7 استراتژی برای تعریف وجه تمایز در کسب‌وکار

7 استراتژی برای تعریف وجه تمایز در کسب‌وکار

وجه تمایز در کسب‌وکار چرا باید برای شما مهم باشد؟ وجه تمایز به معنی پیشرو بودن در رقابت کنونی یا بالقوه تعریف می‌شود.

این کار معمولاً با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و دیدن شکافی که می‌توانید آن را پرکنید یا اقدام عملیاتی انجام دهید و پیشرفت کنید، انجام می‌شود.

شرکت‌ها هنگامی‌که ویژگی‌هایی را ایجاد می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد از رقبای خود بهتر عمل کنند، یک وجه تمایز ایجاد می‌کنند.

در این مقاله هفت روش وجود دارد که شرکت‌ها و افراد می‌توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند.

انواع وجه تمایز در کسب‌وکار

پروفسور مایکل پورتر در سال 1985، وجه تمایز در کسب‌وکار را نوشت که یک کتاب درسی مربوط به این موضوع است.

او این کتاب را برای کمک به شرکت‌ها نوشت تا با کمک آن بتوانند یک وجه تمایز در کسب‌وکار را ایجاد کنند.

فقط به دلیل اینکه شرکتی اکنون رهبر بازار و در رأس بازار است به این معنا نیست که برای همیشه این‌طور خواهد ماند.

یک شرکت باید اهداف، استراتژی‌ها و عملیات روشن برای ایجاد وجه تمایز در کسب‌وکار ایجاد کند.

همچنین فرهنگ و ارزش‌های کارکنان نیز باید هماهنگ با آن اهداف باشد. اینکه بتوان همه این کارها را انجام داد کار بسیار سختی است.

مایکل پورتر سه‌راه اصلی برای به دست آوردن مزیت پایدار معرفی کرد که این استراتژی‌ها را با تحقیق درباره صدها شرکت شناسایی کرد:

 

وجه تمایز در کسب‌وکار رهبری هزینهرهبری هزینه

به این معنا که شرکت‌ها قیمت معقول را با قیمت پایین‌تر ارائه می‌دهند.

این شرکت‌ها با افزایش بهره‌وری عملیاتی به‌طور مداوم کار می‌کنند و این معمولاً به معنی پرداخت هزینه کمتر به کارکنان است.

از طریق این دستمزد کم آن‌ها برخی هزینه‌های غیرمستقیم را مانند گزینه‌های سهام، مزایا و یا فرصت‌های تبلیغاتی را جبران می‌کنند.

برخی از این شرکت‌ها نیز از نیروی کار غیرمتخصص برای این امر استفاده می‌کنند.

همان‌طور که این کسب‌وکارها رشد می‌کنند می‌توانند از اقتصاد مقیاس بهره‌مند شوند.

شرکت‌های Costco و Walmart نمونه‌های خوبی از رهبری هزینه هستند.

اما گاهی اوقات حقوقی که به کارکنانشان می‌دهند کمتر از هزینه‌های زندگی آن‌ها است.

قوانین حداقل حقوق معوقه بیشتر مزایای آن‌ها را تهدید می‌کند.

تفکیک یا وجه تمایز در کسب‌وکار

به معنای این است که برخی شرکت‌ها مزایای بهتری از هر شرکت دیگری ارائه می‌دهند.

یک شرکت می‌تواند با ارائه یک محصول منحصربه‌فرد یا با کیفیت بالا تمایز ایجاد کند.

روش دیگر این است که آن را سریع‌تر عرضه کند و روش سوم این است که از طریقی به بازار راه یابد که بتواند مشتریان بهتری پیدا کند.

یک شرکت با استراتژی تمایز و تفکیک معمولاً دارای حاشیه سود بالاتری است.

شرکت‌ها معمولاً با نوآوری، کیفیت و خدمات متفاوت مشتری متمایز می‌شوند.

