در کسبوکارهای امروزی و بخصوص سازمانهای نظامیافته، توسعه و رشد مهارتهای فردی کارکنان و برنامهریزی شغلی امری ضروری است.
کارکنان با شناخت خود درباره علایق، مهارتها و ارزشها، مرتب در فرایند اصلاح مسیر شغلی خود قرار میگیرند.
این فرایند که به برنامهریزی شغلی مرتبط است، صرفاً منوط به یک سن یا دوره خاص از زندگی شغلی فرد نیست.
بلکه همزمان با بازبینی علایق، ارزشها و مهارتها،
روند اصلاحی خود را در پیشگرفته و منجر به رضایت شغلی میگردد و نیز به بهبود فرایندهای مشارکتی در سازمان نیز منجر میشود.
زمانی که قصد اصلاح مسیر شغلیتان را به هر دلیل دارید، علاقههای اصلی کاری،
یعنی فعالیتهایی که از انجام آنها بیشترین لذت را میبرید، مهمترین عامل در شناخت فردی تلقی میشود.
میتوانید با تفکر، تعداد زیادی از علاقههای احتمالی خود را شناسایی کنید، سپس بررسی کنید کدامیک را دارا هستید.
تقریباً ۸ علاقه اصلی هستند که در تمام عمر ثابتاند و ازاینرو میتوان آنها را مبنای برنامهریزی شغلی خود قرارداد.
این علاقهها در سه گروه زیر طبقهبندی میشوند.
گروه اول، کار تخصصی که شامل این موارد هستند:
۱-کار با فناوری: علاقه به مصرف وقت برای یادگیری نحوه کار چیزی، کنجکاوی درباره راههای استفاده از فناوری برای حل مسائل کسبوکار، رابطه خوب با ریاضیات، برنامهنویسی رایانهای، و الگوهای فیزیکی از واقعیت.
۲-تجزیهوتحلیل کمی: علاقه به حل مسائل بر پایه تحلیلهای ریاضی که بیش از همه شامل تحلیلهای مالی میشود.
۳-نظریهپردازی و تفکر مفهومی: اتخاذ رویکردهای مفهومی در حل مسئله، داشتن علاقه و توانایی در ارائه ایدههای نظری، تجسم، نظریهپردازی، طراحی، سناریونویسی و پیشبینی.
۴-تولید خلاقانه: ورود به فعالیتهای بسیار خلاقانه، به شکلی که چیز بدیعی ارائه شود، که آن چیز میتواند محصولی خلاقانه یا روشی جدید در انجام کاری باشد.
بیشتر بخوانید: هدف مدیریت منابع انسانی چیست
گروه دوم، کار با مردم که شامل این موارد هستند:
۵-مشاوره و راهنمایی: کمک به رشد دیگران و نیز توسعه روابط بهعنوان بخش جداییناپذیر از فعالیت کسبوکار.
۶-مدیریت بر افراد و روابط: سروکار داشتن با افراد و موضوعات بین فردی بهطور روزمره.
حتما بدانید: مستر مایند چیست
گروه سوم، کنترل و اثرگذاری که شامل این موارد هستند:
۷-کنترل سازمانی: داشتن اختیار تصمیمگیری نهایی در شرکت، بخش یا پروژه، یعنی اختیار تعیین استراتژی و اطمینان از انجام آن.
۸-نفوذ از طریق گفتار و ایدهها: متقاعد ساختن دیگران از طریق استفاده ماهرانه از زبان نوشتاری و گفتاری (چه مخاطب شما یک نفر باشد، یک جمع کوچک یا گروهی بزرگ باشند).
بیشتر افراد بین یک تا سه علاقه اصلی دارند که ممکن است یکی از دیگری قویتر باشد.
برای مثال، ممکن است شما به حل مسائل کمی علاقه داشته باشید و از اینکه به دیگران کمک کنید به همان اندازه خوشنود شوید.
علایق اصلی شما میتوانند در زمانهای مختلف به شکلهای مختلف بروز پیدا کنند.
برای مثال، چنانچه تولید خلاقانه و کار با فناوری جزء علایق شما هستند،
احتمالاً در کودکی عاشق داستاننویسی بودهاید و در دوران نوجوانی هم از طراحی وسایل مکانیکی لذت میبردهاید.
هنگامیکه بزرگتر شدهاید نیز به دنبال حرفهای در مهندسی طراحی یا تولید فیلم رفتهاید.
میتوانید از راه شناخت فعالیتهایی که نشانه هر علاقه هستند و سپس تعیین اینکه کدام فعالیتها را بیشتر دوست دارید، علایق اصلی کاری خود را بشناسید.
پیشنهاد عالی: ۳ تغییر در مهارت رهبری کسبوکارها
برای تعیین علایق اصلی خود، میتوانید این تمرینات را نیز امتحان کنید
• زمانی را به یاد آورید که چنان غرق در انجام فعالیتی بودید که متوجه گذر زمان نشدید. کدام فعالیت کاری یا غیر کاری شما بوده است (روان شناسان به این تجربه جریان میگویند). سپس سعی کنید بفهمید چه چیز باعث شد به درون جریان کشیده شوید و این چه ارتباطی میتواند با فعالیتهای شما در محل کار داشته باشد.
• ببینید آیا نسبت به هیچیک از همکارانتان غبطه میخورید یا خیر. یعنی آیا آنها مشاغلی دارند که شما دوست دارید داشته باشید؟ از خود بپرسید این افراد چه فعالیتهایی انجام میدهند که دوست داشتید انجام دهید. سپس، مشاغل پیشین خود را به یاد آورید و از خود بپرسید چه فعالیتهایی بیشتر شمارا به خود جذب میکردند.
• زمانی را به خاطر آورید که مشغول کار بر روی پروژهای بودهاید. کدامیک از مراحل پروژه را بیشتر دوست داشتید؟ مرحله برنامهریزی؟ اجرا؟ یا نظارت؟
پاسخ تمام این سؤالات در مورد علایق اصلی کاری شما حاکی از چیست؟
درنهایت، استفاده از ابزارهای رسمی ارزیابی یا تمرینات و فعالیتهایی که لازمه آن تفکر در مورد خودتان است را مدنظر قرار دهید، زیرا میتوانند در کسب بینش لازم به شما کمک کنند.
نویسنده: جناب آقای مهدی مهرآوران از دانش پذیران دوره بیزینس کوچینگ
نظر بدهید