3 عنصر اعتمادسازی رهبران در سازمان‌ها

3 عنصر اعتمادسازی رهبران در سازمان‌ها

به‌عنوان یک رهبر، می‌خواهید افراد سازمان شما با دلیل موجه به شما اعتماد کنند. در مربیگری با رهبران، ما اغلب می‌بینیم که شاخص اصلی اعتمادسازی رهبران این است که دیگران آن‌ها را مثبت یا منفی ارزیابی می‌کنند.

اما اعتمادسازی در خیلی مواقع، بخصوص بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته، کار ساده‌ای نیست.

خوشبختانه، با بررسی 360 ارزیابی از 87000 رهبر توانستیم سه عنصر کلیدی که اغلب پایه و اساس اعتمادسازی رهبران هستند را شناسایی کنیم.

ما به دنبال همبستگی بین رتبه اعتماد و سایر موارد در ارزیابی بودیم و بعد از انتخاب 15 مورد از بالاترین همبستگی، یک فاکتور آنالیز ایجاد کردیم که این سه عنصر کلیدی را نشان داد.

آنالیزهای بیشتر نشان داد که تفاوت در میزان اعتماد را می‌توان توسط این سه عنصر توضیح داد.

 

سه عنصر اعتمادسازی رهبران

با درک رفتارهای زیربنایی اعتماد، رهبران بهتر می‌توانند سطح اعتمادی را که دیگران نسبت به آن‌ها دارند را بالا ببرند. این سه عنصر در ادامه آمده‌اند.

  روابط مثبت

1- روابط مثبت:

اعتماد در این بخش بر اساس میزان توانمندی رهبر در ایجاد روابط مثبت با افراد و دیگر گروه‌ها تعریف می‌شود.

یک رهبر برای اعتمادسازی باید:

• به‌صورت مستمر در جریان مسائل و دغدغه‌های دیگران باشد.

• تعادل را بین خروجی افراد و نگرانی‌های آن‌ها رعایت کند.

• بین افراد تعامل و همکاری ایجاد کند.

• اختلافات دیگران را حل‌وفصل کند.

• بازخورد صادقانه در مسیر بهبود ارائه دهد.

2- قضاوت و تخصص خوب:

فاکتور مهم دیگر برای اینکه دیگران به یک رهبر اعتماد پیدا کنند، این است که او فردی آگاه و باهوش باشد.

رهبران باید جنبه‌های فنی کار را درک کنند همچنین دارای تجربه عمیق باشند. این یعنی:

• در زمان تصمیم‌گیری، قضاوت خوبی داشته باشند.

• دیگران به عقاید و ایده‌هایشان اعتماد دارند.

• دیگران نظرات آن‌ها را دنبال می‌کنند.

• دانش و تخصص آن‌ها سهم مهمی در دستیابی به نتایج دارد.

• می‌تواند مشکلات را پیش‌بینی کرده و سریع پاسخ دهد.

  بیشتر بخوانید: روشهای اعتماد سازی در کسب وکار  

3- ثبات:

آخرین عنصر اعتمادسازی این است که رهبران حرف و عملشان یکی باشد و آنچه را که می‌گویند و وعده می‌کنند عملی سازند.

افراد در موارد زیر به رهبرشان بیشترین رتبه را ازنظر اعتماد و اطمینان می‌دهند:

• خود یک الگو و یک نمونه برای دیگران باشد.

• حرف و عمل او یکسان باشد.

• به تعهدات احترام بگذارد و وعده‌های خود را عملی کند.

• به تعهدات عمل کند.

• مایل باشد جلوتر و فراتر از وظایف معمول پیش رود.

ما خواستیم بفهمیم که این سه عنصر چگونه با یکدیگر تعامل دارند که باعث می‌شود افراد به رهبرشان اعتماد پیدا کنند. ب

ه این منظور برای هر عنصر سه شاخص ایجاد کردیم و ازآنجاکه مجموعه داده بزرگی در اختیار داشتیم، نحوه تأثیر عملکرد هر یک از ابعاد بر نمره اعتماد کلی را آزمایش کردیم.

در مطالعه ما متوجه شدیم که اگر یک رهبر در هر سه عامل 60 درصد یا بالاتر امتیاز کسب کند، نمره اعتماد کلی به آن‌ها 80 درصد خواهد بود.

ما امتیازهای بالا (بالای 60%) و امتیازهای پایین (پایین 49%) را مقایسه کردیم تا تأثیر آن‌ها را بر روی این سه عنصر که باعث اعتمادسازی می‌شوند را بررسی کنیم.

توجه داشته باشید که سطح آن‌ها خیلی بالا و یا خیلی پایین نیست. به‌طورمعمول، حدود ده درصد بالاتر یا پایین‌تر از حد معمول هستند.

