چگونه وب‌سایت متمایز برای کسب‌وکارمان و جذب مشتری داشته باشیم؟
۱۴۰۱-۰۲-۲۷ 0

هیچ جنبه‌ای از بازاریابی مهم‌تر از یک وب‌سایت کاربرپسند، برای شرکت یا کسب‌وکارمان نیست.

یک وب‌سایت کاربرپسند برای نفوذ و تبدیل کاربران به مشتریان متعهد و سفیران برند به‌اندازه کافی خوب نیست.

چیزی که واقعاً به آن نیاز دارید یک وب‌سایت عالی است. هزاران قالب و تم از پیش‌ساخته شده وجود دارد که ایجاد یک وب‌سایت را آسان می‌کند.

اگر تنها چیزی که می‌خواهید یک وب‌سایت ساده و بی‌نظیر باشد و آنقدر حرفه‌ای به نظر برسد که شروعی اساسی به کسب‌وکار بدهد.

اما برای متمایز شدن در چشم‌انداز رقابتی امروز، به یک وب‌سایت منحصربه‌فرد نیاز دارید.

 

بنابراین، چه چیزی یک وب‌سایت کاربر پسند را می‌سازد؟

بسیاری از کسب‌وکارها این اشتباه را مرتکب می‌شوند که قابلیت استفاده را نادیده می‌گیرند.

قابلیت استفاده برای موفقیت هر وب‌سایتی حیاتی است و هرگز نباید نادیده گرفته شود.

قابلیت استفاده خوب می‌تواند عملکرد وب‌سایت شمارا بهبود بخشد و شانس موفقیت شمارا افزایش دهد.

همچنین می‌تواند فروش و درآمد کسب‌وکار شمارا افزایش دهد.

برای موفقیت وب‌سایت شما، نه‌تنها باید خوب به نظر برسد، بلکه باید یک تجربه کاربری یکپارچه برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

به همین دلیل است که قابلیت استفاده خوب، مهم است. این، وب‌سایت شمارا از رقبا متمایز می‌کند.

در طراحی وب، قابلیت استفاده خوب وب‌سایت به این معنی است که بازدیدکنندگان به‌راحتی و به‌سرعت اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند.

راه‌های زیادی برای بهبود کاربری وب‌سایت شما وجود دارد.

این توصیههای کاربردی ساده می‌تواند وب‌سایت کاربرپسند شمارا برای مشتریان جذاب‌تر کند و شانس موفقیت فروش آنلاین شما را افزایش دهد.

۷ ویژگی ضروری یک وب‌سایت کاربرپسند

 

طراحی زیبا و کاربردی• طراحی زیبا و کاربردی

سایت شما نشان‌دهنده شرکت، کسب‌وکار، محصولات، خدمات و درنهایت برند شما است.

بنابراین مهم است که ازنظر بصری جذاب، صیقلی و حرفه‌ای باشید.

اجازه دهید فضای سفید، طرح‌بندی‌های نامرتب با عکس‌ها و گرافیک‌های باکیفیت به نظر برسد و اجازه دهید پیام شما از طریق آن بدرخشد.

بسیار مهم است که سایت باید به‌سرعت، درست و همانطور که انتظار می‌رود کار کند.

آن را مطابق با استانداردهای وب بسازید، به‌دقت تصحیح کنید و به‌طور منظم برای مشکلات سرعت یا عملکرد، تست کنید.

هر صفحه باید هم سریع بالا بیاد و هم کاربردی باشد، زیرا هر یک از آنها می‌تواند اولین یا تنها برداشت یک مشتری بالقوه باشد.

صفحات کند یا بد ساخته‌شده بازدیدکنندگان را ناامید می‌کند و باعث می‌شود آن صفحه را ببندند و سایت را ترک کنند.

نحوه سازماندهی و ارائه اطلاعات در وب‌سایت برای قابلیت استفاده خوب حیاتی است.

بااین‌حال، اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد.

این موضوع امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا وب‌سایتها طیف گسترده‌ای از اطلاعات و منابع را برای جذب بازار هدف خود ارائه می‌دهند.

بخش‌ها و دسته‌بندی‌های وب‌سایت خود را با دقت برنامه‌ریزی کنید و اطلاعات را به‌گونه‌ای ارائه دهید که برای کاربران آسان باشد.

همیشه از دیدگاه کاربران خود فکر کنید. اگر محتوای زیادی را در وب‌سایت شرکت یا کسب‌وکارتان قرار می‌دهید، این موضوع را جدی بگیرید.

تضاد مناسب بین پس‌زمینه وب‌سایت و محتوا یکی از اساسی‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین اصول طراحی وب است که هرگز نباید نادیده گرفته شود.

کنتراست خوب بین پس‌زمینه و متن به‌عنوان‌مثال: متن سیاه روی پس‌زمینه سفید، محتوای شما را خوانا و آسان می‌کند.

از سوی دیگر، عدم تضاد، خواندن محتوای شما را برای بازدیدکنندگان بسیار دشوار می‌کند.

