ایجاد مشتری وفادار از طریق بازاریابی محتوایی

ایجاد مشتری وفادار از طریق بازاریابی محتوایی

مقدمه در اقتصاد و تجارت امروز، نیازمند روش خاصی هستیم که بتواند ارتباط بهتری با مخاطبان در جهت ایجاد مشتری وفادار برقرار کند، پیام را راحت‌تر به مخاطب برساند و از همه مهم‌تر ما را به آن شخصی که هم او و هم ما به دنبالش هستیم برساند، اینجاست که بازاریابی محتوا برای ما اهمیت پیدا می‌کند.

در دنیای امروز مشکل اصلی برندها دیده شدن و شنیده شدن است.

مخاطبان همیشه به دنبال اطلاعات خاص و کلیدی هستند تا در هنگام خرید و تصمیم‌گیری این اطلاعات به آن‌ها کمک کند.

رسانه‌ها تغییر کرده‌اند، به این معنی که در رسانه‌ها، تبادلات یک‌طرفه‌ای که درگذشته از طریق تبادلات محیطی یا تبادلات تلویزیونی و غیره با مخاطبان برقرار می‌شد، دیگر وجود نخواهد داشت و در دنیای امروز افراد خود به سمت رسانه‌ها خواهند رفت.

هدف بازاریابی محتوا جذب و حفظ مشتریان به‌وسیله ایجاد و نگهداری مداوم محتوای مرتبط و ارزشمند و باهدف تغییر و یا بهبود رفتار مصرف‌کننده است.

درواقع بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتریان و چشم‌اندازتان می‌باشد بدون اینکه فروشی انجام گردد. این یک روش بازاریابی بدون وقفه است.

در این روش از بازاریابی به‌جای تبادل محصولات یا خدماتتان، شما به مشتریان اطلاعات ارائه می‌کنید که باعث هوشمندتر شدن خریداران می‌شود.

بازاریابی محتوا باعث می‌شود احساس حامی بودن و نزدیکی بیشتر نسبت به شرکت داشته باشند.

بازاریابی به‌وسیله تهیه محتوا و مطالب جالب و جذاب، توجه مشتریان را به دست می‌آورد، پیدا کردن شرکت را راحت‌تر می‌سازد و مشتریان را به سمت شما هدایت می‌کند.

مهم‌ترین هدف بازاریابی، جذب مشتری و ایجاد مشتری وفادار است. به‌منظور رسیدن به این هدف مهم، لازم است محتوایی ارزشمند تولید کرد و به اشتراک رایگان گذاشت.

از طرف دیگر این محتوا باید با آن محصول یا خدماتی که به فروش می‌رسد، متناسب باشد تا بتواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

می‌توان گفت تنها استراتژیِ دارای بالاترین نرخ بازگشت سرمایه و سودآوری و جذب مخاطب، بازاریابی محتواست.

بازاریابی محتوا، فرآیند بلندمدتی است که نیاز به صبر و درعین‌حال، تأثیرات بسیار زیادی دارد.

هرچه محتوای بیشتری در دسترس مخاطبان قرار دهیم، به همان میزان گلوگاه‌ها و جایگاه‌های بیشتری ایجاد کرده‌ایم تا افراد با ما و محصولاتمان بیشتر برخورد کنند و بیشتر درگیر آن شوند.

  انجام فرآیند بازاریابی محتوایی تأثیرگذار

انجام فرآیند بازاریابی محتوایی تأثیرگذار در جهت ایجاد مشتری وفادار

بررسی مشخصات و فواید محصول یا خدمات

در بازاریابی محتوا از خدمات و محصول صحبت می‌شود.

باید این محتوا به‌گونه‌ای طرح شود که در آن نیازهای مشتری پیداشده و به یک خواننده گفته می‌شود که این نیازها چگونه می‌تواند توسط این خدمات یا محصول برطرف شود.

این امر باعث می‌شود که به‌راحتی بتوان از آن محتوا در جهت جلب‌توجه خواننده‌ها استفاده کرد و آن‌ها را به مشتری تبدیل کرد.

ایجاد متنی ساده و روان

در بازاریابی محتوا باید متنی که نوشته می‌شود ساده، سلیس و قابل‌فهم باشد.

