هدف از طرح کسبوکار چیست و چرا طرحهای تجاری اینقدر مهم هستند؟ در زیر 20 دلیل اصلی برای اینکه چرا به یک طرح تجاری نیاز دارید آورده شده است.
یک طرح کسبوکار رسمی لازم است تا به همه طرفهای علاقهمند - کارمندان، سرمایهگذاران، شرکا و خودتان - نشان دهد که متعهد به ایجاد کسبوکار هستید.
ایجاد برنامه شمارا وادار میکند تا استراتژیهایی را انتخاب کنید که رشد شمارا افزایش میدهد.
طرح کسبوکار باید بهوضوح نقاط عطف بلندمدتی را که برای موفقیت کسبوکار شما مهم هستند، مشخص کند.
به تعبیر گای کاوازاکی، یک نقطه عطف بهاندازه کافی مهم است که به خانه بیایید و به همسرتان بگویید (بدون اینکه او را تا حد مرگ خسته کنید).
آیا به همسرتان میگویید که بروشور شرکت را اصلاحکردهاید؟ احتمالاً نه.
اما مطمئناً این خبر را به اشتراک میگذارید که وبسایت جدید خود را راهاندازی کردهاید یا به درآمد سالانه 1 میلیون دلاری رسیدهاید و برای شما و او بسیار هیجانانگیز است.
ایجاد طرح کسبوکار شمارا مجبور به تجزیهوتحلیل رقابت میکند.
همه شرکتها در قالب رقبای مستقیم یا غیرمستقیم رقابت دارند و درک مزیتهای رقابتی شرکت شما بسیار مهم است و اگر در حال حاضر مزیتهای رقابتی ندارید، بفهمید برای به دست آوردن آنها چهکاری باید انجام دهید.
چرا هنگام خرید، خرید میکنند؟ چرا این کار را میکنند درحالیکه نمیخواهند این کار را انجام دهند؟
تجزیهوتحلیل عمیق مشتری برای یک طرح تجاری مؤثر و برای یک کسبوکار موفق ضروری است.
درک مشتریان خود نهتنها به شما این امکان را میدهد که محصولات و خدمات بهتری برای آنها ایجاد کنید، بلکه به شما این امکان را میدهد که از طریق تبلیغات بهطور مقرونبهصرفه به آنها دسترسی پیدا کنید.
فرآیند نوشتن بیزینس پلن و طرح کسبوکار کمک میکند تا مفروضات "پنهان" قبلی را در پیشزمینه قرار دهیم.
با نوشتن و ارزیابی آنها میتوانید آنها را آزمایش کرده و اعتبار آنها را تجزیهوتحلیل کنید.
برای مثال، ممکن است فرض کرده باشید که خردهفروشان محلی محصول شمارا توزیع میکنند.
در طرح تجاری خود، میتوانید نتایج سناریویی را که در آن این اتفاق نیفتاده است، ارزیابی کنید.
چقدر این فرصت خوب است؟ فرآیند طرح کسبوکار شامل تحقیق در مورد بازار هدف شما و همچنین چشمانداز رقابتی است و بهعنوان یک مطالعه امکانسنجی برای موفقیت سرمایهگذاری شما عمل میکند.
در برخی موارد، نتیجه برنامهریزی شما این خواهد بود که سرمایهگذاری را در جدول قرار دهید و ممکن است با یک سرمایهگذاری متفاوت پیش بروید که ممکن است شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد.
کسبوکار شما دقیقاً چگونه پول درمیآورد؟ این یک سؤال حیاتی است که باید بهصورت مکتوب برای خود و سرمایهگذارانتان پاسخ دهید.
مستندسازی مدل درآمد به رفع چالشها و مفروضات مرتبط با مدل کمک میکند و با خواندن طرح شما، دیگران ممکن است جریانهای درآمد بیشتری را برای در نظر گرفتن پیشنهاد کنند.
آیا کسبوکار شما نیاز به افزایش سرمایه دارد؟ چقدر؟
یکی از اهداف طرح کسبوکار این است که به شما کمک کند تا دقیقاً مشخص کنید چه مقدار سرمایه نیاز دارید و برای چه چیزی از آن استفاده خواهید کرد.
این فرآیند برای افزایش سرمایه برای کسبوکار و بهکارگیری مؤثر سرمایه ضروری است.
همچنین شمارا قادر میسازد تا از قبل برنامهریزی کنید، بهخصوص اگر در آینده نیاز به افزایش بودجه دارید.
یک طرح تجاری رسمی مبنایی برای پیشنهادات مالی است. طرح کسبوکار به سؤالات سرمایهگذاران پاسخ میدهد: آیا نیازی به این محصول یا خدمت وجود دارد؟
پیشبینیهای مالی چیست؟ استراتژی خروج شرکت چیست؟
درحالیکه سرمایهگذاران معمولاً قبل از نوشتن چک میخواهند شخصاً با شما ملاقات کنند، تقریباً در همه موارد، طرح تجاری شمارا نیز بهطور کامل بررسی میکنند.
