در محیط کار سریع امروز، دستیابی به تعادل کار و زندگی غیرممکن به نظر میرسد.
فناوری سبب شده در 24 ساعت شبانه روز برای روابط کاری دسترسی داشته باشیم.
وقتی نتوانید استراحت کنید، استرس میگیرید و این استرس میتواند به سلامتی، روابط شما با خانواده و دوستان و خوشبختی کلی شما، آسیب برساند.
استرسی که هرروز با آن کنار میآیید اگر اجازه دهید، میتواند شمارا خانهخراب کند. بنابراین اجازه ندهید.
ترفند این است که از اصول خاصی پیروی کنید که به شما امکان میدهد استرس خود را کنترل کنید و زندگی خود را حفظ کنید.
امروز میخواهم با شما صحبت کنم که چگونه تعادل کامل بین کار و زندگی خود را برقرار کنید تا زمان کمتری را در محل کار و زمان بیشتری را به کارهای موردعلاقه خود اختصاص دهید.
1- روزهای آزاد خود را برنامهریزی کنید
اول، مهم است که روزهای آزاد برای خود داشته باشید. چالش این است که روزهای آزاد را که فقط برای شما تعیینشدهاند، پیدا کنید.
دشوار است مگر اینکه سیستم داشته باشید.
دن سالیوان، رئیس و مربی استراتژیک، دارای یک سیستم خارقالعاده است که هم کارآمد است و هم استفاده از آن آسان است.
سیستم زمان کارآفرینی Dan’s روزها را به سه دسته زمانی تقسیم میکند:
• Focus Days: روزهای تمرکز
• Buffer Days: روزهای بافر
• Fres Days: روزهای آزاد
Focus Days به این معنی است که شما حداقل 80٪ از وقت خود را، صرف استفاده از تخصص اصلی خود میکنید.
Buffer Days زمانی است که شما برنامهریزی را انجام میدهید و مهارت سازی را یاد میگیرید.
هدف انجام کارهایی است که به شما امکان میدهد از Focus Days بیشترین بهره را ببرید.
بهعنوانمثال، در یک کلاس شرکت کنید، کارکنان خود را آموزش دهید یا یک پروژه جدید را واگذار کنید.
روزهای آزاد برای شما مناسب است.
این روز برای هر شخص معنای متفاوتی خواهد داشت، اما یک روز فارغ از هر چیز مرتبط با کار، از ایمیل گرفته تا اسناد کاری.
بدون اینکه به کار فکر کنید، این روز را سپری میکنید.
روزهای آزاد میتواند شامل خانواده شود، اما بسیار مهم است که زمانهایی را هم فقط به خودتان اختصاص دهید و کارهایی را که از انجام آنها لذت میبرید را انجام دهید.
هر سه روز باهم در تعامل هستند. روزهای بافر باعث ایجاد مهارت میشوند و باعث پیشرفت میشوند که از Focus Day (روزهای تمرکز) پشتیبانی میکند.
بااینوجود روزهای آزاد به شما اجازه میدهد تا ذهن خود را بروز کنید و آرام باشید و باعث میشود در روزهای بافر و تمرکز، فعالیت بیشتری داشته باشید.
شما باید یاد بگیرید که چگونه نه بگویید. به نظر میرسد در دنیای فناوری پیشرفته امروز، همه به وقت شما احتیاج دارند.
همکاران، رئیسان و حتی دوستان شما به لطف شبکههای اجتماعی و تلفنهای هوشمند گوشهایشان را در دست دارند.
وقتی دائماً از این شاخه به آن شاخه میپرید و در همه جهات کشیده میشوید، کارهایتان نیمهکاره باقی میمانند.
شما احساس میکنید که باید در کنار دیگران باشید، اما سبب میشود پروژهها و اولویتهای خود را کنار بگذارید.
پاسخ به این مشکل کاملاً ساده است: نه گفتن را بیاموزید. شما باید یاد بگیرید با کسانی که شمارا از اهدافتان دور میکنند و توجه شمارا میدزدند، صحبت کنید. نه بگویید.
از تعطیلات استفاده کنید. در دنیای تجارت روند رو به رشدی وجود دارد. هیچوقت برای استراحت استفاده نمیشود.
