15 ویژگی مدیران برتر

15 ویژگی مدیران برتر

خصوصیات مدیران برتر چیست؟ متأسفانه، هیچ پاسخ جامع و واحدی برای این سؤال وجود ندارد.

همه این‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. مانند نوع شرکت موردنظر، استراتژی، هدف، زمینه، سهام، تیم، مدیریت ...

به زبان ساده، همان‌طور که باید کارمند مناسبی برای شغل مناسب وجود داشته باشد، یک مدیر عالی و برتر برای شرکت، زمینه و تیم مناسب نیز وجود دارد.

ازاین‌رو، مدیران برتر با توجه به موضوع کاری سنجیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چرا کوچینگ حرفه‌ای باید در بین مدیران فراگیر شود؟

در این مقاله، 15 ویژگی مدیران برتر آورده شده است.

1 - داشتن چشم‌انداز و برقراری ارتباط با آن

یکی از ویژگی‌های مدیر برتر، این است که بداند چگونه مأموریت را برای دیگران توضیح دهد و تفکر روشنی از موضوع ارائه کند و بتواند به کار همه جهت دهد.

داشتن چشم‌انداز یک‌چیز است، اما اینکه بتوانید آن را منتقل کنید، کاملاً چیز دیگری است.

اگر چشم‌انداز به‌درستی قابل‌درک نباشد، فایده‌ای ندارد.

  مدیران برتر؛ خودمختار و مسئولیت‌پذیر بودن

2- خودمختار و مسئولیت‌پذیر بودن

مدیران برتر می‌توانند به‌تنهایی از عهده تصمیم‌گیری برآیند و از همه مهم‌تر مسئولیت این انتخاب‌ها را بر عهده می‌گیرند، خوب یا بد.

همچنین بسیار مهم است که آن‌ها اولویت‌ها را تعیین کنند و استقلال کارمندان خود را توسعه دهند، و آن‌ها را در هر زمان توانمند کنند.

خودمختار بودن به معنای نترسیدن از مسئولیت‌پذیری، توانایی موضع‌گیری قاطع درباره مسائل،

حتی زمانی که با یک عقیده تنها هستید، و پذیرفتن عواقب تصمیمی که می‌گیرید.

 

3 - دانستن نحوه فرماندهی

مدیران برتر باید از هدف پیروی کنند، دستورالعمل بدهند، قضاوت کنند، با موانع روبرو شوند، احساسات خود را مدیریت کنند،

برای دیگران الگو باشند، در مورد برخی موضع‌ها، موضع قاطع داشته باشند و اعتماد دیگران را جلب کنند. این کارها واقعاً ساده نیستند.

هیچ‌چیزی برای یک تیم مضرتر از یک مدیر بدون جهت نیست، که قادر به حل‌وفصل اختلافات نیست، که حاضر به دیدن واقعیت نیست،

نمی‌تواند انتقاد را تحمل کند، و پاسخگوی اقدامات خود نخواهد بود. این رفتارها سبب فاجعه می‌شود.

پیشنهاد می کنم این مطلب را بخوانید: مدیرعامل‌های حرفه‌ای با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

 

4 - اتخاذ تصمیمات درست در زمان مناسب

برای مدیران برتر، هنر تصمیم‌گیری از نیازهای اصلی رهبری است.

نتیجه انتخاب‌های مدیران، دلیل موفقیت یا عدم موفقیت آن‌هاست.

مهم‌ترین تصمیم‌گیری، مهم است، اما تصمیم‌گیری در لحظه مناسب امری کلیدی است.

خیلی دیر تصمیم گرفتن، به‌اندازه تصمیم اشتباه، اشتباه است!

  مدیران برتر؛ نشان دادن شجاعت مدیریتی

5 - نشان دادن شجاعت مدیریتی

یکی از ویژگی‌های اصلی مدیران برتر، شجاعت مدیریتی آن‌ها است.

به‌هرحال، آن‌ها افرادی هستند که باید با مشکل روبرو شوند، همه‌چیز را همان‌طور که هستند، بگویند، تصمیمات دشوار بگیرند و مسئولیت کارهای خود را بپذیرند.

شناختن موارد به‌صورت موجود، به معنای آنچه باید در زمان مناسب، به شخص مناسب و به روش صحیح گفته شود.