مدیریت خوب خطاها و توضیحات پیامهای روی صفحه برای قابلیت استفاده خوب بسیار مهم است. بااین‌حال اغلب نادیده گرفته می‌شود.

مدیریت صحیح خطاها در سطح کد تضمین می‌کند که وب‌سایت قوی و عاری از اشکال است.

نمایش پیغام خطای مناسب تجربه کاربر و قابلیت استفاده کلی را بهبود می‌بخشد.

استفاده آسان

استفاده آسان

بازدیدکنندگان سایت همیشه عجله دارند. تجربه کاربری (UX) نقش کلیدی در کمک به بازدیدکنندگان برای استفاده، درک و ماندن در وب‌سایت شما دارد.

منوی ناوبری واضح و منطقی با سلسله‌مراتب واضح ایجاد کنید. از طرح‌بندی‌های ثابت و نشانه‌های بصری برای عملکرد در سراسر سایت استفاده کنید.

سایت شما باید هم «جستجوگران» را راضی کند – که به دنبال چیزی خاص هستند و هم «مرورگرها» – که فقط به دنبال آن هستند.

به کاربران کمک کنید تا نیاز خود را به‌سرعت با جستجو در داخل وب‌سایت پیدا کنند و با پیشنهاد محتوای مرتبط آنها را درگیر کنید.

یک وب‌سایت کاربرپسند باید برای همه افراد ازجمله نابینایان، معلولان یا افراد مسن قابل‌استفاده باشد.

این کاربران معمولاً از صفحه خوان‌ها برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

بنابراین وب‌سایت را طوری طراحی کنید که توسط صفحه خوان‌ها قابل قرائت باشد تا در دسترس مخاطبان بیشتری قرار گیرد.

بهینه‌شده برای موبایل در وب‌سایت کاربرپسند• بهینه‌شده برای موبایل

امروزه هیچ بهانه‌ای وجود ندارد، سایت شما باید عالی به نظر برسد و در هر پلتفرمی به‌خوبی کار کند.

رشد دستگاه‌های موبایل و تبلت کند نمی‌شود و شما فقط نمی‌دانید بازدیدکننده بعدی شما از چه چیزی استفاده خواهد کرد.

بهینه سازی برای موبایل هم تجربه بازدیدکنندگان و هم رتبه‌بندی سئو شما را بهبود می‌بخشد.

ازآنجایی‌که افراد بیشتری از تلفن همراه خود برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، ایجاد یک وب‌سایت بهینه‌شده برای موبایل به یک ضرورت تبدیل شده است.

اولین قدم این است که بررسی کنید وب‌سایت کاربرپسند شما چگونه در تلفن همراه ظاهر می‌شود. برای یافتن این موضوع می‌توانید از تستر سایت موبایل گوگل استفاده کنید.

اگر در حال حاضر نمی‌توان به وب‌سایت شما از طریق تلفن همراه دسترسی داشت، می‌توانید با کمک طراحان وب‌سایت نسخه موبایلی وب‌سایت خود را ایجاد کنید.

محتوای تازه و باکیفیت
اهمیت محتوا در وب‌سایت کاربرپسند

• محتوای تازه و باکیفیت

مختصر، جالب و جدید باشید. از زبانی استفاده کنید که برای مخاطب شما منطقی باشد – از اصطلاحات تخصصی، صحبت‌های شرکتی و کلمات اختصاری خودداری کنید.

“چرایی” خود را توضیح دهید. بازدیدکنندگان دامنه توجه کوتاهی دارند. املای صحیح، دقیق بودن، مرتبط بودن و به‌روزرسانی منظم را فراموش نکنید.

وبلاگ‌ها و به‌روزرسانی‌های رسانه‌های اجتماعی راه‌های عالی برای افزودن محتوای تازه هستند که باعث می‌شود بازدیدکنندگان بازگردند و به استراتژی سئو کمک کنند.

یک کاربر معمولی اینترنت به‌جای خواندن تک‌تک کلمات از بالا به پایین، محتوای یک صفحه وب را مرور می‌کند.

کاربران تمایل دارند قسمت‌های کلیدی صفحه را به‌سرعت اسکن کنند تا مشخص کنند که آیا این صفحه با نیازهای آنها مرتبط است یا خیر.

مهم است که محتوای خود را با در نظر گرفتن این موضوع قالب‌بندی کنید.

استفاده صحیح از عناوین، عنوان‌های فرعی، پاراگراف‌ها، یا فهرست‌ها به شکستن متن کمک می‌کند و اسکن آن را برای خوانندگان آسان می‌کند.

فرم و اطلاعات تماس در وب‌سایت کاربرپسند

• فرم و اطلاعات تماس

مخاطبان شما را تعقیب نمی‌کنند. تعامل را آسان کنید، چندین نقطه تماس ارائه دهید. تلفن، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و شاید یک فرم تماس با استفاده آسان در نظر بگیرید.

