نحوه استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی
۱۴۰۱-۰۴-۲۰ 0

آیا روانشناسی رنگ در برند شما و رفتار مشتریان تاثیر دارد؟ چگونه پالت رنگ شما بر درک برند شما تأثیر می‌گذارد؟ آیا برخی از رنگ‌ها به شما احساس مثبت‌تری نسبت به بقیه می‌دهند؟ آیا رنگ وب‌سایت یا بسته‌بندی شما بر روی دید مردم از محصولات شما تأثیر می‌گذارد؟

اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید و می‌خواهید مطمئن شوید که برندسازی شرکت شما تا حد امکان مؤثر است، به جای درستی آمده‌اید! با مرور اصول اولیه روانشناسی رنگ‌ها، ادامه دهید و یاد بگیرید که چگونه آنها را در استراتژی بازاریابی آنلاین خود بگنجانید.

 

روانشناسی رنگ چیست؟

به عبارت ساده‌تر، روانشناسی رنگ‌ها مطالعه چگونگی تأثیر رنگ‌های مختلف بر احساسات، اعمال و ادراک افراد است.

درواقع، شما مطمئناً روانشناسی رنگ را از نزدیک تجربه کرده‌اید. فقط به زمانی فکر کنید که قرمز را دیدید و بلافاصله احساس خوشحالی کردید.

بنابراین، اگر می‌خواهید با مشتریان خود ارتباط عاطفی برقرار کنید، دقت در استفاده از رنگ برای برندتان، ضروری است.

در بازاریابی، رنگ‌ها فقط تصمیمات دلخواه نیستند – آن‌ها عناصر طراحی کاربردی هستند که بر نحوه تفکر و احساس ما تأثیر می‌گذارند.

به همین دلیل است که روانشناسی رنگ‌ها باید در هنگام شروع یک کسب‌وکار جدید یا تغییر نام تجاری موجود، یک زمینه مهم مطالعه باشد.

 

رنگ‌ها چگونه بر تصمیمات مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند؟

بر اساس تحقیقات، رنگ‌ها می‌توانند تأثیر قدرتمندی بر تصمیمات و ترجیحات مصرف‌کننده داشته باشند.

درنتیجه، رنگی که برای محصول یا لوگوی خود انتخاب می‌کنید، بر قضاوت مشتریان شما از نظر کیفیت، ارزش و شناخت برند تأثیر می‌گذارد.

مطالعات نشان می‌دهد که تا ۹۰ درصد، فرآیند تصمیم‌گیری ناخودآگاه مصرف‌کننده با روانشناسی رنگ مرتبط است.

این بدان معنی است که رنگ به‌طور قابل‌توجهی بر نحوه درک مشتریان از برند شما و تصمیم‌گیری در مورد خرید یا عدم خرید آن تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، بیایید نگاهی به نحوه عملکرد آن در عمل بیندازیم.

 

۱. رنگ قرمز

قرمز نشان‌دهنده انرژی، اشتیاق و عمل است. اغلب با بقا، هوشیاری و ایمنی همراه است. با تحریک “هورمون‌های گرسنگی” احساسات قوی را تحریک می‌کند و اشتها را افزایش می‌دهد.

اما قدرت رنگ قرمز در اینجا متوقف نمی‌شود. ازآنجایی‌که این رنگ ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهد، رنگ قرمز اغلب در هنگام فروش ترخیص کالا برای ایجاد حس فوریت و تشویق خریداران هیجانی استفاده می‌شود.

مک‌دونالد، یوتیوب و نتفلیکس ازجمله شرکت‌هایی هستند که از آن استفاده می‌کنند.

 

۲. رنگ زرد

این رنگ ذهن را تحریک می‌کند، مکالمه را راحت می‌کند، چشم‌ها را خسته می‌کند و شما را شادتر می‌کند.

این رنگ در بازاریابی برای نشان دادن خوش‌بینی، جوانی و وضوح استفاده می‌شود، به همین دلیل است که رنگ مناسبی برای جلب‌توجه خریداران ویترین است.

بااین‌حال، مقدار بیش‌ازحد آن ممکن است باعث نگرانی شود، بنابراین هنگام استفاده از آن در فروشگاه خود باید تعادل صحیح را رعایت کنید.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که زرد رنگی است که نوزادان به آن واکنش نشان می‌دهند، به همین دلیل است که در اکثر وسایل و اسباب‌بازی‌های کودک استفاده می‌شود.

Snapchat، Chupa Chups و Nesquik ازجمله شرکت‌هایی هستند که از رنگ زرد در لوگوی خود استفاده می‌کنند.

 

رنگ آبی

۳. رنگ آبی

این رنگ نماد آرامش، بهره‌وری و آرامش است. آبی به برند احساس ثبات و قابل‌اعتماد بودن می‌دهد.

اگر برند شما دارای این رنگ باشد، مردم ۱۵ درصد بیشتر آن را به خاطر خواهند آورد. همچنین با افزایش بهره‌وری مرتبط است و غیرتهاجمی است.

ازآنجایی‌که آبی با قدرت و موفقیت همراه است، رنگ آبی ترجیح داده شده در مشاغل مختلف مرتبط با فناوری اطلاعات و امور مالی است.

این رنگ توسط مارک‌هایی مانند فیس‌بوک، جی پی مورگان، دل و لینکدین استفاده شده است.

