چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا چیست؟

با رایج شدن بازاریابی در کانال‌های متفاوت، نیاز به انواع محتوا در حال افزایش است. این محتوا می‌تواند شامل انواع تصاویر گرافیکی، عکس، انواع بازاریابی ویدئو، گزارشات، برگه‌های فروش و یا غیره باشد.

بسته به میزان رشد برند و تلاش‌های شما برای تولید محتوا، ممکن است نیاز به محتواهای متفاوت را احساس کنید، و همان‌طور که می‎دانید، تولید محتوا به زمان، پول و منابع قابل‌توجهی نیاز دارد که اگر برنامه‌ای برای حفظ، بهبود و ذخیره این دارایی‌های ارزشمند خود نداشته باشید، از بین می‌روند.

مدیریت محتوا به این بستگی دارد که این محتوا در چه مرحله‌ای از چرخه عمر خود قرار دارد. برای مثال، تعامل شما با دارایی‌هایی که تقاضای بالایی دارند.

مانند تصاویر عکس‌برداری اخیر، احتمالاً با دارایی‌های کم تقاضا، مانند تبلیغات دیجیتال فصل گذشته، کاملاً متفاوت است.

به همین دلیل است که داشتن درک کامل از چرخه عمر محتوای دیجیتال، به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را پیگیری کنید و مطمئن شوید که بیشترین بهره را از  این سرمایه‌گذاری خود خواهید برد.

چرخه عمر محتوا چیست؟

چرخه عمر محتوا به مراحل مختلفی که محتوای شما طی می‌کند، از تصور اولیه تا بایگانی، اشاره دارد. تمام محتوای موجود و یا آنهایی که قرار است در آینده تهیه شود، باید در یکی از این مراحل قرار گیرد.

چرخه عمر محتوا از شش مرحله اصلی تشکیل شده است:

  • طرح‌ریزی‌کردن
  • تولیدکردن
  • مدیریت‌کردن
  • منتشرکردن
  • بهینه‌سازی
  • نگه‌داری

لازم به ذکر است که دارایی‌های دیجیتال شما یعنی عکس‌ها، لوگوها، فیلم‌ها، تصاویر و سایر عناصر خلاقانه که محتوای شما را تشکیل می‌دهند، مراحل چرخه عمر یکسانی با محتوای شما دارند.

تفاوت‌های بین «دارایی‌های دیجیتال» و «محتوا» تفاوت‌های جزئی هستند، اما چرخه عمرشان یکسان است.

شش مرحله مدیریت چرخه عمر محتوا

مدیریت محتوای شما یک فرایند خطی نیست، بنابراین منطقی است که چرخه عمر محتوا نیز چنین نباشد.

درحالی‌که برنامه‌ریزی معمولاً قبل از ایجاد محتوا انجام می‌شود و خلق آن قطعاً قبل از توزیع است، همه مراحل از یک ترتیب زمانی مشخص پیروی نمی‌کنند.

در عوض، مراحل چرخه عمر برای حمایت از نیازهای محتوای منحصربه‌فرد شما، منعطف می‌شوند.

برنامه‌ریزی باید در مرحله اول قرار بگیرد، اما می‌تواند به‌راحتی در هر مرحله از چرخه عمر محتوا دوباره ظاهر شود، همان‌طور که مدیریت و بهینه‌سازی می‌توانند در جایی که شما به آنها نیاز دارید روی کار بیایند.

بااین‌حال، بخش مهم این است که شما هر مرحله از چرخه عمر محتوا را طی ‌کنید. برای انجام این کار، باید بدانید که در هر یک از شش مرحله چرخه عمر محتوا چه چیزی وجود دارد.

دو طرح دایره‌ای، یکی بزرگ‌تر، و دیگری درون دایره بزرگ جای گرفته و دارای شش مرحله از چرخه عمر محتوا است که در جهت عقربه‌های ساعت روی دایره قرار می‌گیرد که با «طرح» شروع می‌شود.

1.     برنامه‌ریزی

قبل از اینکه به فرایند تولید محتوا ورود پیدا کنید، باید برنامه‌ای داشته باشید تا مطمئن شوید که تلاش‌های شما تضمین شده است و در مسیر درست پیش می‌روند.

این را به‌عنوان مرحله  یک گام به عقب در نظر بگیرید. محتوای موجود شما، یا محتوایی که برای آینده در ذهن دارید، چگونه با اهداف کلی کسب‌وکار و استراتژی بازاریابی محتوا در شغل مرتبط است؟

علاوه بر این، چگونه موفقیت آن را می‌سنجید؟ داشتن یک‌ چشم‌انداز روشن (و استراتژی مستند)، قبل از شروع به شما کمک می‌کند تا اولویت‌بندی کنید، سریع عمل کنید و ارزش محتوای خود را در مسیر کمّی تعیین نمایید.

فرایند و ابزار نیز بخشی از برنامه‌ریزی هستند. شما باید فناوری‌ها، افراد و جریان‌های کاری مناسب را در محل مناسب قرار دهید تا به تلاش‌های خود برای تولید محتوا، کارایی، کنترل، دقت و سهولت ببخشید.

از قبل برنامه‌ریزی کنید و زمانی را برای صحبت با همکاران خلاق و بازاریابان خود اختصاص دهید تا متوجه شوید باتوجه‌به زیرساخت‌های موجود چه چیزی‌های مؤثر است.

