مروری بر نقش بازاریابی دیجیتال در آینده تبلیغات

مروری بر نقش بازاریابی دیجیتال در آینده تبلیغات

همیشه تبلیغات برای فروش محصولات مهم‌ترین بخش و نقش بازاریابی دیجیتال می‌باشد.

با آسان‌تر شدن ارتباطات و انتقال سریع تبادلات ارزی و نقل‌وانتقال شاید بتوان به جرئت گفت که در آینده نه‌چندان دور بازاریابی شکل دیگری به خود بگیرد و اعتبارات فیزیکی به اعتبارات الکترونیک مبدل گردند.

کسب‌وکار و تجارت هر دو با موج فن‌آوری اطلاعات در بهبود بازده، بهره‌وری و خط مبنا، همراه شده‌اند. بهبود بهره‌وری، تولید سریع و دقیق در حجم زیاد را تسهیل کرده است.

میزان اطلاعات در مورد مصرف‌کنندگان بالقوه در حال افزایش است.

بە همین منوال یافتن بازاری مناسب که بتواند محصولات شرکت‌ها و گروه‌های اقتصادی را بە عموم مردم برساند شکلی آسان‌تر به خود گرفته است.

برای نمونه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بازار کسب‌وکار را تغییر دادە است.

دیگر نیازی نیست برای خرید یک کالا از نقاط دوردست جهان ماه‌ها منتظر بود، هم‌اینک با پرداخت اعتبار الکترونیکی از شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن، کالای موردنظر را خرید.

لذا موضوعی مطرح می‌شود که بازاریابی دیجیتال نامیده می‌شود، درواقع رابط بازار خواهد بود و مشتری را از طریق درگاه‌های اینترنتی یافته و محصول را معرفی نموده و فروش محصولات شرکت‌ها را با تمام جزئیات پیش از خرید به مشتری ارائه می‌دهد.

هدف از این تحقیق این است که نقش بازاریابی دیجیتال را معرفی کند و چگونگی انجام آن و آینده بازار الکترونیک را به خوانندگان خود معرفی نماید.

 

معرفی نقش بازاریابی دیجیتال

معرفی نقش بازاریابی دیجیتال

نقش بازاریابی دیجیتال به‌عنوان یک مفهوم به صورت‌های مختلف توسط افراد مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

معمولاً با عناوین مختلفی مانند «بازاریابی وب»، «بازاریابی الکترونیکی» و «کسب‌وکار الکترونیکی» استفاده می‌شود.

علیرغم این واقعیت که این اصطلاحات به هم مرتبط هستند، اما در بین هر یک از اصطلاحات، تفاوتی وجود دارد.

بازاریابی الکترونیکی اشاره‌ای به پیشرفت کالاها و سرمایه‌گذاری در وب دارد که مستلزم یک ارتباط دائمی وب زنده است.

کسب‌وکار الکترونیکی اصطلاح گسترده‌تری است که استفاده از نوآوری را در رویه‌های درونی کسب‌وکار و مبادلات با افراد خارجی مدیریت می‌کند.

این شامل تجارت آنلاین است که به جنبه تجاری آن می‌پردازد و بازاریابی الکترونیکی که جنبه بازاریابی آن را در برمی‌گیرد، "بازاریابی الکترونیک" نامیده می‌شود.

در بازاریابی الکترونیکی با توجه به استفاده از نوآوری داده برای تکمیل فرآیند بازاریابی که شامل ایجاد، مکاتبات و انتقال ارزش قابل‌توجه به مشتریان در کنار نظارت بر ارتباطات مشتری است، به‌عنوان یک امر معمول توصیف کرده است.

یک تجارت آنلاین که جنبه تجاری کسب‌وکار را منعکس می‌کند به خریدوفروش با استفاده از وب اشاره دارد و شامل مبادلات پولی با استفاده از تبادلات الکترونیکی است.

اصطلاح دیجیتال را می‌توان به‌عنوان یک فن‌آوری انتقال داده تعریف کرد که ماهیت محدود و غیر متغیر دارد.

بازاریابی دیجیتال بخشی از بازاریابی است که از اینترنت و فناوری‌های دیجیتال مبتنی بر شبکه‌ها، مانند رایانه‌های رومیزی، تلفن‌های همراه و سایر رسانه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می‌کند.

توسعه آن در طول دهه‌های 1990 و 2000، نحوه استفاده برندها و کسب‌وکارها از فن‌آوری برای بازاریابی را تغییر داد.

