5 روش تأثیر زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار

5 روش تأثیر زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار

در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیرات مهم زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار و بهبود رهبری و مدیریت صحبت کنیم.

رهبری مؤثر به توانایی الهام بخشیدن و ایجاد تأثیر مثبت بر روی مردم بستگی دارد.

هنگام آماده شدن برای یک جلسه مهم با کارکنان، تیم مدیریتی یا مشتریان خود، روی آنچه می‌خواهید متمرکز شوید،

نکات کلیدی را به خاطر بسپارید و سخنرانی خود را تمرین می‌کنید تا معتبر و قانع‌کننده باشید.

این البته چیزی است که شما از قبل می‌دانید.

اما آیا می‌دانید افرادی که امیدوارید بتوانید آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید،

ناخودآگاه اعتبار، اعتمادبه‌نفس، همدلی و قابلیت اطمینان شمارا ارزیابی می‌کنند.

و ارزیابی آن‌ها فقط تا حدی با آنچه شما می‌گویید، تعیین می‌شود؟

آیا می‌دانید استفاده شما از فضای شخصی، زبان بدن، حالت بدن، حالت‌های چهره و تماس چشمی

می‌تواند تأثیر شمارا به‌عنوان یک رهبر تقویت، حمایت، ضعیف یا حتی خراب کند؟

پیشنهاد می کنم که حتما مطلب " چگونه در محل کار خود حرفه‌ای باشیم؟  " را با دقت بالایی بخوانید.

تأثیر زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار چگونه است؟

در اینجا 5 نکته اساسی وجود دارد که هر رهبر باید در مورد زبان بدن بداند (تاثیر زبان بدن در رهبری کسب و کار را نشان می دهد).

  زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار ؛ شما در کمتر از هفت ثانیه برداشت می‌کنید

1- شما در کمتر از هفت ثانیه برداشت می‌کنید 

در تعاملات تجاری، برداشت‌های اولیه بسیار مهم است.

هنگامی‌که شخصی ازنظر ذهنی به شما برچسب "قابل‌اعتماد" یا "مشکوک"، "قدرتمند" یا "مطیع" می‌زند،

تمام‌کارهای دیگری که انجام می‌دهید از طریق چنین فیلتری مشاهده می‌شود.

اگر کسی شمارا دوست دارد، او به دنبال بهترین چیز در شما خواهد بود.

اگر او به شما اعتماد نکند، به همه اقدامات شما مشکوک خواهد شد.

درحالی‌که نمی‌توانید مانع تصمیم‌گیری سریع افراد شوید.

چون مغز انسان از این طریق به مکانیزم بقا متصل است.

اما می‌توانید درک کنید که چگونه این تصمیمات به نفع شماست و چگونگی زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار خود را درک کنید.

برداشت‌های اول در کمتر از هفت ثانیه انجام می‌شود و به‌شدت تحت تأثیر زبان بدن شما است.

درواقع، مطالعات نشان داده است که نشانه‌های غیرکلامی بیش از چهار برابر، بیشتر از هر چیزی که بگویید تأثیر می‌گذارد.

 

6 نکته تأثیرگذار زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار

• نگرش خود را تنظیم کنید:

نگرش خود را تنظیم کنید. مردم بلافاصله نگرش شمارا درک می‌کنند.

قبل از سلام و احوالپرسی با مشتری یا ورود به یک اتاق کنفرانس برای یک جلسه کاری یا قدم گذاشتن روی صحنه برای ارائه یک سخنرانی، به شرایط فکر کنید

و درباره نگرشی که می‌خواهید، تجسم کنید. آگاهانه انتخاب کنید.

 

• لبخند بزنید:

لبخند زدن یک سیگنال مثبت است که کمتر توسط رهبران استفاده می‌شود.

لبخند سبب دعوت، نشانه استقبال و فراگیر است. لبخند می‌گوید: "من دوستانه و نزدیک هستم."

