نکات حیاتی برای رشد و راه اندازی کسب و کار
۱۴۰۱-۰۲-۲۹ 0

مقدمه:
کارآفرینی ایده‌ای است که برای بسیاری جذاب است، اما فهمیدن چگونگی راه اندازی کسب و کار گاهی اوقات می‌تواند آنقدر طاقت‌فرسا باشد که مردم را دچار ترس کند.

در این راه چالش‌هایی وجود خواهد داشت اما زمانی که شروع کنید و روبه‌جلو پیش بروید، از اشتباهات خود درس بگیرید و به‌صورت منظم استمرار داشته باشید، خواهید دید که این مسیر بسیار سرگرم‌کننده و جذاب می‌باشد.

کارآفرینان نوپا، با قدرت ذهن و تفکر خود برنده می‌شوند؛ به این جمله خوب فکر کنید…

این مقاله در ۸ گام به شما دیدگاه و تفکر جدیدی هدیه می‌دهد، در ادامه با ما همراه باشید.

 

گام اول: آمادگی برای راه اندازی کسب و کار

راه اندازی کسب و کار می‌تواند یک ماجراجویی شگفت‌انگیز باشد و حتی می‌تواند امنیت بیشتری نسبت به کار روزانه معمولی به شما بدهد.

رئیس خود بودن حس شیرینی به انسان می‌دهد اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که آیا آمادگی لازم را دارید؟

این بسیار آسان است که احساس کنید آمادگی انجام این کار را دارید، همانطور که این حس که هنوز آمادگی ندارید بسیار آسان است، اما باید به‌شدت با خود صادق باشید.

• آیا ازلحاظ ذهنی و فکری آمادگی راه‌اندازی کسب‌وکار را دارید؟

• آیا مهارت‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار را دارید و آگاه هستید که برای شروع چه مهارت‌هایی لازم و ضروری است؟

• آیا خود را برای مسیر پرفرازونشیب موفقیت، متعهد میدانید؟

پاسخ صادقانه و واقعی به این سؤالات بسیار حائز اهمیت است. باید دقت داشته باشید که قصد این نیست که ناامید شوید، بلکه با آگاهی از این موضوع می‌توانید بهتر و سریع‌تر رشد کنید.

 

حتماً بخوانید!  5 دلیل اصلی شکست کارآفرینان

گام دوم: داشتن هدف و چشم‌انداز شفاف

گام دوم: داشتن هدف و چشم‌انداز شفاف

چشم‌انداز کسب‌وکار تصویر بزرگی است از آینده آن، که نشان می‌دهد شرکت یا سازمان به کدام سمت حرکت می‌کند.

همچنین چشم‌انداز باعث ایجاد امید و انگیزه در تیم و به دنبال آن باعث حرکت و شورونشاط در کسب‌وکار می‌شود.

اهداف پله‌هایی هستند برای رسیدن به آن چشم‌انداز مشخص و شفاف؛ کسب‌وکار بدون اهداف روشن و دقیق راکد می‌شود و مسیر خود را گم‌کرده و درنتیجه محکوم‌ به شکست است.

داشتن اهداف به فعالیت‌های روزمره معنا و مفهوم می‌دهد و همینطور جهت را مشخص می‌کند. اهداف باید شفاف و دقیق، قابل‌اندازه‌گیری و مکتوب شده باشند.

 

گام سوم: خلق ارزش برای مخاطب

درست است که محتوای خدمات و محصولاتتان بسیار حائز اهمیت است، اما باید به این موضوع دقت کنید که این محتوا باید برای مخاطب ارزش‌آفرین باشد.

با توجه به این تعریف دقت کنید که کسب‌وکار باید فراتر از فروش محصول یا خدمات عمل کند، این امر باعث افزایش اعتبار کسب‌وکار شده و همینطور باعث می‌شود هم خریدار و هم ارائه‌دهنده از بیشترین سود ممکن برخوردار شوند.

تمرکز خود را از تعریف و صحبت کردن درباره خود بردارید و در عوض بر خواسته‌ها و نیازهای مخاطبین خودتان تمرکز کنید و کاری کنید که مشتریان از ویژگی‌های شما صحبت کنند.

گام چهارم: داشتن استراتژی مناسب

استراتژی یعنی اقداماتی که کسب‌وکارها طبق برنامه مشخص، در یک مسیر واحد انجام می‌دهند تا به یک یا چند هدف مشخص برسند.

استراتژی تمام فعالیت‌ها، اجزا و منابع کسب‌وکار را باهم همسو می‌کند.

