تماس با ما
18:00 - 09:00
۱۰ ترفند روان‌شناختی که باعث افزایش خلاقیت شما می‌شود
۱۴۰۰-۰۲-۲۱ 0

گاهی اوقات به نظر می‌رسد خلاقیت یک موهبت خدادادی است و شما جز آن دسته افراد خوش‌شانس نبوده‌اید که از یک چشمه خلاقیت بی‌پایان استفاده کنید. این بدان معنا نیست که محکوم به یک زندگی پیش‌پاافتاده و مورد انتظار هستید. پرورش خلاقیت مانند عضله سازی است، خلاقیت چیزی است که شما می‌توانید با کمی تمرین و سخت‌کوشی آن را پرورش و رشد دهید.
یک نکته مهم که باید به خاطر بسپارید این است که خلاقیت یک فرایند منفعل نیست. اگر به‌راحتی بنشینید و منتظر الهام باشید، انگیزه‌تان را از دست می‌دهید و دلسرد می‌شوید. در عوض، به دنبال راه‌هایی برای تقویت خلاقیت خود باشید. به دنبال مواردی باشید که به شما الهام می‌دهند و به شما کمک می‌کنند توجه و انرژی ذهنی خود را بر روی وظیفه پیش رو متمرکز کنید.
از ترفندهای جذاب این مقاله استفاده کنید، ممکن است به کمک این ترفندها جرقه خلاقیت در ذهن شما زده شود.

 

۱- قدم زدن
یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که افراد هنگام راه رفتن، خلاق‌تر عمل می‌کنند. همچنین فعالیت بدنی منظم می‌تواند نقش مهمی در تقویت و محافظت از توانایی‌های شناختی داشته باشد، این مطالعه نشان داد که یک پیاده‌روی ساده می‌تواند انواع خاصی از تفکر را به‌طور موقت بهبود بخشد.
بنابراین اگر به میزتحریر خود چسبیده‌اید و در تلاش هستید تا ایده خوبی به ذهنتان خطور کند، بهتر است بلند شوید و کمی قدم بزنید، شاید ایده جدید و نابی به ذهن شما الهام شود.

 

۲- به خودتان جایزه بدهید
تحقیقات نشان داده است که پاداش دادن به چیزهایی که از قبل دارای پاداش داخلی هستند، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و درواقع انگیزه را کاهش دهد، پدیده‌ای که به‌عنوان اثر توجیهی بیش‌ازحد شناخته می‌شود (اثر توجیهی بیش‌ازحد هنگامی اتفاق می‌افتد که انگیزه خارجی مورد انتظار مانند پول یا جوایز کاهش یابد) بنابراین شاید فکر کنید پاداش دادن برای تفکر خلاق، خلاقیت و انگیزه را از بین می‌برد. اما، تحقیقات نشان داده است که وقتی برای تولید آثار خلاقانه پاداش داده شود. خلاقیت درواقع افزایش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید الهام بگیرید، سعی کنید نوعی پاداش را برای ارائه راه‌حل خلاقانه، به خود قول دهید. فقط در این کار زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است نتیجه عکس بدهد و انگیزه شما کمتر شود.

 

حتماً بخوانید!  اگر می‌خواهید یک مدیر عالی باشید، مربی کسب و کار خوبی باشید!

مقداری فاصله روان‌شناختی ایجاد کنید

۳- مقداری فاصله روان‌شناختی ایجاد کنید
هنگامی‌که به یک بلاک خلاقانه برخورد کردید (به شرایط ذهنی که هنرمندان قادر به خلق قطعات جدید نیستند و توانایی به‌کارگیری ذهن خلاق و ایده پرداز خود را ندارند، بلاک خلاقیت یا creative block گفته می‌شود) افراد معمولاً پیشنهاد می‌کنند از کاری فاصله بگیرند. مطالعات نشان داده است که قرار دادن فاصله روان‌شناختی بین خود و مشکل یک نوع حقه است.
محققان دریافتند هنگامی‌که افراد تصور کنند مشکل در یک مکان دور است، در مقایسه با وقتی‌که تصور کنند مشکل به آن‌ها نزدیک است، می‌توانند مشکلات بیشتری را حل کنند و به راه‌حل‌های خلاقانه‌تری برسند. دفعه دیگر که با مشکلی دشوار روبرو شدید، سعی کنید تصور کنید که این مسئله از مکان فعلی شما فاصله گرفته و از شما دور است.

 

۴- خود را با الهام احاطه کنید
میهالی سیکسسنتمنهالی روان‌شناس مثبت اندیشی اشاره می‌کند که محیط پیرامون نیز در روند خلاقیت نقش اساسی دارد. محیط محرک می‌تواند خلاقیت را تسهیل کند، بنابراین احاطه کردن خود با چیزهایی که به نظر شما الهام‌بخش و انگیزه آور است، می‌تواند به شما کمک کند.
یک فضای اداری ایجاد کنید که به شما الهام و انرژی ببخشد. به دنبال تجربیات محرک باشید که می‌تواند به افزایش خلاقیت شما کمک کند.

