6 راه آسان برای توقف بیش‌ازحد فکر کردن به هر چیز کوچک

6 راه آسان برای توقف بیش‌ازحد فکر کردن به هر چیز کوچک

درحالی‌که همه ما عادت بیش‌ازحد فکر کردن به هر چیز کوچک و موقعیت‌ها را داریم، برخی افراد همیشه با رگبار دائمی افکار درگیر هستند.

متفکران دائمی، مکالماتی را که دیروز داشتند، دوباره تکرار می‌کنند، هر تصمیمی را که می‌گیرند حدس دوم می‌زنند و نتایج فاجعه‌باری را در تمام روز و هر روز تصور می‌کنند.

اندیشیدن بیش‌ازحد در مورد چیزی اغلب بیشتر از کلمات را شامل می‌شود - متفکران بیش‌ازحد تصاویر فاجعه‌آمیزی را نیز تداعی می‌کنند.

ذهن آنها شبیه فیلمی است که در آن تصور می‌کنند ماشینشان از جاده خارج می‌شود یا اتفاقات ناراحت‌کننده را بارها و بارها تکرار می‌کنند.

بیش‌ازحد فکر کردن ، شما را از انجام هر کاری بازمی‌دارد و روحیه شما را خراب می‌کند.

 

بیش‌ازحد فکر کردن و الگوهای فکری مخرب

افراط اندیشی اغلب شامل دو الگوی فکری مخرب است: نشخوار فکری و نگرانی بی‌وقفه.

نشخوار فکری مستلزم زندگی در گذشته است. افکار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• من نباید آن چیزها را در جلسه دیروز می‌گفتم. همه حق دارند فکر کنند که من یک احمق هستم. • من باید در آخرین کارم می‌ماندم. اگر می‌ماندم خوشحال‌تر از الان بودم. • والدینم به من یاد ندادند که چگونه اعتمادبه‌نفس داشته باشم. ناامنی‌های من همیشه مرا عقب نگه داشته است.

نگرانی مداوم شامل پیش‌بینی‌های منفی (اغلب فاجعه‌آمیز) در مورد آینده است. افکار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فردا وقتی آن سخنرانی را ارائه می‌کنم، خودم خجالت می‌کشم. من می‌دانم که همه چیزهایی را که قرار است بگویم فراموش خواهم کرد. • همه قبل از من ترفیع خواهند گرفت. • من می‌دانم که ما هرگز پول کافی برای بازنشستگی نخواهیم داشت. ما برای کار کردن خیلی بیمار خواهیم بود و پولمان تمام خواهد شد.

مانند همه عادات، تغییر الگوهای فکری مخرب شما می‌تواند یک چالش باشد. اما، با تمرین مداوم، می‌توانید مغز خود را طوری آموزش دهید که متفاوت فکر کند.

6 راه برای جلوگیری از بیش‌ازحد فکر کردن به همه چیز

  به زمانی که در اندیشه خود گیر کرده‌اید توجه کنید

1. به زمانی که در اندیشه خود گیر کرده‌اید توجه کنید

افراط اندیشی می‌تواند به عادتی تبدیل شود که حتی متوجه نشوید چه زمانی آن را انجام می‌دهید. شروع به توجه به طرز فکر خود کنید تا بتوانید از مشکل آگاه شوید.

وقتی بارها و بارها وقایع را در ذهن خود تکرار می‌کنید، یا نگران چیزهایی هستید که نمی‌توانید کنترل کنید، تصدیق کنید که این کار سازنده نیست.

تفکر تنها زمانی مفید است که منجر به اقدام مثبت شود.

 

2. تمرکز خود را بر حل مسئله حفظ کنید

ماندن روی مشکلاتتان مفید نیست، اما به دنبال راه‌حل باشید.

اگر این چیزی است که شما روی آن کنترل دارید، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید از مشکل جلوگیری کنید یا خود را برای شناسایی پنج راه‌حل بالقوه به چالش بکشید.