نوآوری به این معنا است که آن‌ها نیازهای مشابهی را با یک روش جدید ارائه می‌دهند.

مثال بسیار خوبی برای این استراتژی شرکت اپل است.

iPod یک روش نوآورانه از این شرکت بود که به کاربران این امکان را می‌داد تا هر نوع موسیقی که می‌خواند پخش کنند.

کیفیت به این معنا است که یک شرکت بهترین محصول یا خدمات را ارائه می‌دهد.

وجه تمایز در کسب‌وکار تمرکز

تمرکز

به این معنی است که رهبران یک شرکت بهتر از هر کس دیگری اهداف و نیاز بازار را می‌دانند.

آن‌ها از استراتژی‌های رهبری هزینه یا تمرکز استفاده می‌کنند به اهداف خود برسند.

کلید یک استراتژی تمرکز موفقیت‌آمیز این است که یک بازار هدف خاص را انتخاب کنند.

به‌عنوان‌مثال بانک‌های محلی از یک استراتژی تمرکز برای به دست آوردن وجه تمایز پایدار استفاده می‌کنند.

آن‌ها کسب‌وکارهای کوچک محلی یا افراد با ارزش خالص را هدف قرار می‌دهند.

این بانک‌ها از یک فرم متمایز استراتژی تمرکز استفاده می‌کنند.

۱- استراتژی رهبری هزینه

شرکت‌ها می‌توانند با ارائه قیمت‌های جذاب خود را در رأس رقبایشان قرار دهند.

وال مارت و آمازون دو شرکت هستند که با استفاده از این استراتژی از دیگران پیشی گرفتند.

بااینکه این استراتژی برای شرکت‌ها تأثیرگذار است، قیمت پایین به‌ندرت روشی مطلوب برای همه افراد است.

2- استراتژی تنوع

بدون شک برندسازی یکی از وسیع‌ترین روش‌ها برای تشخیص یک شرکت از دیگری است.

با استفاده از این متد یک برند مانند نایک یا رولکس به طور اتوماتیک وضعیتی متفاوت از سایر برندهای کفش و ساعت را می‌پذیرند.

مدیرانی که می‌خواهند از این روش استفاده کنند باید تلاش کنند تا یک نیروی اصلی یا بااستعداد پیدا کنند تا آن‌ها را از سایر برندها جدا کند.

سپس ارزش این مهارت و توانایی منحصربه‌فرد را از طریق افزایش آگاهی به شرکت منتقل کند.

3- استراتژی نوآورانه در وجه تمایز در کسب‌وکار

شرکت‌ها ممکن است با انجام کارهای از طریق راه‌های جدید و متفاوت از رقبای خود پیشی بگیرند.

به‌عنوان‌مثال Insightec راهی برای از بین بردن تومورهای مغزی و سرطان‌های دیگر بدون برش به بدن ایجاد کرده است.

بدیهی است که با کاهش درد، ریسک و زمان بازیابی آن‌ها نسبت به جراحی‌های سنتی برتری به دست آوردند.

اگر ایده شما بتواند به‌طور پیوسته روش‌های نوآورانه‌ای را به مردم ارائه دهد رقابت با شما سخت خواهد شد.

  استراتژی اثربخشی عملیاتی

۴- استراتژی اثربخشی عملیاتی

بعضی از شرکت‌ها فقط کارهایی را می‌توانند از بقیه بهتر انجام دهند انتخاب می‌کنند.

شرکت FedEx با استراتژی نوآورانه شروع کرد اما با ادامه دادن این روند همچنان رهبری خود را ادامه داد حتی پس از ایجاد چندین شرکت حمل‌ونقل دیگر.

این روند بسیار خوبی است و برای افراد ممکن است به معنای ایجاد سیستم‌های عملیاتی با روش‌های جدید برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها باشد.