روبرو شدن با مشکلات اساساً برای اطمینان از این است که مدیر به واقعیت نگاه می‌کند هرچقدر هم که سخت باشد،

و سپس آن را با تیم خود در میان می‌گذارد تا باهم این مشکل را حل کنند.

درمجموع، شجاعت مدیریتی به معنای دانستن نحوه مدیریت طوفان است، ازجمله عدم اطمینان و ابهامی که همراه آن است.

یک مدیر برتر بیشتر از تصمیم اشتباه، تصمیم درست را اتخاذ می‌کند،

حتی اگر مبتنی بر اطلاعات ناکافی باشد، در کمترین زمان ممکن و با راه‌حل‌های قبلی یا بدون هیچ‌یک از راه‌حل‌های قبلی که بر اساس آن‌ها استدلال می‌کند، تصمیم می‌گیرد!

 

6 - نشان دادن رهبری و الهام بخشیدن به دیگران

رهبری توانایی تأثیرگذاری و هدایت گروه به سمت یک هدف مشترک، ضمن حفظ رابطه و اعتماد متقابل است.

این برای مدیر به معنای مسئولیت‌پذیری، فرماندهی، داشتن چشم‌انداز،

تشویق به مشارکت و انگیزه کارکنان است، درحالی‌که همکاری گروهی را با هدف اصلی کسب می‌کند.

 

7 - داشتن منابع فکری

یک مدیر عالی همیشه می‌خواهد خودش رشد کند، یاد بگیرد و پیشرفت کند.

هرچه منابع فکری بیشتری داشته باشند، یادگیری سریع‌تر اتفاق می‌افتد!

آیا مدیران شما سبک تفکر منطقی دارند؟

توانایی استفاده از یک سلسله استدلال منظم و دقیق یا یک تفکر سیستماتیک و استنتاجی؟

آیا آن‌ها قادر به ایجاد و فرمول‌بندی فرضیه‌ها هستند، حس ششم دارند و شهود خود را فرامی‌خوانند؟

در طوفان ابهام، شهود اساسی‌ترین ابزار است!

آیا آن‌ها علاوه بر یک روش عملیاتی‌تر برای مشاهده مسائل، یک چشم‌انداز استراتژیک جهانی دارند؟

آیا آن‌ها می‌توانند مفاهیم انتزاعی را که مستقیماً به کاربرد مستقیم تبدیل نمی‌شوند، مانند ایده‌ها و مفاهیم مفهومی را دست‌کاری کنند؟

    مدیران برتر؛ داشتن حس سیاسی

8 - داشتن حس سیاسی

داشتن یک حس سیاسی اساساً توانایی تمایز قائل شدن بین "سیاسی بودن" و "داشتن یک احساس سیاسی" است و خیلی از مدیران این تمایز را درک نمی‌کنند.

اگر کسی احساس سیاسی داشته باشد، قادر به گفتن و انجام کارهایی مطابق با اعتقادات و آداب‌ورسوم است که در یک محیط خاص قابل‌قبول تلقی می‌شود.

و جستجو، درک و در نظر گرفتن خطراتی است که در شرایط موجود وجود دارد.

یکی از ویژگی‌های مدیران برتر انتخاب زمان و مکان مناسب برای برقراری ارتباط و انتقال موارد موردنظر با حداقل اختلال است،

آن‌ها علائم غیرکلامی را می‌خوانند و گفتار خود را با موقعیت و مخاطب تطبیق می‌دهند.

 

 9- داشتن همدلی

همدلی اساساً هنر شناخت دیگران، درک احساسات آن‌ها، درک دیدگاه‌های آن‌ها،

احساس علاقه صادقانه به مشغله‌هایشان و امکان برقراری روابط هماهنگ با طیف گسترده‌ای از افراد است.

بااین‌حال، همدلی را با دلسوزی اشتباه نگیرید!

دلسوزی احساسی است که تحت تأثیر سختی‌های شخصی قرارگرفته و برای کاهش درد و رنج خود اقدام می‌کنید.

همدلی هیچ ربطی به تمایل به نجات دیگران ندارد!

 

10- نشان دادن فروتنی و آسیب‌پذیری

"آسیب‌پذیری طعم حقیقت و بوی شجاعت می‌دهد."

داشتن شجاعت برای مدیران آسیب‌پذیر، سنگ بنای یک رهبر الهام‌بخش است.