همان‌طور که پلتفرم‌های دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای در برنامه‌های بازاریابی و زندگی روزمره گنجانده شدند، و ازآنجایی‌که مردم به‌طور فزاینده‌ای از دستگاه‌های دیجیتال به‌جای بازدید از فروشگاه‌های فیزیکی استفاده می‌کنند، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال با استفاده از ترکیبی از بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) رایج شده‌اند.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، بازاریابی تأثیرگذار، اتوماسیون محتوا، بازاریابی کمپین، بازاریابی مبتنی بر داده، بازاریابی تجارت الکترونیک، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی مستقیم ایمیل، تبلیغات نمایشی، کتاب‌ها و دیسک‌های نوری و بازی‌ها رایج شده‌اند.

نقش بازاریابی دیجیتال به کانال‌های غیر اینترنتی که رسانه‌های دیجیتالی مانند: تلویزیون، تلفن‌های همراه (SMS و MMS)، پاسخ به تماس و زنگ‌های تلفن همراه را ارائه می‌دهند، گسترش می‌یابد.

گسترش کانال‌های غیر اینترنتی، بازاریابی دیجیتال را از بازاریابی آنلاین متمایز می‌کند.

 

تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال:

تفاوت‌های بازاریابی سنتی و نقش بازاریابی دیجیتال :

بازاریابی دیجیتال، دارای ویژگی‌های جالب متعددی است که به مکاتبات دیجیتالی نسبت به مکاتبات سنتی برتری می‌بخشد و برای برخی از آن تصمیم مطلوبی اتخاذ می‌کند.

مصرف‌کنندگان در شرایط دیجیتالی می‌توانند هر زمان به پایگاه داده عظیم دسترسی داشته باشند که در مکاتبات سنتی به دلیل ماهیت بیرونی آن غیرممکن بود.

بازاریابی سنتی داده‌های محدود و تعهدات پایینی را به سنت بازاریابی دیجیتال ارائه می‌دهد، بازاریابی دیجیتال داده‌های عظیمی را به خریدار ارائه می‌دهد که خریدار می‌تواند آن‌ها را تکرار کند و علاوه بر این، چیزی را برای آینده کنار می‌گذارد.

بازاریابی سنتی به‌غیراز فروش فردی، ارتباط محدود یا بدون ارتباط با مصرف‌کنندگان را ارائه می‌دهد.

برخی از رویه‌های مختلف مانند کوپن‌ها، ارسال‌های مستقیم و فهرست‌های شهودی محدودی را ایجاد می‌کنند، آن هم پس از یک بازه زمانی ثابت.

سپس دوباره، مکاتبات دیجیتال مارکتینگ، ارتباطات منحصربه‌فرد را در هر مکانی ایجاد می‌کند.

مشتریان ممکن است رویه همکاری را شروع کنند و به همین ترتیب می‌توانند به توصیه‌هایی مختلفی که توسط تبلیغ‌کنندگان ارائه می‌گردد علاقه‌مند شوند.

معمولاً مصرف‌کنندگان قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، با خانواده، اقوام و همراهان برای راهنمایی یا پیشنهادات تماس می‌گرفتند.

در حال حاضر مصرف‌کنندگان در وب جستجو می‌کنند، نظرسنجی‌های آنلاین را می‌خوانند، به نکات برجسته و هزینه‌های سایت‌ها فکر می‌کنند، و انتخاب‌ها را با استفاده از مکان‌های ارتباطی، فردبه‌فرد بررسی می‌کنند.

ترکیب بازاریابی سنتی علاوه بر این، تغییرات عظیمی را در شرایط دیجیتال تجربه کرده است.

مصرف‌کنندگان در مورد اقلام / مارک‌های مختلف تبلیغ‌کنندگان صحبت می‌کنند، جزئیات را از منابع دیجیتال استخراج می‌کنند و از طریق شبکه‌های آنلاین با دیگران مطرح می‌کنند.

محدودیت‌های نقطه‌ای حذف‌شده‌اند و مصرف‌کنندگان می‌توانند اقلام را بدون توجه به ناحیه فیزیکی‌شان نگاه کنند، فکر کنند، ارزیابی کنند و خریداری کنند.

پیشرفت در شرایط دیجیتال به‌احتمال‌زیاد بزرگ‌ترین حرکت را در دنیای دیجیتال مشاهده کرده است.