 

۴. رنگ سبز

رنگ سبز نماد سلامتی، آرامش و آرام بودن است. در بازاریابی، نشان‌دهنده طبیعت است و به رفع افسردگی کمک می‌کند.

این رنگ نشان‌دهنده شروع‌های جدید است و اغلب برای ایجاد یک فضای راحت در فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

رنگ سبز به داشتن ارتباط با ثروت شهرت دارد و برای مدت طولانی نماد باروری بوده است.

بازاریابان همچنین از آن برای جذب مشتریان آگاه به محیط‌زیست به فروشگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

این رنگ مورد درخواست برندهایی مانند Spotify، Land Rover و Whole Foods است.

 

۵. رنگ مشکی

پیچیدگی، تجمل، رمز و راز و قدرت همگی با این رنگ مرتبط هستند.

بااین‌حال، به یاد داشته باشید که در صورت استفاده بیش‌ازحد می‌تواند ناخودآگاه دفع‌کننده باشد زیرا به معنای منفی و سرکوب است.

بااین‌وجود، این یک رنگ عالی برای انتخاب است زیرا به روشی ظریف و کم توجه، توجه را به خود جلب می‌کند.

این یک رنگ به‌طور گسترده شناخته شده است و برای ایجاد فضایی نهادینه در فروشگاه شما عالی است.

گوچی و آدیداس دو نمونه از برندهایی هستند که از رنگ مشکی استفاده می‌کنند.

 

۶. رنگ بنفش

بنفش نشان‌دهنده برندی مبتکر، هوشمند و خلاق است.

این رنگ سلطنت، موفقیت، ثروت و خرد است. در بازاریابی برای تسکین و آرامش مشتریان استفاده می‌شود. لوازم‌آرایشی و محصولات ضد پیری اغلب حاوی آن هستند.

این رنگ توسط Yahoo، Hallmark و FedEx استفاده می‌شود. همچنین توسط اقلام برند لوکس استفاده می‌شود زیرا ترکیبی زیبا از پایداری آبی و نیروی حیاتی قرمز است.

 

۷. رنگ سفید

رنگ سفید بی‌طرفی را نشان می‌دهد و نماد تمیزی، تازگی و سادگی است.

رنگ سفید معمولاً برای ایجاد فضای تنفسی بیشتر و باز کردن یک محیط فشرده استفاده می‌شود.

هنگامی‌که می‌خواهید در قفسه‌ها و راهروهای خود در یک پریز کنتراست ایجاد کنید، رنگ ایده آل برای استفاده سفید است.

همچنین، اکثر شرکت‌ها از رنگ سفید برای ایجاد کنتراست در صفحات اصلی خود استفاده می‌کنند.

سفید رنگی است که با وضوح و خلاقیت همراه است. درنتیجه، این رنگ محبوب‌ترین رنگ در ساختمان‌های اداری و مسکونی است.

برخی از برندهای معروف که از رنگ سفید در لوگو و بازاریابی خود استفاده می‌کنند عبارتند از میشلین، فولکس واگن، استارباکس و فورد.

 

استفاده عملی از روانشناسی رنگ

استفاده عملی از روانشناسی رنگ

بسیاری از بازاریابان در تلاش‌های بازاریابی خود به انتخاب رنگ خود توجه می‌کنند و این دلیل خوبی دارد. رنگ‌ها یک ابزار ارتباطی بسیار مؤثر هستند.

رنگ‌ها و بازاریابی یک تطابق ساخته شده در دنیا هستند، زیرا نشان داده شده است که رنگ بر رفتار مصرف‌کننده و تصمیمات خرید تأثیر می‌گذارد.

اکثر شرکت‌های فناوری اطلاعات از آبی، سفید، سیاه و قرمز استفاده می‌کنند و مؤسسات مالی از رنگ آبی برای انتقال حس اعتماد، امنیت و قابلیت اطمینان استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، اکثر فروشگاه‌های خرده‌فروشی از رنگ‌های نارنجی یا سبز به‌عنوان رنگ علامت تجاری خود برای انتقال حس شادی، خوش‌بینی و ثبات استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، به دلیل ظرفیت تصوری برای تحریک اشتهای مردم، بسیاری از مغازه‌ها و رستوران‌ها از رنگ‌های قرمز در لوگو یا فروشگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

این بدان معناست که هنگام بازاریابی محصولات و خدمات خود نیز باید به رنگ‌های خود توجه کنید.

بنابراین چه در حال کار بر روی یک کمپین رسانه‌های اجتماعی یا یک طراحی تبلیغاتی هستید، مطمئن شوید که روانشناسی رنگ را در استراتژی کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید.

 

نتیجه‌گیری

ازآنجایی‌که بازارها رقابتی‌تر شده‌اند و چرخه‌های محصول کوچک‌تر شده‌اند، هر بازاریاب باید تمام قوانین موجود در بازار را برای دستیابی به فروش به کار گیرد.

بنابراین، هر شرکت یا برندی باید در نظر داشته باشد که رنگ برند آن چگونه بر واکنش مشتری و درنهایت فروش تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، اگر هنوز چیزی را پیدا نکرده‌اید که برند شما را دقیق‌تر توصیف کند، دیگر منتظر نمانید و از مشاوران این حوزه کمک بگیرید.

و فراموش نکنید، استفاده درست از رنگ واقعاً تفاوت را ایجاد می‌کند!

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴.۳]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.3]