فروتنی به معنای این است که شما بدون بهانه‌ای بتوانید اشتباهات و سقوط خود را بشناسید، تشخیص دهید که ابرقهرمان نیستید،

به دیگران اطمینان دهید، به دیدگاه‌های مختلف دلگرم و احترام می‌گذارید،

می‌دانید چگونه باید از نقاط قوت همه استفاده کنید و خود را با افرادی احاطه کنید که آن‌ها اغلب از خود بهتر هستند.

      مدیران برتر؛ نمایش هوش هیجانی

11 - نمایش هوش هیجانی

هوش هیجانی، گروهی از مهارت‌های کلامی و غیرکلامی را در برمی‌گیرد که به فرد امکان می‌دهد احساسات خود و دیگران را ایجاد،

تشخیص، بیان، درک و ارزیابی کند به‌گونه‌ای که افکار و اقدامات آن‌ها را برای تأمین نیازها و پاسخگویی به فشارهای محیطی، هدایت کند.

برای رشد این ویژگی، اولین قدم برای یک مدیر شناخت خود است! چرا؟

صرفاً به این دلیل که کسی که نسبت به احساسات خود ناشنوا است، نمی‌تواند احساسات دیگران را درک کند.

مدیر همچنین باید یاد بگیرد که احساسات خود را مدیریت کند، و آن‌ها را با هیجان موقعیتی که ممکن است ایجاد کند تطبیق دهد،

درحالی‌که همدردی با احساسات دیگران را نشان می‌دهد.

 

12 اعضای تیم خود را قدرتمند انتخاب می‌کنند

موفقیت بدون شک، پاداش کار تیمی است و در این زمینه، یکی از ویژگی‌های مدیران برتر این است

که بدانند چگونه با اعضای مناسب خود را محاصره کنند، دیگران را به‌طور دقیق قضاوت کنند و بدانند چگونه تیم‌های بسیار پرباری ایجاد کنند.

بنابراین آن‌ها باید دستورالعمل ساخت یک تیم رؤیایی را بدانند:

  • دانستن نیازهای دیگران در عین واقع‌بین بودن؛
  • دانستن اینکه چگونه می‌توان به نقاط قوت هر فرد اعتماد کرد و آن‌ها را به حداکثر رساند.
  • دانستن قدرتی که در تنوع و مکمل بودن نهفته است.
 

13 - عمل‌گرا و راه‌حل گرا

یک مدیر برتر نمی‌تواند به‌سادگی فقط شاهد وقایع باشد، آن‌ها باید هم‌زمان با تیم خود وارد عمل شوند!

در محیط امروز، سازمان‌های مردد به‌سرعت توسط کسانی که به جلو می‌شتابند و مدیرانی دارند که با اهداف عمل می‌کنند، رانده می‌شوند.

کسانی که مردد هستند، به دلیل کمال‌گرایی، تعلل یا ترس از خطر، این کار را انجام می‌دهند،

که درنهایت فقط اقداماتی را که باید سریع و در لحظه مناسب انجام شود به تأخیر می‌اندازد.

    مدیران برتر؛ دانستن نحوه تفویض اختیار و اعتماد به دیگران

14- دانستن نحوه تفویض اختیار و اعتماد به دیگران

اگر یک مدیر بخواهد همه کارها را به‌تنهایی اداره کند و اعتبار خود را به دست آورد، هرگز نمی‌تواند عالی باشد.

تفویض اختیار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به مدیر اجازه می‌دهد به ارزش‌افزوده واقعی آن‌ها اعتماد کند.

برای تفویض اختیار به بهینه‌ترین روش، اعتماد به همکاران و تقسیم مسئولیت و همچنین اعتبار لازم است.

 

15- مثبت اندیشی، اشتیاق و پرورش لذت کار در یک گروه

چه کسی می‌خواهد یک مدیر دائماً منفی را دنبال کند؟ (یا حتی یک مورد بیش‌ازحد خوش‌بینانه!)

چه کسی می‌خواهد محدودیت‌های خود را افزایش دهد اگر هیچ لذتی برای تجربه کردن وجود نداشته باشد؟

آیا مدیران شما توانایی پرورش شادی در کار و همچنین اشتیاق و لذت کار تیمی را دارند؟

 
دیدگاه کاربران (0)