امروزه با توجه به افزایش مخاطبان غذاهای فست فودی و رشد صعودی این کسبوکار، خیلی از افراد تصمیم به راهاندازی فست فود گرفتهاند.
فست فود یکی از شغلهای پردرآمد و بسیار پرطرفدار است که در ردهبندی صنایع غذایی قرار میگیرد.
این شغل برای افرادی که علاقهمند به پختوپز هستند و در این زمینه تسلط کافی دارند بسیار مناسب میباشد.
و اگر واقعاً در این تصمیم هستید شما گامبهگام در کنار یک مربی، سنجیده عمل کنید تا پس از صرف زمان و هزینه زیاد با شکست مواجه نشوید.
پولی دارم میخوام فست فود راه بندازم؟ شما فکر میکنی کجا بزنی خوبه؟
برای اینکه درآمد بالایی داشته و مشتریان زیادی به فست فود شما سر بزنند، باید مکان مناسبی را برای راهاندازی فست فود انتخاب کنید.
مغازه فست فود باید در مکانی باشد که از آن استقبال زیادی شود.
بهعنوانمثال در کنار دانشگاه و یا فروشگاهها و بر خیابانها، بهترین مکان برای راهاندازی فست فود میباشد.
اگر میخواهخید تا مشتریان بالقوه در فست فود داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا آخر دنبال کنید.آیا بودجه داری؟
برای اینکه بتوانید تجهیزات و لوازم موردنیاز برای فست فود خود را تهیه کنید باید میزان بودجه خود را تعیین کنید.
میزان بودجه برای راهاندازی فست فود باید مبلغ قابلتوجهی باشد تا بتوانید هزینههای خرید تجهیزات و سایر مدارک موردنیاز برای مجوز را پرداخت کنید.
در مرحله اول باید درخواست خود را بهصورت کتبی به اتحادیه مربوطه ارائه دهید. اتحادیه جواب تقاضای شمارا ظرف مدت 15 روز میدهد.
مدارک موردنیاز برای راهاندازی فست فود چیست؟
کپی و اصل تمامی صفحات شناسنامه، کپی و اصل کارت ملی، عکس پرسنلی، کپی و اصل کارت پایان خدمت، فیش تلفن واحد صنفی برای تشخیص کد پستی، ارائه سوابق کاری اداری و تجاری واحد صنفی، ارائه مدارک عدم سوءپیشینه، ارائه گواهی عدم اعتیاد.
بازار هدف صنعت فست فود چه کسانی هستند؟
بازار هدف صنعت فست فود محدودیتی ندارد همهٔ سنین با هر طبقه اجتماعی و سطح درآمد به فست فود علاقه دارند و مشتری آن هستند، ولی تنها نمیتوانید صد درصد بازار را به دست بگیرید پس بر کیفیت کار خود تمرکز کنید که 5 تا 10 درصد بازار را پوشش بدهید و آنها را به مشتری دائمی خود تبدیل کنید.
اخذ مجوز کسب یعنی چی؟
پس از انتخاب مکان مناسب و مورد تأیید واحد صنفی، باید به دنبال اخذ مجوز کسب فست فود باشید.
برای این کار باید به واحد صنفی مربوطه مراجعه کرده و درخواست خود را به همراه سایر مدارک موردنیاز برای این کار ارائه دهید و منتظر بمانید تا مجوز کسب شما صادر شود.
خرید تجهیزات چه چیزهای میخواهد؟
برای تهیه منوی فست فود باید لوازم و تجهیزات موردنیاز برای این کار را تهیه کنید.
برای خرید لوازم فست فود نیاز به سرمایه قابلتوجهی میباشد. علاوه بر تجهیزات آشپزخانه باید مبلمان و سایر ابزار دکوراسیون مکان را تهیه کنید.
هزینه و طراحی دکوراسیون به چه صورت است؟
برای راهاندازی فست فود نیاز به میز، صندلی و ابزارهایی برای آراستن محیط فست فود میباشد.
همچنین ویترین و ظروف پذیرایی نیز از دیگر ابزارهایی است که باید در لیست هزینههای راهاندازی فست فود قرار بگیرد.
هزینه حقوق پرسنل و کارهای اداری آنها چطور؟
هزینه پرداخت پرسنل به تعداد پرسنل بستگی دارد و هر اغذیهای حقوق مشخصی را به پرسنل خود میدهد و این حقوق با توجه به سمت هر فرد متفاوت میباشد.
