27 درس از فیلیپ کاتلر، برای اعمال در استراتژی‌های بازاریابی آنلاین خود

27 درس از فیلیپ کاتلر، برای اعمال در استراتژی‌های بازاریابی آنلاین خود

برای به دست آوردن بهترین نتایج از تکنیک‌های بازاریابی و اعمال آن‌ها در استراتژی‌های بازاریابی آنلاین خود، هیچ‌چیز بهتر از مرور مفاهیم و مطالعه آثار مشهورترین نویسندگان در این زمینه نیست.

شکی نیست که فیلیپ کاتلر یکی از آن‌هاست! او به‌عنوان "پدر بازاریابی مدرن" شناخته می‌شود و درس‌های مهمی به ما می‌دهد که می‌تواند در استراتژی‌های بازاریابی آنلاین شما اعمال شود.

مهمتر از همه، درک اهمیت فیلیپ کاتلر در بازاریابی همان‌طور که امروزه آن را می‌شناسیم، مهم است.

فیلیپ کاتلر کیست؟

به‌طور خلاصه، این استاد بزرگ در آمریکای شمالی، خالق بازاریابی به‌عنوان یک حوزه تحقیقات آکادمیک است.

درست است! به لطف فیلیپ کاتلر، دانشگاه‌های سراسر جهان اکنون بازاریابی را در برنامه‌های دانشگاهی خود گنجانده‌اند.

این نویسنده مشهور که در شیکاگو، ایلینوی متولد شد، از سال 1988 کرسی بازاریابی بین‌المللی را در دانشگاه نورث وسترن، یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش کسب‌وکار در جهان، بر عهده داشت.

مفاهیم اساسی و آموزش بازاریابی توسط فیلیپ کاتلر توضیح داده شده است.

همان‌طور که قبلاً گفتیم، برای اینکه از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین حداکثر بهره را ببرید و مزایای واقعی برای کسب‌وکار خود به ارمغان بیاورید، هیچ‌چیز بهتر از مرور مفاهیم اولیه از ذهن مشهورترین دانشمند جهان نیست.

تعریف بازاریابی کاتلر: بازاریابی چیست؟

همان‌طور که فیلیپ کاتلر در کتاب خود با عنوان مدیریت بازاریابی توضیح می‌دهد، "بازاریابی یک فرآیند اداری و اجتماعی است که افراد و گروه‌ها از طریق تولید، ارائه و به اشتراک‌گذاری محصولات ارزشمند با همتایان خود، آنچه را که نیاز دارند و می‌خواهند به دست می‌آورند."

[caption id="" align="aligncenter" width="750"]تقسیم‌بندی بازار چیست؟ اهمیت تقسیم بندی بازار در اجرای استراتژی‌های بازاریابی آنلاین[/caption]

اهمیت تقسیم بندی بازار در اجرای استراتژی‌های بازاریابی آنلاین

بر اساس اصول بازاریابی کاتلر و آرمسترانگ، تقسیم‌بندی بازار یعنی اینکه شما نمی‌توانید با رضایت یکسان به همه مشتریان خدمات ارائه دهید.

بنابراین، برای اطمینان از حداکثر رضایت ممکن، لازم است یک "بازار هدف" تعریف شود.

بنابراین، بازار هدف "شامل مجموعه‌ای از خریدارانی است که دارای نیازها و یا ویژگی‌های مشترک با کسانی هستند که شرکت یا سازمان تصمیم دارد به آن‌ها خدمت کند" و این دقیقاً همان چیزی است که تبلیغات فیس‌بوک ارائه می‌دهد، که بخش‌بندی دقیق را از طریق پیام‌های شخصی ارائه می‌دهد.

موقعیت‌یابی یا جایگاه‌یابی چیست؟

به گفته فیلیپ کاتلر، موقعیت‌یابی باعث می‌شود که مخاطب هدف شما دقیقاً بداند که شما چه تفاوتی با رقبای خود دارید.

به‌عنوان‌مثال، در مورد استارباکس، خواهید دید که آن‌ها نه‌تنها از تازه بودن قهوه و اینکه محصول دارای آنچه لازم است اطمینان حاصل می‌کنند، بلکه مقدار بیشتری نیز اضافه می‌کنند.

