشگاه‌های تجاری راهی مؤثر برای دستیابی به مشتریان خواهد بود؟

رقبا از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند؟ آیا هیچ‌یک از آن‌ها برای شما مفید خواهد بود یا به ابزارهای مختلف بازاریابی نیاز دارید؟

ایجاد یک برنامه بازاریابی: هنگامی‌که استراتژی بازاریابی خود را مشخص کردید،

می‌توانید از این اطلاعات برای ایجاد یک برنامه بازاریابی مؤثر استفاده کنید که مشتری مناسبی را به خود جذب کند، شمارا از رقبا متمایز کند،

تجارت شمارا به‌عنوان یک ‌راه حل ایده آل قرار داده و به شما امکان رشد در بازار خودتان را بدهد.

 

چگونه استراتژی بازاریابی خود را به‌روز کنیم

چگونه استراتژی بازاریابی خود را به‌روز کنیم

یک استراتژی بازاریابی خوب باید با گذشت زمان، همگام با تغییرات بازار و تجارت شما، رشد و پیشرفت کند.

برنامه‌ریزی کنید که حداقل هر سه ماه یک‌بار، استراتژی بازاریابی خود را مرور کنید تا ببینید آیا در منابع موجود به اهداف خود می‌رسید یا خیر.

از خودتان بپرسید:

آیا مشتریان بالقوه و فرصت‌های شغلی مشابه زمانی که محصولات یا خدمات خود را راه‌اندازی کرده‌اید، دارید؟

شاید لازم باشد سیستم‌های جدیدی ایجاد کنید که به شما این امکان را بدهد تا با تلاش کمتری،

مشتری بیشتری جذب کنید یا از ارتباطات جدید در صنعت خود بهره‌مند شوید.

آیا بازار شما تغییر می‌کند؟ آیا گسترش‌یافته یا کاهش‌یافته است و تأثیر آن بر کسب‌وکار و مشتریان شما چگونه است؟

شاید لازم باشد مشتری ایده آل خود یا رقابت خود را مجدداً ارزیابی کنید تا ببینید آیا هنوز به‌طور مؤثر در بازار خود قرار دارید یا خیر.

آیا فعالیت‌های بازاریابی شما به‌خوبی کار می‌کند؟ آیا می‌توانید مشتریان جدید یا فروش آن‌ها را ردیابی کنید؟

مشخص کنید کدام استراتژی‌ها جواب می‌دهند و کدام استراتژی‌ها مؤثر نیستند.

اگر هر یک از آن‌ها کار نکرد، چه راهکارهای جدیدی می‌خواهید امتحان کنید؟

آیا محصولات یا خدمات شما درآمد مورد انتظار را دارند؟ آیا هزینه تولید یا تهیه آن‌ها ازآنچه وارد می‌کنند بیشتر است؟

ممکن است لازم باشد بودجه یا قیمت خود را برای ایجاد یک مدل تجاری پایدار تنظیم کنید.

آیا شما نیاز به سازگاری یا تغییر تاکتیک‌های فروش خود دارید؟ و بهترین بازه زمانی برای اقدام چیست؟

اکنون؟ سه‌ماهه بعدی؟ سال آینده؟ تاکتیک‌های فروش بخشی از برنامه بازاریابی شما هستند

و باید همیشه همان USP و ارزش مشتری را مانند سایر پیام‌های شما منعکس کنند.

با تغییر مشتریان، بازار و رقبا، برنامه‌های بازاریابی شما نیز باید تغییر کرده و پیشرفت کنند.

هنگامی‌که شما مرتباً استراتژی بازاریابی خود را بررسی و به‌روز می‌کنید تا هم نیازهای شرکت و هم مشتریانتان را برآورده سازد، تجارت شما می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

استراتژی بازاریابی یک برنامه مدون است که شامل مباحث بازاریابی مانند توسعه محصول، تبلیغ، توزیع و رویکرد قیمت‌گذاری است. اهداف بازاریابی شرکت شمارا مشخص می‌کند. و چگونگی دستیابی شما به این اهداف را توضیح می‌دهد. استراتژی‌های بازاریابی به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف شرکت و رقبای خود را شناسایی کنید، تا بدانید که تاکتیک‌های بازاریابی خود را کجا هدف قرار دهید.

مؤلفه های مهم استراتژی بازاریابی

اهداف و وظایف ازآنجاکه استراتژی بازاریابی به معنای یافتن راه‌هایی برای دستیابی به اهداف بازاریابی شماست، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های استراتژی شما بخش اهداف و وظایف است. اهداف بازاریابی خود را بنویسید تا S.M.A.R.T باشد. این بدان معنی است که آن‌ها باید "خاص" باشند، زیرا اهداف اجمالی نسبت به اهداف کلی شانس بیشتری برای دستیابی دارند. "قابل‌اندازه‌گیری"، به این معنی که شما معیارهایی برای سنجش پیشرفت خود تعیین می‌کنید. "قابل‌دستیابی" بنابراین شما بر مهم‌ترین اهداف تمرکز می‌کنید. "واقع‌بینانه"، به این معنی که آن‌ها خیلی بلند و دور از دسترس نیستند و "ملموس"، به این معنی که شما می‌توانید اهداف خود را با حواس خود تجربه کنید.   آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی

" آمیخته بازاریابی" را "چهار P" بازاریابی نیز می‌نامند: قیمت، مکان، محصول و تبلیغ. این بدان معنی است که استراتژی بازاریابی شما باید محصول یا خدمات شمارا با جزئیات توصیف کند، استراتژی قیمت‌گذاری میزان هزینه شمارا اعلام کند، مکانی را که محصولات یا خدمات خود را در آن تولید و توزیع می‌کنید، توصیف کند و استراتژی‌های تبلیغاتی شرکت شمارا شرح دهد.

