همهٔ ما حین کار کردن با نرمافزارهای مختلف با مواردی روبهرو شدهایم که سیستمها ظاهر زیبایی دارند، اما کار کردن با آنها بسیار سخت است و یا بالعکس. این موضوع به دو مفهوم UI و یوایکس اشاره دارد.
UX Writing dh یوایکس رایتینگ تجربه کاربری است که کاربران را برای شناخت محصول راهنمایی میکند و به آنها کمک میکند تا با آن تعامل داشته باشند.
UI طراحی بخشی از وبسایت یا اپلیکیشن است که کاربر آن را مشاهده میکند و بیشتر به جنبهٔ گرافیکی موضوع میپردازد.
شامل طراحی دکمهها و برچسبهای منو، پیامهای خطا، یادداشتهای امنیتی، شرایط و ضوابط، و همچنین هرگونه دستورالعمل در مورد استفاده از محصول است.
هدف اصلی یوایکس ، برقراری ارتباط بین کاربران و یک محصول دیجیتال است. در این مقاله، نکات عملی در مورد نوشتن یوایکس مؤثر و کپی رایتینگ ارائه خواهیم کرد.
اغلب توسعهدهندگان محصول، UI را بهعنوان چیزی که به مرحله مستندسازی محصول تعلق دارد، تصور میکنند. چنین فرضیههایی اغلب مضرات زیادی را به همراه دارد.
زیرا مشکل UI حیاتی میتواند تا مراحل بعدی فرآیند توسعه محصول موردتوجه قرار نگیرد. به همین دلیل است که UI باید در مراحل اولیه نوشته شود.
نویسندگان حرفهای یوایکس باید با توسعهدهندگان و طراحان نرمافزار در ایجاد UI همکاری کنند.
بهعنوان بخشی از این فعالیت، آنها اغلب از تیم محصول میخواهند که تصمیمات طراحی را توضیح دهند.
اگر یک تیم در توضیح یک طرح مشکل داشته باشد، اغلب این طرح است، نه نسخه متنی که نیاز به بهبود دارد.
نوشتن کپی که بخشی از طراحی رابط کاربری است هم هنر است و هم علم.
درحالیکه ارائه قوانین جهانی برای نوشتن متن UI غیرممکن است، ممکن است قوانین کلی ارائه شود که میتواند به شما در ایجاد یوایکس بهتر کمک کند.
1. مختصر و کوتاه باشید
مختصر به معنای محدود نیست؛ به معنای چیزی نزدیک به کارآمدتر است. تا حد امکان از کلمات کمتری استفاده کنید بدون اینکه معنی را از دست بدهید.
وقتی مختصر مینویسیم، مطمئن میشویم که هر کلمه روی صفحه یک کار دارد. توصیههای مارک تواین را در این زمینه ببینید:
«نوشتن آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمات اشتباه را خط بزنید.»
2. از بلوکهای با متن طولانی خودداری کنید
هنگام استفاده از یک محصول، کاربران با خود رابط کاربری درگیر نیستند، بلکه به دنبال کار خود هستند. درنتیجه، کاربران متن UI را نمیخوانند - آنها آن را اسکن میکنند.
با نوشتن آن در بلوکهای کوتاه و قابل اسکن، به آنها کمک کنید متن را اسکن کنند. متن را به جملات و پاراگرافهای کوتاهتر تقسیم کنید.
مهمترین متن را در جلو نگه دارید و سپس متنی را که بعد از آن میآید بیرحمانه ویرایش کنید.
کوتاه بنویسید.
3. از منفی گوییهای مضاعف اجتناب کنید
منفیهای مضاعف بار شناختی را افزایش میدهند - آنها باعث میشوند کاربران زمان بیشتری را برای رمزگشایی پیام صرف کنند.
4. با هدف شروع کنید
وقتی جملهای هدف و عمل موردنیاز برای رسیدن به آن را توصیف میکند، جمله را با هدف شروع کنید.
از این استفاده نکنید: روی مورد ضربه بزنید تا ویژگیهای آن را ببینید
از این استفاده کنید: برای مشاهده ویژگیهای مورد، روی آن ضربه بزنید.
5. در صورت امکان از افعال خاص استفاده کنید
افعال خاص (مانند اتصال یا ذخیره) برای کاربران معنادارتر از افعال عمومی (مانند پیکربندی یا مدیریت) هستند.
6. معانی کلمات را هماهنگ کنید
ناهماهنگی باعث سردرگمی میشود. یکی از نمونههای معمول ناسازگاری، جایگزینی کلمه با یک مترادف در بخش دیگری از رابط کاربری است.
بهعنوانمثال، اگر تصمیم دارید فرآیند ترتیب دادن چیزی را در یک بخش از UI خود "زمانبندی" بنامید، آن را "رزرو" در بخشهای دیگر UI خود ننامید.
یکی دیگر از مشکلات رایج، ترکیب اشکال آدرس است. در یک عبارت به کاربر بهصورت دومشخص و اولشخص اشاره نکنید.
از این استفاده نکنید: تنظیمات برگزیده خود را در حساب من تغییر دهید
از این استفاده کنید: تنظیمات برگزیده خود را در حساب کاربری خود تغییر دهید.
7. از استفاده اصطلاحات خاص خودداری کنید
یکی از ویژگیهای مهم نوشتن یوایکس مؤثر وضوح و سادگی است.
برای وضوح، باید اصطلاحات فنی را حذف کنید و بهجای آن از کلمات و عبارات آشنا و قابلفهم استفاده کنید.
