فعال نگهداشتن و حفظ تجارت کوچک در مواقع دشوار اقتصادی، چالشبرانگیز است و همهگیری ویروس کرونا تجارت صاحبان کسبوکار را متزلزل کرده است.
متأسفانه، هیچ کتاب راهنمای مشخصی وجود ندارد که بتوان آن را دنبال کرد تا کشتی در حال غرق را از طوفان خارج کرد.
هر کسبوکار کوچک متفاوت است و هرکدام خطرات و مزایای خاص خود را به همراه دارد.
این اختلافات باعث میشود که نتوان استراتژی شرکتی را کپی کرد. البته هنوز، برخی از استراتژیهای کلی وجود دارد که صاحبان مشاغل میتوانند از آنها کمک بگیرند.
فعال نگهداشتن یک تجارت کوچک در زمانهای دشوار ممکن است دشوار باشد، اما توجه بیشتر به جزئیات میتواند به بقای تجارت کمک کند.
ازآنجاکه هر کسبوکار کوچک متفاوت است و هرکدام خطرات و مزایای خاص خود را دارد، هیچ کتاب مشخصی برای بقا وجود ندارد.
برخی از نکات مفیدی که در مورد مشاغل کوچک به کار میرود شامل نگاه به تصویر کلی، موجودی کارکنان، اطمینان از دسترسی مشاغل به پول، خارج کردن چیزهای کوچک و پرهیز از به خطر انداختن کیفیت است.
1- به تصویر کلی نگاه کنید
مردم تمایل دارند که باقدرت و بدون تردید به بارزترین مشکلات فوری حمله کنند.
این قابلدرک است و ممکن است در برخی شرایط تجارت، خوبی داشته باشد.
بااینحال، توصیه میشود که چند قدم به عقب برگردید و به تصویر کلی نگاه کنید تا ببینید چه چیزی هنوز کار میکند و چه مواردی ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.
این فرصتی برای درک بهتر اندازه و دامنه مشکلات موجود و درک بیشتر مدل کسبوکار شرکت شما است، تعیین چگونگی بازی نقاط قوت و ضعف آن.
بهعنوانمثال، فرض کنید صاحب یک شرکت کوچک درمییابد که دو کارمند مرتباً در موجودی کالا اشتباه میکنند که باعث میشود برخی از منابع بیشازحد ذخیره یا کم شود.
اگرچه واکنش اولیه ممکن است اخراج آن کارمندان باشد، اما بررسی اینکه آیا مدیر استخدام و نظارت بر آنها بهدرستی آموزش داده است، عاقلانهتر است.
اگر مدیر مقصر باشد، ممکن است آن شخص اخراج شود، اما این بهترین روش نیست.
اگر رابطه مدیر با مشتریان موجود، سابقه تجارت مکرر و درآمد قابلتوجهی، داشته باشد، احتمالاً کسی است که میخواهید آن را حفظ کنید.
آموزش مجدد ممکن است گزینه بهتری نسبت به خاتمه کار او باشد.
از طریق تجزیهوتحلیل عمیق نقاط قوت و ضعف کارمندان، مالک به این موضوع از منظر بالا به پایین نگاه میکند،
ضمن اینکه از بروز تغییری که میتواند بر فروش آینده تأثیر منفی بگذارد،
جلوگیری میکند و احتمال بروز مجدد مشکلات را کاهش داده یا از بین میبرد.
این نوع لنزها را با تجزیهوتحلیل چگونگی انطباق محصول یا خدمات خود در بازار، نحوه تأثیر بحران اقتصادی بر مشتریان و تأمینکنندگان و سایر جنبههای اصلی کسبوکار خود اصلاح کنید.
شما باید بدانید که مدل کسبوکار شما چقدر متناسب با فضای فعلی است و پیشبینی کنید سناریوهای جایگزین مختلف آینده برای آنچه معنایی دارد.
2- کارکنان خود را ثبت کنید
حقوق و دستمزد غالباً یکی از بالاترین هزینههایی است که صاحب یک شرکت کوچک متحمل میشود.
بنابراین اطمینان از صرف هزینههای کلان منطقی است.
این ممکن است شامل بازبینی دقیق کارکنان باشد، چه هنگام بروز مشکلی و چه در طول دوره عادی تجارت،
برای اطمینان از حضور افراد مناسب در هیئتمدیره و انجاموظیفه خود بهطور مؤثر.
صاحبان مشاغل کوچک و شرکتها هنگام استخدام ارزانترین کارگران، تمایل به خرد و احمق بودن دارند.