  پیشنهاد می کنم حتما مطلب " 5 عادت برای اینکه سال جدید را بهترین سال خود کنید  " را با دقت بخوانید.   • ارتباط چشمی برقرار کنید:

نگاه به چشمان کسی انرژی را منتقل می‌کند و علاقه و گشودگی را نشان می‌دهد.

(برای بهبود ارتباط چشمی خود، توجه کنید که هرکس چه رنگ چشمی دارد).

 

• کمی خم شوید:

خم شدن به جلو بیانگر تعهد و علاقه شما است. اما به فضای شخص مقابل احترام بگذارید.

این بدان معنی است که در بیشتر موقعیت‌های تجاری، حدود یک متر فاصله داشته باشید.

 

• از وضعیت بدن خود مراقبت کنید:

تحقیقات دانشکده مدیریت Kellogg در دانشگاه نورث وسترن نشان داده است که "گسترش وضعیت"،

قرار گرفتن در موقعیت خود به‌گونه‌ای که بدن را بازکرده و فضا را اشغال می‌کند، حس قدرت را فعال می‌کند.

که صرف‌نظر از درجه و نقش واقعی در سازمان، باعث تغییرات رفتاری در یک موضوع می‌شود.

در حقیقت، سه مطالعه نشان داده‌اند که وضعیت بدن یا زبان بدن مهم‌تر از سلسله‌مراتب است تا فرد بتواند قدرتمندتر فکر کند، عمل کند و درک کند.

 

• دست دادن:

این سریع‌ترین راه ایجاد رابطه است. همچنین مؤثرترین است.

تحقیقات نشان می‌دهد که برای ایجاد همان سطح ارتباطی که می‌توانید با یک دست دادن به دست آورید،

به‌طور متوسط سه ساعت تعامل مداوم طول می‌کشد.

(فقط مطمئن شوید که تماس کف دست با کف دست دارید و چسبندگی شما محکم است اما استخوان‌های شما را خرد نمی‌کند.)

پیشنهاد می کنم مقاله " اخلاق در کسب وکار " را بخوانید. نکات جالبی برای شما خواهد داشت.  

زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار ؛ اعتمادسازی و همسویی کلامی و غیرکلامی

2- اعتمادسازی به همسویی کلامی و غیرکلامی شما بستگی دارد 

اعتماد با هماهنگی کامل بین گفته‌ها و زبان بدن همراه آن، ایجاد می‌شود.

اگر حرکات شما کاملاً با گفته‌هایتان مطابقت نداشته باشد،

افراد ناخودآگاه دوگانگی، ناامنی یا (حداقل) درگیری داخلی را درک می‌کنند.

متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه کلگیت در حال بررسی تأثیر حرکات بدن با استفاده از دستگاه‌های الکتروانسفالوگرافی (EEG)

برای اندازه‌گیری "عوامل بالقوه مرتبط با رویداد" هستند.

امواج مغزی که قله‌ها و دره‌ها را تشکیل می‌دهند، اثرات حرکات را بررسی می‌کنند.

یکی از این دره‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ژست افراد با کلامشان متضاد است.

آنچه گفته می‌شود را بگویید.

این همان افت امواج مغزی است که وقتی مردم به زبان بی‌معنی گوش می‌دهند اتفاق می‌افتد.

بنابراین، به روشی کاملاً واقعی، وقتی رهبران حرفی می‌زنند و حرکاتشان چیز دیگری را نشان می‌دهد، منطقی نیستند.

هر زمان که زبان بدن شما با کلمات شما مطابقت ندارد

(مانند از دست دادن تماس چشمی و نگاه کردن به اتاق درحالی‌که سعی دارید صراحت را بیان کنید،

هنگام صحبت در مورد آینده مستحکم برای سازمان، پاشنه خود را بچرخانید، یا دستان خود را روی سینه قرار دهید)

پیام شفاهی را از دست می‌رود.

  زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار ؛ وقتی با دست خود صحبت می‌کنید چه می‌گویید

3- وقتی با دست خود صحبت می‌کنید چه می‌گویید

آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که وقتی افراد علاقه زیادی به صحبت‌های خوددارند، حرکات آن‌ها به‌طور خودکار بیشتر می‌شود؟

دست‌ها و بازوهای آن‌ها حرکت می‌کند، بر نکات تأکید می‌کند و شور و شوق را منتقل می‌کند.

ممکن است قبلاً از این ارتباط آگاهی نداشته باشید، اما به‌طور غریزی آن را احساس کرده‌اید.

تحقیقات نشان می‌دهد مخاطبان تمایل دارند افرادی را که از حرکات متنوع بیشتری استفاده می‌کنند، در پرتو مطلوب‌تری نگاه کنند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد افرادی که از طریق حرکات فعال ارتباط برقرار می‌کنند، گرم، موردقبول و پرانرژی ارزیابی می‌شوند،

درحالی‌که کسانی که بی‌حرکت هستند

(یا حرکات آن‌ها مکانیکی یا "چوبی" به نظر می‌رسد) منطقی، سرد و تحلیلی تلقی می‌شوند.

این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد زبان بدن بر نتایج کسب‌ و کار تأثیرمی گذارد

و برای یک رهبر بسیار مهم است و چرا انجام آن‌ها در یک سخنرانی بسیار قدرتمند، با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

مدیران ارشد اشتباه می‌کنند.

وقتی رهبران از حرکات صحیح استفاده نمی‌کنند

(اگر دستان خود را در حالت کلاسیک "برگ انجیر" به حالت آویزان به پهلو قرار می‌دهند و یا جلوی بدن خود تکان می‌دهند)،

این نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ سرمایه‌گذاری عاطفی در این مسائل ندارند یا در مورد نکته‌ای که می‌خواهند بگویند قانع نشده‌اند.

برای استفاده مؤثر از زبان بدن، رهبران باید از چگونگی درک این حرکات، آگاه باشند.

 

در اینجا چهار حرکت معمول دست و پیام مشترک پشت آن‌ها وجود دارد 

• دست‌های پنهان:

دستان پنهان باعث می‌شود تا کمتر قابل‌اعتماد به نظر برسید.

این یکی از سیگنال‌های غیرکلامی است که به‌طور عمیقی در ناخودآگاه ما ریشه دوانده است.

اجداد ما تصمیمات خود را برای بقا صرفاً بر اساس تعداد کمی از اطلاعات بصری که از یکدیگر می‌گرفتند، اتخاذ می‌کردند.

در ماقبل تاریخ ما، وقتی کسی با دست‌هایی که قابل‌رؤیت نبودند نزدیک می‌شد، این نشانه خطر بالقوه بود.

اگرچه امروزه تهدید دست‌های پنهان بیشتر نمادین است تا واقعی، اما همچنان ناراحتی روان‌شناختی ما باقی‌مانده است.

• انگشت اشاره:

اغلب دیده می‌شود که مدیران در جلسات، مذاکرات یا مصاحبه‌ها برای تأکید یا نشان دادن تسلط خود از این ژست استفاده می‌کنند.

مشکل این است که اشاره انگشتی تهاجمی می‌تواند حاکی از آن باشد که رهبر کنترل وضعیت را از دست می‌دهد

و این حرکت مانند سرزنش یا زورگویی والدین در زمین‌بازی است.

• حرکات پرشور:

یک رابطه جالب بین حرکت دست و بازو و انرژی وجود دارد.

اگر می‌خواهید اشتیاق بیشتری داشته باشید، می‌توانید این کار را با افزایش حرکات انجام دهید.

از طرف دیگر، حرکات بیش‌ازحد (به‌خصوص هنگامی‌که بازوها از بالای شانه‌ها بلند شده‌اند) می‌تواند شمارا دچار تلاطم، باورپذیری و قدرت کمتری نشان دهد.