زیرا تقریباً هر تبلیغ‌کننده مستقل از اندازه، نوع و منطقه از پیشرفت‌های دیجیتال برای صحبت با مشتریان هدف خود استفاده می‌کند.

مصرف‌کنندگان به سمت شریک شدن با تبلیغ‌کنندگانی که پیام بازاریابی را اطلاع‌رسانی و منتشر می‌کنند، پیشرفت کرده‌اند.

مصرف‌کنندگان، دیجیتال را به‌عنوان رسانه‌ای که داده‌های بازاریابی مناسب، سریع و کاربردی ارائه می‌دهد، انتخاب کرده‌اند.

  مؤلفه‌های بازاریابی دیجیتال

مؤلفه‌های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال شبکه عظیمی از نقاط تماس دیجیتالی را در برمی‌گیرد که مشتریان بارها در روز با آن‌ها تعامل دارند.

برای استفاده صحیح از این کانال‌ها، باید درک درستی از هر یک داشته باشید.

پرداخت-اعتباری:

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) معمولاً به نتیجه حمایت‌شده در بالا یا کنار صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) اشاره دارد.

این تبلیغات برای هر کلیک از شما هزینه دریافت می‌کنند و می‌توان آن‌ها را طوری تنظیم کرد که هنگام واردکردن عبارات جستجوی خاص ظاهر شوند، بنابراین تبلیغات شما برای مخاطبانی که به دنبال چیزی خاص هستند، هدف قرار می‌گیرند.

این تبلیغات می‌توانند بسیار مؤثر باشند، زیرا بر داده‌های جمع‌آوری‌شده از رفتار آنلاین افراد متکی هستند و برای افزایش ترافیک وب‌سایت با ارائه تبلیغات مرتبط به افراد مناسب در زمان مناسب استفاده می‌شوند.

این تبلیغات همچنین شامل هدف‌گیری مجدد هستند، به این معنی که بسته به اقدامات مشتریان، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی می‌توانند تبلیغات بین پلتفرمی منحصربه‌فرد و شخصی ایجاد کنند.

بهینه‌سازی موتور جستجو:

(SEO) سئو فرآیند بهینه‌سازی محتوا، تنظیمات فنی و دسترسی وب‌سایت شما است به‌طوری‌که صفحات شما در بالای نتایج موتور جستجو برای مجموعه خاصی از عبارات کلیدواژه ظاهر می‌شوند.

استفاده از سئو می‌تواند بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما سوق دهد زمانی که رفتاری نشان می‌دهند به این معنی است که آن‌ها در حال جستجوی محصولات مرتبط هستند، که با توجه به اینکه 90٪ از افرادی که جستجو می‌کنند هنوز در مورد یک نام تجاری نظری نداشته‌اند، می‌تواند بازی را تغییر دهد (Status Labs, 2018).

درحالی‌که PPC و هدف‌گیری مجدد جایگاه خود را دارند، ترافیک آنلاین ارگانیک که از طریق بهینه‌سازی موتور جستجو به دست می‌آید، تأثیر زیادی بر رتبه‌بندی جستجو و درنتیجه، ترافیک سایت دارد.

با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات، می‌توانید از SEO برای افزایش دید و ایجاد یک رابطه پایدار با مشتری استفاده کنید.

سئو به‌عنوان افزایش رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی آنلاین و درنتیجه افزایش ترافیک سایت آن با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات رایج تعریف می‌شود.

استراتژی‌های سئو قوی در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بسیار تأثیرگذار هستند، زیرا دیده شدن اولین قدم برای یک رابطه پایدار با مشتری است.

بازاریابی محتوا:

بازاریابی محتوایی مؤثر ماهیت ظاهری تبلیغاتی ندارد، بلکه در خدمت آموزش و الهام بخشیدن به مصرف‌کنندگانی است که به دنبال اطلاعات هستند.

وقتی محتوایی را ارائه می‌دهید که به مخاطبانتان مرتبط است، می‌تواند شمارا به‌عنوان یک رهبر فکری و منبع اطلاعاتی قابل‌اعتماد ایمن کند و احتمال اینکه دیگر تلاش‌های بازاریابی شما در بی‌ثباتی از بین برود، کمتر می‌شود.