نقشه گوگل یک امتیاز است. مهم‌تر از همه، اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات به‌راحتی در یک صفحه تماس در دسترس باشد.

فرم‌ها عنصر بسیار مهمی در وب‌سایتهای تجاری هستند. آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا با سایت تعامل داشته باشند.

فرمها همچنین برای ایجاد سرنخ برای یک کسب‌وکار بسیار مفید هستند.

برای استفاده حداکثری از سایت خود، اطمینان حاصل کنید که استفاده از فرم‌ها آسان بوده و در دسترس عموم باشد.

در اینجا چند نکته وجود دارد:

o از برچسب‌های صحیح برای همه فیلدها استفاده کنید
o از اصول طراحی فرم خوب پیروی کنید
o سعی کنید تعداد فیلدها را به حداقل برسانید
o از نمایش پیام روی صفحه پس از اتمام کار استفاده کنید

بارگذاری سریع

• بارگذاری سریع

هیچ‌چیز برای بازدیدکنندگان وب‌سایت آزاردهنده‌تر از وب‌سایتی نیست که بارگذاری آن زمان زیادی طول می‌کشد.

درواقع سرعت پایین یکی از دلایل اصلی خروج بازدیدکنندگان از وب‌سایت است. اطمینان از بارگذاری وب‌سایت شما در عرض ۴ تا ۶ ثانیه برای قابلیت استفاده خوب، مهم است.

همچنین بر رتبه موتور جستجوی شما تأثیر می‌گذارد.

شما می‌توانید از ابزاری مانند PageSpeed Insights گوگل و یا از GTmetrix و یا Pingdom برای تست سرعت وب‌سایت خود و دریافت پیشنهاد در مورد کارهایی که می‌توانید برای بهبود سرعت خود انجام دهید استفاده کنید.

افزونه‌ها و ویجتهای وب‌سایت شخص ثالث ازجمله ردیابی وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی، یکی از رایج‌ترین عواملی هستند که بر سرعت وب‌سایت تأثیر می‌گذارند.

سعی کنید استفاده از آنها را محدود کنید و فقط از مواردی استفاده کنید که کاملاً ضروری هستند.

انتظارات مشتریان در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است.

یک مشتری معمولی فقط چند ثانیه صبر می‌کند تا صفحه شما بارگذاری شود و پس‌ازآن به‌احتمال‌زیاد به سایت رقیب رفته و دیگر هرگز از آن صفحه بازدید نخواهد کرد.

 

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو در وب‌سایت کاربرپسند

• بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

ساختن یک وب‌سایت کاربرپسند که استفاده از آن آسان باشد، کافی نیست. نیاز به کسب ترافیک دارد.

در غیر این صورت، این همه تلاش در طراحی، UX و توسعه محتوا بیهوده خواهد بود.

صدها قانون و دستورالعمل برای بهینهسازی مؤثر وب‌سایت برای موتورهای جستجو وجود دارد، بنابراین در اینجا چند مورد برای شروع وجود دارد:

• از عناوین صفحه و متا تگ‌ها در هر صفحه و از تگ‌های alt در هر تصویر استفاده کنید.
• محتوای سایت خود را بهینهسازی کنید تا با کلماتی که افراد واقعی جستجو می‌کنند، هماهنگ شود.
• از کلمات کلیدی به‌درستی در محتوا و لینکها استفاده کنید.
• از برگه‌های سبک آبشاری برای چیدمان استفاده کنید و کد HTML خود را بدون به‌هم‌ریختگی نگه دارید.
• اشتراکگذاری محتوا را تا حد امکان برای بازدیدکنندگان آسان کنید.
• لینک‌های اشتراک‌گذاری واضح را فراموش نکنید.

 

نتیجه‌گیری

این اصول اولیه به شما کمک می‌کند تا زمانی که به سمت وب‌سایت عالی موردنیاز خود حرکت می‌کنید، ارزش بیشتری از حضور وب خود کسب کنید.

قابلیت استفاده از وب‌سایت کاربرپسند نقش مهمی در موفقیت یک وب‌سایت دارد.

قابلیت استفاده خوب به ارائه یک تجربه یکپارچه برای بازدیدکنندگان کمک می‌کند و شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد.

این یکی از عواملی است که یک وب‌سایت کاربرپسند را از بقیه متمایز می‌کند.

وب‌سایتی که به بهترین شیوهها و استانداردهای طراحی وب مرتبط پایبند باشد، اغلب قوی‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

همچنین تضمین می‌کند که وب‌سایت سریع‌تر بارگذاری شود و در مرورگرها و دستگاه‌ها یکدست به نظر برسد.

همچنین مکان‌یابی مشکلات و عیبیابی در صورت نیاز را آسان‌تر می‌کند.

در این مقاله از ویژگی‌های نام برده شد که اگر رعایت کنید وب‌سایت قدرتمندی برای کسب‌وکار خود خواهید داشت.

نویسنده: جناب آقای حمید احمدی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]