برنامه‌ریزی استراتژیک کلید نگاه به آینده و ایجاد مسیر برای موفقیت و راه اندازی کسب و کار است.

نکته کلیدی اینجاست که به‌جای انجام هر کاری، کاری را انجام دهید که بهترین نتیجه را دارد. سخت کار کردن راه چاره نیست.

 

حتماً بخوانید!  7 استراتژی برای تعریف وجه تمایز در کسب‌وکار

گام پنجم: ایده خود را به چالش بکشید

گام پنجم: ایده خود را به چالش بکشید

بیشتر توصیه‌های تجاری به شما میگویند که به دنبال علایق خود بروید اما دو عنصر مهم دیگر را فراموش می‌کنند، اینکه:

• آیا ایده شما قابلیت رشد و سودآوری در طولانی‌مدت را دارد؟

• و آیا شما مهارت کافی در آن زمینه دارید یا برای به دست آوردن مهارت کافی فاصله بسیاری وجود دارد؟

باید دقت داشته باشید که سرمایه‌گذاری روی ایده مدنظرتان ارزش داشته باشد چون قرار است تمرکز، انرژی، زمان و پولتان را در مسیر آن سرمایه‌گذاری کنید.

بررسی کنید که چه میزان بازگشت سرمایه برای شما خواهد داشت و چه میزان می‌تواند در بازار هدفتان نفوذ کرده و تأثیرگذار باشد.

 

گام ششم: رقبا و بازار خود را بشناسید

این موضوع بسیار مهم است که اگر رقبای خود را به‌خوبی نشناسید و ندانید که به چه صورت فعالیت می‌کنند و خدمات و محصولاتشان را ارائه می‌دهند، نمی‌توانید برای خود تمایز ایجاد کنید و مسیر را برای خود شفاف کنید.

همینطور شناخت و انتخاب بازار هدف و مخاطبین خود باعث می‌شود تا از دردها و نیازها، اهداف و آرزوهایشان آگاه شوید و بدانید واقعاً دنبال چه چیز هستند و شما باید چه خدمات و محصولاتی را برایشان فراهم و ارائه دهید تا بتوانید با توجه به تمایز خود، مشتریان راضی و وفادار خودتان را داشته باشید.

برای این کار می‌توانید از پرسشنامه‌ها، نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها و همینطور از تکنیک‌هایی مثل مهندسی معکوس یا خلق تجربه مشتری استفاده کنید.

گام هفتم: امورات ثبتی و حقوقی خود را جدی بگیرید

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کارتان را به‌صورت کاملاً قانونی و طبق اصول پیش ببرید.

این موضوع نه‌تنها باعث می‌شود در مسیر از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید، بلکه از لحاظ ذهنی و فکری هم درآرامش خواهید بود و نگرانی نخواهید داشت و به سبب آن می‌توانید بهتر روی رشد کسب‌وکارتان تمرکز کنید.

به مواردی همچون مدیریت سرمایه و اسناد مالی، ثبت هزینه‌ها و درآمدها، ثبت برند، امور مالیاتی، امور حقوقی و بیمه‌ای کارکنان و موارد این‌چنین بسیار دقت داشته باشید.

 

حتماً بخوانید!  عشق، گذرگاه کارآفرینی

گام هشتم: از تأثیر آموزش غافل نشوید

گام هشتم: از تأثیر آموزش غافل نشوید

به‌صورت جدی و به‌عنوان بخش مهمی از راه اندازی کسب و کار برای این موضوع یعنی آموزش برنامه داشته باشید.

آموزش دیدن را هم برای خودتان و هم برای کارکنان و تیم خود ضروری کنید و خود را برای انجام آن متعهد سازید، چراکه رمز موفقیت در آموزش دیدن مستمر و بکار گیری آن و به‌روز کردن خود و مهارت‌هایتان است.

در این دنیایی که به‌سرعت در حال تغییر و پیشرفت است، توسعه دانش و مهارت‌های خود تأثیر مهمی در پیشرفت و موفقیت شما دارد.

سخن پایانی

برای موفقیت در تجارت امروز، باید انعطاف‌پذیر باشید و برنامه‌ریزی و مهارت‌های سازمانی خوبی داشته باشید.

شما می‌توانید با صرف زمان و با داشتن صبر و تلاش مستمر، تمام گام‌های لازم برای رسیدن به موفقیت را پشت سر بگذارید، پس شروع کنید و فراموش نکنید که شما کنترل کامل سرنوشت خود را در دست دارید.

یادتان باشد بزرگ فکر فکنید اما کوچک شروع کنید.

نویسنده: جناب آقای پیمان بابایی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]