تعارضات تیمی بخشی از زندگی و قطعاً بخشی از تجارت روزمره است. وقتی هرروز با یک سری افراد وقت میگذرانید، تعارض اجتنابناپذیر است.
بنابراین، بهعنوان یک رهبر، همیشه باید وقت کافی را برای حل تعارضات اختصاص دهید.
دلایل مختلفی برای تعارض در محل کار وجود دارد که آن را بخشی از زندگی مدیران میکند.
مدیران در اکثر سازمانها وظیفه منحصربهفرد چالشبرانگیزی را دارند که بسیاری از افراد با شخصیت، نگرش و مهارتهای متفاوت را گرد هم آورده و از آنها میخواهند بهعنوان یک واحد منسجم کار کنند.
به همین دلیل بسیار نادر است که پروژههای تیمی بدون مشکل پیش بروند.
حتی در تعارضهای ساده و واضح، تعارض میان اعضای تیم، اغلب چهره زشت خود را نشان میدهد.
متداولترین دلایل این امر شامل تعارض بین شخصیت و منیت، سو تفاهم، ارتباط نادرست و اختلافات اساسی در مورد کار است.
توماس ایسگر: " تعارض میتواند تیمی را نابود کند که وقت خود را صرف یادگیری برای مقابله با آن نکرده است."
بنابراین، بهعنوان یک رهبر خوب، مسئولیت مدیریت تعارضات در تیم و میانجیگری بین طرفهای درگیر بر عهده شما است.
به خاطر داشته باشید، مواردی وجود دارد که کینه میان اعضای تیم درگیر بسیار عمیق است و هیچکس نمیتواند آن را حل کند.
شما باید با این واقعیت کنار بیایید که برخی از تعارضها باوجود تلاش شما قابلحل نیستند و اشکالی ندارد.
اطمینان حاصل کنید که هنگام مدیریت تعارضات تیمی طرفدار کسی نیستید.
به یاد داشته باشید که این وظیفه شماست که اطمینان حاصل کنید اعضای تیم درگیر میتوانند تا آنجا که ممکن است باهم کار کنند، یا اگر دیگر نمیتوانند باهم کار کنند، برنامههای جایگزینی ترتیب دهید تا هر دو بتوانند مثمر ثمر باشند.
در صورت برخورد صحیح، تعارض سازنده میتواند تیم را به هم نزدیک کند. شناختن، احترام گذاشتن و قدردانی از تفاوتهای اعضای تیم خود، کلیدی برای ایجاد یک تیم قدرتمند است.
حل تعارض وقتی به شکلی سریع و ماهرانه انجام شود به حفظ یک تیم قوی و سالم کمک میکند.
اگر بهدرستی رسیدگی نشود، تعارض اعضای تیم را بیگانه و ناامید میکند و مانع خلاقیت و بهرهوری آنها میشود.
رهبران زیادی هستند که به خاطر ندانستن یکسری نکات در مورد " اشتباهات مدیران و فراری کارمندان " به تعارضات تیمی داخل سازمان، اضافه می کنند.نادیده گرفتن مشکلات میتواند احساسات شخصی را در کوتاهمدت نجات دهد.
اما به یاد داشته باشید که اعضای تیم درگیر مجبور هستند برای پروژههای آینده دوباره با یکدیگر کار کنند.
اگر مسائل حلنشده ادامه پیدا کند، کینه جمع شده میتواند سرانجام به جنگها و اختلافات ناخوشایند منجر شود.
با حل تعارض و تشویق اعضای تیم به اینکه در صورت مخالفت با عملکرد یکی از اعضای تیم، هرچه سریعتر به یکدیگر اطلاع دهند، از جمع شدن خشم جلوگیری کنید.
گرچه همیشه دلپذیر نیست، اما بیرون کشیدن این اختلافات کوچک میتواند مانع از اختلافات بزرگتر شود.
علاوه بر این، تعارض میتواند بدترین حالت را در ما آشکار کند.
بنابراین یکی از مهمترین نکات این است که آرامش خود را حفظ کنید و یا زمانی که زمان مدیریت تضاد تیمی است آن را بازگو کنید، مهربانی و احترام اساس کار تیمی است.
اطمینان حاصل کنید که رفتارهای مخربی مانند توهین، صدور اولتیماتوم و بدخلقی ندارید.
به هر یک از اعضای تیم درگیر اجازه دهید نظرات خود را در مورد تعارض بیان کنند و بدون وقفه شنیده شوند، بهطور فعال گوش دهید.
توجه کنید، برای توضیحات بیشتر سؤال کنید و مطمئن شوید که از نتیجهگیری پرهیز میکنید.
وقتی به هر یک از اعضای تیم درگیر اجازه میدهید مشکلات خود و علت بروز تعارض را توضیح دهند، مشکل ارتباط نادرست را برطرف میکنید.