2.     تولید

مرحله تولید در چرخه عمر محتوا را می‌توان هیجان‌انگیزترین مرحله در نظر گرفت. این مرحله زمانی است که فیلم‌برداری انجام می‌شود، عکس‌ها گرفته می‌شوند و خلاقیت شما شکوفا می‌شوند.

این مرحله شامل طوفان فکری، اجرا، همکاری، بررسی و تأیید محتوای شما برای پروژه‌ها و کمپین‌های آینده است.

3.     مدیریت

تیم شما محتوای جدید و فوق‌العاده‌ای تولید کرد، حال باید چه کاری انجام داد؟ در طول مرحله مدیریت چرخه عمر محتوا، بر مدیریت محتوای خود تمرکز خواهید کرد.

مدیریت در بخش‌های زیادی از چرخه، هم قبل از توزیع و هم بعد از آن، نیاز است.

مرحله مدیریت شامل وظایفی مانند آپلود و سازماندهی محتوا در یک مکان مشخص، اجرای استراتژی‌های حاکمیتی برای کنترل نحوه استفاده همه از محتوای شما و به‌روز نگه‌داشتن آن برای استفاده در آینده است.

این یک بخش گسترده است که بر تمام مراحل چرخه عمر محتوا تأثیر می‌گذارد و با آن‌ها همراه می‌شود.

4.     انتشار

این مرحله همان مرحله‌ای است که تیم‌ها اغلب روی آن تمرکز می‌کنند، زیرا شما در این مرحله کار سخت خود را با دنیا به اشتراک می‌گذارید.

خواه این به معنای ارسال محتوا به شرکت‌های وابسته برای استفاده یا انتشار آن در رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ شما باشد، در نهایت همه محتوای شما در مقطعی منتشر می‌شود و توزیع به ارائه دسترسی سریع و آسان به محتوای مرتبط متکی است.

اگرچه کانال‌های بازاریابی متعدد هستند، تقریباً همه شامل یک عنصر دیجیتالی هستند؛ بنابراین مهم است که دارایی‌های خود را به شیوه‌ای آسان، ایمن و قابل‌پیگیری منتشر کنید.

5.     بهینه‌سازی

بهینه‌سازی مشابه مدیریت است، زیرا مرحله‌ای است که در سرتاسر چرخه عمر محتوا انجام می‌شود و بخشی از مراحل دیگر است.

قبل از اینکه برای یک کمپین برنامه‌ریزی کنید و محتوای آن را توسعه دهید، احتمالاً ابتکارات گذشته را تجزیه‌وتحلیل خواهید کرد تا بهترین مسیر خود را برای آینده تعیین کنید.

قبل از انتشار، در حین انتشار و پس از آن، کارایی کانال‌ها را برای بهینه‌سازی می‌سنجید و در آخر، قبل از کنارزدن یا احیای محتوای موجود، ارزیابی خواهید کرد که آیا تولید این محتوا تصمیم خوبی است یا خیر.

6.     نگه‌داری

بسیاری از تیم‌ها به‌کلی این مرحله از چرخه عمر محتوا را فراموش می‌کنند. حفظ یا بایگانی محتوا در واقع بخش مهمی از طول عمر آن است.

هنگامی که توزیع آن در آینده قابل‌پیش‌بینی نیست، می‌توانید از آن برای استفاده تاریخی یا استفاده در آینده نگه‌داری کنید.

آرشیو یا ذخیره‌سازی سرد، از محتوای غیرفعال، با هزینه‌ای که اغلب کمتر از ذخیره‌سازی فعال است، نگه‌داری می‌کند.

همچنین انتقال فایل‌ها به بایگانی، چارچوب محتوای شما را دست‌نخورده حفظ و کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که فقط از محتوای فعلی استفاده می‌شود، و محتوای غیرفعال را تا زمانی که نیاز باشد، ایمن نگه می‌دارد.

اما لازم نیست هر چیزی که به آرشیو اضافه می‌شود، قدیمی تلقی شود. بایگانی کردن فایل‌های بزرگی که در تولید محتوای جدید استفاده می‌شوند.

مانند فیلم‌های ویدئویی خام یا عکس‌های استفاده نشده از عکس‌برداری اخیر، می‌تواند در فضا، هزینه و زمان صرفه‌جویی کند.

به یاد داشته باشید، آرشیو جایی نیست که محتوا از بین برود. از آن به‌صورت استراتژیک استفاده کنید. همیشه می‌توانید محتوا یا دارایی‌های دیجیتال را برای استفاده مجدد در زمان دیگر احیا کنید.

چرخه عمر محتوا به کجا ختم می‌شود؟

درست مانند گیاهان و حیوانات، ما آموخته‌ایم که محتوا یک چرخه حیاتی را طی می‌کند. اگر مراقب نباشید، ردیابی محتوا در چرخه مربوطه از دست می‌رود که منجر به اضافه‌کاری خواهد شد.

ایجاد فرایند مناسب و استفاده از ابزارهای صحیح، محتوای شما را کنترل کرده و تضمین می‌کند که همیشه عمر مفید خواهد داشت.

به همین دلیل است که بسیاری از برندها برای کنترل چرخه عمر محتوای خود به سیستم مدیریت دارایی دیجیتال (DAM) متکی هستند.

منبع

دیدگاه کاربران (0)