تماس با ما
18:00 - 09:00
نکات اساسی تبلیغ نویسی برای مبتدیان
۱۳۹۹-۱۱-۲۳ 0

بیایید صادق باشیم، کپی رایتینگ می‌تواند ترسناک باشد.

حتی برای نویسندگان باتجربه‌ای که چیزی برای اثبات ندارند، نوشتن تبلیغات یا محتوای بازاریابی می‌تواند دلهره‌آور و ترسناک باشد.

کپی رایتینگ معادل ادبی صعود به اورست است اگر بتوانید کوه اورست را لابه‌لای ایمیل‌ها و اقلام پستی ناخواسته و اسناد فروش ببینید.

چرا کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی بسیار دشوار است؟

به این دلیل نیست که تبلیغ نویسی ازنظر فنی مشکل است.

در حقیقت، آماتورها و مبتدیان می‌توانند یک متن تبلیغاتی موفق و جذاب بنویسند اگر نکات این مقاله را رعایت کنند.

برای اکثر ما، ایده فروش چیزی از قبل، نگران‌کننده است. چه کسی می‌خواهد یک فروشنده سرد و نچسب باشد؟

بعلاوه، یک‌ فاصله زمانی بین متن تبلیغاتی در حال ایجاد و زمانی که شخص دیگری آن را می‌خواند، وجود دارد.

شما بدون تطابق زبان بدن و زبان نوشتاری تون آسیب‌پذیر هستید.

شما باید سخنان خود را روی هوا بگذارید و امیدوار باشید که شخصی آن را دریافت کرده و به آن عمل کند.

اما در انتهای این تونل ترسناک، نوری وجود دارد. نوشتن مطالب تبلیغاتی را می‌توان به شش مرحله آسان تقسیم کرد. برای شروع آماده‌اید؟

بیایید هر نکته را با کمی کمک از استادان تبلیغ نویسی شروع کنیم. این منابع اضافی به شما کمک می‌کند تا در هنر نوشتن متن مهارت کسب کنید.

 

فروش مزایا، نه ویژگی‌ها

۱- فروش مزایا، نه ویژگی‌ها

دیوید اوگیلوی: «مصرف‌کنندگان کالایی نمی‌خرند. آن‌ها مزایای محصول را می‌خرند»

آیا تابه‌حال این جمله را شنیده‌اید که “یک خواب خوب بفروشید، نه تشک”؟ به همه تبلیغات تشک و سایر تبلیغات که قبلاً دیده‌اید، فکر کنید.

آیا آن تبلیغات از انواع الیاف و نوع روکش تشک صحبت می‌کنند؟

نه آن‌ها به شما می‌گویند که تشک چقدر راحت است، چقدر روی آن خواهید خوابید و روزهایی که در استراحت به سر می‌برید چقدر روزهای پربار و لذت بخشی خواهد بود.

آن‌ها می‌خواهند شما محصول آن‌ها را به‌طور مثبت ارزیابی کنید، تصور کنید که از آن استفاده می‌کنید و نگرانی‌های احتمالی شمارا برطرف کنند.

می‌توانید از این فرمول در تبلیغ نویسی (copy writing) استفاده کنید:

• محصول خود را به‌عنوان یک ‌راه‌حل معرفی کنید.

• تصویری از نحوه استفاده مشتری از محصولتان را ترسیم کنید.

• در صورت امکان از تضمین‌های قابل‌قبول برای تقویت جذابیت محصول خود (بازپرداخت، تعویض) استفاده کنید.

۲- ساده بنویسید

شیرلی پولیکف: «کپی (متن تبلیغ) گفتگوی مستقیم با مصرف‌کننده است.»

این یک نکته بسیار مهم است. اگر به زبانی که مشتری شما با آن صحبت می‌کند، صحبت نکنید، شما مشتریان خود را قبل از دریافت پیشنهاد مقاومت‌ناپذیر، از دست خواهید داد.

از آن مهم‌تر، کپی شما باید تقریباً شبیه گفتگوی مستقیم باشد. کپی باید حاوی نکاتی باشه که شخص را ترغیب به خرید محصول یا خدمات شما کند.

مثال، ممکن است بخواهید به مشتری خود بگویید: سلام، این تلفن به من اجازه می‌دهد فیلم HD بگیرم و دوباره در جیبم قرار دهم.