مطالعهای که توسط هریس اینتراکتیو انجام شد نشان داد که 57٪ از افراد تجار، وقت استراحت دارند که از آنها استفاده نمیکنند.
مانند روزهای آزاد، سفر کردن و استراحت ضروری است.
هنگام بازگشت از سفر، بهرهوری بیشازپیش خواهید داشت، و این باعث میشود شما یک کارمند ارزشمند باشید که ارزش نگهداری دارد.
سال آینده حداقل چهار سفر را برای خود برنامهریزی کنید.
بااینحال، حتماً سفر و تعطیلات نباید یک هفته یا بیشتر باشد.
میتوانید آخر هفته را به گشتوگذار در شهر موردعلاقه خود و یا سفر با دوستان خود اختصاص دهید.
تنها دو قانون برای برنامهریزی روزهای تعطیل وجود دارد.
خواه تعطیلات آخر هفته در کشور باشد یا تعطیلات رؤیایی، برای برنامهریزی تعطیلات خود وقت بگذارید وگرنه آن را کامل از دست خواهید داد.
سرانجام، هر آنچه را که میتوانید تفویض کنید.
تفویض وظایف باعث آزاد شدن وقت میشود تا بتوانید روی آنچه به دست میآورید، تمرکز کنید.
بهعنوانمثال، یک بنگاه املاک و مستغلات باید وقت خود را صرف کارهایی کند که کمیسیون به دست آورد، اجاره فروش خانهها.
به دستیاران و کارمندان خود اجازه دهید کارهایی مثل نوشتن لیست، نوشتن و تولید فیلمهای تبلیغاتی را انجام دهند.
این دستیاران حتی میتوانند املاک بیشتری را اجاره دهند یا به فروش برسانند و درآمد بیشتری برای شما کسب کنند.
یکی از اصولی که من خیلی به آن اعتقاددارم، تفویض اختیار است.
بهعبارتدیگر، تفویض اختیار یعنی واگذاری یک کار بهطور کامل و فقط یکبار.
بهعنوانمثال یک نظافتچی استخدام کردید، هدف شما این است که یک مکان تمیز و درخشان داشته باشید.
بودجه خود را نیز تعیین کنید و آنجا را ترک کنید، اگر بیش از یکبار وظایف و اهداف را به او گوشزد کردید و نظافتچی نتواند به هدف برسد، به دنبال یک نظافتچی جدید باشید.
تفویض اختیار کامل به شما اطمینان میدهد که وقت اضافی را برای گشتوگذار در اتاق به اتاق و دادن دستورالعمل یا بررسی مجدد، صرف نخواهید کرد.
اجتناب از مدیریت خرد، به شما امکان میدهد زمان بیشتری را برای انجام بهترین کارها یا تمرکز بر نبوغ اصلی خود داشته باشید.
همچنین به سهولت خیال افرادی که کارهای محوله را انجام میدهند، کمک میکند.
اگر خودتان برای انجام همه کارها تلاش کنید، فریب موفقیت خودتان را میخورید، اما تفویض اختیار سبب قدرتمندی فرد دیگر میشود.
تعادل کار و زندگی چگونه انجام می شود؟
زندگی به معنی تعادل برقرار کردن است.
کار و خانه از برنامههای جداگانه زمان شماست، اما متعادلسازی آنها شمارا در مسیر موفقیت قرار میدهد.
می توانید مقاله مسیر عصبی و نقش آن در موفقیت را بخوانید تا رشد بهتری در این مورد داشته باشید.
امروز تصمیم بگیرید که اصول تعادل بین کار و زندگی را به کار بگیرید:
• برای روزهای آزاد خود برنامهریزی کنید
• نه گفتن را بیاموزید
• برای تعطیلات و سفر خود برنامهریزی کنید
• بهطور کامل تفویض اختیار کنید
یک تمرین که به من در رسیدن به تعادل و موفقیت در زندگی کمک کرده است، مدیتیشن است.
مراقبه به شما امکان میدهد عوامل حواسپرتی و استرس موجود در زندگی خود را پاککنید تا بتوانید از نقاط قوت درونی و شهود راهنمای خود استفاده کنید.
به یاد داشته باشید، هیچچیز در زندگی شما تغییر نخواهد کرد، تا زمانی که تغییر کنید.
نوشتهای از جک کنفیلد