بنابراین، همان‌طور که نویسنده به مثال استارباکس اشاره می‌کند، "وضعیت آن‌ها ارائه قهوه بهتر، تنوع بیشتر و تجربه‌ای کاملاً لذت‌بخش در مکانی است که از نوشیدن قهوه لذت خواهید برد."

استراتژی‌های بازاریابی آنلاین - بازاریابی 1.0 چیست؟

بازاریابی 1.0 چیست؟

فیلیپ کاتلر در یک مصاحبه جالب توضیح می‌دهد که 3 نوع بازاریابی وجود دارد که خود او در کتاب بازاریابی 3.0 از محصولات گرفته تا مشتریان و روح انسان را تعریف می‌کند.

اولین مورد بازاریابی 1.0 است که اکثر شرکت‌ها در حال حاضر روی آن کار می‌کنند در این نوع بازاریابی تمرکز بر روی خود محصول است.

بااین‌حال، همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، راه‌های "توسعه‌یافته" زیادی برای انجام بازاریابی وجود دارد.

بازاریابی 2.0 چیست؟

همان‌طور که کاتلر در مصاحبه فوق توضیح می‌دهد، "بعضی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر در مورد اینکه محصولات خود را به چه کسانی می‌فروشند، تلاش برای تولید و فروش کالاهای باکیفیت، درک مشتریان خود با مطالعه پایگاه‌های داده بزرگ و ارائه خدمات متمایز را انتخاب می‌کنند."

بنابراین، به لطف ابزارهای تحلیلی دیجیتال جدید که آمار را کنار می‌گذارند،

شرکت‌ها می‌توانند پایگاه داده‌های مشتریان خود را تعریف و تجزیه‌وتحلیل کنند تا آن‌ها را بهتر بشناسند و او نتیجه‌گیری می‌کند: "از طریق آن‌ها رفتارها و ترجیحات مصرف‌کننده را مطالعه می‌کنند تا بهترین خدمات ممکن را به آن‌ها ارائه دهند."

بازاریابی 3.0 چیست؟

درنهایت، فیلیپ کاتلر مدرن‌ترین شکل بازاریابی، یعنی Marketing 3.0 را معرفی می‌کند: «تنها چند شرکت در این مورد کار می‌کنند.

در این مرحله، درک این موضوع به این نتیجه می‌رسد که شناخت مشتری بسیار بیشتر از یافتن شخصی است که به محصول شما علاقه مند است.

همان‌طور که نویسنده توضیح می‌دهد، "البته مردم در جهانی ناپایدار با مشکلات اقتصادی و زیست‌محیطی هستند که باید به آن‌ها رسیدگی شود."

شرکت‌هایی که به Marketing 3.0 اختصاص داده شده‌اند در این زمینه ناپایدار و مشکل‌ساز کار می‌کنند تا نشان دهند که علاقه‌مند به بهبود وضعیت هستند.

درنهایت، نویسنده توضیح می‌دهد که اکثر شرکت‌های فعلی که در Marketing 1.0 هستند و برای آن دسته از شرکت‌هایی که می‌خواهند در روش خود پیشرفت کنند توصیه می‌شود، مستقیماً به 3.0 نپرند، بلکه گام‌به‌گام پیش رفته و مرحله 2.0 را وارد کنند. فرآیند "تکامل" آن‌ها.

عبارت کلیدی توسط فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن

27 عبارت کلیدی توسط فیلیپ کاتلر، در مورد استراتژی‌های بازاریابی آنلاین 

اکنون که می‌دانید فیلیپ کاتلر کیست و مفاهیم اولیه او را می‌دانید، ۲۷ مورد از آموزشی‌ترین و آموزنده‌ترین نقل‌قول‌های او را با شما به اشتراک می‌گذاریم که باید هنگام فکر کردن در مورد رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود به خاطر داشته باشید.

1- هرگز نباید قبل از اینکه در جنگ روی کاغذ پیروز شده باشید به میدان نبرد بروید. خبر خوب این است که می‌توانید بازاریابی را در یک ساعت یاد بگیرید. خبر بد این است که بهبود آن یک عمر طول می‌کشد.

2- «بازاریابی هنر یافتن راه‌های شگفت‌انگیز برای نشان دادن کاری نیست که انجام می‌دهید. بازاریابی هنر ایجاد ارزش واقعی برای مشتریان و کمک به بهبود آن‌هاست. کلمات کلیدی بازاریابی عبارت‌اند از "کیفیت"، "خدمت" و "ارزش".