فرآیند ایجاد طرح کسبوکار کمک میکند تا هزینههای فرصت به حداقل برسد.
نوشتن طرح کسبوکار به شما کمک میکند جذابیت این فرصت خاص را در مقایسه با فرصتهای دیگر ارزیابی کنید. بنابراین شما بهترین تصمیم را میگیرید.
مهمترین روندها در صنعت شما چیست؟ بزرگترین تهدیدها برای صنعت شما چیست؟ آیا بازار در حال رشد است یا کوچکتر؟
اندازه بازار هدف برای محصول یا خدمت شما چقدر است؟
ایجاد طرح کسبوکار به شما کمک میکند تا درک گستردهتر، عمیقتر و دقیقتری از بازار خود به دست آورید و به شما این امکان را میدهد که از این دانش برای تصمیمگیری برای بهبود موفقیت شرکت خود استفاده کنید.
برای جذب و حفظ استعدادهای باکیفیت بالا، یک طرح تجاری ضروری است.
طرح کسبوکار به کارکنان و مدیریت القا میکند که ایده درست است و کسبوکار آماده دستیابی به اهداف استراتژیک خود است.
مهم این است که با رشد شرکت خود، کارمندان شما و نه شما بیشتر کار را انجام خواهند داد.
بنابراین همسو شدن و ایجاد انگیزه در آنها کلید موفقیت شما خواهد بود.
طرح کسبوکار نقشه راهی را ارائه میدهد که از آن میتوان عمل کرد و در مواقع تردید به دنبال جهت بود.
بدون یک طرح تجاری، ممکن است استراتژیهای کوتاهمدت خود را بهطور مداوم تغییر دهید بدون اینکه به نقاط عطف بلندمدت خود نگاه کنید.
بدون نقشه به یک سفر طولانی رانندگی نخواهید رفت. طرح کسبوکار خود را بهعنوان نقشه خود در نظر بگیرید.
شرکا همچنین میخواهند یک طرح تجاری را ببینند تا مشخص کنند آیا ارزش شراکت با تجارت شمارا دارد یا خیر.
ایجاد شراکت اغلب به زمان و سرمایه نیاز دارد و شرکتها درصورتیکه بتوانند توضیح مفصلی از شرکت شمارا بخوانند، بهاحتمالزیاد با سرمایهگذاری شما شریک خواهند شد.
ایجاد طرح تجاری به تعیین نقش شرکت شما در بازار کمک میکند.
این تعریف به شما این امکان را میدهد که بهطور مختصر کسبوکار را توصیف کنید و برند را در بین مشتریان، سرمایهگذاران و شرکا قرار دهید.
با بینش صنعت، مشتری و رقابتی که در طول فرآیند برنامهریزی کسبوکار به دست میآورید، میتوانید به بهترین وجه تعیین کنید که چگونه برند خود را قرار دهید.
یک طرح تجاری رسمی به شما امکان میدهد نتایج عملیاتی واقعی را با خود طرح تجاری مقایسه کنید.
بهاینترتیب، به شما این امکان را میدهد تا بهوضوح ببینید که آیا به اهداف استراتژیک، مالی و عملیاتی خود دستیافتهاید (و چرا به آن رسیدهاید یا نه).
بهعنوانمثال، در شرایط سخت اقتصادی، اگر مدلهای فروش و عملیاتی فعلی شما کار نمیکنند، میتوانید طرح کسبوکار خود را بازنویسی کنید تا ایدهها و استراتژیهای جدید را تعریف، امتحان و تأیید کنید.
چگونه میخواهید به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید؟
چگونه آنها را حفظ خواهید کرد؟ بودجه تبلیغاتی شما چقدر است؟ چه قیمتی خواهید گرفت؟
یک برنامه بازاریابی مستند برای رشد یک تجارت ضروری است و استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی که استفاده میکنید هر سال تغییر میکنند، بنابراین بازبینی برنامه بازاریابی خود حداقل بهصورت سالانه بسیار مهم است.
پس از تکمیل طرح کسبوکارتان، وقتی ناگهان دستتان کوتاه شد، تعجب نخواهید کرد.
در عوض، طرح کسبوکار شما یک نقشه راه برای نیازهای کارکنان شما فراهم میکند و درنتیجه به اطمینان از گسترش هموارتر کمک میکند.
مهمتر از همه، برنامه شما نهتنها میتواند به شما در درک نیازهای کارکنان خود کمک کند، بلکه اطمینان حاصل کند که زمانبندی شما مناسب است، زیرا جذب و آموزش کارکنان عالی زمان میبرد.
از طریق فرآیند طوفان فکری، وایت برد و مصاحبه خلاق، احتمالاً کسبوکار خود را از دید دیگری خواهید دید.
درنتیجه، شما اغلب با ایدههای جدیدی برای بازاریابی محصول یا خدمات خود و راهاندازی کسبوکار خود مواجه میشوید.
ارائه این ایدهها و اجرای آنها است که اغلب تفاوت بین کسبوکاری است که شکست میخورد یا فقط زنده میماند و کسبوکاری که رونق میگیرد.