بیمه و کارت بهداشت و برگه اصناف برای پرسنل واجب است.
هزینه تبلیغات چطور باشد؟
برخی از افراد پرداخت هزینه برای تبلیغات را روشی هزینهبر میدانند و ازاینرو حاضر نیستند که برای این کار بودجهای را اختصاص دهند، درصورتیکه تبلیغات اهمیت زیادی دارد و بودجه خرج شده در این راه بهسرعت به شما بازگردانده میشود.
برای خرید تجهیزات فست فود چه ابزارهایی لازم است؟
برای خرید تجهیزات فست فود، ابزار و برخی تجهیزات متعددی وجود دارد که برخی دیگر فرعی میباشد و درصورتیکه بودجه کافی ندارید، ابتدا تجهیزات اصلی برای این کار را خریداری کنید.
یخچال و فریزر برای نگهداری مواد اولیه
دستگاه کبابپز ترک، فِر پیتزا، دستگاه کالباس بر، فِر اغذیه ساندویچ یا همان گریل اجاقگاز صنعتی، وان شستشو، دستگاه خمیرگیر و میکسر، دستگاه سرخکن، هود صنعتی، اجاقگاز صنعتی، اجاقگاز رومیزی صنعتی، ظروف و لوازم پذیرایی، میز و مبلمان.
قصد دارید که سفارشات بیرونی را نیز قبول و برای مشتریان خود ارسال کنید؟
خوب در این صورت باید هزینههایی را برای بستهبندی بهتر و باکیفیتتر و همچنین مشتریپسندتر کنار بگذارید.
چه تخفیفها و آفرهای مناسبی برای مشتریان در نظر دارید؟
همه انسانها از هدیه گرفتن خوشحال خواهند شد و درصورتیکه این هدیه ارزش بالایی داشته باشد بسیار روی مخاطب تأثیر خواهد گذاشت و ماندگار است کاری که شما باید انجام دهید این است که به مشتریانتان جایزه بدهید، اینگونه که با استقبال از ایدههای جدید در مناسبتهای خاص، آفرها و پیشنهادات رد نشدنی برای مخاطبان رستوران فست خود در نظر بگیرید.
این پیشنهادات میتوانند باعث شوند که در یک روز خاص میزان فروش رستوران شما چندین برابر روزهای دیگر شود.
میخوام فست فودی کوچک راه بندازم، چهکار کنم؟
برای راهاندازی فست فود نیاز به مکانی با حداقل متراژ 20 متر میباشد.
درصورتیکه فضای کافی برای راهاندازی فست فود بزرگ ندارید میتوانید ابزار و وسایلی استفاده کنید که فضای کمی را اشغال کنند.
برای این کار میتوانید از میزهای یکسره با صندلیهای کوچک استفاده کنید تا نیاز به فضای کمی باشد.
درصورتیکه تجربه کافی برای راهاندازی فست فود کوچک ندارید میتوانید تنها با یک مربی، یک فست فودی کوچک را تأسیس کنید.
منوی متنوع و خدمات ویژهای ارائه دادی؟
در این مرحله از راهاندازی رستوران فست فود، اگر شما نمایندهٔ برند خاصی باشید منوی شما از قبل مشخص است.
اما اگر برند خودتان را دارید باید منوی خود را طراحی کنید. طراحی منوی رستوران فست فود شما باید بر اساس بودجه و سلایق مشتریان باشد.
داشتن یک منوی زیبا و درعینحال ساده و کامل، حفظ مشتریان را تضمین میکند.
برای یک حساب بانکی تجاری و حساب دقیق بیمه چه برنامهای دارید؟
شما باید یک حساب بانکی تجاری جدا از سایر حسابهای خود را، به کسبوکار فست فود اختصاص دهید.
برای اینکه حسابها دقیق باشند و ثبت سرمایه و هزینهها در راهاندازی یک فست فود شما در مسیر پیشرفت قرار میدهد باید درزمینهٔ بیمه نیز اطلاعات کاملی داشته باشید.
اگر مغازه اجاره باشد چی؟
اگر خودتان صاحبملک نباشید باید هزینهای را برای رهن و اجاره ملک موردنظر کنار بگذارید و هزینه آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و ... را هم در نظر بگیرید.