بعضی از افراد فکر می‌کنند شاید هر چه از کلمات سنگین‌تر استفاده شود خواننده فکر می‌کند که اطلاعات بالاتری دارند درصورتی‌که این امر باعث سردرگمی خواننده شده و اصل مطلب که همان بازاریابی است در حاشیه قرار می‌گیرد.

این محتوا باید برای هر فردی و در هر سطحی قابل‌فهم باشد؛ چه‌بسا افراد خواننده از سطح سوادی پایین برخوردار باشند ولی به آن محصول نیاز داشته باشند.

 

صداقت و صراحت در ارزیابی محصول و خدمات

محصول و خدمات درنهایت به دست مشتری می‌رسد؛ هرچند بازاریابی و تبلیغات درفروش اول مؤثر است، اما فروش‌های بعدی از کیفیت و صداقتی که در وعده‌های تبلیغاتی و بازاریابی به مشتریان داده‌شده است ناشی می‌شود.

اگر در محتوا از مزیت‌هایی سخن گفته شود که غیرواقعی هستند، شاید باعث شود که فروش در وهله اول بالا رود اما خریدار به‌صورت مشتری وفادار نخواهد ماند و ممکن است محصولات دیگر کمپانی را نیز به نظر نامساعد ببیند.

پس صداقت و صراحت بسیار مهم و حیاتی است و در داشتن موفقیتی پایدار بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

 

ایجاد سؤال در ذهن خواننده

اگر در تهیه محتوا و بازاریابی محتوا، از ایجاد سؤال استفاده شود ذهن خواننده بسیار بیشتر به چالش کشیده خواهد شد و باعث می‌شود برای یافتن پاسخ سؤال، فرد تا انتها محتوا را بخواند.

این سؤالات باید به‌گونه‌ای حرفه‌ای طرح شوند و به‌راحتی بتواند ذهن را درگیر خود کند.

البته به این موضوع باید توجه داشت که حتماً سؤالاتی که در بازاریابی محتوا طرح می‌شود در متن جواب داده شود و در انتها فرد خواننده فکر نکند که ممکن است گول‌خورده باشد و سؤالاتی مبهم در ذهنش به‌جای مانده باشد.

این سؤالات باید درنهایت به طرح جواب‌هایی منجر شود که مزایا و ویژگی‌های محصول را در خود بگنجاند و خواننده را برای خرید و استفاده از خدمات راغب کن.

 

محتوای کاربرپسند

در فضای مجازی، بازاریابی محتوا کمک زیادی به بهبود سئو می‌کند.

وقتی محتوای خوبی آماده کنیم و گوگل تشخیص دهد که محتوای ما کاربرپسند است و کاربران مجازی از این محتوا به‌عنوان محتوای مرجع استفاده می‌کنند، سئوی بهتری خواهیم داشت.

این کار می‌تواند ما را به مشتریان ایده‌آل یا مشتریانی که به دنبال آن‌ها هستیم، نزدیک‌تر کند.

مسئلهٔ دیگر این است که جست‌وجو و مقایسهٔ مسائلی که افراد درگیر آن هستند، فرآیندی طولانی است.

بازاریابی محتوا به تصمیم‌گیری خرید مخاطب کمک می‌کند و اگر محتوا خوب باشد، باعث اشتراک‌گذاری هرچه بیشتر آن می‌شود.

ارزش محتوای غنی و خوبی که روی آن وقت گذاشته باشیم، خیلی بیشتر از عجله کردن و اضطرارهایی است که برای تولید محتوا داریم.

اما چطور می‌توانیم تمام این فاکتورها را لحاظ کنیم و محتوای خوب تولید کنیم؟

بازاریابی محتوا مراحلی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  مرحله اول: نیازسنجی

مرحله اول: نیازسنجی

باید ببینیم افراد با چه مسائل و مشکلاتی درگیر هستند و چه چک‌لیست‌هایی برای خرید محصول و خدمات دارند.

باید با مشتری‌ها صحبت کنیم و در شبکه‌های اجتماعی و غیره نیازسنجی کنیم.

این کار اصلاً شهودی نیست و نمی‌توانیم بگوییم می‌دانیم مشتریان چه نیازهایی دارند و بر اساس آن محتوا تولید کنیم.

حتماً باید مصاحبه‌هایی انجام دهیم و روی چند مشتری، هم مشتری بالقوه و هم ایجاد مشتری وفادار تمرکز کنیم.