این مورد مهم است زیرا بالاتر بودن از حد متوسط این مهارت‌ها می‌تواند تأثیر مثبت زیادی داشته باشد و برعکس. فقط زیر متوسط بودن می‌تواند اعتماد را از بین ببرد.

ما همچنین دریافتیم که سطح اعتماد با نحوه تأثیرگذاری رهبری بر رهبران نیز در ارتباط است.

این مورد تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی گزارش‌های مستقیم دارد و رتبه‌بندی کلی را بالا می‌برد.

  آیا به هر سه عنصر اعتمادسازی نیاز دارید؟

آیا به هر سه عنصر اعتمادسازی رهبران نیاز دارید؟

ما همچنین کنجکاو بودیم که بدانیم آیا رهبران برای ایجاد اعتماد بالا نیاز به مهارت در هر سه عنصر دارند و آیا هر یک از عناصر بیشترین تأثیر را بر رتبه اعتماد دارد؟

برای سنجش این امر، ما آزمایشی را ایجاد کردیم که در آن رهبران را در سطوح بالا و پایین در هر یک از سه ستون جدا کرده و سپس سطح اعتماد را اندازه‌گیری کردیم.

به‌طور مستقیم ما انتظار داشتیم که عنصر ثبات، مهم‌ترین عنصر شناخته شود. و اینکه اگر آنچه میگوییم و آنچه عمل می‌کنیم یکسان نباشد، بیشترین ضربه را به اعتمادسازی می‌زند.

حال‌آنکه تجزیه‌وتحلیل‌های ما نشان می‌دهد که عدم ثبات، تأثیر منفی دارد (باعث کاهش 17 امتیازی اعتماد می‌شود) ولی عنصر "رابطه مثبت" است که تأثیر قابل‌توجهی دارد.

زمانی که عنصر رابطه در حد پایینی باشد و دو عنصر قضاوت و ثبات هر دو بالا باشند، اعتماد 33 امتیاز کاهش پیدا می‌کند.

که به این دلیل است که اکثر رهبران معمولاً بی‌ثبات به نظر می‌رسند.

همه ما قصد داریم کارهایی را انجام دهیم که انجام نمی‌شود، اما وقتی رابطه‌ای آسیب ببیند یا اگر در ابتدا شکل نگرفته باشد، اعتماد برای مردم دشوار است.

به نظر می‌رسد روابط از قضاوت و ثبات مهم‌تر است.

ما اغلب به مردم می‌گوییم که برای اینکه یک رهبر عالی باشند نیازی به کامل بودن ندارند اما وقتی صحبت از اعتماد می‌شود، هر سه این عناصر باید بالاتر از حد متوسط باشند.

به یاد داشته باشید که در آنالیز و تجزیه‌وتحلیل، ما حد موردنظر را بسیار کم در نظر گرفتیم: در 60 درصد، این یک سطح عملکرد بسیار عالی نیست، کمی بالاتر از حد متوسط است.

ما به‌طور مرتب در تحقیقات خود دریافتیم که اگر یک رهبر تمایلش برای یک مهارت خاص باشد، احتمال اینکه آن را بهتر انجام دهد بالا است.

فکر کنید در کدام‌یک از این عناصر، شما عملکرد بهتری دارید، و در کدام مورد، کمترین تمایل را دارید.

ازآنجاکه شما باید در هر یک از عناصر بالاتر از حد متوسط باشید، احتمالاً ارزش وقت شمارا دارد که روی بهبود عناصری که تمایل کمتری دارید، تمرکز کنید.

منبع: سایت هاروارد بیزینس ریویو

 

دوره چگونه اعتمادزایی کنیم؟ اعتماد پایه پیروزی

دوره چگونه اعتمادزایی کنیم؟ اعتماد پایه پیروزی

برندا بیلی هیوز، مدرس ارشد در مدرسه بازرگانی Kelley در سطح ملی و متخصص آموزش مهارت‌های ارتباطی به مدیرعامل‌ها، کارشناسان کسب‌وکار و دانشجوهای کالج، طی سال‌ها تجربه دریافته که اعتماد و ارتباط کاملاً باهم مرتبط هستند.

در این دوره، او توضیحاتی دربارهٔ اعتماد می‌دهد و بعد به‌صورت جداگانه در مورد اهمیت آن برای خود و سازمان‌ها توضیح می‌دهد و سه حلقهٔ اعتماد را بررسی می‌کند.

اول از رفتارها و ارزش‌های نهادینه و بعد در مورد رفتارهایی که دیگران از آن‌ها برای قضاوت دربارهٔ اعتبار شما استفاده می‌کنند صحبت می‌کند. اگر در موقعیتی قرار دارید که اعتماد از بین رفته است، بخش چگونگی بازسازی اعتماد ازدست‌رفته را ببینید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده دوره همین حالا اینجا را کلیک کنید.

 
دیدگاه کاربران (0)