آیا از سلسله‌مراتب نیازهای مازلو برای بازاریابی خود استفاده می‌کنید؟

آیا از سلسله‌مراتب نیازهای مازلو برای بازاریابی خود استفاده می‌کنید؟

همان‌طور که بازاریابی شخصی‌تر می‌شود، توانایی شما برای دسترسی به روان مشتری مهم‌تر از همیشه به چشم می‌آید.

اگرچه فناوری ثابت کرده است که این تلاش‌ها نقش محوری دارد، اما هیچ راه دیگری برای نگاه کردن به ذهن مشتریان شما به‌جز تماشای آن‌ها وجود ندارد.

سلسله‌مراتب نیازهای مازلو راهی برای ارزیابی انگیزه مشتریان شما فراتر ازآنچه داده‌های خام و تحلیل آن‌ها معمولاً می‌توانند به ما بگویند، ارائه می‌دهد.

با استفاده از این بینش‌های مفید، می‌توانید یک بازاریابی احساسی قانع‌کننده انجام دهید که نیازهای خاص مشتریان شمارا برآورده می‌کند و آن‌ها را مجاب کنید تا از شما خرید کنند.

 

سلسله‌مراتب نیازهای مازلو چیست؟

سلسله‌مراتب نیازهای مازلو که توسط روانشناس مشهور آمریکایی آبراهام مازلو ایجادشده است، بیان می‌کند که افراد، نیازهای جهانی دارند که باید برآورده شوند.

آن‌ها می‌توانند از نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی تا نیازهای انتزاعی‌تر مانند عشق، احترام یا خودآگاهی متغیر باشند و هرکدام دسته‌بندی متفاوتی دارند.

اگرچه عموماً به‌صورت یک هرم ترسیم می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که برآورده شدن یک نیاز لزوماً به دیگری بستگی ندارد و این باور که نیازهای ما به هم وابسته است، سخنی اشتباه است.

این به بازاریابان این فرصت را می‌دهد تا هر نیاز را به‌صورت جداگانه و به هر مشتری که می‌خواهد آن‌ها را برآورده کند، برطرف کند و باعث شود رضایت مشتریان را به دست بیاورند.

نیازهای مازلو قطب‌هایی را فراهم می‌کند که می‌توانید تلاش‌ها و برنامه‌های بازاریابی خود را حول آن سازمان‌دهی کنید.

شما می‌توانید به‌طور خاص بازاریابی خود را با توجه به نیاز شخصی مثل احترام، عشق و رضایت یا به‌سادگی نیاز او برای زنده ماندن هدف قرار دهید.

اگرچه ممکن است در فرهنگ‌های مختلف تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، اما مطالعات نشان می‌دهد که این نیازها همچنان در سراسر جهان وجود دارند.

تطبیق‌پذیری سلسله‌مراتب نیازهای مازلو به شما فرصت‌های نامحدودی می‌دهد تا از آن برای تلاش‌ها و برنامه‌های بازاریابی خود و به‌ویژه برای مشتریان خود استفاده کنید.

 

مازلو و شخص خریدار

مازلو و شخص خریدار

شخصیت خریدار صرفاً طرح کلی یک مشتری ایده‌آل است که بر انگیزه‌های درونی و نقاط دردناک آن‌ها تأکید می‌کند و به شما می‌گوید نیازهای او چیست.

شخصیت خریدار به‌جای تکیه‌بر داده‌های سخت مانند درآمد یا آدرس منزل، خواسته‌های ناملموسی را بررسی می‌کند که مشتریان را وادار به خرید می‌کند.

چهره خریدار می‌تواند به‌سادگی یک نمودار چندنقطه‌ای باشد یا می‌تواند به شکل یک داستان پیچیده باشد و بستگی به شما دارد که بخواهید چگونه او را ترسیم کنید و برایش تصمیم‌گیری کنید.

هر چیزی که تصمیم بگیرید به شخص ارائه دهید، زمینه آن چیزی است که مشتری را به حرکت درمی‌آورد و او را وادار به خرید کنید.

سلسله‌مراتب نیازهای مازلو دیدگاه خاصی را در مورد رشد شخصیت خریدار و مشتری شما ارائه می‌دهد و نقطه اصلی را ارائه می‌دهد که به انگیزه مشتری معنا می‌بخشد.

