۵ مانع کار تیمی و راهکارهای مقابله با این موانع چیست؟
۱۳۹۹-۱۱-۲۹ 0

توجه بیش‌ازپیش سازمان‌های عصر کنونی بر رقابت و تلاش برای ماندگاری و کسب سهم بیشتر بازار، باعث شده است تا مطالعات پژوهشگران علم مدیریت در راستای افزایش اثربخشی و کارآمدی فعالیت‌ها، جلوگیری از کارهیی که مانع کار تیمی می شوند، سوق پیدا کند.

تمرکز و توجه به کارآمدی و اثربخشی تیم‌های کاری مستلزم تقویت اصول اساسی کار تیمی و شناخت موانع و آفات آن است.

زیرا که نحوه تعامل و نقش هر یک از اعضا به‌عنوان تقویت‌کننده یا مانع کار تیمی، عنصری سرنوشت‌ساز است.

بیشتر کارهایی که در مورد تیم‌ها و کار تیمی نوشته‌شده است، بر این فرضیه استوار است که برخی از تیم‌ها بیش از دیگر تیم‌ها کارایی دارند.

درحالی‌که می‌توان با سنجش بازده تولیدی تیم، اثربخشی تیم را ارزیابی کرد.

برای اینکه تیم‌ها بتوانند با موفقیت کار کنند، باید بر موانع زیادی غلبه کنند.

تیم‌های واقعاً موفق از نقاط قوت و چشم‌انداز منحصربه‌فرد افراد تیم استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، غالباً خود اختلافات داخلی مانع برقراری ارتباط و ارتباط مؤثر برای رسیدن به بیشترین مزیت می‌شود.

در این مقاله لیستی از موانعی آورده شده است که تیم‌ها باید برای موفقیت، بر این موانع غلبه کنند.

همچنین نکات مربوط به چگونگی عبور از این موانع آورده شده است.

 

مانع اول: نمی‌توان حرف دیگر اعضای تیم را قبول کرد زیرا آن‌ها آن را متفاوت می‌گویند

بررسی مواردی که مانع کار تیمی در سازمان می شوند

مانع اول: نمی‌توان حرف دیگر اعضای تیم را قبول کرد زیرا آن‌ها آن را متفاوت می‌گویند.

از اعضای تیم بخواهید به‌طور فعال گوش دادن را تمرین کنند، آنچه را شنیده‌اند تکرار کنند.

شخصی که ایده اصلی را ابلاغ می‌کند می‌تواند درک را اصلاح کند و اعضا و ناظران می‌توانند ببینند که اختلافات از کجا ناشی می‌شود و عمیقاً می‌فهمند که چگونه می‌توان ارتباط مؤثرتری برقرار کرد.

مانع دوم: رویکردهای افراد متفاوت است و تا افراد تیم این موضوع را درک نکنند، نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند.

از اعضای تیم بخواهید تا یک مشکل ساده را حل کنند و مراحلی را که برای حل مشکل برمی‌دارند ثبت کنند.

سپس از هر یک از اعضا بخواهید که روش و دلیل استفاده از روش خاص توسط هر یک از اعضای تیم را بررسی کنند.

تیم باید ببیند که روش‌های مختلفی برای کار کردن و ارزیابی رویکردهای مختلف وجود دارد.

 

مانع سوم: روند تصمیم‌گیری اعضای تیم متفاوت است، بنابراین آن‌ها نمی‌توانند با همفکری تصمیم بگیرند.

مانع سوم: روند تصمیم‌گیری اعضای تیم متفاوت است

بنابراین آن‌ها نمی‌توانند با همفکری تصمیم بگیرند. تصمیمات همیشه نباید با اجماع اتخاذ شون.

اما مواقعی پیش می‌آید که همه اعضای تیم باید به خاطر سهمشان در خرید در تصمیم‌گیری شرکت کنند.

بنابراین، اگر تیم در تصمیم‌گیری با مشکلی روبرو است، به دنبال چرایی این مسئله باشید.

تیم را به چالش بکشید تا دلیل مشکلات را متوجه شوید و برای بهبود پیشنهادها، طوفان مغزی داشته باشید.

مانع چهارم: کار اعضای تیم کاملاً به هم وابسته هستند

ممکن است هر یک از اعضا متوجه نباشند سایر اعضای تیم چه نقش‌هایی دارند.

آن‌ها فقط می‌دانند که برای انجام نقش خود به چیزی نیاز دارند.

اگر زمان و مهارت اجازه می‌دهد، به گروه اجازه دهید تا به مدت یک روز یا یک ساعت، تعویض نقش کنند.

ما اغلب فکر می‌کنیم که می‌دانیم شخص دیگری چه‌کاری انجام می‌دهد، تا اینکه درواقع خودمان مجبور به انجام آن شویم.

اگر زمان یا مهارت اجازه نمی‌دهد، از هر جلسه تیم وقت بگذارید تا افراد نگاهی کوتاه به نقش هر یک از اعضای تیم و نحوه مدیریت آن داشته باشند.

به‌طورکلی موانعی که تیم‌ها باید برطرف کنند عبارت‌اند از

مانع پنجم: هدف مشترک به‌طور واضح توسط همه اعضای تیم مشخص یا درک نشده است.

برخی از افراد از تعامل اجتماعی تیم لذت می‌برند.

بنابراین به‌طور طبیعی با کار تیمی به‌خوبی سازگار می‌شوند، اما دیگران ترجیح می‌دهند به‌صورت جداگانه همکاری کنند.

اگر مردم هدف مشترک را درک نکنند، کمتر تمایل دارند که برای رسیدن به هدف به‌عنوان یک تیم کار کنند.

اطمینان حاصل کنید که گروه از هدفی که در تلاش است به‌صورت تیمی به دست آورد و از مزایای کار تیمی با یکدیگر آگاه است.

به‌طورکلی موانعی که تیم‌ها باید برطرف کنند عبارت‌اند از:

• ارتباطات نامشخص و مبهم

• رویکردهای مختلف که منجر به عدم اعتماد فرد به دیگران می‌شود

• تیم در صورت لزوم، نمی‌تواند تصمیمات اجماعی اتخاذ کند

• اعضای تیم نقش دیگر اعضای تیم خود را درک نمی‌کند

• هدف مشترک تیم مشخص نیست یا اعضای تیم هدف مشترک را درک نکرده‌اند.

توانایی کار تیمی صرف‌نظر از پیشه و عنوان کاری شما، در رسیدن به موفقیت شغلی امری حیاتی است.

کار مؤثر با مشتری‌ها، همکاران، مدیران و دیگر اشخاص در محیط کار به شما در به سرانجام رساندن امور، در کنار ایجاد محیطی لذت‌بخش برای خودتان و دیگران کمک خواهد کرد.

سازمانی که بر کار تیمی تکیه دارد؛ معمولاً دارای محیط کاری سلامت، با عملکرد بالاست.

اثربخشی تیم‌های خود را ارزیابی کنید و ببینید آیا یک یا چند مورد از این موانع باعث می‌شود که تیم شما واقعاً تیمی با عملکرد بالا باشد.

برای تنظیم مرحله‌به‌مرحله گام بردارید، تغییرات زیاد فقط باعث ایجاد هرج‌ومرج در گروه خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۳.۸]
برچسب ها

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.8]