در عصر خریدار خودگردان، بازاریابی محتوا سه برابر بیشتر از تبلیغات پولی به دست می‌آورد، بنابراین ارزش تلاش بیشتری را دارد.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی:

کلید بازاریابی مؤثر در رسانه‌های اجتماعی بسیار فراتر از داشتن حساب‌های رسانه‌های اجتماعی فعال است.

همچنین باید عناصر اجتماعی را در تمام جنبه‌های تلاش‌های بازاریابی خود بگنجانید تا حد امکان فرصت‌های اشتراک‌گذاری را ایجاد کنید.

هر چه مخاطبان شما بیشتر الهام بگیرند تا با محتوای شما درگیر شوند، احتمال بیشتری دارد که آن را به اشتراک بگذارند و به‌طور بالقوه الهام‌بخش همتایان خود برای تبدیل شدن به مشتری هستند.

بازاریابی ایمیلی:

پس از بیش از دو دهه، ایمیل هنوز سریع‌ترین و مستقیم‌ترین راه برای دستیابی به مشتریان با اطلاعات مهم است.

امروزه، کمپین‌های ایمیل موفق باید بسیار جذاب، مرتبط، آموزنده و سرگرم‌کننده باشند تا در صندوق ورودی مشتری شما دفن نشوند.

برای موفقیت، ایمیل‌های بازاریابی شما باید پنج ویژگی اصلی را برآورده کنند. آن‌ها باید قابل‌اعتماد، مرتبط، قابل‌درک، هماهنگ در کانال‌ها و استراتژیک باشند.

بازاریابی تلفنی:

دستگاه‌های تلفن همراه در جیب ما قرار می‌گیرند، در کنار تخت‌های ما می‌نشینند و به‌طور مداوم در طول روز چک می‌شوند.

این امر بازاریابی را در تلفن همراه بسیار مهم می‌کند - دوسوم مصرف‌کنندگان می‌توانند مارک خاصی را که در هفته گذشته در تلفن همراه تبلیغ کرده‌اند به یاد بیاورند.

اما موبایل نیز با توجه به ماهیت صمیمی آن بسیار ظریف است.

پیامک، MMS و بازاریابی درون برنامه‌ای همگی گزینه‌هایی برای دسترسی به مشتریان شما در دستگاه‌هایشان هستند، اما فراتر از آن، باید هماهنگی تلاش‌های بازاریابی خود را در سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال خود در نظر بگیرید.

بازاریابی اتوماسیون:

یک پلتفرم یکپارچه است که تمام نقش بازاریابی دیجیتال شمارا به هم مرتبط می‌کند.

درواقع، شرکت‌هایی که مدیریت رهبری را خودکار می‌کنند، در مدت شش تا نه ماه شاهد افزایش ۱۰ درصدی یا بیشتر درآمد هستند.

بدون آن، کمپین‌های شما مانند یک پازل ناتمام با یک قطعه گمشده حیاتی به نظر می‌رسند.

نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی، وظایف و گردش کار بازاریابی را ساده و خودکار می‌کند، نتایج را اندازه‌گیری می‌کند و بازگشت سرمایه (ROI) کمپین‌های دیجیتال شمارا محاسبه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا درآمد را سریع‌تر افزایش دهید.

اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند بینش ارزشمندی در مورد اینکه کدام برنامه‌ها کار می‌کنند و کدام برنامه‌ها کار نمی‌کنند به دست آورید، و معیارهایی را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد در مورد تلاش‌های بازاریابی دیجیتال درنتیجه شرکت خود صحبت کنید.

 

نتیجه‌گیرینتیجه‌گیری:

نقش بازاریابی دیجیتال ، کسب‌وکارهای امروزی را با انقلابی فناورانه همراه کرده و فرصت‌ها کاری بی‌شماری را در زندگی ما بە وجود آورده است، هرچند با خطراتی نیز همراه بوده است و در برخی موارد باعث از ایجاد بیکاری برای کارکنان سنتی این بخش شدە است.

هدف از این تحقیق این است که نقش بازاریابی دیجیتال و مؤلفه‌های آن را به خوانندگانش ارائه دهد.

که با مطالعه منابع خارجی مشخص می‌شود که با مرور زمان بازاریابی سنتی جای خود را به بازاریابی دیجیتال می‌دهد که باعث خواهد شد محصولات شرکت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به مشتریان ارائه شود.

درواقع بازاریابی دیجیتال ارتباط بین فروشنده و یافتن کالاهای موردنیاز را آسان‌تر نموده است.

نویسنده: جناب آقای پیمان دادخواه از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)