وقتی نمی‌خواهم DSLR بزرگ خود را حمل کنم، بسیار عالی خواهد بود.

اگر این چیزی است که می‌خواهید منتقل کنید، آن را صریح بیان کنید.

وقتی می‌توانید به‌سادگی جمله‌ای را بگویید، از استعاره‌های ادبی استفاده نکنید.

مثال درست: DSLR بزرگ را در خانه بگذارید. فیلم HD را با تلفنی ضبط کنید که در جیب شما جا شود.

 

حتماً بخوانید!  4 استراتژی بازاریابی ارزان‌قیمت که هر کسب‌وکاری باید بداند

بر روی عنوان تمرکز کنید

۳- بر روی عنوان تمرکز کنید

دیوید اوگیلوی: «به طور متوسط، عناوین بیشتر از ۵ برابر خود متن تبلیغاتی خوانده می‌شود»

عنوان مهم‌ترین قسمت کپی شماست. در وهله اول این‌گونه جلب‌توجه می‌کنید.

در اینجا چند فرمول امتحان شده و درست برای ایجاد یک عنوان وجود دارد که باعث جلب‌توجه می‌شود:

• از اعداد استفاده کنید زیرا خوانندگان، لیست را دوست دارند. (۷ راه برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی مؤثر در فیس‌بوک)

• به نیاز آن‌ها برای آگاهی یا ترس از دست دادن متوسل شوید. (وبلاگ نویسی ۱۰۱: هر آنچه برای راه‌اندازی یک وبلاگ نیاز دارید)

• به منطق و دلیل آن‌ها متوسل شوید (۱۰ دلیل برای خرید دوره آموزشی تبلیغ نویسی)

• آن‌ها را در مورد محصول، خدمات یا موضوع خود کنجکاو کنید. (چرا شرکت‌های نوپا به گفته بنیان‌گذارانشان شکست می‌خورند)

• از کلمات انگیزشی استفاده کنید که پاسخی احساسی در ذهن خواننده شما ایجاد می‌کند. (شگفت‌آور، زیرا، ایجاد، کشف، آسان، رایگان، تضمین …)

۴- متن تبلیغ را برای مخاطب هدف بنویسید

هوارد گوسج: «هیچ‌کس تبلیغات را نمی‌خواند. مردم آنچه موردعلاقه آن‌ها است را، می‌خوانند. که گاهی اوقات یک تبلیغ است.»

آیا شما تبلیغات را دنبال می‌کنید؟ اگر مانند اکثر مردم هستید، برای سرگرمی به دنبال تبلیغات نیستید، زیرا بی‌رحمانه از وقت و توجه خود محافظت می‌کنید.

تبلیغاتی که مشاهده می‌کنید تبلیغاتی است که به دلیل عنوان جذاب یا جذابیت بصری به چشم شما می‌آیند، اما آگهی‌هایی را می‌خوانید که به شما و شرایط شما مربوط باشد.

اطمینان حاصل کنید که مخاطب هدف خود را درک کرده و تبلیغی که ایجاد می‌کنید، با آنچه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مطابقت داشته باشد.

ایده خوبی است که دقیقاً کسی را که می‌خواهید این آگهی را بخواند، توصیف کنید. شخصیت ایجاد کنید.

یک نام بسازید، سن، جنسیت و مکان را تعیین کنید. بدانید که چرا آن‌ها خرید می‌کنند و چه عواملی آن‌ها را از انجام خرید بازمی‌دارد.

سپس متن تبلیغاتی خود را برای این شخص ارسال کنید.

به‌طور مستقیم با آن‌ها صحبت کنید و با خاص بودن، توانایی خود را برای رسیدن به افراد بیشتر افزایش می‌دهید.

 

حتماً بخوانید!  8 راه ساده برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان خود

تحقیق کنید

۵- تحقیق کنید

دیوید اوگیلوی: «من مدت زیادی را صرف مطالعه متن‌های تبلیغاتی قبلی کردم.

من به هر تبلیغی که در ۲۰ سال گذشته توسط رقبا نوشته‌شده است، نگاه می‌کنم»

با رعایت نکته قبلی، قطعاً باید نقطه درد مشتری را درک کنید. چه چیزی آن‌ها را به حرکت درمی‌آورد؟ آن‌ها چه نوع افرادی هستند.

