چگونه مربیگری می تواند با تبدیل مدیریت بحران به رهبری بحران به شما کمک کند؟

چگونه مربیگری می تواند با تبدیل مدیریت بحران به رهبری بحران به شما کمک کند؟

وقوع بحران حتمی است

وقوع بحران، واقعیت اجتناب ناپذیری است که دیر یا زود همه سازمان ها را با چالش مواجه خواهد کرد.

وقوع بحران به هرج و مرج منجر می شود؛ اما وقوع هرج و مرج، لزوما تنها دارای جنبه های منفی نیست. هرج و مرج می تواند منجر به نوآوری، ایجاد فرصت و اصلاحات مورد نیاز شود.

رهبران سازمان در هنگام وقوع بحران چه کار انجام می دهند؟

هنگامی که یک موقعیت بحرانی بوجود می آید، رهبران سازمان طبق عادت، رفتارهای از قبل برنامه ریزی شده یا تصمیمات موقتی برای عبور هر چه سریع تر از بحران انجام می دهند.

این اقدامات شامل حفاظت از سرمایه، حفاظت از کارکنان و تجدید نظر در پیش بینی های مالی می شود.

همه این اقدامات به طور کلی مدیریت بحران تلقی می شود؛ فرآیندی که طی آن یک سازمان در جهت برطرف کردن یک رویداد مخرب و غیرمنتظره که تهدیدی آسیب رسان برای آن سازمان و یا ذینفعان آن به حساب می آید، وارد عمل می شود.

 

استفاده از مزایای مربیگری و تبدیل مدیریت بحران به رهبری بحران استفاده از مزایای مربیگری و تبدیل مدیریت بحران به رهبری بحران

هنگام بروز بحران، رهبران سازمان اغلب فرصت استفاده از منابع جدید را از دست می دهند.

یکی از این منابع به طور ویژه، مهارت مربیگری است که می تواند فرآیند مدیریت بحران را به فرآیند سازنده رهبری بحران تبدیل کند؛ رویکردی که می تواند هم پیشگیرانه و هم قدرتمند باشد.

استفاده از مربیگری در رهبری بحران می تواند مزایای بالقوه عواملی که در نگاه اول فقط معایب و مشکلات به همراه داشته را آشکار سازد.

رهبرانی که تشخیص می دهند چگونه با استفاده از هرج و مرج می تواند قوانین را تغییر دهند، از درون بحران ها، قوی تر و با وفاداری بیش از پیش کارکنان، مشتریان و جامعه بیرون می آیند.

بهره گیری از مربیگری در مدیریت بحران به رهبران سازمان کمک خواهد کرد تا عملکرد سازمان خود را بررسی کرده و تصمیم بگیرند کدام رفتارها، نگرش ها و باورهای درون سازمانی را باید تغییر دهند یا تقویت کنند.

لزوم وجود مربی در سازمان ها برای استفاده از مهارت مربیگری در وقوع بحران

یک مربی حرفه ای می تواند در تقویت ظرفیت مربیگری در رهبران سازمان به طور موثری عمل کند و تفکرات جدید در رهبران سازمان ایجاد کند.

مربی یک شریک فکری، یک شریک پاسخگو و یک شتابدهنده است که رهبران را در جهت دستیابی به حداکثر پتانسیل های سازمان حمایت می کند.

مربی به رهبران کمک می کنند تا ویژگی های تاب آوری در شرایط سخت، شفافیت در رفتار، شایستگی، آرامش و همدلی را در خود تقویت کنند.

مربی مسیر دستیابی به اهداف سازمان و ایجاد نتایج مطلوب را برای رهبران ترسیم می کند.

یک مربی می تواند به رهبران کمک کند تا با کنترل احساسات طبیعی ترس و ناامنی در هنگام وقوع بحران، مسیر رسیدن به فرصت های جدید را در درون بحران پیدا کنند.

 

سخن پایانیسخن پایانی

در زمان بحران، آسانترین رویکرد، تمرکز بر آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده می باشد.

در حالی که با کمک یک مربی، رهبران سازمان می توانند علاوه بر حال به آینده پیش رو نیز توجه کنند و نه تنها برای موقعیت اضطراری ایجاد شده چاره اندیشی کنند، بلکه برای تغییرات آینده نیز آماده شوند.

رهبری بحران مستلزم ظرفیت پیش بینی رخدادهای آینده و ایجاد بستر مناسب برای پیشی گرفتن از آن ها است.

یک مربی می تواند فرضیات را به چالش بکشد و به رهبران کمک کند تا آینده سازمان خود را دوباره ترسیم کنند.

این موضوع سرمایه گذاری در بهره گیری از مربیگری حرفه ای را به یکی از اقدامات ضروری هر سازمان، به منظور دستیابی به موفقیت در رهبری بحران در حال و آینده تبدیل کرده است.

نویسنده: سرکار خانم لیلا بابایی از دانش پذیران دوره تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)