هنگامی‌که شما کارهایی را انجام می‌دهید که بسیار عالی است، وجه تمایز بیشتری نسبت به کسانی که این کار را در درازمدت انجام می‌دهند پیدا می‌کنید.

۵- استراتژی وجه تمایز در کسب‌وکار مبتنی بر فناوری

از زمانی که هنری فورد با خط مونتاژ انقلابی را در صنعت خودرو ایجاد کرد شرکت‌ها با استفاده از فناوری جدید یا تکنولوژی جدید به دنبال یک وجه تمایز بودند.

کامپیوترها و برنامه‌های کاربردی می‌توانند به شرکت‌ها در ایجاد این وجه تمایز در کسب‌وکار کمک کنند.

کارکنان شرکت‌هایی که تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند آموزش می‌بینند تا به این تکنولوژی‌ها مسلط شوند.

6-انطباق وجه تمایز در کسب‌وکار

همان‌طور که بازارها اقتصادها و عوامل دیگر محیط به‌طور غیرقابل‌پیش‌بینی تغییر می‌کند شرکت‌هایی که می‌توانند خود را با این تغییرات انطباق دهند مزایای متمایزی از سایر رقبا خواهند داشت.

به‌طورمعمول این شرکت‌ها کوچک‌تر یا مرسوم هستند، بااین‌حال حتی اپل که در حال حاضر شرکت موفقی است همگام با این تغییرات خود را انطباق می‌دهد.

مدیران می‌توانند با سازگاری و پذیرفتن این تغییرات به قدرت اصلی خود برسند. آن‌ها همچنین می‌توانند مهارت‌های جدید بیشتری به نیروها و کارکنان خود بیاموزند.

 

مزیت اطلاعات

7- مزیت اطلاعات

تقریباً تمام استراتژی‌های دیگر از اطلاعات عالی استفاده می‌کنند.

وجه تمایز همچنین می‌تواند با کسب مهارت‌های موردنیاز برای برتری بر رقبا نیز تعریف شود.

اکثر شرکت‌هایی که این مزیت را دارند دانش و اطلاعات خوبی دارند.

شرکت‌های موفق به دنبال آخرین فناوری‌ها، استراتژی‌ها و داده‌ها می‌باشند.

 

دوره استراتژی و برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در رقابت

دوره استراتژی و برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در رقابت

استراتژی یعنی راه برنده شدن. وقتی می‌خواهید موفق شوید، وقتی می‌خواهید برنده باشید، باید راهی را در نظر بگیرید. راه‌های رسیدن به هدف می‌تواند به تعداد زیادی باشد ولی کدام راه مناسب ما است؟ کدام راه برای کسب‌وکار ما بهتر است؟ انتخاب یک‌راه از میان راه‌های مختلف برای رسیدن به هدف را استراتژی گویند.

در دوره استراتژی و برنامه‌ریزی اصولی برای موفقیت در رقابت، محمدمهدی ربانی مدرس دوره درباره استراتژی یا راهبرد صحبت می‌کند. در این دوره یاد می‌گیرید وجه تمایز چیست؟ چگونه داشتن استراتژی به ما مزیت یا برتری رقابتی می‌دهد؟

چه‌کار انجام دهیم که مردم ما را از میان رقبای زیاد انتخاب کنند؟ مراحل برنامه‌ریزی راهبردی چیست؟ چگونه برای زندگی خود یک دورنمای خوب داشته باشید؟ تفکر استراتژیک چگونه است؟ چگونه ذهنی داشته باشیم که موقعیت‌ها را به‌درستی تحلیل کند؟ چگونه ذهن فعالی داشته باشیم که به‌صورت سیستماتیک فکر کند؟

در کل، این دوره برنامه‌ریزی برای موفقیت است. این دوره کمک می‌کند در دنیایی پر از رقابت امروز، در دنیایی که تکنولوژی مرتب تغییر می‌کند، بقا داشته باشید.

 

دیدگاه کاربران (0)