سال 2020 ما را با بحرانهای زیادی روبرو کرد. اما فرصتهای آموزشی بسیاری را نیز، برای رهبران کسبوکار و تغییر در مهارت رهبری فراهم کرد.
وجود بحران مستلزم تحول در نحوه کار و یادگیری ما است. تغییر در مهارت رهبری بهسختی قابلمشاهده است.
اما تغییرات رهبران را بهتر هدایت میکنند، چه از راه دور از میز آشپزخانه در سال 2020 و چه بهصورت حضوری، در سال 2021 به سمت محیط دفتری واداریتر حرکت میکنیم.
" رهبری کسب و کار در سال 2021 با 7 گام سریع " حتما این مطلب را بخوانید.• ارتباط با همدلی
• هوش هیجانی با چابکی هیجانی
• مدیریت زمان متناسب با محیط کاری
1- ارتباط با همدلی
ارتباطدهندگان مؤثر و رهبران مولد بههمپیوستهاند.
اولین مهارت موردنیاز در شرکتهای فنآوری پیشرفته، نحوه ارتباطات است که مدیران و رهبران باید آن را یاد بگیرند و تمرین کنند.
سال 2020 رهبران را مجبور به برقراری ارتباط سازنده حتی بدون پاسخ کرد.
آنها مجبور شدهاند از مناطق راحتی خود فراتر روند.
فراتر از به اشتراکگذاری بهروزرسانیها، پرسیدن سؤالها و حتی گوش دادن فعال، رهبران باید که عمیقتر شوند، و همدلی را گسترش دهند.
برنه براون، استاد و نویسنده، میگوید همدلی رابطه را پرورش میدهد: این احساس با مردم است و با وضعیت یک شخص ارتباط برقرار میکند.
هومرا شهید، معاون استعدادهای درخشان در Intuit گفت: "همدلی یعنی بهعنوان یک فرد به شما اهمیت میدهیم."
وی تأکید کرد که چگونه مدیران مجبور شدهاند بهطور فزایندهای با تیمهای خود ارتباط برقرار کنند.
زیرا آنها داستانهای بیمار بودن اعضای خانواده، مشکلات آموزش در خانه و سایر خسارات را به اشتراک میگذارند.
هومرا شهید بر اهمیت ایجاد فضای یکبهیک تأکید کرد، تا نهتنها در مورد بهروزرسانیهای کار، بلکه در مورد آنچه در زندگی شخصی آنها اتفاق میافتد، صحبت شود.
با ادامه فرسودگی شغلی، مهارت ارتباط همدلانه برای رهبران از اهمیت بیشتری برخوردار میشود،
دیوید هانراهان، در مقاله اخیر WSJ گفت که وی مدیران را تشویق میکند تا از کارمندان در مورد وضعیت واقعی خود بپرسند و مهمتر از آن، منتظر پاسخ باشند.
همدلی قادر است بین سؤال شما و پاسخ کسی فاصله بگذارد.
حتما مطلب " 5 روش تأثیر زبان بدن بر نتایج رهبری کسبوکار " را بخوانید. نکات جالبی در آن بیان شده است.2- هوش هیجانی با چابکی هیجانی
وقتی از بن هوروویتز، یک کارآفرین سابق که به یک سرمایهگذار فناوری تبدیل شد، سؤال شد که چالشبرانگیزترین مهارت برای یادگیری یک رهبری کسبوکار چیست؟
وی گفت: توانایی مدیریت روانشناسی خودمان است یا به قولی، مدیریت احساسات ماست.
اینکه شرایطی را که در آن مکالمه انجام میشود، بررسی کنیم. اینکه چه اتفاقی میافتد که فردی واکنش احساسی یا خنثی نشان میدهد.
این هوش هیجانی است. توانایی آگاهی و کنترل احساسات خود.
چابکی هیجانی فراتر از آگاهی و کنترل است.
سوزان دیوید، روانشناس مشهور، تأکید میکند که افراد چابک ازنظر احساسی نهتنها از احساسات خود آگاهی دارند،
بلکه میدانند چگونه از آنها استفاده کنند. چطور این کار را انجام دهیم؟
از شرایط جدا شویم و برای تحقق اهداف خود تلاش کنیم. آنها فقط افکار و احساسات هستند. آنها شمارا تعریف نمیکنند.
وقتی رهبران ازنظر عاطفی انعطافپذیرتر میشوند، بهسرعت نهتنها هدف اقدامات خود، بلکه تأثیری که میخواهند داشته باشند را درک خواهند کرد.
وقتی قصد و تأثیر در یک راستا قرار میگیرند، ارتباطات مشخص است و احساسات برانگیخته نمیشوند.
و حتی در صورت وجود، رهبران میتوانند بهسرعت این را تشخیص دهند و متناسب با آن سازگار شوند.
پیشنهاد می کنیم که مقاله جذاب " کسبوکار شما و رهبری اثربخش آن، شمارا ثروتمند میکند " را حتما مطالعه کنید.3- مدیریت زمان متناسب با محیط کاری
وقتی برای اولین بار به ذهن ما خطور کرد که برای مدتی دورکاری انجام خواهیم داد، ما از همان الگویی پیروی کردیم که صنعت آموزش در اواخر دهه 1990 استفاده کرد.
ما تدریس خود را از کلاس بهطور مستقیم به کامپیوتر بردیم بدون اینکه بخواهیم متناسب با آن سازگار شویم.
سرانجام، متوجه شدیم که محیطهای مختلف به طراحیهای مختلفی نیاز دارند و ما به یک روش یادگیری یکپارچه و مبتنی بر محیط نیاز داریم. که آن را "کلاس معکوس" مینامیدند.
اکنون هنگام دورکاری نیز، همین مورد را مشاهده میکنیم. ما نمیتوانیم فقط کار یک دفتر را به خانه منتقل کنیم.
جلسات برنامهریزی، سخنرانیها و ایده پردازی نیز کافی نیست.
"محل کار معکوس"، همانطور که آلیسون باوم ابداع کرده است، استفاده از یک سری تکنیکها در نحوه کار ما است.
محیط کاری ما تغییر کرده است، بنابراین ما باید زمان خود را مدیریت کنیم و روزهای خود را بر اساس کار خود و اینکه با چه کسانی کار میکنیم، مدیریت کنیم.
هومرا شهید آن را بهعنوان "تنظیم مجدد افراد بهطور پیشفرض" توضیح میدهد.
وقتی میفهمیم که چگونه زمان خود را برنامهریزی کنیم، باید در مورد چگونگی جمع شدن، متفکرتر باشیم.
ما باید به این فکر کنیم که: چه نوع کارهایی باید همزمان و غیر همزمان انجام شوند.
چه زمانی ما ملاقات میکنیم و چه کسی باید در جلسه شرکت کند.
دستور کار این جلسات چیست و در صورت وجود، ما چه تصمیمی میگیریم. آیا همه جلسات باید بهصورت ویدیویی باشد؟
وقتی میتوانیم با خیال راحت به دفتر برویم، چه جلسات حضوری بهتر است؟
مدیریت روزها و فرهنگ کاری ترکیبی برای محل کار جدید، مهارتی است که همه ما برای ادامه کار به آن نیاز داریم.
کار ما باعث خستگی ما نمیشود بلکه نحوه کار ما باعث خستگی ما میشود.
کمی همدلی، چابکی عاطفی و مدیریت زمان متناسب با محیط کاری به ما کمک میکند تا باقدرت در سال 2021 به جلو حرکت کنیم.