علاوه بر این وقتی به آنها اجازه میدهید بهسادگی نظرات خود را بیان کنند، توافق و تفاهم بیشتری نسبت به سایر اعضای تیم ایجاد میکنید.
پیشنهاد عالی: ۱۰ مورد لازم برای مدیریت عملکرد روزمره کارمندانواقعیتها و فرضیات را بر اساس هر موقعیت ذکر کنید
پسازاینکه به هر یک از اعضای تیم درگیر اجازه داده شد تا مواضع خود را در مورد تعارض توضیح دهند، حقایق و فرضیاتی را که ذکرشده، بیان کنید.
صرف نوشتن و یا ترسیم جنبههای پیچیده یک استدلال، نمایش بصری آن بر روی کاغذ و بررسی تمام اطلاعات موجود بهصورت گروهی، میتواند مواردی را که درک آنها غیرممکن به نظر میرسد، برای تیم بسیار واضحتر نشان دهد.
اگر یکی از اعضای تیم درگیر در مورد موضعگیری خود تا آنجا که اختلاف ادامه دارد فاقد استدلال باشد، اغلب در این مرحله آشکار میشود.
بعضیاوقات اعضای تیم فقط باید تردیدهای خود را از بقیه اعضای تیم بشنوند و درباره آنها بحث کنند.
با تجزیهوتحلیل منبع تعارض بهصورت گروهی، تیم میتواند با توافق پیش برود یا حداقل توافقاتی را برای کار پیدا کند.
حتما مطالعه کنید: مراقبت از سلامت روان کارکنان در شرایط بحرانیبا گذشت زمان، دوستیها بهطور طبیعی در محل کار ایجاد میشوند و اگرچه برای افزایش تعامل، خوشبختی و بهرهوری کارکنان بهطورکلی مفید هستند.
اما وقتی صحبت از اختلافات میشود، میتوانند قضاوت اعضای تیم را در تعیین اینکه اقدامات صحیحی انجام میدهند، محو کنند.
همکاران ممکن است نیاز به توافق با یکدیگر را احساس کنند زیرا میترسند دوستیشان از بین برود.
با جدا کردن این اتحادهای موجود هنگام بحث و تصمیمگیری، میتوانید از این رفتار اجتناب کنید و به هر یک از اعضای تیم اجازه دهید برای حل تعارض بدون توجه به رابطه دوستی خود، بهطور ضمنی یا صریح، کمک کنند.
مدیریت تعارضات تیمی بسیار سادهتر میشود اگر این مراحل طی شود و اعضای تیم دوباره با یکدیگر دیدار کنند.
بعدازاینکه به گروههای کوچکتر اجازه داده شد آزادانه از هر زاویه و بدون ترغیب اتحاد موجود، درباره موضوعات بحث کنند، دیدگاهها اغلب تغییر میکنند و تعارض اولیه را حل میکنند.
هنگامیکه تیم شما به راهحل نهایی رسید، لیستی از اقدامات عملی که میتواند برای حل مشکل انجام شود، ایجاد کنید.
نوشتن نتیجهگیری روی کاغذ، راهحل را ملموستر کرده و یک نقطه مرجع برای افرادی ایجاد میکند که مایلاند تصمیم تیم را در مورد آن تعارض بررسی کنند.
دیل کارنگی: "هنگام معامله با مردم، به یاد داشته باشید که شما با موجودات منطقی سروکار ندارید، بلکه با موجودات عاطفی سروکار دارید."
بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با تعارض در محیط کارپس از حل تعارض، به مشارکتهای خاص افراد گروه، اذعان کنید. این باعث میشود آنها از مشارکت برای دستیابی به یک راهحل، احساس خوبی داشته باشند.
پیروزی متحد تیم در برابر مانعی که باهم روبرو شدهاند، به انسجام بیشتر تیم منجر میشود.
این جشن میتواند کوچک باشد مانند ارسال ایمیل تبریک یا یک روز بهعنوان پاداش، تعطیل در نظر گرفته شود، تشخیص موفقیت، کار تیمی را تشویق میکند.
نکته اصلی این است که به تیم خود مرتباً پاداش دهید.
زیرا رویکردی هوشمندانه به تعارض داشته است تا هر بار که این مسئله به وجود میآید ازنظر آنها ماهیت دوم را به خود اختصاص دهد.
بهطور خلاصه
تعارض میتواند سازنده باشد به شرطی که مستقیماً و سریع مدیریت و کنترل شود.
با احترام گذاشتن به اختلافات بین افراد، توانایی مدیریت تعارض تیمی هنگام وقوع، و همچنین جلوگیری فعالانه از آن، میتوانید جو تیمی سالم و خلاق را حفظ کنید.
نکته کلیدی برای رهبرانی که میخواهند تعارضات تیمی را مدیریت کنند، روشنفکر بودن در برابر عقاید و نظرات دیگران است.