مدارک لازم جهت ثبت برند فست فود چیست؟
یکی دیگر از عوامل موفقیت در راهاندازی فست فود و اداره فست فودی، ثبت برند و برندینگ میباشد. برندینگ همواره از دو لحاظ مهم میباشد که ما به آنها اشاره میکنیم.
فست فود شما از لحاظ ثبت برند و نام تجاری مختص به شما در سازمان مربوطه ثبت میشود و کسی دیگر نمیتواند از برند و نام تجاری شما سوءاستفاده کند.
برندینگ شما و محبوبیت شما بین مردم: اگر شما برند معروفی باشید، همواره جزء اولین اولویتها و گزینههای مشتریان و مردم میباشید.
مدارک موردنیاز برای ثبت برند چیست؟
باید بگوییم که فرایند ثبت برند و علائم تجاری بهصورت حضوری فقط در شهر تهران انجام میشود و روند ثبتنام اینترنتی از طریق سازمان ثبتاسناد و املاک کشور صورت میگیرد.
دوست عزیز، برند نام فست فود شماست مثلاً فست فود سیب یا فست فود یک روز خوب
در راهاندازی فست فود و آغاز این کسبوکار باید چه نکاتی را در نظر گرفت و رعایت کرد؟
باید خود را وقف کارتان کنید. این شغل ساعات کاری بالایی دارد و در تعطیلات نیز پرکارتر میشوید.
پس برای راهاندازی نباید با ساعات کار زیاد و تعطیلات محدود مشکلی داشته باشید.
رعایت سختگیرانه بهداشت، وگرنه به راهاندازی مغازه فست فود فکر نکنید.
در یک فست فود شما با سلامت مشتریان سروکار دارید، پس باید نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنید و از دستگاههای بهروز و کارآمد استفاده کنید.
امروزه بیشتر مردم برای تفریح و صرف غذا بهجای رستورانهای سنتی و آشپزخانهها به فست فود مراجعه میکنند.
امروز میل مردم به غذاهای آشپزخانهای و سنتی بیشتر میباشد و همواره به دنبال فست فودهای برتر تهران و یا شهرهای دیگر میگردند.
از عواملی که بسیار بر رجوع مشتری تأثیر دارد نظافت و رعایت نکات بهداشتی میباشد، زیرا مشتریان همواره به دنبال غذاهای فست فودی بهداشتی میباشند که بتوانند با خیال راحت با خانواده خود به فست فود بروند.
باید پذیرفت فست فود یک کسبوکار مدرن و جدید میباشد و نمیتوان با طرز فکر قدیمی و شیوههای سنتی فست فود را اداره کرد.
با توجه به تغییرات در فرهنگ و تغییراتی که ذائقه چشایی در مردم ایجاد شده است، فست فود نرخ رشد بسیاری داشته است و به لحاظ سوددهی جزء کسبوکارهای برتر میباشد.
مزایای صنعت فست فود:
نقدینگی در این کسبوکار، رسیدن به موفقیتهای مالی بالا در حوزه برندینگ، بهروز بودن و آپدیت بودن این کسبوکار، کارآفرین بودن و داشتن نیروی کار.
معایب و سختی فست فود
این شغل بسیار حساس میباشد، بهطوریکه عرضه مواد غذایی بهصورت مستقیم با سلامتی مردم در ارتباط است.
مسئولیت زیادی به همراه دارد و همیشه و بدون استثناء موارد بهداشتی همیشه چک شود و آن را بهطور کامل و صحیح رعایت کرد.
همانطور که گفتیم تعطیلی ندارد و در تمام روز سال باید فعالیت کند. فست فود همیشه در دسترس باشد.
فردی که در فست فود کار میکند، لازم است همیشه با روی آراسته خوشبرخورد، مهماننواز، مشتری مدار، مؤدب باشد، زیرا در غیر این صورت در کار خود موفق نخواهد بود.
تمام مراحل و کارهایی که شما باید انجام دهید تا بتوانید یک فست فود راهاندازی کنید، گفته شد و شما میتوانید با عمل کردن به این مراحل و در کنار یک مربی کسبوکار، یک فست فود پردرآمد و عالی راهاندازی کنید.
نویسنده: جناب آقای علی بیرانوند از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفهای کسبوکار ویدان