• حرکات منطقی:

دست‌هایی که در ارتفاع کمر قرارگرفته‌اند و حرکات در این صفحه افقی به شما کمک می‌کند

تا با مخاطب احساس مرکزیت و همسویی کنید.

بازوها از ناحیه کمر و خم‌شده تا زاویه 45 درجه (همراه با ایستادن به‌اندازه عرض شانه‌ها)

نیز به شما در حفظ زمین، انرژی و تمرکز کمک می‌کند.

   

زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار ؛ تأثیرگذارترین رسانه ارتباطی شما هنوز ارتباط چهره به چهره است

4- تأثیرگذارترین رسانه ارتباطی شما هنوز ارتباط چهره به چهره است

در این دوره پرسرعت و گسترش فناوری از طریق ایمیل، متن، کنفرانس تلفنی و گفتگوی ویدیویی، یک حقیقت جهانی باقی‌مانده است:

ارتباط چهره به چهره، مطلوب‌ترین، تولیدکننده‌ترین و قدرتمندترین رسانه ارتباطی است.

در حقیقت، هرچه رهبران کسب‌وکار بیشتر به‌صورت الکترونیکی ارتباط برقرار کنند، نیاز فوری به تعاملات شخصی بیشتر می‌شود.

ازاین‌رو:

در جلسات رودررو، مغز ما مجموعه‌ای مستمر از نشانه‌های غیرکلامی را پردازش می‌کند

که ما از آن‌ها به‌عنوان پایه‌ای برای ایجاد اعتماد و صمیمیت حرفه‌ای استفاده می‌کنیم.

تعامل رودررو غنی از اطلاعات است.

وقتی مردم صحبت می‌کنند، فقط تا حدی کلماتی را که استفاده می‌کنند، تفسیر می‌کنیم.

ما بیشتر پیام (و همه تفاوت‌های احساسی موجود در پشت کلمات) را

از میزان صدا، سرعت، حالات چهره و سایر سیگنال‌های غیرکلامی می‌گیریم

و ما به بازخورد فوری، پاسخ‌های لحظه‌ای دیگران متکی هستیم تا به ما کمک کنند تا میزان پذیرش ایده‌های خود را بسنجیم.

ارتباط غیرکلامی بین افراد به‌قدری قوی است که وقتی با شخصی رابطه واقعی داریم،

ناخودآگاه زبان بدن، حرکات و حتی ریتم‌های تنفسی خود را با آن‌ها مقایسه می‌کنیم.

جالب‌تر اینکه، در جلسات رودررو، "نورون‌های آینه‌ای" مغز نه‌تنها رفتار بلکه احساسات را تقلید می‌کند.

وقتی این نشانه‌های بین فردی از ما سلب می‌شود و مجبور می‌شویم تنها به کلمه چاپی یا گفتاری اعتماد کنیم،

مغز دست‌وپنجه نرم می‌کند و ارتباطات واقعی از بین می‌رود.

ممکن است فناوری یک تسهیل‌کننده عالی برای اطلاعات واقعی باشد،

اما ملاقات حضوری کلید روابط مثبت کارمندان و مشتری است.

  اگر نمی‌توانید زبان بدن را بخوانید، نیمی از مکالمه را از دست می‌دهید

5- اگر نمی‌توانید زبان بدن را بخوانید، نیمی از مکالمه را از دست می‌دهید

بیشتر مدیران تجاری نه‌تنها نحوه ارسال سیگنال‌های صحیح، بلکه نحوه خواندن آن‌ها را نیز می‌آموزند.

پیتر دراکر، مشاور مشهور مدیریت، این را به‌روشنی درک کرد.

وی یک‌بار گفت: "مهم‌ترین چیز در ارتباطات، شنیدن آنچه گفته نمی‌شود."

ارتباط از طریق دو کانال، کلامی و غیرکلامی انجام می‌شود که منجر به دو مکالمه متفاوت می‌شود که هم‌زمان انجام می‌شوند.