این می‌تواند به شما کمک کند هر کیفیتی را که شناسایی می‌کنید با خریدار ایده آل خود با یک نیاز خاص هماهنگ کنید و شخصیت خریدار را واقعی‌تر و مؤثرتر کند.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید که کسب‌وکار شمارا به‌عنوان یک راه‌حل بهتر به مشتریان موردنظر شما ارائه دهد و مشتری را مجاب کند که از شما خرید کند.

 

مازلو و رویدادهای محرک

هنگام پرورش شخصیت مشتریان خود، یک سؤال که باید در مورد انگیزه آن‌ها بپرسید این است که "چرا حالا؟"

چه اتفاق مهم و تحریک‌آمیزی بود که باعث شد آن‌ها در مقایسه با دو یا سه سال قبل به دنبال کالاها و خدمات شما باشند؟

یک اتفاق یا رویداد محرک، نیاز خاصی را فعال می‌کند که در سلسله‌مراتب مازلو قابل‌درک است.

اگر بتوانید هر دو را شناسایی کنید، می‌توانید زمانی که خریداران ایده‌آل خود را شروع می‌کنند، موقعیت مناسبی برای خود داشته باشید.

هنگامی‌که متوجه شدید که مشتری بالقوه چه فشاری بر شما وارد کرده است، می‌توانید پیام‌هایی برای مشتری ایجاد کنید تا خیلی زودتر در چرخه خرید دیگران مانند آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

این به شما امکان می‌دهد قبل از اینکه رقبای شما متوجه وجود آن‌ها شوند به منبعی برای آن شخص تبدیل شوید و شمارا برای خرید انتخاب کند.

حتی اگر آن‌ها تصمیم بگیرند که در حال حاضر خرید نکنند یا حتی کسب‌وکار دیگری را انتخاب کنند، شمارا به یاد خواهند آورد و ممکن است بعداً زمانی که آماده خرید هستند، برگردند.

  موقعیت بازاریابی خود را برای برآورده کردن یک نیاز فراهم کنید

موقعیت بازاریابی خود را برای برآورده کردن یک نیاز فراهم کنید

هنگامی‌که ما به اعمال سلسله‌مراتب مازلو در بازاریابی فکر می‌کنیم، بلافاصله آشکار می‌شود که نیازهای فردی وجود دارد که نیاز به مجموعه پیام‌های خاص خود برای هر مشتری دارد.

پیام برای کسی که می‌خواهد نیازهای فیزیولوژیکی را برآورده کند، به‌شدت متفاوت از پیام کسی است که می‌خواهد نیازهای احترام یا نیاز به عشق را برآورده کند.

اگر به نیازهای خاصی فکر کنیم که شخصیت خریدار می‌خواهد در سطح خاصی در سلسله‌مراتب مازلو برآورده کند، می‌توانیم برنامه بازاریابی خود را طوری طراحی کنیم که به نوع خاصی از خریدار دست پیدا کنیم.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شخصی به‌تازگی یک ترفیع بزرگ دریافت کرده است و در بازار یک خودروی لوکس است.

می‌توان گفت که این فرد در تلاش است تا نیاز خودشکوفایی را برآورده کند و خودرو نمادی از موقعیت است که برای او در بین همسالان جدید خود احترام به ارمغان می‌آورد.

از سوی دیگر، کسی که از دریافت یک چک حقوقی به چک حقوق بعدی زندگی می‌کند و به‌تازگی شغل جدیدی پیدا کرده است، فقط یک روش حمل‌ونقل می‌خواهد که بتواند روی آن حساب کند.

 

نتیجه‌گیری

وقتی شخصیت خریدار را با سلسله‌مراتب نیازهای مازلو جفت کنید، فرصت‌های بی‌پایانی برای دستیابی به مشتریان جدید وجود دارد.

ترکیب چشم‌انداز هر دو می‌تواند به شما کمک کند تا نیازهای مشتریان خود را بهتر شناسایی کنید و کسب‌وکار خود را برای برآورده کردن آن‌ها بهتر تطبیق دهید.

این امر می‌تواند باعث شود که کسب‌وکار شما در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارند، به آنچه مشتریان شما به دنبال آن هستند پاسخگوتر باشد و به شما کمک کند تا با تغییر سلیقه‌ها و روندها سازگار شوید و حتی پیش‌بینی کنید که مشتری در هر لحظه چه نیازی دارد.

درنهایت، فکر کردن به سلسله‌مراتب نیازهای مازلو هنگام ایجاد شخصیت مشتری می‌تواند کسب‌وکار شمارا بهبود بخشد.

دیدگاه کاربران (0)