وقتی می‌خواهیم خیلی سریع به نتیجه برسیم، اگر به ده جلسهٔ اخیر فروش سازمان نگاه کنیم، به سؤالات و نیازهای مشترک بین اغلب مشتریان می‌رسیم که می‌تواند منبع خوبی برای شروع نیازسنجی باشد.

یعنی نیازسنجی را از آن شروع کنیم، بازخورد مخاطبان را ببینیم، بعد آن را اصلاح کنیم. اساساً اصلاح، بخش بسیار کلیدی و مهمی در بازاریابی محتواست.

محتوای ما با برخی افراد ارتباط برقرار می‌کند و با برخی افراد ارتباط برقرار نمی‌کند. مهم این است که محتوا یا متن ما باید درون‌مایهٔ خوبی داشته باشد.

 

مرحله دوم: برنامه‌ریزی

هیچ کاری در فضای مجازی بدون برنامه‌ریزی نتیجه نمی‌دهد؛ چون برنامه‌ریزی لازمهٔ تداوم هر کاری است.

ما نمی‌توانیم پانصد مقاله و ویدئو و پادکست و محتوا آماده کنیم و آن را روی سایت قرار دهیم و فکر کنیم برایمان مثل یک آهن‌ربای قوی عمل می‌کند.

از نظر سئو، این کار کاملاً اشتباه است و نتایج عکس دارد. خیلی از شرکت‌ها از این روش استفاده کرده‌اند؛ ولی هنوز نتوانسته‌اند به جایگاه خوبی دست پیدا کنند.

اگر محتوای ما خوب باشد، مخاطبان و کاربران ما را مجبور می‌کنند محتوای بیشتر و بهتری تولید کنیم.

 

مرحله سوم: تولید محتوا

وقتی نیازسنجی و برنامه‌ریزی انجام شد، تازه زمان تولید محتواست که می‌تواند بر اساس منابع، کتاب‌ها، سایت‌های داخلی و خارجی و غیره شکل بگیرد.

بر اساس کلیدواژه‌های محتوا، بسته‌بندی محتوا و به دنبال آن تولید محتوا شروع می‌شود.

بخش اول محتوا باید شامل مقدمهٔ نیاز یا سؤال اصلی مخاطب باشد.

بخش دوم به راهکارها و ایده‌هایی برای حل آن مسئله و مرتفع کردن آن پرداخته شود و بخش آخر که نتیجه‌گیری است، راه‌حلی کلی و اقدامی اساسی برای مخاطبان ارائه شود.

 

مرحله چهارم: انتخاب ابزار مناسب برای انتشار محتوا

محتوای شکل‌گرفته، یک متن یا درون‌مایه‌ای است که باید تصمیم بگیریم آن را در چه قالبی نمایش دهیم؛ ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک، مقاله یا سخنرانی.

شکل‌های مختلفی از ابزار انتشار محتوا وجود دارد که با آن‌ها آشنا هستید. فکر کردن به این ابزار باعث بهبود محتوا می‌شود.

مثلاً اگر بخواهیم محتوایی را در قالب ویدئو انتشار دهیم، متوجه می‌شویم که برخی کلمات و مثال‌ها به‌اندازهٔ کافی گویا نیست و باعث می‌شود به سراغ مثال‌های دیگر برویم و جمله‌ها را تصویری‌تر و بصری‌تر کنیم.

این مکمل خوبی برای متن محتوای اولیهٔ ما خواهد بود.

 

مرحله پنجم: بهینه‌سازی

هر محتوایی که تولید می‌شود، در ادامه تغییراتی پیدا می‌کند. پس بهتر است با بهینه‌سازی، به هدف اصلی که نیازسنجی بوده برسیم.

محتوا باید ارزشمند باشد و بتواند مخاطبان را از نقطهٔ موجود به نقطهٔ مطلوب برساند و در راستای تغییری که در زندگی و کسب‌وکار مخاطبان ایجاد می‌کند، به آن‌ها چیزی اضافه کند.

لازمهٔ تمام این‌ها، بهینه‌سازی و بازآفرینی دوبارهٔ محتواست.

  مرحله ششم: انتخاب رسانه

مرحله ششم: انتخاب رسانه

این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد. خیلی وقت‌ها محتوای خوبی تولید می‌کنیم، خوب نیازسنجی می‌کنیم، برنامه‌ریزی خوبی برای تولید داریم، ابزار خوبی برای آن در نظر می‌گیریم؛

ولی توزیع و رسانه را دست‌کم می‌گیریم.