 

گرچه ارتباط کلامی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این تنها پیام ارسالی نیست

بدون توانایی خواندن زبان بدن، عناصر حیاتی مکالمات را که می‌توانند تأثیر مثبت یا منفی بر کسب‌وکار داشته باشند، از دست می‌دهیم.

وقتی افراد زبان بدنشان با صحبت‌هایشان در تضاد است،

رهبران باید بتوانند آنچه را که اتفاق می‌افتد تشخیص دهند و سریع پاسخ دهند.

به همین دلیل رفتارهای تعاملی و رفتارهای غیرتعاملی دو سیگنال بسیار مهم برای مشاهده زبان بدن دیگران است.

رفتارهای تعاملی نشان‌دهنده علاقه، پذیرش یا توافق است

درحالی‌که رفتارهای غیرتعاملی نشانه خستگی، عصبانیت یا دفاع است.

این مورد دلیل دیگر اهمیت زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار را نشان می دهد.

   

ارتباطات تعاملی و ارتباطات غیرتعاملی

ارتباطات تعاملی و ارتباطات غیرتعاملی 

سیگنال‌های تعاملی شامل سر تکان دادن یا کج شدن سر (نشانه جهانی "گوش دادن به کسی") و حالت‌های بدن باز است.

وقتی افراد تعامل می‌کنند، مستقیماً با شما روبرو می‌شوند و "تمام بدن" را به شما نشان می‌دهند.

لحظه‌ای که احساس ناراحتی می‌کنند، ممکن است بالاتنه خود را با زاویه دور کنند

و اگر آن‌ها در طول جلسه با دست‌وپاهای صلیب نشستند،بعید به نظر می‌رسد که از شما خرید کنند.

زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار و فروش بسیار تاثیرگذار است.

همچنین، میزان تماس چشمی خود را کنترل کنید.

به‌طورکلی، افراد تمایل دارند طولانی‌تر و با فرکانس بیشتری به افراد یا اشیایی که دوست دارند نگاه کنند.

بیشتر ما حدود سه ثانیه با تماس چشمی احساس راحتی می‌کنیم،

اما وقتی کسی را دوست داریم یا با او توافق می‌کنیم، به‌طور خودکار مدت‌زمانی را که به چشم او نگاه می‌کنیم افزایش می‌دهیم.

رفتارهای غیرتعاملی باعث ایجاد عکس این مسئله می‌شود.

میزان تماسی چشمی کاهش می‌یابد، زیرا ما تمایل داریم که از چیزهایی که باعث ناراحتی یا خستگی ما می‌شوند دور شویم.

" 7 ویژگی منحصربه‌فرد رهبری بهترین رهبران تاریخ " مطلب جالبی هست. حتما مطالعه کنید.   نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری 

حال با تأثیر زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار آشنا شدید.

مهارت در زبان بدن بخشی از برند شخصی مدیرعامل شرکت می‌شود.

رهبران بزرگ بنشینند، بایستند، راه بروند و با روش‌هایی حرکت کنند که از اعتمادبه‌نفس، شایستگی و مقام برخوردار باشد.

آن‌ها همچنین سیگنال‌های غیرکلامی از گرما و همدلی را ارسال می‌کنند.

به‌ویژه هنگامی‌که آن‌ها محیط مشترکی را برای همکاری و مدیریت تغییرات پرورش می‌دهند.

 

تأثیر زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار شگفت‌انگیز است

مهارت‌های خوب زبان بدن می‌تواند به شما کمک کند تا به‌صورت زنده سخنرانی کنید، با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، ایده‌هایی بااعتبار بیشتر ارائه دهید و کاریزمای برند شخصی خود را به‌طور واقعی طراحی کنید.

این مجموعه، مهارت‌های قدرتمندی است که هر رهبر می‌تواند آن‌ها را توسعه دهد. تاثیر زبان بدن بر نتایج کسب‌وکار را دست کم نگیرید.

 

دیدگاه کاربران (0)