چرا آن‌ها تبلیغ شمارا بخوانند؟ چه فایده‌ای برای آن‌ها دارد؟ با این اطلاعات پیشرو باشید.

همان‌طور که در نقل‌قول بالا، پدر تبلیغات، دیوید اوگیلوی گفت، که او زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد رقبا کرده است.

او نه‌تنها می‌فهمید که آن‌ها چه چیزهایی را فروخته‌اند، بلکه چگونگی فروش آن‌ها و واکنش بازار به آن‌ها را درک کرده است.

تحقیقات رقابتی مهم است، شما همچنین باید با محصول یا خدمات خود بسیار آشنا باشید.

رولز رویس یکی از اولین کارهای بزرگی بود که اوگیلوی نوشتن متن تبلیغاتی آن را پذیرفت.

وی در کتاب خود، در مورد صرف سه هفته مطالعه در مورد اتومبیل صحبت می‌کند تا با یک عنوان ساده روبرو شود: “با شصت مایل در ساعت، بیشترین صدا از ساعت الکتریکی می‌آید.”

به نظر نمی‌رسد این چیزی باشد که یافتن آن سه هفته طول می‌کشد، اما گاهی اوقات باید به مغز خود فرصت دهید تا اطلاعاتش پخته شود.

مرحله تحقیق برای ایجاد یک کپی یا متن تبلیغاتی قانع‌کننده، بسیار مهم است.

شما باید بدانید که توجه چه کسی را می‌خواهید جلب کنید، رقبا برای جلب‌توجه چه می‌کنند.

سپس باید تعیین کنید که چگونه این کار را بهتر انجام دهید و از مزایای پیشنهاد خود استفاده کنید.

۶- موارد واضح را هم روشن بیان کنید

جی جیات: «گاهی مهم‌ترین کاری که تبلیغات می‌تواند انجام دهد این است که موارد واضح، را روشن کنیم.»

مخاطبان شما باید محصول یا خدمات شمارا به‌عنوان راه‌حل طولانی‌مدت برای حل مشکل خود تشخیص دهند.

آیا شما به این صورت متن تبلیغاتی خود را می‌نویسید یا منفعلانه اطلاعات را به اشتراک می‌گذارید به این امید که مخاطبان خودشان آن را درک کنند؟

بگذارید صریح بگوییم، آن‌ها این کار را نمی‌کنند. متن تبلیغاتی شما باید واضح و روشن باشد.

اگر خود را به‌عنوان بازاریاب رسانه‌های اجتماعی معرفی می‌کنید، نمی‌توانید فقط بگویید: ” اگر به بازاریاب رسانه‌های اجتماعی نیاز دارید، من شخص موردنظر شما هستم.”

شما می‌خواهید به مشتریان بالقوه خود به‌طور فعال نشان دهید که چرا آن‌ها باید خدمات شمارا انتخاب کنند (به‌عنوان‌مثال، من را انتخاب کنید زیرا من پنج سال تجربه کار در شبکه‌های اجتماعی برای برندهای بزرگ مانند … دارم).

 

حتماً بخوانید!  روش قیف بازاریابی ساعت شنی چیست؟

حرف آخر: فقط نوشتن را شروع کنید

حرف آخر: فقط نوشتن را شروع کنید

ویلیام فاکنر: «بنویسید. ریسک کنید ممکن است بد باشد، اما تنها راهی است که می‌توانید کارهای خوبی انجام دهید.»

به‌عنوان شخصی بنویسید که برای امرارمعاش می‌نویسد. فقط نوشتن را شروع کنید.

اولین ایده شما احتمالاً خیلی خوب نخواهد بود و به همین دلیل است که باید در اسرع وقت شروع به نوشتن کنید.

تمام ایده‌هایی که برای کپی یا متن تبلیغی خود دارید را بنویسید، مهم نیست که چقدر احمقانه باشد.

ممکن است از اینکه چه ایده‌هایی از یک جلسه طوفان مغزی بیرون بیاید (وقتی افکار خود را ویرایش نمی‌کنید) متعجب شوید.

به یاد داشته باشید تا زمانی که خودتان نخواهید، هیچ‌کس آن را نمی‌خواند. فقط به ایده‌های خود فرصتی برای نفس کشیدن بدهید و آن‌ها جان خود را خواهند گرفت.

نظر بدهید

آرشیو