اگر چیزی است که کنترلی روی آن ندارید، مانند یک بلای طبیعی، به استراتژی‌هایی فکر کنید که می‌توانید برای مقابله با آن استفاده کنید.

روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید، مانند نگرش و تلاش خود تمرکز کنید.

 

3. افکار خود را به چالش بکشید

اسیر شدن با افکار منفی آسان است. بنابراین، قبل از اینکه به این نتیجه برسید که مریض شدن باعث اخراج شما می‌شود، یا فراموش کردن یک فرصت باعث بی‌خانمان شدن شما می‌شود، اذعان کنید که افکار شما ممکن است به‌شدت منفی باشد.

به یاد داشته باشید که احساسات شما در توانایی شما برای نگاه عینی به موقعیت‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

یک قدم به عقب برگرد و به شواهد نگاه کن. چه مدرکی دال بر صحت فکرتان دارید؟ چه مدرکی دارید مبنی بر اینکه فکرتان درست نیست؟

  زمانی را برای بازخورد گیری برنامه‌ریزی کنید

4. زمانی را برای بازخورد گیری برنامه‌ریزی کنید

غلبه بر مشکلاتتان برای مدت طولانی مفید نیست، اما تأمل کوتاه می‌تواند مفید باشد.

فکر کردن در مورد اینکه چگونه می‌توانید کارها را متفاوت انجام دهید یا تشخیص مشکلات احتمالی در برنامه خود می‌تواند به شما در عملکرد بهتر در آینده کمک کند.

20 دقیقه "زمان تفکر" را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در طول آن دوره، به خودتان اجازه دهید نگران باشید، تفکر کنید، یا درباره هر چیزی که می‌خواهید فکر کنید.

وقتی زمان شما تمام شد، به سراغ چیز دیگری بروید.

و هنگامی‌که خارج از زمان برنامه‌ریزی‌شده خود شروع به بیش‌ازحد فکر کردن به چیزها می‌کنید، به‌سادگی به خود یادآوری کنید که باید تا «زمان فکر کردن» خود صبر کنید تا به آن مسائل در ذهن خود بپردازید.

 

5. مهارت‌های ذهن آگاهی را بیاموزید

زمانی که در زمان حال زندگی می‌کنید غیرممکن است که دیروز را دوباره تکرار کنید یا نگران فردا باشید. ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا از اینجا و اکنون بیشتر آگاه شوید.

درست مانند هر مهارت دیگری، تمرکز حواس به تمرین نیاز دارد، اما با گذشت زمان، می‌تواند بیش‌ازحد فکر کردن را کاهش دهد.

کلاس‌ها، کتاب‌ها، برنامه‌ها، دوره‌ها و فیلم‌هایی برای کمک به شما در یادگیری مهارت‌های تمرکز حواس وجود دارد.

 

6. کانال فکری خود را تغییر دهید

اینکه به خود بگویید به چیزی فکر نکنید نتیجه معکوس خواهد داشت. هر چه بیشتر سعی کنید از ورود یک فکر به مغزتان جلوگیری کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که به ذهنتان خطور کند.

با تغییر فعالیت، کانال فکر خود را تغییر دهید. ورزش کنید، در مورد موضوعی کاملاً متفاوت وارد گفتگو شوید یا روی پروژه‌ای کار کنید که حواس شما را پرت می‌کند.

انجام کاری متفاوت به رگبار افکار منفی پایان می‌دهد.

  مغز خود را آموزش دهید

مغز خود را آموزش دهید

توجه به طرز فکرتان می‌تواند به شما کمک کند تا از عادات بد ذهنی خود بیشتر آگاه شوید. با تمرین می‌توانید مغز خود را طوری آموزش دهید که متفاوت فکر کند.

با گذشت زمان، ایجاد عادات سالم‌تر به شما کمک می‌کند تا عضله ذهنی موردنیاز خود را برای قوی‌تر شدن آماده کنید.

 

دیدگاه کاربران (0)