شرایط یک کوچینگ اجرایی موفق

شرایط یک کوچینگ اجرایی موفق

امروز در کسب‌وکارها مدیران عامل باتجربه، که با زحمات فراوانی کسب‌وکار خود را در شرایط مختلف حفظ کرده‌اند نیاز به یک کوچ متخصص در کنار خود دارند تا تجربه خود را در کنار دانش مدرن قرار داده و موفقیت خود را حفظ نمایند.

از طرفی کوچ‌های جوان باید بدانند که اقناع یک مدیرعامل باتجربه برای پذیرش یک کوچ در کنار خود کار ساده‌ای نخواهد بود که بررسی تحلیل و ارائه راهکار این چالش خود می‌تواند موضوع یک مقاله باشد.

اما با فرض گذر از این چالش درصورتی‌که ورود به یک سازمان در نقش کوچینگ اجرایی چه شرایطی را برای موفقیت باید داشته باشیم موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

برخی از شرایط اساسی را که باعث موفقیت مربیگری در سطح مدیرعامل می‌شوند در چهار بخش به شرح ذیل ارائه و تشریح می‌گردند.

 

1- مدیرعامل باید پذیرای شیوه‌های جدید نگاه کردن به مشکلات و راه‌حل‌ها باشد

او باید مایل باشد که ببیند آیا ازنظر جهت‌گیری استراتژیک شرکت کارهای درستی انجام می‌دهد و یا در رابطه با سیاست‌های عملیاتی و شیوه‌های تجاری روزمره کارها را درست انجام می‌دهد.

مربی نقش مهمی در کمک به مدیرعامل برای بررسی مفروضات اساسی خود ایفا می‌کند.

آیا تحولات جدید یا تغییر پارادایم وجود دارد که نیاز به تفکر متفاوتی در مورد کسب‌وکار دارد؟

درعین‌حال، مربی مدیرعامل را تشویق می‌کند تا پاسخ‌های شهودی خود را نسبت به تغییر چشم‌انداز کسب‌وکار نادیده نگیرد.

شهود کاربردی اغلب مبنای تصمیم‌گیری بسیار عاقلانه است.

در قلب یک کوچینگ اجرایی خوب، توانایی پرسیدن سؤالات بسیار مهم است.

مربی باید آماده باشد که در هر زمان تفکر و قضاوت مدیرعامل را به چالش بکشد و مدیرعامل باید واقعاً باور داشته باشد که چالش‌های جدید ارزش قابل‌توجهی به فرآیند حل مسئله می‌افزاید.

   موافقت مدیرعامل در مورد کوچینگ اجرایی به‌عنوان "بررسی‌کننده نقش"

2- مدیرعامل باید موافقت کند که مربی به‌عنوان "بررسی‌کننده نقش" عمل کند

یک نقش قوی و سالم به‌طورمعمول منجر به جاه‌طلبی قابل‌توجه و موفقیت زیاد می‌شود.

بااین‌حال، گاهی اوقات، نقش مدیر ممکن است در حالت افراط قرار گیرد و تأثیر منفی بر قضاوت معمولی خوب و روابط بین فردی او بگذارد.

وقتی مربی مشکوک است که ممکن است این اتفاق بی افتد، باید برای مقابله با مدیرعامل به شیوه‌ای حمایتی آماده شود.

مدیرعامل باید تمایل داشته باشد که انگیزه‌های این رفتار و همچنین تأثیر آن‌ها بر دیگران را بررسی کند.

به‌عنوان‌مثال، مدیرعاملی که ارزش خود را با ارزش خالص خود یکی می‌داند، ممکن است تصمیماتی بگیرد که منجر به بازدهی کوتاه‌مدت بالایی برای خود و سایر مدیران ارشد شود، اما این تصمیم‌ها ممکن است در بلندمدت به نفع شرکت و سهامداران آن نباشد.

 

3 - مدیرعامل باید هماهنگی ارزش‌ها را احساس کرده و به نمایش بگذارد

اگر نقش مدیرعامل و رفتار موردنیاز در آن نقش با ارزش‌ها و باورهای شخصی او سازگار نباشد، ناهماهنگی حاصل می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد.

ما می‌دانیم که مردم می‌توانند رفتار آشکار خود را بدون تغییر سیستم اعتقادی خود تغییر دهند.

اما به چه قیمتی؟ مربی اجرایی باید نسبت به این مشکل احتمالی هوشیار باشد.

اگر رفتار مدیرعامل «ناهماهنگی ارزش‌ها» را نشان دهد، مربی باید او را تشویق کند که به‌جای نادیده گرفتن آن، با این موضوع مقابله کند، اگرچه این اغلب این راه سخت‌تر است.

 

4- مربی باید از پیشینه، اعتبار و مهارت مناسب برخوردار باشد

کسی که مدیران ارشد را مربی‌گری می‌کند به توانایی شناختی برتر، خودآگاهی، سطوح بالای همدلی، کنترل تکانه قوی و قضاوت صحیح، و همچنین خرد و صبر زیادی نیاز دارد.

یکی از استعدادهای مربی اجرایی خوب شناسایی موضوعات بااهمیت می‌باشد.

یعنی توانایی ایجاد احساس راحتی مدیرعامل در مورد صحبت کردن در مورد چیزی که به‌عنوان یک دغدغه او را در شب بیدار نگه می‌دارد.

این توانایی به مدیرعامل و مربی کمک می‌کند تا مسائلی را که دارای بالاترین اولویت هستند در اوایل رابطه شناسایی و روی آن‌ها تمرکز کنند.

به‌عنوان یک مربی، اعتماد را با بیان یک داستان و افشای برخی از مشکلات جدی که در زندگی شخصی و یا کاری خود تجربه کردید ایجاد کنید.

مثلاً مربی بیان می‌کند که چگونه تصمیم گرفته که از کمک‌های حرفه‌ای بیرونی برای کمک به غلبه بر مشکلات و ایجاد یک کسب‌وکار بسیار موفق استفاده کند.

افشای شخصی به‌عنوان یک رابطه ساز قدرتمند و به‌عنوان مدلی از نوع بحث صریح عمل می‌کند که پایه و اساس هر ارزشی را در هنگام مربیگری رابطه تشکیل می‌دهد.

تحولات اخیر در جامعه کسب‌وکار دلیلی برای خوش‌بینی نسبت به رفتار مدیرعامل است.

امید است کوچ‌ها با افزایش توانایی خود و رعایت نکات مورداشاره در این مقاله در یک پروژه کوچینگ اجرایی در یک سازمان بسیار عالی و موفق عمل کنند.

نویسنده: جناب آقای حسین طالشی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)