چطور یک مربی تأثیرگذار بشویم؟

چطور یک مربی تأثیرگذار بشویم؟

امروزه نقش یک مربی به‌قدری می‌تواند حساس باشد که در تیم‌های فوتبال برتر دنیا رقابت اصلی بر سر انتخاب مربی تأثیرگذار و قدرتمند است و بعد بازیکنان تیم.

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که این مربی است که می‌تواند هدف‌گذاری مناسبی را فراخور تیمش انجام دهد و درنهایت چیزی که قرار است حاصل شود پیروزی ست.

برای اینکه مربی، تأثیرگذاری بیشتری روی افرادش داشته باشد، علاوه بر تکنیک‌های ارتباط مؤثر باید بتواند قدرت خود را به دیگران نشان دهد و این نمایش قدرت راه او را برای مدیریت افراد زیرمجموعه‌اش فراهم می‌آورد.

در این مقاله تکنیک‌های بالا بردن سطح تأثیرگذاری یک مربی را بیان می‌کنیم.

چگونه یک مربی تأثیرگذار شویم؟

یک مربی قانون‌مدار است

یک مربی وقتی بر سر قوانینی که خود وضع کرده باشد بماند، بقیه به تبعیت از وی این کار را انجام می‌دهند و از این تبعیت رضایت خواهند داشت.

اگر همین مربی فقط چند بار از قوانین عبور کند و خود را در معرض قضاوت‌های منفی قرار دهد، به‌مرورزمان از اعتبار وی کاسته خواهد شد.

به همین منظور پیشنهاد می‌شود که مربیان چارچوب مشخص داشته باشند ولی این چارچوب به‌قدری نباشد که افرادی که زیرمجموعه‌اش کار می‌کنند به عذاب بیفتند.

قانونی که من وضع کنم و من زیر پا بگذارم، مثل قایقی است که خودم آن را ساخته و خودم آن را سوراخ کرده‌ام و هیچ‌کس حاضر به سوارشدن در این قایق نخواهد بود.

  یک مربی قدرت تأثیرگذاری دارد

یک مربی قدرت تأثیرگذاری دارد

تفاوت یک مربی معمولی و یک مربی تأثیرگذار علاوه بر نظم و رعایت قوانین، داشتن قدرت بالا در انتقال مفاهیم با کلام و نیز زبان بدن است، ازاین‌رو میگوییم زبان بدن چون در برخی از مواقع فقط سکوت می‌تواند یک مفهوم را به فرد مقابل به‌درستی انتقال دهد.

برای اینکه قدرت نفوذ و تأثیرگذاری افزایش پیدا کند یک مربی می‌بایست ابتدا خوب گوش کند (توجه فعال)، سپس اگر نیاز بود پاسخ مختصر بدهد.

پرحرفی در هر جایگاهی چیزی جز تضعیف برند و سست کردن شخصیت راوی را به دنبال نخواهد داشت، ضرب‌المثلی که راجع به این مورد وجود دارد این است "کم گوی و گزیده گوی چون در".

 

یک مربی سر حرف خود استوار است

اگر مربی بنا به مشورت با دیگران و نیز تجربیات و دانش خود تصمیم به اقدامی گرفت، باید با جدیت آن را پیگیری کرده تا به نتیجهٔ مطلوب برسد.

این امر علاوه بر اینکه راه رسیدن به نتیجه را در دسترس قرار می‌دهد، افراد زیرمجموعهٔ او را نیز تشویق کرده که در رسیدن به اهداف خود جدی و مصمم‌تر شوند.

اصولاً یک مربی تأثیرگذار نمادی از یک الگو برای دیگران است و این الگو را نباید به هیچ قیمتی بر سر اعتبار خود معامله کرده و از حرف خود برگردد.

  انعطاف‌پذیری لازمهٔ رسیدن به هدف است

انعطاف‌پذیری لازمهٔ رسیدن به هدف است

در اینجا نکتهٔ مهمی را باید بدانیم و آن نکته این است، انعطاف‌پذیری نیز یکی از مهم‌ترین ابزارهای یک مربی است.

در شرایط مختلف یک مربی تأثیرگذار باید بتواند راهی جایگزین را برای تیمش انتخاب کند.

انعطاف‌پذیری با قسمتی که گفتیم مربی باید سر حرف خود استوار باشد، تناقضی ندارد بلکه مکمل آن است.

وقتی کشتی در دریای طوفانی در حال غرق شدن است، تنها یک نفر است که می‌تواند با تغییر مسیر، خود و مسافرین را نجات دهد و این شخص کسی جز ناخدای کشتی نیست.

 

خوب حرف زدن، حرف خوب زدن

به‌عنوان یک مربی تأثیرگذار باید به‌موقع و بجا از کلامتان استفاده کنید و اگر غیرازاین باشد ممکن است شمارا از نتیجهٔ دلخواه دور کند.

خوب حرف زدن اعتبار یک شخص را بالاتر می‌برد و اعتبار همان ابزاری است که یک مربی را از معمولی تبدیل به یک مربی حرفه‌ای می‌کند.

با توجه به اینکه افراد تیم نیاز به انگیزه برای ادامه‌ دارند، مربی باید بداند که چیزی جز کلام خوب، مؤدبانه و مثبت از دهانش خارج نشود.

این کلام‌ها برای بالا بردن انگیزهٔ پرسنل لازم بوده و هرچه کلام باکیفیت‌تر باشد، نتایج مربی نیز مطلوب‌تر خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری

بسیاری از تکنیک‌های مربی‌گری توسط مربیان مختلف استفاده می‌شود، ولی بااینکه این تکنیک‌ها برای همه ثابت است، نتایج هر مربی با دیگری متفاوت است.

آیتم‌های قدرتمندی یک مربی تأثیرگذار می‌تواند بسیار زیاد باشد، اما مواردی که در این مقاله مطرح شد جزء حیاتی‌ترین موارد تقویت تأثیرگذاری برای یک مربی است.

نویسنده: جناب آقای علی ابوالحسنی از دانش پذیران دوره اول تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)