3- «هر کسب‌وکاری یک تجارت خدماتی است. شما یک شرکت شیمیایی نیستید شما یک شرکت خدمات شیمیایی هستید.

4- بخش فروش، کل شرکت نیست، بلکه کل شرکت باید بخش فروش باشد.

5- بهترین تبلیغ، مشتریان راضی است.

6- «شرکت‌ها بیش‌ازحد به هزینه چیزی توجه می‌کنند. آن‌ها باید بیشتر نگران هزینه هیچ کاری نباشند.»

7- فروشندگان موفق ابتدا به فکر مشتری هستند و بعداً به محصولات.

فیلیپ کاتلر

8- شرکت‌های خوب نیازها را برآورده می‌کنند.

9- «بهترین شکل حفظ مشتریان این است که دائماً تجزیه‌وتحلیل کنید که چگونه با هزینه کمتر به آن‌ها بیشتر بدهید».

11- «تنها یک استراتژی برنده وجود دارد: تعریف محتاطانه یک بازار هدف و سوق دادن یک پیشنهاد برتر به سمت این بازار».

12- مهم‌ترین چیز این است که پیش‌بینی کنید مشتریان کجا می‌روند و درست در مقابل آن‌ها توقف کنید.

13- شرکت‌های فقیر رقبا را نادیده می‌گیرند، شرکت‌های متوسط از رقبا تقلید می‌کنند و شرکت‌های سودآور رقبای خود را رهبری می‌کنند.

14- "در 60 سال گذشته، بازاریابی بر روی محصول (Marketing 1.0) متمرکز بر مصرف‌کننده (Marketing 2.0) متمرکز شده است. اکنون می‌بینیم که چگونه بازاریابی در پاسخ به پویایی‌های جدید محیط، دوباره تغییر می‌کند.

ما شاهد افزایش تمرکز شرکت‌ها از محصولات به مصرف‌کنندگان و سپس به مشکلات بشر هستیم. بازاریابی 3.0 مرحله‌ای است که در آن شرکت‌ها از تمرکز بر مصرف‌کنندگان به تمرکز بر انسانیت و جایی که درآمد با مسئولیت شرکت متعادل می‌شود، تکامل می‌یابند.

15- «بازاریابی یک مسابقه بدون خط پایان است».

16- «این روزها باید خیلی سریعتر بدوید تا در همان نقطه بمانید».

17- بازاریاب‌های هوشمند امروزی محصولات نمی‌فروشند، آن‌ها بسته‌های سود می‌فروشند. آن‌ها نه‌تنها ارزش خرید را می‌فروشند، بلکه ارزش استفاده را نیز می‌فروشند.

18- کلید برندسازی (Brand-building) به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک، تمرکز بر تعداد محدودی از حوزه‌های این بخش و ایجاد تخصص برتر در زمینه‌های مذکور است.

19- «آینده در پیش روی ما نیست. قبلاً اتفاق افتاده است.»

20- «هر شرکتی باید سخت بکوشد تا خط تولید خودش را قبل از رقابتش منسوخ کند».

21- «اقدامات بازار را نخرید. دریابید که چگونه آن‌ها را برنده شوید.

22- «اینترنت برندگان را وادار می‌کند که عقب‌مانده‌ها را دفن کنند».

23- «بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌های انسانی است که با هدف تسهیل و بهبود مبادله انجام می‌شود».

24- بازاریابی کاری است که قبل از ایجاد محصول انجام می‌دهیم. اگر سه سال صرف توسعه یک محصول شود، محصول مناسبی نخواهد بود."

25- "تحلیل بازار تکامل تلاش برای به حداکثر رساندن سود شرکت برای هر معامله، افزایش سود حاصل از هر رابطه در بلندمدت است."

26- «قیمت برای تعیین قیمت مهم نیست. این فقط برای فهمیدن اینکه آیا شما باید محصول را تولید کنید یا خیر.

27- "آینده بازاریابی در پایگاه‌های اطلاعاتی بازاریابی نهفته است که از طریق آن‌ها اطلاعات کافی در مورد هر مشتری داریم تا بتوانیم برای هر یک از آن‌ها پیشنهادهای مناسب و شخصی‌سازی‌شده ارائه دهیم."

دیدگاه کاربران (0)