بعضیاوقات ممکن است بهرهوری آن کارگران مشکوک باشد.
استخدام یک کارگر که 20٪ هزینه بیشتر از کارگر متوسط دارد اما 40٪ مؤثرتر کار میکند، خصوصاً در دورههای بحرانی منطقی است.
صاحبان مشاغل با جستجوی مداوم رزومه و مصاحبه با افراد جدید، میتوانند در صورت لزوم تغییراتی در کارمندان ایجاد کنند تا کارایی را افزایش دهند.
3- اطمینان از دسترسی به پول نقد
صاحبان مشاغل کوچک باید اقدامات لازم را برای اطمینان از دسترسی شرکت به پول نقد بهویژه در مواقع بحرانی انجام دهند.
مراجعه به شعب برای دریافت وام بانکی و درک آنچه برای دریافت وام موردنیاز است،
همانند افتتاح یک خط اعتباری برای تأمین مشکلات احتمالی جریان نقدینگی کوتاهمدت، اولین قدم خوب است.
برقراری ارتباط خوب با یک بانکدار همیشه برای یک شرکت کوچک مفید است.
بهعنوانمثال، صاحبان مشاغلی که چنین روابطی داشتند، در هنگام شیوع COVID-19 ، دسترسی راحتتری به وامهای PPP داشتند.
صاحبان مشاغل کوچک باید منابع بالقوه دیگری برای سرمایه داشته باشند.
این ممکن است شامل استفاده از پسانداز، انحلال سهام یا وام گرفتن از اعضای خانواده باشد.
صاحب مشاغل کوچک باید به سرمایه دسترسی داشته باشد یا روشی خلاقانه برای به دست آوردن وجوه برای گذراندن زمانهای ناب داشته باشد.
4- خارج کردن چیزهای کوچک را شروع کنید
گرچه توجه به تصویر کلان مهم است، صاحب شرکت کوچک نباید از چیزهای کوچکتر که میتوانند تأثیر سوء بر تجارت داشته باشند، غافل شود.
درخت بزرگی که مانع از دید عموم مردم نسبت به شرکت یا علائم تجاری شرکت میشود،
پارکینگ ناکافی، عدم دسترسی به جاده، ترافیک و تبلیغات بیاثر، نمونههایی از مشکلات کوچک است که میتواند تهدید بزرگی برای یک شرکت باشد.
در نظر گرفتن و تجزیهوتحلیل عوامل زیادی که مشتریان را به سمت در میکشاند، میتواند به شناسایی برخی از مشکلات کمک کند.
گذراندن خط به خط هزینههای فصلی نیز میتواند کمک کند.
مالکان مجبور نیستند هزینههای یکبارمصرف را در اینجا بررسی کنند، زیرا این اقلام بهاحتمالزیاد هزینههای ضروری بودهاند.
در عوض، آنها باید به دنبال چیزهای کوچکی باشند که به نظر بیضرر هستند، اما درواقع حسابها را تخلیه میکنند.
بهعنوانمثال، در صورت سفارش نادرست لوازم اداری، بهسرعت میتواند از کنترل خارج شود.
به همین ترتیب، اگر تأمینکننده شما قیمت محصولات را افزایش میدهد، باید به دنبال تهیهکننده ارزانتر بگردید.
5- کیفیت را قربانی نکنید
رعایت هزینهها در شرایط دشوار بسیار مهم است.
مالکان باید با تغییراتی که انجام میشود همچنان در حالت تهاجمی باقی بمانند و کارمندان را درگیر کنند.
بااینحال، باید توجه داشته باشید که هنگام ایجاد این تغییرات در محصول، کیفیت را فدا نکنید.
صاحبان مشاغل که به دنبال بهبود حاشیه سود هستند، باید نسبت به ایجاد تغییرات چشمگیر در اجزای اصلی محتاط باشند.
بهعنوانمثال، اگر یک پیتزافروشی از طلسم خشک عبور میکند مالک ممکن است با خرید مواد ارزانقیمت پنیر یا سس به دنبال گسترش حاشیه سود باشد.
توجه داشته باشید که اگر مشتریان از طعم پیتزا و کاهش فروش ناراضی باشند، این استراتژی میتواند نتیجه معکوس دهد.
نکته اصلی ایجاد هزینهها و سایر کاهشهایی است که کیفیت محصول نهایی را به خطر نمیاندازد.
شاید راهی برای کاهش قیمت جعبههای غذاخوری یا دستمالکاغذی وجود داشته باشد.