9 مورد از مهمترین اشتباهات رایج مدیران در کوچینگ کارکنان

9 مورد از مهمترین اشتباهات رایج مدیران در کوچینگ کارکنان

پیشرفت و شکوفایی کارمندان برای رشد کسب و کار بسیار اهمیت دارد.همینطور شناسایی تفاوت ها ی فردی و شخصیتی کارمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با بررسی اشتباهات مدیرات در کوچینگ کارکنان یا کارمندان می توان به ارتقا عملکرد آنها کمک زیادی کرد.

امروزه کوچینگ کارمندان از اولین و اساسی‌ترین قدم‌ها برای پیشرفت کسب‌وکار است و مدیران باید برنامه‌های کوچینگ برای توسعه مهارت‌های کارمندان تنظیم و طراحی کنند.

ولیکن در این مسیر باید اصولی را رعایت کنند که در اینجا به 9 اشتباه رایج مدیران برای کوچینگ کارکنان می‌پردازیم:

1-پرسش‌های خود را از قبل آماده نکنید

ازآنجایی‌که در کو اکتیو کوچینگ لحظه اهمیت بسیار زیادی دارد و باید جریان گفتگو روال طبیعی خود را طی کند و پرسش‌ها متناسب با روال گفتگو باشند و یک روش مؤثر برای انتخاب پرسش‌ها این است که پرسش بعدی را بر اساس پاسخ قبلی مخاطب تعیین کنید.

2-در جلسه کوچینگ سؤال بسته نپرسید:

همیشه پرسش‌های تشریحی که نیاز به جواب طولانی‌تری دارند در جلسه کوچینگ در اولویت هستند.

چون باعث می‌شوند کارمندتان مسیر گفتگو را مشخص کند و راه‌های زیادی برای جواب‌دادن سؤال برایش وجود دارد و دوم اینکه باعث تفکر بیشتر کارمند برای پاسخ‌دادن می‌شود.

سؤال‌های بسته سؤال‌هایی هستند که جوابشان بله و خیر است وقتی در جلسه کوچینگ متوجه شدید دارید سؤال بسته می‌پرسید فوری آن را با اضافه‌کردن کلماتی مثل چه و چگونه تغییر دهید.

همچنین به‌خاطر داشته باشید در جلسه نباید سؤالاتی مطرح کنید که در آنها راه‌حل وجود دارد.

3-پشت‌هم و پیوسته سؤال نپرسید:

وقتی از کارمندتان سؤال‌های پی‌درپی می‌پرسید به او احساس بازجویی می‌دهید در نتیجه نمی‌توانید جواب‌های عمیق و درستی دریافت کنید.

4-ذهن خود را درگیر جواب‌های عجیب و غیرمنتظره نکنید:

گاهی اوقات در جلسه کوچینگ پیش می‌آید که شما جوابی دریافت می‌کنید که برایتان عجیب و غیرمنتظره است در این مواقع نباید ذهن خود را درگیر کنید و مسیر جلسه را مدیریت کنید.

اشتباهات مدیران در کوچینگ کارمندان

5-به دنبال پرسش‌های خاص نباشد:

بهتر است سؤال‌هایی که شادابی و انرژی کارمندتان را می‌گیرد نپرسید و به دنبال راه‌حل برای مشکلات دنیا در جلسه با کارمندتان نباشد شما فقط باید کاری کنید که کارمندتان به فکر واداشته شود.

بهترین کار این است که از او بخواهید که موضوع را برایتان توضیح دهد و سپس سؤالات عمیق و درست بپرسید که بتواند فکر کند تا به نتیجه برسید.

6-در جلسه کوچینگ برداشت خود را وارد نکنید:

گاهی اوقات ممکن است با پرسیدن یک سؤال معنی حرف طرف مقابلتان را تغییر دهید. پرسش‌هایی که در آن برداشت شخصی شما وجود دارد باعث ازبین‌رفتن اعتماد بین شما و کارمندتان می‌شود.

برای جلوگیری از پرسیدن چنین سؤالاتی بهتر است بازخورد به کارمندتان بدهید و در بازخوردتان از کلماتی که خودش به کار برده است استفاده کنید. جلسه باید بر طبق صحبت‌های طرف مقابل پیش برود.

7-شخص را قضاوت نکنید:

اگر در جلسه کوچینگ سؤالاتی بپرسید که شخص احساس کند او را قضاوت کردید باعث می‌شود حالت تدافعی به خود بگیرد و به پرسش شما پاسخ ندهد یا حقیقت را به شما نگوید.

8-سؤال‌های هدایت‌کننده نپرسید:

سؤال‌های هدایت‌کننده در واقع سؤال‌هایی هستند که با هوشمندی شخص را به سمت جواب مشخصی هدایت می‌کنند جواب‌هایی که احتمالاً خواسته یا ناخواسته مورد سلیقه شخص سؤال‌کننده هستند.

وقتی که متوجه شدید در حال پرسیدن سؤال‌های هدایت‌کننده هستید با اضافه‌کردن گزینه‌های بیشتر سؤال را از حالت هدایت‌کننده خارج کنید طوری که کارمندتان متوجه تغییر سؤال نشود.

9- از کلمه چرا استفاده نکنید:

وقتی سؤالی از کارمندتان می‌پرسید با چرا شروع شود ناخودآگاه کارمند را مجبور به دفاع از کارش می‌کنید و در مورد آن توضیح می‌دهد و حالت تدافعی به خود می‌گیرد.

بهتر است به‌جای کلمه چرا در سؤال‌هایتان از کلمات چه و چگونه استفاده کنید.

با درنظرگرفتن موارد بالا می‌توانید یک جلسه کوچینگ خوب با کارمندتان برگزار کنید که نتایج فوق‌العاده‌ای در عملکرد کارکنان خواهید دهید که همهٔ اینها سبب رشد کسب‌وکارتان خواهد شد.

 

منبع: کتاب کوچینگ برای مدیران و رهبران / دکتر غلامحسین رادمرد قدیری و دکتر مصطفی جهانگیر

نویسنده: معظمه صفوی دانش‌پذیر دوره تربیت کوچ 6

دیدگاه کاربران (0)