اجتناب از اصطلاحات تخصصی در پیامهای خطا بسیار مهم است.
از این استفاده نکنید: خطای سیستم (کد #2234): یک خطای احراز هویت رخ داده است
از این استفاده کنید: خطای ورود: رمز عبور را اشتباه وارد کردهاید؟
8. به زمان حال بنویسید
از زمان آینده برای توصیف عمل استفاده نکنید.
9. با صدای رسا بنویسید
صدای منفعل باعث خمیازه خوانندگان میشود. این جمله را در هر دو صوت مقایسه کنید:
از این استفاده نکنید: زمانی که برای جستجوی یک مورد آماده هستید، دکمه جستجو باید کلیک شود.
از این استفاده کنید: برای جستجوی مقاله روی دکمه جستجو کلیک کنید.
10. از اعداد استفاده کنید
برای اعداد بهجای کلمات از اعداد استفاده کنید.
از این استفاده نکنید: شما دو تماس ازدسترفته دارید
از این استفاده کنید: شما 2 تماس بیپاسخ دارید
11. از نمایش تمام جزئیات در صفحه اول خودداری کنید
گاهی اوقات ارائه اطلاعات اضافی یا دستورالعملهای تکمیلی برای کاربران ممکن است مفید باشد. اما اغلب اوقات چنین جزئیاتی از قبل ارائه میشود.
اطلاعات بیشازحد میتواند بهسرعت کاربران را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، جزئیات را در صورت نیاز آشکار کنید.
برای نمایش جزئیات بیشتر از مکانیسم افشای تدریجی استفاده کنید.
در ابتداییترین شکل، این مکانیسم را میتوان بهعنوان پیوند "ادامه مطلب" به محتوای کامل پیادهسازی کرد.
افشای تدریجی بهویژه برای رابط کاربری موبایل (که در آن طراحان فضای صفحهنمایش محدودی برای کار با آن دارند) خوب است.
12. عناصر تعاملی را بهطور مناسب شناسایی کنید
کاربران سورپرایز را دوست ندارند. آنها از موقعیتهایی که انتظار یک چیز را دارند متنفرند و درنهایت به چیز دیگری میرسند.
مردم باید بتوانند در یک نگاه تشخیص دهند که یک عنصر چهکاری انجام میدهد.
برچسبهایی را انتخاب کنید که بهوضوح آنچه را که انجام میدهد ارتباط برقرار کرده و متمایز کند.
هنگام برچسب زدن دکمهها و سایر عناصر تعاملی، از افعال کنشی مانند «اتصال»، «ارسال»، «اشتراک» بهجای مبهم «خوب» یا «ارسال» استفاده کنید.
13. در استفاده از طنز مراقب باشید
بسیاری از طراحان میگویند که گنجاندن طنز در UI باعث میشود که آن را انسانیتر به نظر برساند. اما مانند هر جزء دیگر UI، طنز نیز باید طراحی شود.
مردم احتمالاً متن موجود در رابط کاربری شمارا بارها میخوانند، و آنچه در ابتدا هوشمندانه به نظر میرسد میتواند بهمرورزمان آزاردهنده شود (بهخصوص اگر از طنز در پیامهای خطا استفاده میکنید).
همچنین، به یاد داشته باشید که طنز در یک فرهنگ لزوماً به فرهنگهای دیگر ترجمه نمیشود.
14. از زبانی استفاده کنید که با پلتفرم کاربر سازگار باشد
عباراتی که ما هنگام توصیف تعامل با یک برنامه دسکتاپ استفاده میکنیم لزوماً برای سیستمعاملهای تلفن همراه اعمال نمیشود.
بهعنوانمثال، اگر یک برنامه آیفون طراحی میکنید، نمیتوانیم در هنگام اشاره به عمل، بگوییم «کلیک کنید». بهجای آن باید بگوییم «ضربه بزنید».
15. بهجای تاریخ از «امروز»، «دیروز» یا «فردا» استفاده کنید
مردم زمانی که به روز قبل از امروز اشاره میکنند از تاریخ استفاده نمیکنند. آنها میگویند "دیروز." همین اصل را میتوان برای رابطهای کاربری نیز اعمال کرد.
بهجای تعیین تاریخ، بگویید «امروز»، «دیروز» یا «فردا». این کار باعث میشود تا کاربران هر بار که میخواهند بدانند رویداد چه زمانی رخ داده است، از تقویم استفاده نکنند.
اما به یاد داشته باشید که اگر منطقه فعلی را در نظر نگیرید، این عبارات میتوانند گیجکننده یا نادرست باشند.
16. از طراحی گرافیک استفاده کنید اگر به شما در برقراری ارتباط کمک میکند
انسانها موجودات بصری فوقالعادهای هستند. توانایی تفسیر اطلاعات بصری بهسختی در مغز ما وجود دارد.
در برخی زمینهها، گفتن چیزی با کلمات تقریباً غیرممکن است. اینجاست که تصاویر میتوانند از ما حمایت کنند و متن را قابلدرک کنند.
نتیجه
ممکن است از زمان و تلاشی که برای UX و UI مؤثر نیاز است شگفتزده شوید. اما باور کنید ارزشش را دارد.
هر کلمه در برنامه شما بخشی از مکالمه با کاربران شما است. و هدف شما بهعنوان یک طراح این است که این مکالمه را برای مؤثر بودن طراحی کنید.