تجزیه‌وتحلیل رقابتی

استراتژی بازاریابی همچنین به معنای مقایسه محصول خود با محصولات رقبا برای یافتن مزیت رقابتی است. با انجام تجزیه‌وتحلیل رقابتی، فرصت‌های بازار کسب‌وکار خود را بررسی کنید. فهرستی از هر رقیب تهیه کنید که شامل آدرس‌ها، تعداد کل کارمندان، ارقام فروش، بازار هدف، سهم بازار، مزایا و معایب آن باشد. سپس نحوه کار شرکت خود را در جهت توسعه و حفظ مزیت رقابتی نسبت به هر یک از این رقبا اعلام کنید.   استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی

استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی

استراتژی بازاریابی همچنین به معنای شناسایی واسطه‌های خاص بازاریابی است که از آن‌ها برای موقعیت‌یابی محصول خود در بازار استفاده خواهید کرد. استراتژی بازاریابی شما به بازار هدف شما بستگی خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، اگر جوانانی را هدف قرار می‌دهید که وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند، از یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر اینترنت استفاده کنید. سپس چند تاکتیک متناسب با این استراتژی مانند بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات موتور جستجو را انتخاب کنید.

اهمیت داشتن استراتژی بازاریابی در کسب‌وکار شما

انتخاب استراتژی‌های بازاریابی مناسب برای شرکت مزایای بزرگی ازجمله: • افزایش فروش • ایجاد رشد پایدار برای شرکت • درک آنچه مشتریان شما می‌خواهند • شما نیازها را برآورده خواهید کرد و بیش از انتظارات مشتریان خواهید بود • شما ارتباط با بازار هدف را تقویت خواهید کرد • شما نام تجاری را در ذهن مصرف‌کننده خواهید ساخت   چگونه یک استراتژی بازاریابی مؤثر ایجاد کنیم؟

چگونه یک استراتژی بازاریابی مؤثر ایجاد کنیم؟

برای یک استراتژی بازاریابی مؤثر، لازم است که از رقبای خود آگاهی داشته باشید و بدانید آنچه به مشتریان خود ارائه می‌دهید ارزش‌افزوده‌ای دارد که رقبا آن را ارائه نمی‌دهند؟ تجزیه‌وتحلیل FAB شامل ویژگی‌ها، مزایا و منافع انجام دهید. سپس ازنظر جمعیتی و روان‌شناختی بازار هدف خود را تعریف کنید، این به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چرا آن‌ها نیاز به خرید محصولات یا خدمات از شما دارند. روش‌های مختلفی برای اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد، بنابراین شما باید روی مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی (رسانه‌های سنتی و مجازی) متمرکز شوید و بتوانید با ردیابی موفقیت‌آمیز اجرای استراتژی‌ها، استراتژی‌ها را پیاده کنید.

اهداف و فرآیند را تعیین کنید:

تجزیه‌وتحلیل موقعیت در بازار: شناسایی مخاطبان هدف، رقابت و آنچه در شرکت اتفاق می‌افتد. همچنین نقاط قوت و مواردی را که برای بهینه‌سازی نیاز دارید، مشخص کنید. اهداف را تعیین کنید: اهداف تجاری و فروش قابل‌دستیابی ایجاد کنید و برای رسیدن به آن‌ها یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید. تاکتیک‌ها را طراحی کنید: پس از بررسی چشم‌انداز، خطوط عملیاتی را بر اساس استراتژی‌هایی که می‌دانید ایجاد کنید. استفاده از کنترل‌ها: تعریف کنید که چگونه دستیابی به اهداف را اندازه‌گیری می‌کنید و انتظار دارید که به‌تدریج در کارایی پیشرفت کنید   عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی

عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی

عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند:

محیط داخلی (محیطی که شرکت می‌تواند کنترل کند):

شامل مشتریان، شرکت و رقابت است. این‌ها نهادهایی هستند که شرکت می‌تواند کنترل کند و یا اینکه حداقل تحت نفوذ خود قرار دهد. و سه رأس یک مثلث را تشکیل می‌دهند و هرکدام دیگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محیط خارجی (محیطی که شرکت نمی‌تواند کنترل کند):

شامل عواملی است که به‌طور مختصر به آن PEST می‌گویند. این محیط بر تصمیم‌گیری محیط داخلی تأثیرگذار است. بااین‌حال، هر عنصر محیط داخلی نمی‌تواند محیط خارجی را تحت تأثیر قرار دهد. گرچه مشتریان بیشترین قدرت رادارند، فناوری، جنبه‌های سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی نیز می‌توانند موجب تغییر شوند. ازاین‌رو، برای گذر از محیط خارجی، محیط داخلی باید بسیار سریع تنظیم شود و یا تطبیق داده شود. البته این به رویکرد استراتژیک شرکت نیز بستگی دارد.

دیدگاه کاربران (0)