 

۵- محدودیت ایجاد کنید
هنگامی‌که می‌خواهید یک مسئله را حل کنید، مردم اغلب به ایده‌های واضح اعتماد می‌کنند و با ایده‌های موجود ترکیب می‌کنند تا راحت‌ترین راه‌حل را پیدا کنند. در اغلب موارد هم نتیجه خوبی حاصل می‌شود، اما می‌تواند به مجموعه‌های ذهنی و ثبات عملکردی نیز منجر شود که فکر کردن در مورد راه‌حل‌های خلاقانه را به چالش می‌کشد.
یک راه برای غلبه بر این مورد، ایجاد برخی محدودیت‌ها یا مقاومت در برابر افکارتان است که نتیجه آن رسیدن به راه‌های خلاقانه‌تر است.
دفعه بعدی که سعی در حل مسئله دارید، سعی کنید مواردی را که می‌توانید استفاده کنید، محدود کنید تا به یک راه‌حل برسید. ممکن است ایده‌های جدید و ابتکاری به ذهنتان خطور کند که قبلاً چنین تصوری نداشتید.

 

حتماً بخوانید!  چگونه از جواب نه عبور کنیم؟

خیال‌پردازی

۶- خیال‌پردازی
در دنیای اینترنت و پیشرفته امروزی، حواس‌پرتی فقط با یک کلیک فاصله دارد. به‌جای اینکه تک‌تک لحظه‌های بیکاری خود را با برنامه‌ها، بازی‌ها، ایمیل، بازدید از وب‌سایت پر کنید، کاری کنید که حوصله‌تان سر برود.
در یک مطالعه، شرکت‌کنندگان بی‌حوصله در تست‌های خلاقیت، عملکرد بهتری نسبت به افراد سرخوش، آرام و مضطرب داشتند. در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که بی‌حوصلگی به مردم وقت می‌دهد تا رؤیاپردازی کنند که به خلاقیت بیشتر منجر می‌شود.
بی‌حوصلگی تفکر خلاق را تشویق می‌کند، زیرا این سیگنال را ارسال می‌کند که در وضعیت کنونی، کمبود چیزی وجود دارد، آنگاه ذهن برای رهایی از این وضعیت ایده‌های جدید را جستجو می‌کند.

 

۷- دوباره مسئله را تصور کنید
یک ویژگی مشترک افراد خلاق در مقایسه با افراد معمولی این است که آن‌ها معمولاً مشکلات را بیشتر مرور می‌کنند. به‌جای اینکه خود را در یک محدوده ذهنی گرفتار کنید، سعی کنید یک قدم به عقب برگردید.
از همان ابتدا دوباره مشکل را مرور کنید. آیا روش دیگری برای فکر کردن در مورد مشکل وجود دارد؟ آیا می‌توانید از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنید؟
اگر این شانس را به خودتان بدهید که از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنید، باعث تقویت تفکر خلاق می‌شود و به راه‌های جدیدتری می‌رسید.

 

۸- احساس را دریافت کنید
مدت‌ها بود که محققان فکر می‌کردند احساسات مثبت به‌شدت با خلاقیت ارتباط دارند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد که هر دو حالت عاطفی مثبت و منفی، با تفکر خلاق ارتباط دارند.
این بدان معنا نیست که شما باید سریع بیرون بروید و خود را در یک روحیه بد قرار دهید تا به شما الهام شود. اما دفعه بعد که احساسات منفی داشتید، سعی کنید مقداری از این انرژی را در جهت حل مسئله یا انجام یک کار مصرف کنید.
احساسات منفی ممکن است ناخوشایند باشد، اما در شرایط بدخلقی می‌توانید روی چیزی کارکنید که نهایتاً نتیجه‌اش خوشایند باشد.

 

حتماً بخوانید!  6 روش ایجاد انضباط فردی برای رسیدن به اهداف خود

 

خود را با رنگ آبی محاصره کنید

۹- خود را با رنگ آبی محاصره کنید
روان‌شناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌های مختلف می‌توانند تأثیرات متفاوتی بر روحیه، احساسات و رفتارها داشته باشند. طبق یک مطالعه رنگ آبی باعث می‌شود افراد با خلاقیت بیشتری فکر کنند. چرا؟
به گفته محققان رنگ آبی به تشویق افراد برای تفکر در خارج از محدوده کمک می‌کند. ازآنجاکه رنگ آبی به‌شدت با طبیعت، صلح و آرامش در ارتباط است، این رنگ به مردم کمک می‌کند تا در کاوش و خلاقیت احساس امنیت کنند.
بنابراین دفعه دیگر که می‌خواهید الهام بگیرید، سعی کنید از رنگ آبی استفاده کنید.

 

۱۰- مراقبه کنید
تحقیقات همچنین نشان داده است که انواع خاصی از مراقبه با افزایش تفکر خلاق مرتبط است. مدیتیشن مدت‌هاست که به‌عنوان یک روش آرام‌سازی استفاده می‌شود، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که فواید سلامتی آن فراتر از آرامش است.
یک مطالعه نشان داد که استفاده از چیزی به نام «مراقبه با نظارت باز» که در آن فرد بدون تمرکز بر روی یک موضوع یا ایده خاص، پذیرای هرگونه افکار و احساسات است، می‌تواند تفکر واگرا و ایجاد ایده‌های جدید را افزایش دهد.
سعی کنید انواع روش‌های مراقبه را در زندگی روزمره خود بگنجانید. با تمرکز بر افکار و تجربیات خود می‌توانید تفکر خلاق را در خودتان تقویت کنید.

 

پیام بگذارید

آرشیو