یعنی محتوای ما در مرحلهٔ توزیع و انتشار و انتخاب رسانه در ویترین مناسبی قرار نمی‌گیرد.

باید انتخاب کنیم که محتوای ما با چه رسانه‌ای منتشر شود و باید ببینیم این رسانه چقدر با عادت‌های رسانه‌ای مخاطبان ما ارتباط دارد.

آیا رسانه‌ای هست که کاربران حداقل چهل یا پنجاه دقیقه در روز برای آن‌ وقت صرف کنند؟ آیا این رسانه برای مخاطبان قابل‌دستیابی است؟

 

مرحله هفتم: آنالیز محتوا

صفحاتی که از محتوا ساخته‌ایم و میزان بازدیدهایی که محتوای ما داشته، باید اندازه‌گیری شود.

آنالیز و تحلیل محتوا به ما کمک می‌کند متوجه شویم محتوای تولیدشده چقدر با نیازسنجی اول ما هماهنگی دارد.

باید همیشه بیشترین درس‌ها را از آنالیز محتوا بگیریم. چون برای آن، زمان و هزینهٔ زیادی صرف کرده‌ایم.

در آنالیز محتوا متوجه می‌شویم محتوای کدام بخش می‌تواند به مخاطبان نزدیک شود و هم‌پوشانی بهتر و بیشتری با زندگی و کسب‌وکار آن‌ها و دستاوردها و خاستگاه‌هایشان داشته باشد.

 

نظرات بزرگان در مورد بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا به معنای ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوای باارزش رایگان، جهت جذب و تبدیل بازدیدکننده به خریدار و همچنین تبدیل خریدار به یک مشتری همیشگی است.

نوع محتوایی که به اشتراک می‌گذارید مستقیماً به نوع کالا و یا خدماتی که می‌فروشید بستگی دارد، به‌عبارت‌دیگر شما به افراد آموزش می‌دهید بدین‌صورت آن‌ها شمارا می‌شناسند و به کسب‌وکار شما اعتماد می‌کنند.

 

جو پولیتزی؛ در کتاب بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا فرایندی در کسب‌وکار است که به تولید محتوای گیرا و مجاب‌کننده و توزیع آن برای جلب‌توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان می‌پردازد.

 

دمین رایان؛ در کتاب Understanding Digital Marketing

بازاریابی محتوا با ارضاء سریع و لحظه‌ای نیاز به اطلاعات در مشتریان بالقوه، برای آن‌ها ارزش می‌آفریند.

بازاریابی محتوا، مشتریان بالقوه را بدون فشار برای خرید، (با محصول) جذب و درگیر و به کمک ایجاد مشتری وفادار می‌شتابد.

 

نتیجه گیرینتیجه‌گیری

هرکسی با فروختن چیزی زندگی می‌کند و از زمانی که مردم شروع به فروختن چیزها به یکدیگر کردند برندها نقش بزرگی را در تعیین بازنده‌ها و برنده‌ها در بازار داشته‌اند.

در بازار رقابتی امروز به دست آوردن مشتریان جدید بسیار سخت و اغلب پرهزینه است.

این موضوع باعث می‌شود که شیوه‌های مقرون‌به‌صرفه در جذب مشتری و نگهداری وی برای موفقیت سازمان اهمیتی حیاتی داشته باشد.

اما چیزی که اغلب کسب‌وکارها از آن غافل هستند، این است که قوانین بازاریابی تغییر کرده است.

به‌جای ادعای برتری محصول با صدای بلند، آنچه مشتریان واقعاً می‌خواهند مطالب ارزشمند است که زندگی خود را بهبود دهند.

این روش جدید بازاریابی است که از آن به‌عنوان تنها راه ساختن یک پایگاه داده ایجاد مشتری وفادار یاد می‌شود.

کلمات کلیدی حکم راهنمای کاربران در نتایج موتورهای جستجو رادارند که آن‌ها را به سایت مناسب هدایت می‌کنند و پس‌ازآن این محتوای مناسب است که بین شما و کاربر رابطه برقرار می‌کند.

امروز بهترین زمان برای بازاریابی محتواست، روشی کارآمد که توجه افراد را به شما جلب می‌کند، شمارا می‌شناساند و برایتان فروش بیشتری رقم می‌زند.

نویسنده: جناب آقای حسین طهماسبی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)